[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

Szerintem ez egy kimondottan színvonalas kis ismeretterjesztő anyagra sikerült.
Ennek kapcsán gyorsan megnéztem az előző adást is. Abban is voltak számomra érdekességek.
Pl.: hogy ezek szerint Maróth szavaiból az jön le, hogy mintha Tigert vagy NH90-est akartunk volna venni, de lebeszélt az Airbus erről bennünket.
Az külön tetszik, hogy az "aggódó" @rudinak külön üzent is! (21:45-től) :rolleyes:
Mindenesetre elég király hogy az anyag narrátora, az a pali, aki a Discovery-n a "Hogyan készült"-et is narrálja .:cool:

Más: CSak én láttam rosszul, vagy tényleg újfajta hajózó overált kaptak a Gripen pilóták? Eddig ugye zöld volt, de ez mintha már kapott volna egy kis keki színt.
Én is lepörgettem a másik adást. Ha lesz rá lehetőség, sztrm be fogjuk magunkat vásárolni magunkat az Airbusba.
 
Én is lepörgettem a másik adást. Ha lesz rá lehetőség, sztrm be fogjuk magunkat vásárolni magunkat az Airbusba.
Az biztos, hogy a Hensoldt hatalmas steal lett volna - ha bejön -, de azt gondolom, hogy egyelőre itt még kivárás van. Jelenleg én sem igazán látom az Airbus portfolióban azt a fejlesztés alatt lévő gépet, ami azt mondatná velem, hogy ennél szorosabbra kellene fonni a hálót katonai téren.
Persze a SAMOC, műholdas üzletág és a hasonló szolgáltatás alapú dolgok nagy királyságok, - meg a civil szektor nagyon hasít - azonban jobban bele kellene látni a boszokány konyhába...
 
Az biztos, hogy a Hensoldt hatalmas steal lett volna - ha bejön -, de azt gondolom, hogy egyelőre itt még kivárás van. Jelenleg én sem igazán látom az Airbus portfolióban azt a fejlesztés alatt lévő gépet, ami azt mondatná velem, hogy ennél szorosabbra kellene fonni a hálót katonai téren.
Persze a SAMOC, műholdas üzletág és a hasonló szolgáltatás alapú dolgok nagy királyságok, - meg a civil szektor nagyon hasít - azonban jobban bele kellene látni a boszokány konyhába...
Helikopterdrónok.
 
  • Imádom
Reactions: LMzek 2.0
Szimulátor, főleg a H145M-ről

Ezek szerint nem maguktól jöttek rá, hanem az Airbus beszélte le őket a 20 Surion-ról és beszélte rá a 20 H145M + 16 H225M párosra? Vagy Mókusokat/H135-öt akartak venni könnyű helikopternek? Csak 2018-ban kezdtek el tárgyalni erről.

21:45-től Maróth üzen a HTKA olvasóinak. :cool:
"Megvettük lézeres irányzékban is a legjobb rendszert."

Mire gondolhatott? APKWS laser-guidance kit?

Mi az RWR besugárzásjelzőt, a lézerirányítású rakétákat, a Spike-ot, az ötlapátos főrotort hiányoltuk...
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely
Ezek szerint nem maguktól jöttek rá, hanem az Airbus beszélte le őket a 20 Surion-ról és beszélte rá a 20 H145M + 16 H225M párosra? Vagy Mókusokat/H135-öt akartak venni könnyű helikopternek? Csak 2018-ban kezdtek el tárgyalni erről.


"Megvettük lézeres irányzékban is a legjobb rendszert."

Mire gondolhatott? APKWS laser-guidance kit?

Mi az RWR besugárzásjelzőt, a lézerirányítású rakétákat, a Spike-ot, az ötlapátos főrotort hiányoltuk...
Jah, meg némi lézeres célmegjelölőről a MX-15D toronyból.
Nem csak az APKWS van lézeres rakétának...Nálunk volt a lövészet.
 
Nem csak az APKWS van lézeres rakétának...Nálunk volt a lövészet.
A próbalövészet. 4 évvel ezelőtt. Azóta sem rendelt abból a rakétából senki. Magyar gépen nem látták, lövészet még nem volt. Tavaszra tervezik az első rakétás lövészetet a magyar gépekkel. Előbb-utóbb csak kiderül milyen lézeres 70mm-es rakétánk van.
 
A próbalövészet. 4 évvel ezelőtt. Azóta sem rendelt abból a rakétából senki. Magyar gépen nem látták, lövészet még nem volt. Tavaszra tervezik az első rakétás lövészetet a magyar gépekkel. Előbb-utóbb csak kiderül milyen lézeres 70mm-es rakétánk van.
Szerintem tavasszal még csak "buta" 70mm-es lesz...mondjuk már annak is örülnék. :)
 
Ezek szerint nem maguktól jöttek rá, hanem az Airbus beszélte le őket a 20 Surion-ról és beszélte rá a 20 H145M + 16 H225M párosra? Vagy Mókusokat/H135-öt akartak venni könnyű helikopternek? Csak 2018-ban kezdtek el tárgyalni erről.


"Megvettük lézeres irányzékban is a legjobb rendszert."

Mire gondolhatott? APKWS laser-guidance kit?

Mi az RWR besugárzásjelzőt, a lézerirányítású rakétákat, a Spike-ot, az ötlapátos főrotort hiányoltuk...
MX-15D-ről ment itt a vita. Az van vagy nincs, mert az Aranysas arra célozgatott, hogy egy másik fapadabb verziót vettünk, ami nem képes célmegjelölésre lézer vezérlésű fegyverekhez
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord
MX-15D-ről ment itt a vita. Az van vagy nincs, mert az Aranysas arra célozgatott, hogy egy másik fapadabb verziót vettünk, ami nem képes célmegjelölésre lézer vezérlésű fegyverekhez
De azt a vitát itt elég gyorsan lezártuk. Megfejtettük a figyelmeztető matricák alapján.
 
Találtam 1 román összehasonlítást.

ModelH135H145AW119H130Bell GXiMD530MD902
Purchase cost$ 6.15 million$ 10.2 million$ 3.85 million$ 3.45 million$ 3.25 million$ 3.44 million$ 7.25 million
Operating cost$ 861$ 1210$ 885$ 640$ 589$ 480$ 988
See max cruise254km / h246km / h244km / h237km / h246km / h250 km / h248 km / h
Range635km680km954km606km600km430km587km
Cabin seats81187756
Useful mass1455kg1793kg1400kg1046kg1200kg1417kg
Max.2910kg3585kg2850kg3050kg2722kg1610kg3130kg
Empty table1455kg1792kg1483kg1377kg722kg1531kg
Ceiling max6096m5240m4572m7010m5700m5700m5300m
P. motor2x 633Hp2x 740Hp1002Cp950Hp813Cp650hp2x550Cp
Long10.2m13.0312.92m10.6812.7m9.93m9.86m
Diam. rotor10.2m11m10.83m10.6910.67m8.33m10.3m
V. ascent7.62m / s8.1m / s9.1 m / s9m / s10 m / s
 
Az Aeroban van 1 cikk 145-ösökről.
6.800 repült órát írnak, van okyan pilóta aki 1 év alatt 418 órát letolt. Normál üzemben hétfő - csüti közt repülik, de tavaly sokszor az oktatások miatt szombatig húzódott. A korábbi években 100 alatt volt az éves repült óraszám.

Aki más gépről jött az alapvetően a 145-t repüli, de csökkentett órában, korlátozásokkal (pl. parancsnok csak másodpilota) a régi típusra is visszanéz. 1 nap csak 1 típus. A régi orosz gép előtt szimulátorozni kell.

Eddig nem volt gépsérülés, csak madárral ütközés. Nehezíti a kiképzést, hogy 150 m alatt csak saját honvédségi légtérben vezethetnek a drónszabályozás miatt. Problémásak a be nem jelentett drónozások.

A műszakiak közt nincs típusátjárás. A 90 átképzett műszaki fele dolgozik az új gépeken. Az első 800 órás karbantartás márciusban lesz. 2 hónap lesz, 2 német jön oktatni. Később önállóan.

A párásodásra érzékeny a gép. Erre is van protokoll, milyen beavatkozást kell elvégezni. Szabadon tároláskor 63km/h feletti szél beforgathatja, rögzíteni kell, de nem borul.
 
Az első 800 órás karbantartás márciusban lesz. 2 hónap lesz, 2 német jön oktatni. Később önállóan.
Ezt nem teljesen értem. Az első 800 órás karbantartások már 2021-ben megtörténtek, ha jól emlékszem. Pl. 02-es gépen...

A párásodásra érzékeny a gép. Erre is van protokoll, milyen beavatkozást kell elvégezni.
Valószínűleg ezt linkeltem a nemzetközi topikban. Egy norvég gépet ért baleset novemberben.
 
  • Tetszik
Reactions: geseft and Blitz97
Az Aeroban van 1 cikk 145-ösökről.
6.800 repült órát írnak, van okyan pilóta aki 1 év alatt 418 órát letolt. Normál üzemben hétfő - csüti közt repülik, de tavaly sokszor az oktatások miatt szombatig húzódott. A korábbi években 100 alatt volt az éves repült óraszám.

Aki más gépről jött az alapvetően a 145-t repüli, de csökkentett órában, korlátozásokkal (pl. parancsnok csak másodpilota) a régi típusra is visszanéz. 1 nap csak 1 típus. A régi orosz gép előtt szimulátorozni kell.

Eddig nem volt gépsérülés, csak madárral ütközés. Nehezíti a kiképzést, hogy 150 m alatt csak saját honvédségi légtérben vezethetnek a drónszabályozás miatt. Problémásak a be nem jelentett drónozások.

A műszakiak közt nincs típusátjárás. A 90 átképzett műszaki fele dolgozik az új gépeken. Az első 800 órás karbantartás márciusban lesz. 2 hónap lesz, 2 német jön oktatni. Később önállóan.

A párásodásra érzékeny a gép. Erre is van protokoll, milyen beavatkozást kell elvégezni. Szabadon tároláskor 63km/h feletti szél beforgathatja, rögzíteni kell, de nem borul.
Kutató mentő feladatokra is beállhat lassan a gép. Felszerelés, személyzet adott. 1 pilóta repüli, 1 fedélzeti rendszerkezelő a másodpilóta helyett. 1 pilóta a súlymegtakarítás miatt hasznos.

Kutató mentő konfig.
Felszerelés
1 fő eü. személyzet
1 fő ejtőernyős
1 fő pilóta
1 fő Fedélzeti rendszerkezelő (navigációs, kommunikációs rendszereken túl a csörlőt is kezeli)
Súlyra figyelni kell, ilyenkor full üzemanyaggal nem mehet.

A határszakasz ellenőrzést aktívan végzik a 15D-és :D szenzortornyú gépek. Kameraképe frankó, éjszakai bevetésnél is (éjjellátó szemüveget is használnak. Önálló NVG-s repüléshez 30-50 óra NVG-s kiképzési repülés kell) . A földi rendőröket, katonákat ilyenkor a gépen egy felderítő katona segíti.

Fegyverrendszerre is volt képzés, éjjeli NVG-s is. Külön lövészképzés is volt a németekkel, de van már magyar kiképző is. Eddig pilotákat képezték fegyverkezelésre, de fedélzeti rendszerkezelőket is fognak. Az első éleslövészetet teljesen magyar személyzet hajtotta végre szeptemberben.

Az oldalszél jelentősen befolyásolja a találati pontosságot. Ha az oldalszél tolja a helikoptert, akkor a gép valamennyit kompenzál, de a pilóta tartja célon a 145-öst. A kiképzett pilotáknak időközönként kötelező lőni, némi könnyítéssel. Fotólövészetet is elfogadnak. Tavasszal lesznek fegyverrendszer-harmonizációs tanfolyamok. Belőve jöttek, de ezeket bizonyos karbantartasok után ismételni kell. A fegyvert és az elektrooptikai rendszert kell összehangolni.

További képességek folyamatban.
Ajtólövész alkalmazása afgán tapasztalatok alapján.

Gyorsköteles képzés februártól. A különlegesek által használt SPIES köteles képzést még ki kell dolgozni.

Külső súly esetén a max. terhelhetőség 1.600 kg, de minimális üzemanyaggal.

Műszaki gyakorlat volt áprilisban. 1 C-17-esbe bepakoltak 3db 145-öst.1,5-3 óra alatt lehet utána újra működőképessé tenni. Csak a forgószárnylapátokat kell leszerelni.
Már a KC390-esre is elkezdődött a tervezés. Ott több bontás kell.
 
Kutató mentő feladatokra is beállhat lassan a gép. Felszerelés, személyzet adott. 1 pilóta repüli, 1 fedélzeti rendszerkezelő a másodpilóta helyett. 1 pilóta a súlymegtakarítás miatt hasznos.

Kutató mentő konfig.
Felszerelés
1 fő eü. személyzet
1 fő ejtőernyős
1 fő pilóta
1 fő Fedélzeti rendszerkezelő (navigációs, kommunikációs rendszereken túl a csörlőt is kezeli)
Súlyra figyelni kell, ilyenkor full üzemanyaggal nem mehet.

A határszakasz ellenőrzést aktívan végzik a 15D-és :D szenzortornyú gépek. Kameraképe frankó, éjszakai bevetésnél is (éjjellátó szemüveget is használnak. Önálló NVG-s repüléshez 30-50 óra NVG-s kiképzési repülés kell) . A földi rendőröket, katonákat ilyenkor a gépen egy felderítő katona segíti.

Fegyverrendszerre is volt képzés, éjjeli NVG-s is. Külön lövészképzés is volt a németekkel, de van már magyar kiképző is. Eddig pilotákat képezték fegyverkezelésre, de fedélzeti rendszerkezelőket is fognak. Az első éleslövészetet teljesen magyar személyzet hajtotta végre szeptemberben.

Az oldalszél jelentősen befolyásolja a találati pontosságot. Ha az oldalszél tolja a helikoptert, akkor a gép valamennyit kompenzál, de a pilóta tartja célon a 145-öst. A kiképzett pilotáknak időközönként kötelező lőni, némi könnyítéssel. Fotólövészetet is elfogadnak. Tavasszal lesznek fegyverrendszer-harmonizációs tanfolyamok. Belőve jöttek, de ezeket bizonyos karbantartasok után ismételni kell. A fegyvert és az elektrooptikai rendszert kell összehangolni.

További képességek folyamatban.
Ajtólövész alkalmazása afgán tapasztalatok alapján.

Gyorsköteles képzés februártól. A különlegesek által használt SPIES köteles képzést még ki kell dolgozni.

Külső súly esetén a max. terhelhetőség 1.600 kg, de minimális üzemanyaggal.

Műszaki gyakorlat volt áprilisban. 1 C-17-esbe bepakoltak 3db 145-öst.1,5-3 óra alatt lehet utána újra működőképessé tenni. Csak a forgószárnylapátokat kell leszerelni.
Már a KC390-esre is elkezdődött a tervezés. Ott több bontás kell.
Helikoptervezető képzés.
Légcsavaros alapképzés után 10-15 óra repülés AS350-esen, majd jön a 145-ös. NKE-s negyedéves hallgatók is kezdték ősszel.

Repülőműszakiból csekély a beáramlás, ide fiatalokat igyekeznek toborozni. Érettségi is elég lehet, utána Honvédségen belül kapnak repülőműszaki végzettséget. Először orosz típusra adnak szakszolgalati engedélyt, 1 év tapasztalatszerzés, aztán irány Donauwörth.