[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 353
96 764
113
Szerintem ez egy kimondottan színvonalas kis ismeretterjesztő anyagra sikerült.
Ennek kapcsán gyorsan megnéztem az előző adást is. Abban is voltak számomra érdekességek.
Pl.: hogy ezek szerint Maróth szavaiból az jön le, hogy mintha Tigert vagy NH90-est akartunk volna venni, de lebeszélt az Airbus erről bennünket.
Az külön tetszik, hogy az "aggódó" @rudinak külön üzent is! (21:45-től) :rolleyes:
Mindenesetre elég király hogy az anyag narrátora, az a pali, aki a Discovery-n a "Hogyan készült"-et is narrálja .:cool:

Más: CSak én láttam rosszul, vagy tényleg újfajta hajózó overált kaptak a Gripen pilóták? Eddig ugye zöld volt, de ez mintha már kapott volna egy kis keki színt.
Én is lepörgettem a másik adást. Ha lesz rá lehetőség, sztrm be fogjuk magunkat vásárolni magunkat az Airbusba.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Én is lepörgettem a másik adást. Ha lesz rá lehetőség, sztrm be fogjuk magunkat vásárolni magunkat az Airbusba.
Az biztos, hogy a Hensoldt hatalmas steal lett volna - ha bejön -, de azt gondolom, hogy egyelőre itt még kivárás van. Jelenleg én sem igazán látom az Airbus portfolióban azt a fejlesztés alatt lévő gépet, ami azt mondatná velem, hogy ennél szorosabbra kellene fonni a hálót katonai téren.
Persze a SAMOC, műholdas üzletág és a hasonló szolgáltatás alapú dolgok nagy királyságok, - meg a civil szektor nagyon hasít - azonban jobban bele kellene látni a boszokány konyhába...
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 353
96 764
113
Az biztos, hogy a Hensoldt hatalmas steal lett volna - ha bejön -, de azt gondolom, hogy egyelőre itt még kivárás van. Jelenleg én sem igazán látom az Airbus portfolióban azt a fejlesztés alatt lévő gépet, ami azt mondatná velem, hogy ennél szorosabbra kellene fonni a hálót katonai téren.
Persze a SAMOC, műholdas üzletág és a hasonló szolgáltatás alapú dolgok nagy királyságok, - meg a civil szektor nagyon hasít - azonban jobban bele kellene látni a boszokány konyhába...
Helikopterdrónok.
 
  • Imádom
Reactions: LMzek 2.0

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 277
81 201
113
Szimulátor, főleg a H145M-ről

Ezek szerint nem maguktól jöttek rá, hanem az Airbus beszélte le őket a 20 Surion-ról és beszélte rá a 20 H145M + 16 H225M párosra? Vagy Mókusokat/H135-öt akartak venni könnyű helikopternek? Csak 2018-ban kezdtek el tárgyalni erről.

21:45-től Maróth üzen a HTKA olvasóinak. :cool:
"Megvettük lézeres irányzékban is a legjobb rendszert."

Mire gondolhatott? APKWS laser-guidance kit?

Mi az RWR besugárzásjelzőt, a lézerirányítású rakétákat, a Spike-ot, az ötlapátos főrotort hiányoltuk...
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ezek szerint nem maguktól jöttek rá, hanem az Airbus beszélte le őket a 20 Surion-ról és beszélte rá a 20 H145M + 16 H225M párosra? Vagy Mókusokat/H135-öt akartak venni könnyű helikopternek? Csak 2018-ban kezdtek el tárgyalni erről.


"Megvettük lézeres irányzékban is a legjobb rendszert."

Mire gondolhatott? APKWS laser-guidance kit?

Mi az RWR besugárzásjelzőt, a lézerirányítású rakétákat, a Spike-ot, az ötlapátos főrotort hiányoltuk...
Jah, meg némi lézeres célmegjelölőről a MX-15D toronyból.
Nem csak az APKWS van lézeres rakétának...Nálunk volt a lövészet.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 277
81 201
113
Nem csak az APKWS van lézeres rakétának...Nálunk volt a lövészet.
A próbalövészet. 4 évvel ezelőtt. Azóta sem rendelt abból a rakétából senki. Magyar gépen nem látták, lövészet még nem volt. Tavaszra tervezik az első rakétás lövészetet a magyar gépekkel. Előbb-utóbb csak kiderül milyen lézeres 70mm-es rakétánk van.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 679
42 105
113
A próbalövészet. 4 évvel ezelőtt. Azóta sem rendelt abból a rakétából senki. Magyar gépen nem látták, lövészet még nem volt. Tavaszra tervezik az első rakétás lövészetet a magyar gépekkel. Előbb-utóbb csak kiderül milyen lézeres 70mm-es rakétánk van.
Szerintem tavasszal még csak "buta" 70mm-es lesz...mondjuk már annak is örülnék. :)
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 353
96 764
113
Ezek szerint nem maguktól jöttek rá, hanem az Airbus beszélte le őket a 20 Surion-ról és beszélte rá a 20 H145M + 16 H225M párosra? Vagy Mókusokat/H135-öt akartak venni könnyű helikopternek? Csak 2018-ban kezdtek el tárgyalni erről.


"Megvettük lézeres irányzékban is a legjobb rendszert."

Mire gondolhatott? APKWS laser-guidance kit?

Mi az RWR besugárzásjelzőt, a lézerirányítású rakétákat, a Spike-ot, az ötlapátos főrotort hiányoltuk...
MX-15D-ről ment itt a vita. Az van vagy nincs, mert az Aranysas arra célozgatott, hogy egy másik fapadabb verziót vettünk, ami nem képes célmegjelölésre lézer vezérlésű fegyverekhez
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 277
81 201
113
MX-15D-ről ment itt a vita. Az van vagy nincs, mert az Aranysas arra célozgatott, hogy egy másik fapadabb verziót vettünk, ami nem képes célmegjelölésre lézer vezérlésű fegyverekhez
De azt a vitát itt elég gyorsan lezártuk. Megfejtettük a figyelmeztető matricák alapján.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 353
96 764
113
Találtam 1 román összehasonlítást.

ModelH135H145AW119H130Bell GXiMD530MD902
Purchase cost$ 6.15 million$ 10.2 million$ 3.85 million$ 3.45 million$ 3.25 million$ 3.44 million$ 7.25 million
Operating cost$ 861$ 1210$ 885$ 640$ 589$ 480$ 988
See max cruise254km / h246km / h244km / h237km / h246km / h250 km / h248 km / h
Range635km680km954km606km600km430km587km
Cabin seats81187756
Useful mass1455kg1793kg1400kg1046kg1200kg1417kg
Max.2910kg3585kg2850kg3050kg2722kg1610kg3130kg
Empty table1455kg1792kg1483kg1377kg722kg1531kg
Ceiling max6096m5240m4572m7010m5700m5700m5300m
P. motor2x 633Hp2x 740Hp1002Cp950Hp813Cp650hp2x550Cp
Long10.2m13.0312.92m10.6812.7m9.93m9.86m
Diam. rotor10.2m11m10.83m10.6910.67m8.33m10.3m
V. ascent7.62m / s8.1m / s9.1 m / s9m / s10 m / s
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 353
96 764
113
Az Aeroban van 1 cikk 145-ösökről.
6.800 repült órát írnak, van okyan pilóta aki 1 év alatt 418 órát letolt. Normál üzemben hétfő - csüti közt repülik, de tavaly sokszor az oktatások miatt szombatig húzódott. A korábbi években 100 alatt volt az éves repült óraszám.

Aki más gépről jött az alapvetően a 145-t repüli, de csökkentett órában, korlátozásokkal (pl. parancsnok csak másodpilota) a régi típusra is visszanéz. 1 nap csak 1 típus. A régi orosz gép előtt szimulátorozni kell.

Eddig nem volt gépsérülés, csak madárral ütközés. Nehezíti a kiképzést, hogy 150 m alatt csak saját honvédségi légtérben vezethetnek a drónszabályozás miatt. Problémásak a be nem jelentett drónozások.

A műszakiak közt nincs típusátjárás. A 90 átképzett műszaki fele dolgozik az új gépeken. Az első 800 órás karbantartás márciusban lesz. 2 hónap lesz, 2 német jön oktatni. Később önállóan.

A párásodásra érzékeny a gép. Erre is van protokoll, milyen beavatkozást kell elvégezni. Szabadon tároláskor 63km/h feletti szél beforgathatja, rögzíteni kell, de nem borul.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 277
81 201
113
Az első 800 órás karbantartás márciusban lesz. 2 hónap lesz, 2 német jön oktatni. Később önállóan.
Ezt nem teljesen értem. Az első 800 órás karbantartások már 2021-ben megtörténtek, ha jól emlékszem. Pl. 02-es gépen...

A párásodásra érzékeny a gép. Erre is van protokoll, milyen beavatkozást kell elvégezni.
Valószínűleg ezt linkeltem a nemzetközi topikban. Egy norvég gépet ért baleset novemberben.
 
  • Tetszik
Reactions: geseft and Blitz97

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 353
96 764
113
Az Aeroban van 1 cikk 145-ösökről.
6.800 repült órát írnak, van okyan pilóta aki 1 év alatt 418 órát letolt. Normál üzemben hétfő - csüti közt repülik, de tavaly sokszor az oktatások miatt szombatig húzódott. A korábbi években 100 alatt volt az éves repült óraszám.

Aki más gépről jött az alapvetően a 145-t repüli, de csökkentett órában, korlátozásokkal (pl. parancsnok csak másodpilota) a régi típusra is visszanéz. 1 nap csak 1 típus. A régi orosz gép előtt szimulátorozni kell.

Eddig nem volt gépsérülés, csak madárral ütközés. Nehezíti a kiképzést, hogy 150 m alatt csak saját honvédségi légtérben vezethetnek a drónszabályozás miatt. Problémásak a be nem jelentett drónozások.

A műszakiak közt nincs típusátjárás. A 90 átképzett műszaki fele dolgozik az új gépeken. Az első 800 órás karbantartás márciusban lesz. 2 hónap lesz, 2 német jön oktatni. Később önállóan.

A párásodásra érzékeny a gép. Erre is van protokoll, milyen beavatkozást kell elvégezni. Szabadon tároláskor 63km/h feletti szél beforgathatja, rögzíteni kell, de nem borul.
Kutató mentő feladatokra is beállhat lassan a gép. Felszerelés, személyzet adott. 1 pilóta repüli, 1 fedélzeti rendszerkezelő a másodpilóta helyett. 1 pilóta a súlymegtakarítás miatt hasznos.

Kutató mentő konfig.
Felszerelés
1 fő eü. személyzet
1 fő ejtőernyős
1 fő pilóta
1 fő Fedélzeti rendszerkezelő (navigációs, kommunikációs rendszereken túl a csörlőt is kezeli)
Súlyra figyelni kell, ilyenkor full üzemanyaggal nem mehet.

A határszakasz ellenőrzést aktívan végzik a 15D-és :D szenzortornyú gépek. Kameraképe frankó, éjszakai bevetésnél is (éjjellátó szemüveget is használnak. Önálló NVG-s repüléshez 30-50 óra NVG-s kiképzési repülés kell) . A földi rendőröket, katonákat ilyenkor a gépen egy felderítő katona segíti.

Fegyverrendszerre is volt képzés, éjjeli NVG-s is. Külön lövészképzés is volt a németekkel, de van már magyar kiképző is. Eddig pilotákat képezték fegyverkezelésre, de fedélzeti rendszerkezelőket is fognak. Az első éleslövészetet teljesen magyar személyzet hajtotta végre szeptemberben.

Az oldalszél jelentősen befolyásolja a találati pontosságot. Ha az oldalszél tolja a helikoptert, akkor a gép valamennyit kompenzál, de a pilóta tartja célon a 145-öst. A kiképzett pilotáknak időközönként kötelező lőni, némi könnyítéssel. Fotólövészetet is elfogadnak. Tavasszal lesznek fegyverrendszer-harmonizációs tanfolyamok. Belőve jöttek, de ezeket bizonyos karbantartasok után ismételni kell. A fegyvert és az elektrooptikai rendszert kell összehangolni.

További képességek folyamatban.
Ajtólövész alkalmazása afgán tapasztalatok alapján.

Gyorsköteles képzés februártól. A különlegesek által használt SPIES köteles képzést még ki kell dolgozni.

Külső súly esetén a max. terhelhetőség 1.600 kg, de minimális üzemanyaggal.

Műszaki gyakorlat volt áprilisban. 1 C-17-esbe bepakoltak 3db 145-öst.1,5-3 óra alatt lehet utána újra működőképessé tenni. Csak a forgószárnylapátokat kell leszerelni.
Már a KC390-esre is elkezdődött a tervezés. Ott több bontás kell.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 353
96 764
113
Kutató mentő feladatokra is beállhat lassan a gép. Felszerelés, személyzet adott. 1 pilóta repüli, 1 fedélzeti rendszerkezelő a másodpilóta helyett. 1 pilóta a súlymegtakarítás miatt hasznos.

Kutató mentő konfig.
Felszerelés
1 fő eü. személyzet
1 fő ejtőernyős
1 fő pilóta
1 fő Fedélzeti rendszerkezelő (navigációs, kommunikációs rendszereken túl a csörlőt is kezeli)
Súlyra figyelni kell, ilyenkor full üzemanyaggal nem mehet.

A határszakasz ellenőrzést aktívan végzik a 15D-és :D szenzortornyú gépek. Kameraképe frankó, éjszakai bevetésnél is (éjjellátó szemüveget is használnak. Önálló NVG-s repüléshez 30-50 óra NVG-s kiképzési repülés kell) . A földi rendőröket, katonákat ilyenkor a gépen egy felderítő katona segíti.

Fegyverrendszerre is volt képzés, éjjeli NVG-s is. Külön lövészképzés is volt a németekkel, de van már magyar kiképző is. Eddig pilotákat képezték fegyverkezelésre, de fedélzeti rendszerkezelőket is fognak. Az első éleslövészetet teljesen magyar személyzet hajtotta végre szeptemberben.

Az oldalszél jelentősen befolyásolja a találati pontosságot. Ha az oldalszél tolja a helikoptert, akkor a gép valamennyit kompenzál, de a pilóta tartja célon a 145-öst. A kiképzett pilotáknak időközönként kötelező lőni, némi könnyítéssel. Fotólövészetet is elfogadnak. Tavasszal lesznek fegyverrendszer-harmonizációs tanfolyamok. Belőve jöttek, de ezeket bizonyos karbantartasok után ismételni kell. A fegyvert és az elektrooptikai rendszert kell összehangolni.

További képességek folyamatban.
Ajtólövész alkalmazása afgán tapasztalatok alapján.

Gyorsköteles képzés februártól. A különlegesek által használt SPIES köteles képzést még ki kell dolgozni.

Külső súly esetén a max. terhelhetőség 1.600 kg, de minimális üzemanyaggal.

Műszaki gyakorlat volt áprilisban. 1 C-17-esbe bepakoltak 3db 145-öst.1,5-3 óra alatt lehet utána újra működőképessé tenni. Csak a forgószárnylapátokat kell leszerelni.
Már a KC390-esre is elkezdődött a tervezés. Ott több bontás kell.
Helikoptervezető képzés.
Légcsavaros alapképzés után 10-15 óra repülés AS350-esen, majd jön a 145-ös. NKE-s negyedéves hallgatók is kezdték ősszel.

Repülőműszakiból csekély a beáramlás, ide fiatalokat igyekeznek toborozni. Érettségi is elég lehet, utána Honvédségen belül kapnak repülőműszaki végzettséget. Először orosz típusra adnak szakszolgalati engedélyt, 1 év tapasztalatszerzés, aztán irány Donauwörth.