Szlovák haderőfejlesztési program (2030) és hadiipar

Az ipari együttműködés mértéke közrejátszhat. Illetve, hogy a fejlesztési potenciált mennyire súlyozzák a kiválasztásnál.

Jelenleg a CV90 MK IV. egy nagyon jó ajánlat, de mondjuk 10-20 év múlva is az lesz?
Az a röhejes, hogy a CV90 MK4 még annyira sincs hadrendben, mint a Lynx. Az MK4-nek - tudtommal - még nincsen rendes megrendelője.
:oops:
 
Srácok! Tessék már ésszel gondolkodni!
Én nem gondolom, hogy a szlovákok meg a csehek akkora debilek lennének, hogy nem veszik figyelembe az eddig lefolytatott ausztrál, meg amerikai tender részeredményeket.
Az ausztráloknál ugye nem jutott a döntőbe, a OMFV tendertől meg visszaléptette a BAE, mert egyszerűen esélytelenek voltak arra, hogy belső méretre elég nagyok legyenek.
A csehek erre hivatkozva dobták a PUMA-t ugye.
Szóval lehet, hogy a CV90 per pillanat jó megoldás lenne mindkét országnak, de hosszú távon nem igazán.
Nem csak a méret miatt nem, hanem mert nem tudom, hogy a jelenlegi üzemeltetőknél meddig fogja húzni.
 
  • Vicces
Reactions: Nagy Csaba and Anti
Náluk is csak a régi cumót upgradelik, de az tudtommal nem az MK4 szintre, csak ahhoz közeli szintre.
Az MK4-et - elmondásuk szerint, bár kívülről azonosnak tűnnek - azt állítják, hogy teljesen újratervezték.
Ez kb. olyan lehet, mint az A7V és az A7+.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
Mennyire fontos a beltér nagysága? Kontra nagy lesz mint célpont. Katonai szemmel?
Szerintem egyre fontosabb.
A sima cucc is sokat gyarapodott, de a digitalizáció piszok sok helyet visz el.
Plane egy olyan gépben, amelyik már a HH alatt sem minősült hatalmasnak...
 
  • Tetszik
Reactions: Anti
Az érzékenységi elemzés következtetései Az érzékenységi elemzés a benyújtott kormányzati ajánlatokban kiválasztott pénzügyi költségekre összpontosított, amelyek kizárhatók az ajánlatok árából, ha átfogó értékelés. Az elemzés megerősítette a svéd ajánlatok nyertes pozícióját, annak ellenére, hogy a becsült költségeknél akkora tételeket vontak le 20 éves életciklusra, és amelynek különbsége a legolcsóbb (ESP) és a legdrágább ár (HUN) között 260 994 537 €
Bocs, ennek háromszor nekifutottam, de nem értem. Vki lefordítja magyarra???
 
"A Szlovák Köztársaság fegyveres erőinek előírt paramétereit a Magyar Köztársaság Kormánya által ajánlott LYNX jármű is teljesíti. A logisztika területén ezt az ajánlatot értékelték mint a legjobb. Gazdasági szempontból a magyar ajánlat a legkevésbé előnyös lehetőség. Összességében a többi ajánlathoz képest a becsült ajánlati árat elsősorban a legmagasabb életciklus-költség-feltevés befolyásolta. A magyar ajánlatot azonban a Bizottság feltételezései szerint az eddig beszerzett tesztadatok alapján számították ki és számított programkimenetek. Ugyanakkor az árra gyakorolt hatás jelentős részét az egyéb költségek tétel is jelentette, amely a koncepció szerint a többi ajánlatnál már benne van a jármű áraiban. A járművek árai minden ajánlatban tartalmazzák az aktív védelmi rendszereket is, amelyek fontos szerepet töltenek be a személyzet védelmében, vagyis az emberi élet mint felbecsülhetetlen érték.... "
Milyen aktiv védelmi rendszerrel kínálták a CV-t és az Ascodot??

Sztem hadiipari szempontból a legjobb a Lynx ajánlat volt, de arra Maróth is utalt, hogy papiron a legdrágább, hisz új fejlesztés, míg a CV 25 éves kifotorott és lassan kifutó sztori.

A szlovákok nem mertek nagyot álmodni.... Pedig tuti a Lynxbe van a legtöbb potenciál, persze a legtöbb rizikó is. Nekünk hadiipari szempontból nagyon jo lett volna a szlovák Lynx gyár, annak ellenére, hogy itt a többség attól összecsinálta magát. De akkor marad az A terv, a csehek, vagy a C a görögök. Nem kell kardba dőlni, ez a szlovák ajánlat inkább váratlan, bár talán a legjobb lehetőség volt.

Ami még megfordíthatja, az nem a magyar korrupciós ajánlat, hülye aki ilyet tenne, hanem a német lobbi. A Leopard beszerzés kedvező ajanlatát könnyen összekötheto az RM lobbi a Lynx győzelemmel. Ezért nőttek a cseh esélyek is tendertől függetlenül.
 
  • Tetszik
Reactions: Venom85 and Katica
5.1.1. Kockázat - "Alapanyagok árának emelkedése"

A KROS (gazdasági, építőipari és szakértői szoftvereket gyártó) 2022 áprilisában naprakész elemzést tett közzé az alapanyag árak alakulásáról. Bár az elemzésükből következő szöveg az építőanyagokra fókuszál, tökéletesen tükrözi az alapanyagok ármozgását és azok hatását. Az elemzés szerint: „A cikk megjelenésének időpontjában az alapvető építőanyagok több ára naponta mozog, és ezért sem a kereskedők, sem a gyártók nem tudják, hogy holnap mennyi lesz az ára, nemhogy egy hét vagy egy hónap. Az energia és az üzemanyag árak rekordszámon, és már most látszik, hogy ez az építőanyagok áraiban is meg fog jelenni. Az acéltermékek ára hazánkban is ilyen éles emelkedik, mert a vasérc túlnyomó részét Ukrajnából és Oroszországból importáljuk. Az év eleje óta a hajlított acél ára több mint 80%-kal emelkedett, ami különösen az elmúlt két hónapban meredeken emelkedett.
Adatbázisunkban a hajlított acél árai mintegy 35%-kal változtak év eleje óta. Ez természetesen nem csak a támogató elemeket érinti, hanem a különféle szakmákhoz tartozó egyéb kapcsolódó termékeket is. Ugyanez vonatkozik az alumínium termékekre is, ahol az év eleje óta 25%-os növekedést tapasztalunk, míg március közepén 32%-os szinten volt. Ha ezt késztermékekre fordítjuk, így az árak átlagosan 40%-kal és még többet emelkedtek. Az instabilitás miatt az árunk két nap között 4%-kal emelkedik. Energia- és üzemanyagárak az anyagok továbbra is emelkedő tendenciát mutatnak, és történelmi csúcsokat érnek el. Ezért szinte biztos, hogy ez minden anyag árában meg fog jelenni, de ami a legfontosabb a szállítási költségekbe. Az olaj ára az új év óta lassan emelkedett, de az ukrajnai háború kitörése óta meredeken emelkedett." Ezek a tények valószínűleg hatással lesznek a PBOV és a POV teljes előállítási költségére és az ebből eredő végső árakra is. Az ajánlatok 2022.1.31-én megérkeztek, és nem tudjuk, hogy a gyártók mennyire tudták előre látni az alapanyagok árának alakulását a következő években. Ezért feltételezhető a teljes szerződéses ár növekedése, amely az alapárok forrásfüggőségétől függ nyertes pályázó anyagait.


5.1.2. Kockázat – "Inflációs ráta"

A Szlovák Nemzeti Bank (a továbbiakban: NBS) a „Gazdasági és monetáris fejlődés – 2022 tavasz” előrejelzésében a szlovák infláció idén alig marad 8% alatt, jövőre pedig emelkedni fog. Az infláció 10-14% között mozog az ukrajnai katonai konfliktus alakulásától függően.

Az Európai Központi Bank (EKB) az euróövezet kapcsán valamivel optimistább inflációs forgatókönyvet jósol. A PBOV projekt megvalósításához szükséges alkatrészek nagy részét külföldön gyártják majd. Az infláció alakulása ezekben az országokban hatással lehet az egyes alkatrészek árai. Egy ilyen forgatókönyv valószínűleg növeli a PBV-projekt költségeit.
 

Az összértékelésben 30%-os súllyal szerepelt a műszaki kritériumok teljesítése, 10%-os a logisztikai súly, 25%-os a szlovák ipar érintettsége és 35%-os az ár.

A technikai részben a pontozás és a helyezés a következőképpen alakult:

1. Svédország, CV90 (mindkét változat), 292 pont: "Annak ellenére, hogy felépítésével, műszaki paramétereivel, valamint a gyártó által kínált egyéb lehetőségekkel nem érte el a szükséges paramétereket (ágyúmagasság, függőleges árok leküzdése) leginkább az OS SR követelményeit közelíti meg” – írják a tanulmány szerzői.

2. Magyarország, LYNX KF41, 257 pont: "A hiányosságok az összméretek, a jármű sziluettje és az, hogy a jármű még nincs a helyén a származási országban."

3. Spanyolország, ASCOD, 279 pont: „Ez a váltás a gyártó által a jármű nemkívánatos rezgésével kapcsolatos információk alapján történt. - Ezt a problémát eddig a brit hadsereg által vásárolt kapcsolódó AJAX járműveknél észlelték. Ezt még nem hangsúlyozták az ASCOD járművekben.

4. Lengyelország, BORSUK, 30 pont: "Az elhelyezést befolyásolta, hogy a gyártó nem töltötte ki az RfGP-t a Szlovák Köztársaság fegyveres ereje által előírt mértékben."


Ebben a szakaszban az összesített rangsorban az információs, kommunikációs és információs rendszerek biztonságával és védelmével foglalkozó alcsoport értékelése szólt:

1. Svédország, CV90, összesen 375 pont

2. Spanyolország, ASCOD, összesen 362 pont

3. Magyarország, LYNX, összesen 337 pont

4. Lengyelország, BORSUK, összesen 30 pont.


A pénzügyi részben, amelynek részleteit a tanulmány nem tárja fel, a sorrend a következő volt:

1. Svédország, CV9030SK

2. Svédország, CV9035SK

3. Spanyolország, ASCOD

4. Magyarország, LYNX

tab37.JPG
 

Az összértékelésben 30%-os súllyal szerepelt a műszaki kritériumok teljesítése, 10%-os a logisztikai súly, 25%-os a szlovák ipar érintettsége és 35%-os az ár.

A technikai részben a pontozás és a helyezés a következőképpen alakult:

1. Svédország, CV90 (mindkét változat), 292 pont: "Annak ellenére, hogy felépítésével, műszaki paramétereivel, valamint a gyártó által kínált egyéb lehetőségekkel nem érte el a szükséges paramétereket (ágyúmagasság, függőleges árok leküzdése) leginkább az OS SR követelményeit közelíti meg” – írják a tanulmány szerzői.

2. Magyarország, LYNX KF41, 257 pont: "A hiányosságok az összméretek, a jármű sziluettje és az, hogy a jármű még nincs a helyén a származási országban."

3. Spanyolország, ASCOD, 279 pont: „Ez a váltás a gyártó által a jármű nemkívánatos rezgésével kapcsolatos információk alapján történt. - Ezt a problémát eddig a brit hadsereg által vásárolt kapcsolódó AJAX járműveknél észlelték. Ezt még nem hangsúlyozták az ASCOD járművekben.

4. Lengyelország, BORSUK, 30 pont: "Az elhelyezést befolyásolta, hogy a gyártó nem töltötte ki az RfGP-t a Szlovák Köztársaság fegyveres ereje által előírt mértékben."


Ebben a szakaszban az összesített rangsorban az információs, kommunikációs és információs rendszerek biztonságával és védelmével foglalkozó alcsoport értékelése szólt:

1. Svédország, CV90, összesen 375 pont

2. Spanyolország, ASCOD, összesen 362 pont

3. Magyarország, LYNX, összesen 337 pont

4. Lengyelország, BORSUK, összesen 30 pont.


A pénzügyi részben, amelynek részleteit a tanulmány nem tárja fel, a sorrend a következő volt:

1. Svédország, CV9030SK

2. Svédország, CV9035SK

3. Spanyolország, ASCOD

4. Magyarország, LYNX

tab37.JPG
A logisztikai csoportban a LYNX érte el a legmagasabb értékelést (10%), a második helyen a CV90 (9,67%), ezt követi az ASCOD (9,47%) és a BORSUK (1,13%).

Svédországnak sikerült a hazai ipar bevonásának mértéke is, amely egyeztetés és az ajánlatok pontosítása után várhatóan 34,6% a CV9030, 32,5% a CV9035, 31,6% a LYNX járművek és 24,8% az ASCOD járművek esetében. A lengyel ajánlatot nem értékelték.


Az összefoglaló felsorolja a megvalósíthatósági tanulmányokat a p. 102, míg a svéd CV9030 (99,67%) és CV9035 (98,46%) típusok állnak az 1. és 2. helyen, ezt követi a spanyol ASCOD (88,10%) és a LYNX KF41 (76,66%). A lengyel járművet gyakorlatilag kizárták.
tab24.JPG
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Az összértékelésben 30%-os súllyal szerepelt a műszaki kritériumok teljesítése, 10%-os a logisztikai súly, 25%-os a szlovák ipar érintettsége és 35%-os az ár.

A technikai részben a pontozás és a helyezés a következőképpen alakult:

1. Svédország, CV90 (mindkét változat), 292 pont: "Annak ellenére, hogy felépítésével, műszaki paramétereivel, valamint a gyártó által kínált egyéb lehetőségekkel nem érte el a szükséges paramétereket (ágyúmagasság, függőleges árok leküzdése) leginkább az OS SR követelményeit közelíti meg” – írják a tanulmány szerzői.

2. Magyarország, LYNX KF41, 257 pont: "A hiányosságok az összméretek, a jármű sziluettje és az, hogy a jármű még nincs a helyén a származási országban."

3. Spanyolország, ASCOD, 279 pont: „Ez a váltás a gyártó által a jármű nemkívánatos rezgésével kapcsolatos információk alapján történt. - Ezt a problémát eddig a brit hadsereg által vásárolt kapcsolódó AJAX járműveknél észlelték. Ezt még nem hangsúlyozták az ASCOD járművekben.

4. Lengyelország, BORSUK, 30 pont: "Az elhelyezést befolyásolta, hogy a gyártó nem töltötte ki az RfGP-t a Szlovák Köztársaság fegyveres ereje által előírt mértékben."


Ebben a szakaszban az összesített rangsorban az információs, kommunikációs és információs rendszerek biztonságával és védelmével foglalkozó alcsoport értékelése szólt:

1. Svédország, CV90, összesen 375 pont

2. Spanyolország, ASCOD, összesen 362 pont

3. Magyarország, LYNX, összesen 337 pont

4. Lengyelország, BORSUK, összesen 30 pont.


A pénzügyi részben, amelynek részleteit a tanulmány nem tárja fel, a sorrend a következő volt:

1. Svédország, CV9030SK

2. Svédország, CV9035SK

3. Spanyolország, ASCOD

4. Magyarország, LYNX

tab37.JPG
Hát ezt nem mi fogjuk nyerni :(
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen
Hát ezt nem mi fogjuk nyerni :(
Nyugi, ez csak egy katona szakmai kiértékelés.
Még a benne szereplő gazdasági szempontrendszer is csak azzal foglalkozik, hogy mennyi lesz a materiális fizetendő rész.
De ha az is előkerül a döntéshozóknál, hogy milyen beszállítói potenciál van magában a Lynxben, meg abban, hogy valaki a RM haditechnikai ökoszisztémájába kerülhet bele egy felrobbanó hadiipari keresleti piacon, akkor azért megremegnek a knédlitől remegő, pelyhes, hófehér csülkök.
Már csak az brutális pluszt jelent, hogy az OMFV tenderen ott áll döntősként a típus. Ha oda csak a fényszórókat tudnák a szlovákok beszállítani, már boldogok lehetnek!
Az ASCOD egy döglött típus. A CV90-es meg azé a BAE Systems-é, amelyik eladta az angol részesedéseit a RM-nak.... :cool:
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány