[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

Papucsos felkelőket hajkurszáni külföldi misszókba illetve szállító helikoptereket kísérni és fedezni a fel- és leszállásukat. Oda sajnos muszáj berepülni. Élőerőre nem lehet Spike-ot küldeni, 70-es rakéta meg csak 5-8 km-et tud...
Éppen ezért oda nem felfegyverzett, hanem harci helikopter való, amely állja a találatokat, páncélozva van.

Nem lesz, hanem van HForce képesség 5 gépen, de mind be van kábelezve hozzá.
Fegyvertartó és EOS torony meg talán szoftver upgrade kérdése...
...meg sok pénz

A szerbek 1-2 éve rendszeresítették a szerbek a Mistralt. Szóval nem nehéz kitalálni hogy a ATAM indítókról lehet szó...
Mivel mi is "Mistralosok" vagyunk, így ez nekünk is jó lehet.
Ha pl. 2 H145M kísér egy kommandót kirakó H225M köteléket, akkor az egyik pilonra jól jöhet két Mistralos ATAM indító ellenséges helikopterek vagy drónok lelövésére...

atam-mistral.jpg



Szerintem emiatt fölösleges dohogni. Ilyen alapon tegyük az összeset sufniba és várjuk meg a tízlapátos verziót - bár akkor lemaradunk a "11 lapátosról"... :p

Beszélt még a Hindekről: az ukrán háború miatt várhatóan maradnak és új fegyverzetet kapnak - pl. Spike is esélyes, ha H145M-eken beválik.
Az izraelieknek vannak kidolgozott Mi-24 upgradjeik - ha már a Spike integráció felmerült...


Egyébként nem tettek le teljesen a harci helikopterek beszerzéséről, de a jelenlegi front közelébe repkedős megoldásoknak nincs jövője MG szerint. Tigerről az Airbus ledumálta őket, emlegette még a Apacsot illet még fejlesztés alatt álló új megoldásokat.
(szerintem a tolólégcsavaros amcsi fejlesztésekre gondolhatott, meg talán az AW249-re...)
Gyártanak ők R-60-at is , nem volt egyértelmű.
https://www.yugoimport.com/en/proizvodi/air-defense-missile-systems-r-60sam-and-r-60d
 
Éppen ezért oda nem felfegyverzett, hanem harci helikopter való, amely állja a találatokat, páncélozva van.
Ukrajnában nagyon az látszik, hogy nem tudod annyira páncélozni hogy ne essenek le: Ka-52 és Mi-28 hullik tucat szám...
Szóval sokkal drágább dedikákt harci gépek ugyanúgy leesnek...
(A Tiger Mk. 3 kb. F-35 árban lesz ha minden igaz...vehetnénk belőle legalább 6-8 H145M-et :D )

Földhöz kell tapadni és remélni a legjobbakat...


Francia-német helire sokkal könnyebb Mistralt rakni: konkrétan ki van dolgozva erre egy megoldás ATAM-mal. Elég valószínűtlen, hogy egy orosz rakétával álljanak neki bohóckodni. Arra nem mondaná MG, hogy nekünk is érdekes lehet ellenben a Mistrallal....
 
például egy erdős domb mögött vagy a helikopterrel...akkor nem kell tiszta LOS(line of sight)ahhoz hogy indíthass egy rakétát? lehet hogy én vagyok eltévedve de úgy gondoltam hogy zavartalan LOS kell az indításhoz. Azért is rakták az optikai rendszert annak idején a Tiger rotorja fölé
 
például egy erdős domb mögött vagy a helikopterrel...akkor nem kell tiszta LOS(line of sight)ahhoz hogy indíthass egy rakétát? lehet hogy én vagyok eltévedve de úgy gondoltam hogy zavartalan LOS kell az indításhoz. Azért is rakták az optikai rendszert annak idején a Tiger rotorja fölé
A SPIKE NLOS= Nonlineofsight célmegjelöléssel bárhonnan indíthatod.
 
A SPIKE NLOS= Nonlineofsight célmegjelöléssel bárhonnan indíthatod.
@L.O.B
Már a 16 km hatótávolságú Spike ER2 is indítható célkoordintákra. Az indító helikopter személyzetének semennyire nem kell látni a célt, akár egy hegy mögött is lehetnek.
Azt hiszem ezt még a LR2 is tudja, bár helikopterről kilőve az csak 8-10km-re repül el.
 
Az NLOS rakéták lézeres vagy televíziós rávezetésűek. Konkrétan nem tudod kihasználni a radart és fedezékből indítani. Külső célmegjelölés szükséges.
A SPIKE NLOS= Nonlineofsight célmegjelöléssel bárhonnan indíthatod.

ah később láttam a kiegészítést... ezek szerint akkor mindegy. köszönöm az infót:)
@L.O.B
Már a 16 km hatótávolságú Spike ER2 is indítható célkoordintákra. Az indító helikopter személyzetének semennyire nem kell látni a célt, akár egy hegy mögött is lehetnek.
Azt hiszem ezt még a LR2 is tudja, bár helikopterről kilőve az csak 8-10km-re repül el.
az jó mert ER2-vel megy az integráció...
 
Mi gátolja meg a Hforce-os bármelyik Airbus helit az általad említett rakékták alkalmazásában?
A dedikált harci helikopterre miért kevésbé veszélyes a manpads?
Komplexebb a kérdés.A raketanak célpont kell.Vagyis kellő felderítés és harcvezeto rendszerek nélkül semmit nem ér a Spike NLOS sem.
 
Végre átfutott a rendszeren, terjesszétek az igét:


Jól értettem, hogy az AirBus a jövőben megszünteti majd a 4 lapátos verzió gyártását és az a prognózis, hogy a nagyjavítások alkalmával minden használót át fog terelni az 5 lapátos verzióra? (Csak hogy ne veszítsem el a fonalat a hónapok óta a fórumon menő puffogásban, hogy amikor vásároltunk, nem volt lehetőség. amikor -várhatóan- megszünteti a támogatást, akkor meg nem is lesz más lehetőségünk. Ez utóbbiról diplomatikusan nem tudtak egyértelműen nyilatkozni, mert még a gyártó sem tart ott.)
 
Jól értettem, hogy az AirBus a jövőben megszünteti majd a 4 lapátos verzió gyártását és az a prognózis, hogy a nagyjavítások alkalmával minden használót át fog terelni az 5 lapátos verzióra? (Csak hogy ne veszítsem el a fonalat a hónapok óta a fórumon menő puffogásban, hogy amikor vásároltunk, nem volt lehetőség. amikor -várhatóan- megszünteti a támogatást, akkor meg nem is lesz más lehetőségünk. Ez utóbbiról diplomatikusan nem tudtak egyértelműen nyilatkozni, mert még a gyártó sem tart ott.)
Az a helyzet, hogy rotorlapátok élettartam nagyon nagy: ha nem történik baleset, akkor (ha jól emlékszem az adatra) 1-2 csere várható a gép teljes élettartama alatt. Szóval még jó pár évig marad négylapátos verzió...
 
  • Tetszik
Reactions: efott1974
A dedikált harci helikopterre miért kevésbé veszélyes a manpads?
arra próbáltam rámutatni -mielött a külsö célmegjelölésre felhívtad a figyelmem -, hogy van olyan megoldás ahol (nem NLOS rakétával), nem kell a teljes helit kiemelni a fedezékből, a felderítéshez,indításhoz..ez volt a Tiger rotor fölé helyezett optikája.....ami továbbra is kevésbé veszélyessé teszi szerintem a helikopter által elvégzett felderítést...de ha külsőleg megy minden s a heli csak egy hordozó és indító platform ami a külső felderítésre és célra vezetésre támaszkodik 100%ban akkor mindegy hogy hol van az optika elhelyezve.
 
Ukrajnában nagyon az látszik, hogy nem tudod annyira páncélozni hogy ne essenek le: Ka-52 és Mi-28 hullik tucat szám...
Szóval sokkal drágább dedikákt harci gépek ugyanúgy leesnek...
(A Tiger Mk. 3 kb. F-35 árban lesz ha minden igaz...vehetnénk belőle legalább 6-8 H145M-et :D )

Földhöz kell tapadni és remélni a legjobbakat...
Állítólag a HForce3-as H145M került 30m €-ba, az AH-1Z a cseheknek 50m $-ba (=akkori árfolyamon 45m €).
Egyértelmű, hogy melyik lett volna jobb (persze az speciális ajánlat volt, de mi nem kértünk ilyet)

Francia-német helire sokkal könnyebb Mistralt rakni: konkrétan ki van dolgozva erre egy megoldás ATAM-mal. Elég valószínűtlen, hogy egy orosz rakétával álljanak neki bohóckodni. Arra nem mondaná MG, hogy nekünk is érdekes lehet ellenben a Mistrallal....
A szerbek felintegrálták a saját 20mm-es gépágyú-konténerüket és az S-8 UB-blokkot.
Van ott tehát tudás és akarat a saját cuccok integrálására.
Majd meglátjuk, hogy mi lesz a végeredm.ény
 
Az a helyzet, hogy rotorlapátok élettartam nagyon nagy: ha nem történik baleset, akkor (ha jól emlékszem az adatra) 1-2 csere várható a gép teljes élettartama alatt. Szóval még jó pár évig marad négylapátos verzió...

Igen, vagy még annyi sem. Bár az a tapasztalatom (polgári vonalon), hogy nem éri el a gyártó által előirányzott csereintervallumot. Az AS350/AS355 esetében 20.000 órát adott a Eurocopter (most már Airbus), de 10-12.000-nél többet nem bírtak az errózió, szétrepedezés okán cserélni kell őket.

Ugye a nagyjavítási ciklusokat és élettartamokat listázó Airworthiness limitation szekciót tartalmazó Maintenance Manual fizetős, de nyilvános adatként hirtelen az alábbit találtam az EC135-re, ami többé kevésbé (de legalábbis nagyságrendileg) a H145-re is igaz lehet:

80. oldalon, a 9.3 pontnál egy táblázat a fő (és nyilván költséges) alkatrészek élettartamáról repült órában vagy évben kifejezve, a lényeg a táblázat alján: Note: list includes only components under 10,000 Fh, azaz a 10.000 óránál több élettartammal rendelkező alkatrészeket a táblázat nem tartalmazza. Tehát a főrotor lapát az EC135/H135 esetében is 10.000+ óra élettartammal rendelkezik.
Adja az ég, hogy gépenként ennyit repüljenek a H145-öseink :)
 
@L.O.B !

Mennyire van meg az, hogy hamarosan drón helikopterek is fogják kísérni ezeket a gépeket? Szóval Spike bármelyik verziójával meg lehet csinálni ezt (próbálok egy érthető ábrát firkantani):


Ha a drónra rálát a helikopter a domb mögül és a forgószárnyas UAV látja az érzékelőivel az ellenséges célpontot, akkor abból már Tüskével támadható a pilóták számára úgy, hogy a H145M-et nem is érzékelik, csak legfeljebb az előre küldött jóval olcsóbb embernélkülit.
 
Elég egysikuan gondolkoztok a helikopteres harcfeladatokrol.A pct feladat ugyan igen fontos,talán a legfontosabb,de csak egy harcfeladat a sok közül.Csak hogy egy egzotikusabbat mondják példának, légi akna telepítés.
És de, jópár feladat elvégzéséhez be kell repülni a hadszíntére.Es megvannak annak is a kidolgozott eljárási modozatai,nem kell feltalálni hozzá a spanyolviaszt.Fel van az már tálalva,csak meg kell tanulni.