[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
3 917
11 565
113
Papucsos felkelőket hajkurszáni külföldi misszókba illetve szállító helikoptereket kísérni és fedezni a fel- és leszállásukat. Oda sajnos muszáj berepülni. Élőerőre nem lehet Spike-ot küldeni, 70-es rakéta meg csak 5-8 km-et tud...
Éppen ezért oda nem felfegyverzett, hanem harci helikopter való, amely állja a találatokat, páncélozva van.

Nem lesz, hanem van HForce képesség 5 gépen, de mind be van kábelezve hozzá.
Fegyvertartó és EOS torony meg talán szoftver upgrade kérdése...
...meg sok pénz

A szerbek 1-2 éve rendszeresítették a szerbek a Mistralt. Szóval nem nehéz kitalálni hogy a ATAM indítókról lehet szó...
Mivel mi is "Mistralosok" vagyunk, így ez nekünk is jó lehet.
Ha pl. 2 H145M kísér egy kommandót kirakó H225M köteléket, akkor az egyik pilonra jól jöhet két Mistralos ATAM indító ellenséges helikopterek vagy drónok lelövésére...

atam-mistral.jpg



Szerintem emiatt fölösleges dohogni. Ilyen alapon tegyük az összeset sufniba és várjuk meg a tízlapátos verziót - bár akkor lemaradunk a "11 lapátosról"... :p

Beszélt még a Hindekről: az ukrán háború miatt várhatóan maradnak és új fegyverzetet kapnak - pl. Spike is esélyes, ha H145M-eken beválik.
Az izraelieknek vannak kidolgozott Mi-24 upgradjeik - ha már a Spike integráció felmerült...


Egyébként nem tettek le teljesen a harci helikopterek beszerzéséről, de a jelenlegi front közelébe repkedős megoldásoknak nincs jövője MG szerint. Tigerről az Airbus ledumálta őket, emlegette még a Apacsot illet még fejlesztés alatt álló új megoldásokat.
(szerintem a tolólégcsavaros amcsi fejlesztésekre gondolhatott, meg talán az AW249-re...)
Gyártanak ők R-60-at is , nem volt egyértelmű.
https://www.yugoimport.com/en/proizvodi/air-defense-missile-systems-r-60sam-and-r-60d
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 343
35 185
113
Éppen ezért oda nem felfegyverzett, hanem harci helikopter való, amely állja a találatokat, páncélozva van.
Ukrajnában nagyon az látszik, hogy nem tudod annyira páncélozni hogy ne essenek le: Ka-52 és Mi-28 hullik tucat szám...
Szóval sokkal drágább dedikákt harci gépek ugyanúgy leesnek...
(A Tiger Mk. 3 kb. F-35 árban lesz ha minden igaz...vehetnénk belőle legalább 6-8 H145M-et :D )

Földhöz kell tapadni és remélni a legjobbakat...


Francia-német helire sokkal könnyebb Mistralt rakni: konkrétan ki van dolgozva erre egy megoldás ATAM-mal. Elég valószínűtlen, hogy egy orosz rakétával álljanak neki bohóckodni. Arra nem mondaná MG, hogy nekünk is érdekes lehet ellenben a Mistrallal....
 

L.O.B

Well-Known Member
2020. július 8.
1 926
6 889
113
például egy erdős domb mögött vagy a helikopterrel...akkor nem kell tiszta LOS(line of sight)ahhoz hogy indíthass egy rakétát? lehet hogy én vagyok eltévedve de úgy gondoltam hogy zavartalan LOS kell az indításhoz. Azért is rakták az optikai rendszert annak idején a Tiger rotorja fölé
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
27 816
117 974
113
például egy erdős domb mögött vagy a helikopterrel...akkor nem kell tiszta LOS(line of sight)ahhoz hogy indíthass egy rakétát? lehet hogy én vagyok eltévedve de úgy gondoltam hogy zavartalan LOS kell az indításhoz. Azért is rakták az optikai rendszert annak idején a Tiger rotorja fölé
A SPIKE NLOS= Nonlineofsight célmegjelöléssel bárhonnan indíthatod.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 343
35 185
113
A SPIKE NLOS= Nonlineofsight célmegjelöléssel bárhonnan indíthatod.
@L.O.B
Már a 16 km hatótávolságú Spike ER2 is indítható célkoordintákra. Az indító helikopter személyzetének semennyire nem kell látni a célt, akár egy hegy mögött is lehetnek.
Azt hiszem ezt még a LR2 is tudja, bár helikopterről kilőve az csak 8-10km-re repül el.
 

L.O.B

Well-Known Member
2020. július 8.
1 926
6 889
113
Az NLOS rakéták lézeres vagy televíziós rávezetésűek. Konkrétan nem tudod kihasználni a radart és fedezékből indítani. Külső célmegjelölés szükséges.
A SPIKE NLOS= Nonlineofsight célmegjelöléssel bárhonnan indíthatod.

ah később láttam a kiegészítést... ezek szerint akkor mindegy. köszönöm az infót:)
@L.O.B
Már a 16 km hatótávolságú Spike ER2 is indítható célkoordintákra. Az indító helikopter személyzetének semennyire nem kell látni a célt, akár egy hegy mögött is lehetnek.
Azt hiszem ezt még a LR2 is tudja, bár helikopterről kilőve az csak 8-10km-re repül el.
az jó mert ER2-vel megy az integráció...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 775
30 545
113
Mi gátolja meg a Hforce-os bármelyik Airbus helit az általad említett rakékták alkalmazásában?
A dedikált harci helikopterre miért kevésbé veszélyes a manpads?
Komplexebb a kérdés.A raketanak célpont kell.Vagyis kellő felderítés és harcvezeto rendszerek nélkül semmit nem ér a Spike NLOS sem.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113
Végre átfutott a rendszeren, terjesszétek az igét:


Jól értettem, hogy az AirBus a jövőben megszünteti majd a 4 lapátos verzió gyártását és az a prognózis, hogy a nagyjavítások alkalmával minden használót át fog terelni az 5 lapátos verzióra? (Csak hogy ne veszítsem el a fonalat a hónapok óta a fórumon menő puffogásban, hogy amikor vásároltunk, nem volt lehetőség. amikor -várhatóan- megszünteti a támogatást, akkor meg nem is lesz más lehetőségünk. Ez utóbbiról diplomatikusan nem tudtak egyértelműen nyilatkozni, mert még a gyártó sem tart ott.)
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 343
35 185
113
Jól értettem, hogy az AirBus a jövőben megszünteti majd a 4 lapátos verzió gyártását és az a prognózis, hogy a nagyjavítások alkalmával minden használót át fog terelni az 5 lapátos verzióra? (Csak hogy ne veszítsem el a fonalat a hónapok óta a fórumon menő puffogásban, hogy amikor vásároltunk, nem volt lehetőség. amikor -várhatóan- megszünteti a támogatást, akkor meg nem is lesz más lehetőségünk. Ez utóbbiról diplomatikusan nem tudtak egyértelműen nyilatkozni, mert még a gyártó sem tart ott.)
Az a helyzet, hogy rotorlapátok élettartam nagyon nagy: ha nem történik baleset, akkor (ha jól emlékszem az adatra) 1-2 csere várható a gép teljes élettartama alatt. Szóval még jó pár évig marad négylapátos verzió...
 
  • Tetszik
Reactions: efott1974

L.O.B

Well-Known Member
2020. július 8.
1 926
6 889
113
A dedikált harci helikopterre miért kevésbé veszélyes a manpads?
arra próbáltam rámutatni -mielött a külsö célmegjelölésre felhívtad a figyelmem -, hogy van olyan megoldás ahol (nem NLOS rakétával), nem kell a teljes helit kiemelni a fedezékből, a felderítéshez,indításhoz..ez volt a Tiger rotor fölé helyezett optikája.....ami továbbra is kevésbé veszélyessé teszi szerintem a helikopter által elvégzett felderítést...de ha külsőleg megy minden s a heli csak egy hordozó és indító platform ami a külső felderítésre és célra vezetésre támaszkodik 100%ban akkor mindegy hogy hol van az optika elhelyezve.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
3 917
11 565
113
Ukrajnában nagyon az látszik, hogy nem tudod annyira páncélozni hogy ne essenek le: Ka-52 és Mi-28 hullik tucat szám...
Szóval sokkal drágább dedikákt harci gépek ugyanúgy leesnek...
(A Tiger Mk. 3 kb. F-35 árban lesz ha minden igaz...vehetnénk belőle legalább 6-8 H145M-et :D )

Földhöz kell tapadni és remélni a legjobbakat...
Állítólag a HForce3-as H145M került 30m €-ba, az AH-1Z a cseheknek 50m $-ba (=akkori árfolyamon 45m €).
Egyértelmű, hogy melyik lett volna jobb (persze az speciális ajánlat volt, de mi nem kértünk ilyet)

Francia-német helire sokkal könnyebb Mistralt rakni: konkrétan ki van dolgozva erre egy megoldás ATAM-mal. Elég valószínűtlen, hogy egy orosz rakétával álljanak neki bohóckodni. Arra nem mondaná MG, hogy nekünk is érdekes lehet ellenben a Mistrallal....
A szerbek felintegrálták a saját 20mm-es gépágyú-konténerüket és az S-8 UB-blokkot.
Van ott tehát tudás és akarat a saját cuccok integrálására.
Majd meglátjuk, hogy mi lesz a végeredm.ény
 

Phoenix

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
552
1 246
93
Az a helyzet, hogy rotorlapátok élettartam nagyon nagy: ha nem történik baleset, akkor (ha jól emlékszem az adatra) 1-2 csere várható a gép teljes élettartama alatt. Szóval még jó pár évig marad négylapátos verzió...

Igen, vagy még annyi sem. Bár az a tapasztalatom (polgári vonalon), hogy nem éri el a gyártó által előirányzott csereintervallumot. Az AS350/AS355 esetében 20.000 órát adott a Eurocopter (most már Airbus), de 10-12.000-nél többet nem bírtak az errózió, szétrepedezés okán cserélni kell őket.

Ugye a nagyjavítási ciklusokat és élettartamokat listázó Airworthiness limitation szekciót tartalmazó Maintenance Manual fizetős, de nyilvános adatként hirtelen az alábbit találtam az EC135-re, ami többé kevésbé (de legalábbis nagyságrendileg) a H145-re is igaz lehet:

80. oldalon, a 9.3 pontnál egy táblázat a fő (és nyilván költséges) alkatrészek élettartamáról repült órában vagy évben kifejezve, a lényeg a táblázat alján: Note: list includes only components under 10,000 Fh, azaz a 10.000 óránál több élettartammal rendelkező alkatrészeket a táblázat nem tartalmazza. Tehát a főrotor lapát az EC135/H135 esetében is 10.000+ óra élettartammal rendelkezik.
Adja az ég, hogy gépenként ennyit repüljenek a H145-öseink :)
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113
@L.O.B !

Mennyire van meg az, hogy hamarosan drón helikopterek is fogják kísérni ezeket a gépeket? Szóval Spike bármelyik verziójával meg lehet csinálni ezt (próbálok egy érthető ábrát firkantani):


Ha a drónra rálát a helikopter a domb mögül és a forgószárnyas UAV látja az érzékelőivel az ellenséges célpontot, akkor abból már Tüskével támadható a pilóták számára úgy, hogy a H145M-et nem is érzékelik, csak legfeljebb az előre küldött jóval olcsóbb embernélkülit.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 775
30 545
113
Elég egysikuan gondolkoztok a helikopteres harcfeladatokrol.A pct feladat ugyan igen fontos,talán a legfontosabb,de csak egy harcfeladat a sok közül.Csak hogy egy egzotikusabbat mondják példának, légi akna telepítés.
És de, jópár feladat elvégzéséhez be kell repülni a hadszíntére.Es megvannak annak is a kidolgozott eljárási modozatai,nem kell feltalálni hozzá a spanyolviaszt.Fel van az már tálalva,csak meg kell tanulni.