[HUN] Helikopterbeszerzés

Egyrészt, ezek a Tiger új árai voltak. Másrészt az upgrade elszállt árai nekem azt mondatják, hogy ebben a 68-70M USD/darab árban - tanulva a korábbi karbantartási szerződési hibából - már szerintem benne van a Tigerek minimum 10-15 éves teljeskörű üzemeltetése is (alkatrész, és javítási költségek). Valamint benne lehet egy kezdő készlet a modernizált lőszerből is. Ugyebár az Mk3 csomag tartalmazza a fegyverrendszerek upgrade-jét is.
Még akkor is túlzás ez a költség pusztán az upgrade-re, ha tudjuk, hogy a németek kihátráltak/nak a programból.
Ez a konstrukció már csak amiatt is kézenfekvő lenne, mert magának az Airbusnak is érdeke, hogy csökkentsék a típussal kapcsolatos negatív visszhangokat.
Így pedig az előre kifizetett összegért cserébe az Airbus előre le tudja nagy tételben gyártani a tartalék alkatrészeket is, amivel pedig a karbantartási költségeket lehet csökkenteni.
Podcast 03. , bár repülőgépel és nem helikopterel kapcsolatban hangzik el , de szerintem a helikre is vonatkozik hogy csaknújat vásárolnak!
 
Így van! ...és nem politikusok döntenek! ...nem civil életben nem tehetik meg hogy rosszul határozzák meg a követelményeket, nem alkalmazkodnak --időben-- a megváltozott körülményekhez, nem költség-hatékony megoldást választanak!!!
Nem véletlen, hogy egyre több katonai eszközt/fődarabot emelnek át a civil életből. Ennek egyik leglátványosabb példája --a sok közül-- a svédek önjáró tüzérségi eszköze: Archer
..de repülés-technikában is sok és nagyobb cég is van, amelyik civil repülők/helikopterek katonai alkalmazásra történő átépítéséből "tengődik"!
Gyors, költséghatékony, sajéterős is lehet: izraeliek ebben is tudtak nagyot alkotni, nekik meg van a politikai erők józan belátása!!!
Átemelni sem kell semmit. Egy jó katonai projektben az alkatrészek abszolút többsége civil származású, ún. kettős felhasználású eszköz. Csak azok a hatalmak fejlesztenek mindent egy katonai eszköz számára, akik rákényszerülnek, mert a civil iparuk nem elég fejlett. Ilyen volt a Szovjetúnió és részben ilyen mai napig Oroszország. Viszont a nyugati hatalmak, vagy éppen Kína hatalmas civil iparral rendelkezik és élvezi ennek minden előnyét a katonai fejlesztéseinél. Ezért mennek a kínai fejlesztések ilyen gördülékenyen -és vannak lemaradva ott, ahol specifikusan saját katonai fejlesztés kellene, mint a hajtómű például, mert a kínai hadiipar valójában fejlettlen! Ezzel szemben hiába fejlett az orosz hadiipar az orosz iparon belül, ha a fejlettlen civil ipar súlyos kihívások elé állítja.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and LMzek 2.0
Ha már harci helikopter, akkor nekünk sem lenne rossz az AW249 - kár hogy már összebútoroztunk az Airbus-szal...
 
Miután meghallgatta Alaadent, és megrendelte, hogy a vásárolt helikoptereket helyben, Gyulán gyártsák, Maroth látta a szerződéses helikopterek egységköltségeit.

bruh-shock-fainting-i9dc8kegvpxcmmxh.gif
 
Miután meghallgatta Alaadent, és megrendelte, hogy a vásárolt helikoptereket helyben, Gyulán gyártsák, Maroth látta a szerződéses helikopterek egységköltségeit.

bruh-shock-fainting-i9dc8kegvpxcmmxh.gif
Csodálkozom hogy a mostani Tiger upgradelő országok nem így reagálnak. :D
Irreálisan drágának tűnik a Tiger Mk. III...
Ha egyáltalán kell nekünk dedikált harci helikopter (kérdéses), akkor az AW249 jobb alternatívának tűnik: az olaszok biztos sok mindenre nyitottak lennének az első export megrendelésért - csak hát "összebútoroztunk" az Airbusszal, akik elég allergiásak lehetnek a Leonardóra... :p
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1 and Vlad
Csodálkozom hogy a mostani Tiger upgradelő országok nem így reagálnak. :D
Irreálisan drágának tűnik a Tiger Mk. III...
Ha egyáltalán kell nekünk dedikált harci helikopter (kérdéses), akkor az AW249 jobb alternatívának tűnik: az olaszok biztos sok mindenre nyitottak lennének az első export megrendelésért - csak hát "összebútoroztunk" az Airbusszal, akik elég allergiásak lehetnek a Leonardóra... :p

Szerintem a legkedvezőbb számunkra beszállni a következő Tigris fejlesztésébe. Ebben egyetértek. És akkor sok mindent kérhetünk. És főleg nem minden megrendelésre egy új gyárat felépíteni. Emlékszel, mit szoktam mondani Zalával kapcsolatban? Első körben örüljünk annak, hogy ha annak az egy gyárnak lesz munkája folyamatosan és nem állnak majd üresen a csarnokok!

Eddig volt jó idő, válogathattunk a beszállítók között. Most már a legtöbb kategóriában abból kell főznünk, amink van.
 
Szerintem a legkedvezőbb számunkra beszállni a következő Tigris fejlesztésébe. Ebben egyetértek. És akkor sok mindent kérhetünk. És főleg nem minden megrendelésre egy új gyárat felépíteni. Emlékszel, mit szoktam mondani Zalával kapcsolatban? Első körben örüljünk annak, hogy ha annak az egy gyárnak lesz munkája folyamatosan és nem állnak majd üresen a csarnokok!

Eddig volt jó idő, válogathattunk a beszállítók között. Most már a legtöbb kategóriában abból kell főznünk, amink van.
Azt ugye tudod, hogy Tiger Mk. III közel F-35 árban van?!?
Képességekben is elmarad más típusoktól, megbízhatósági problémák is voltak a Tiger korábbi verzióival.

Szóval inkább ne vegyünk Tigert! Bármelyik nyugati harci heli jobb lenne - már ha kell dedikált harci heli egyáltalán...ukrajnai tapaszaltok szerint nem biztos...
 
Azt ugye tudod, hogy Tiger Mk. III közel F-35 árban van?!?
Képességekben is elmarad más típusoktól, megbízhatósági problémák is voltak a Tiger korábbi verzióival.

Szóval inkább ne vegyünk Tigert! Bármelyik nyugati harci heli jobb lenne - már ha kell dedikált harci heli egyáltalán...ukrajnai tapaszaltok szerint nem biztos...
Na ez pont az ami helyett akkor màr drónra költenék.
 
  • Tetszik
Reactions: Katica and Aladeen
Azt ugye tudod, hogy Tiger Mk. III közel F-35 árban van?!?
Képességekben is elmarad más típusoktól, megbízhatósági problémák is voltak a Tiger korábbi verzióival.

Szóval inkább ne vegyünk Tigert! Bármelyik nyugati harci heli jobb lenne - már ha kell dedikált harci heli egyáltalán...ukrajnai tapaszaltok szerint nem biztos...

Nem, nem felel meg "bármilyen más nyugati" harci heli, tényleg felejtsétek már el, hogy minden 20 darab fegyverre építeni akartok egy másik dedikáltan csak azt gyártó telephelyet! 2035-re jön ki állítólag az új generációs harci heli, ami a Honvédség igényeinek megfelel. Csak annyit kell eldönteni, hogy azt vesszük, vagy nem veszünk semmit és másra költjük ugyan azt a pénzt.

Rémálom, hogy fél évtizede megy csak a Zrínyi, igazából vasak még csak pár érkezett be az utóbbi időben, de ti már a 10. kukázott és újra írt haderőfejlesztési programnál tartotok.
Vegyünk Airbus szállító heli mellé indiános harci helit! Hátha megszívatjuk a logisztikát és Krisss nem létező gatyáját is! Fogalmad nincs, hogy még csak tervasztal első meghúzott vonalainál tartó új gép mennyibe fog kerülni és annak az ára hogyan fog viszonyulni az akkor a piacon lévő többi géphez. Annyit tudunk, hogy a most piacon lévők nem felelnek meg nekünk, azt is tudjuk a környező országok példáján, hogy a csupasz amerikai gép olcsóbb, mint a mi tartalommal feltöltött európai rendelésünk. (Valószínűleg fordítva is igaz lenne, egy tartalommal feltöltött jenki gép szinte biztosan drágább, mint egy csupasz Airbus.)

Régebben sem értettem ezt a csataheli mániát. Hozott a Honvédség egy döntést, hogy jóval az Ukrán balhé után fog csak új csatahelit beszerezni. Bár azóta minden megváltozott... Ja mégsem! Vagy töröljük a programot, vagy végig megyünk rajta. És szerencsére nem ti ültök a döntéshozó székbe, mert katasztrófa lenne az a káosz.
 
  • Hűha
  • Vicces
Reactions: Ocses and formosa1
Nem, nem felel meg "bármilyen más nyugati" harci heli, tényleg felejtsétek már el, hogy minden 20 darab fegyverre építeni akartok egy másik dedikáltan csak azt gyártó telephelyet! 2035-re jön ki állítólag az új generációs harci heli, ami a Honvédség igényeinek megfelel. Csak annyit kell eldönteni, hogy azt vesszük, vagy nem veszünk semmit és másra költjük ugyan azt a pénzt.

Rémálom, hogy fél évtizede megy csak a Zrínyi, igazából vasak még csak pár érkezett be az utóbbi időben, de ti már a 10. kukázott és újra írt haderőfejlesztési programnál tartotok.
Vegyünk Airbus szállító heli mellé indiános harci helit! Hátha megszívatjuk a logisztikát és Krisss nem létező gatyáját is! Fogalmad nincs, hogy még csak tervasztal első meghúzott vonalainál tartó új gép mennyibe fog kerülni és annak az ára hogyan fog viszonyulni az akkor a piacon lévő többi géphez. Annyit tudunk, hogy a most piacon lévők nem felelnek meg nekünk, azt is tudjuk a környező országok példáján, hogy a csupasz amerikai gép olcsóbb, mint a mi tartalommal feltöltött európai rendelésünk. (Valószínűleg fordítva is igaz lenne, egy tartalommal feltöltött jenki gép szinte biztosan drágább, mint egy csupasz Airbus.)

Régebben sem értettem ezt a csataheli mániát. Hozott a Honvédség egy döntést, hogy jóval az Ukrán balhé után fog csak új csatahelit beszerezni. Bár azóta minden megváltozott... Ja mégsem! Vagy töröljük a programot, vagy végig megyünk rajta. És szerencsére nem ti ültök a döntéshozó székbe, mert katasztrófa lenne az a káosz.
Ki az a ti? Miért nekem írod? :)

Egyáltalán nem vagyok benne biztos, hogy nekünk kell egyáltalán dedikált "csata heli", az viszont tuti, hogy Tigert nem vennék.
A "nyugati világban" ezen kívül amerikában van új fejlesztés (pl. Invictus) meg a taljánoknál az AW249.

Annyi lyuk van még a haderőnk képességét illetően, hogy tényleg nem prioritás jelenleg a harci heli. Inkább tüzérséget erősíteném meg - nagyon!
A Mi-24-eseket is leállítanám: se fegyverzet, se az alkatrész ellátás nem bizotsított - feleselges az egészre bármit is költeni...
 
Jelenleg van és folyamatban:

Rendőrség: 24x
11x MD902
4x MD500E
9x H135 (Légimentők)

Hadsereg:
8x Mi-24P/V (váltótípus nem biztos, hogy lesz)
5x Mi-17 (H225M váltja)
20x H145M
10x H225M
6x H225SOF (légiutántölthetőség kérdéses, pedig alap lenne ebben a konfigurációban)
2x AS350 (kiképző)

Ezek szerint a lehetséges/tervezett beszerzések:
10x H135 v H145 rendőrségnek

Ami kérdőjel: mi lesz az MD500 sorsa. Érdemes lenne az AS350-el együtt leváltani mondjuk 10x H120 Colibrire mint könnyű, futárhelikopter. Vagy méginkább, 10x H120 és 5x H145 a rendőrségnek és 5x H120 a hadseregnek. Nem biztos, hogy az átlag rendőrségi felhasználásra akkora gép kell, mint egy H135, a hadseregnél pedig tökéletes alap kiképzőhelikopter lenne és akkor az egész történet egy családon belül maradna 120-135-145-225!

52100_1540123549.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD
Jelenleg van és folyamatban:

Rendőrség: 24x
11x MD902
4x MD500E
9x H135 (Légimentők)

Hadsereg:
8x Mi-24P/V (váltótípus nem biztos, hogy lesz)
5x Mi-17 (H225M váltja)
20x H145M
10x H225M
6x H225SOF (légiutántölthetőség kérdéses, pedig alap lenne ebben a konfigurációban)
2x AS350 (kiképző)

Ezek szerint a lehetséges/tervezett beszerzések:
10x H135 v H145 rendőrségnek

Ami kérdőjel: mi lesz az MD500 sorsa. Érdemes lenne az AS350-el együtt leváltani mondjuk 10x H120 Colibrire mint könnyű, futárhelikopter. Vagy méginkább, 10x H120 és 5x H145 a rendőrségnek és 5x H120 a hadseregnek. Nem biztos, hogy az átlag rendőrségi felhasználásra akkora gép kell, mint egy H135, a hadseregnél pedig tökéletes alap kiképzőhelikopter lenne és akkor az egész történet egy családon belül maradna 120-135-145-225!

52100_1540123549.jpg
Ezek egyébként minimum közép, de inkabb hosszú távú tervek.
 
Ezek egyébként minimum közép, de inkabb hosszú távú tervek.
Egy riportban mondta Hajdú János, hogy a TEK-is ki akar alakítani halikopteres képességet. Nekik a H145 vagy a H225 lenne a jobb?
Persze, az MD902, MD500E és az AS350 még az évtized végéig simán kifuthat, de még tovább is! Inkább azt írtam hogy érdemes majd optimalizálni 2030 után! Alap rendőrségi helikopternek H120, míg a komolyabb műveletekhez, amolyan TEK-es bevetési gépnek (ez a reális méret belügyi használatra), rendőrségi futárgépnek (VIP, stb.) pedig néhány H135 vagy 145. A kiképzőhelikopternek meg kínálja magát a H120. Egy családon belül lezavartuk az egészet.

fg_1764934-jdw-1817.jpg
 
Jelenleg van és folyamatban:

Rendőrség: 24x
11x MD902
4x MD500E
9x H135 (Légimentők)

Hadsereg:
8x Mi-24P/V (váltótípus nem biztos, hogy lesz)
5x Mi-17 (H225M váltja)
20x H145M
10x H225M
6x H225SOF (légiutántölthetőség kérdéses, pedig alap lenne ebben a konfigurációban)
2x AS350 (kiképző)

Ezek szerint a lehetséges/tervezett beszerzések:
10x H135 v H145 rendőrségnek

Ami kérdőjel: mi lesz az MD500 sorsa. Érdemes lenne az AS350-el együtt leváltani mondjuk 10x H120 Colibrire mint könnyű, futárhelikopter. Vagy méginkább, 10x H120 és 5x H145 a rendőrségnek és 5x H120 a hadseregnek. Nem biztos, hogy az átlag rendőrségi felhasználásra akkora gép kell, mint egy H135, a hadseregnél pedig tökéletes alap kiképzőhelikopter lenne és akkor az egész történet egy családon belül maradna 120-135-145-225!

52100_1540123549.jpg
Egy riportban mondta Hajdú János, hogy a TEK-is ki akar alakítani halikopteres képességet. Nekik a H145 vagy a H225 lenne a jobb?
 
a kettő nem kevés?
De! Meg már nem is mai csirkék.
Érdekes fordulat lenne, hogy ha tényleg egységesítenék a flottát, a Mókusokhoz hasonlóan a Mentők által használt EC135-ösökből páran itt ragadnának, mint a Mókusok utódjai, és azon menne a képzés. Több léierőnél is ezeket használják. Pl a BW-nél is:
ec135_heer.jpg
 
De! Meg már nem is mai csirkék.
Érdekes fordulat lenne, hogy ha tényleg egységesítenék a flottát, a Mókusokhoz hasonlóan a Mentők által használt EC135-ösökből páran itt ragadnának, mint a Mókusok utódjai, és azon menne a képzés. Több léierőnél is ezeket használják. Pl a BW-nél is:
ec135_heer.jpg

A norvég mentőhelik vétele és a H145M rendelés kb ugyanakkor történt. De a rendőr MD-k se sokkal régebbiek. Ok, hadznált gép mindkettő, de nem pénzkidobás így pár év után már a lecserélésüket tervezni?