Ka-50 Black Shark "Hokum A" / Ka-52 Alligator "Hokum B" (Kamov, Szovjetunió)

Vietnámban az amerikaiak 6000 helikoptert veszítettek.
Dafuq_Snape_banner.jpg
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: cirqle and Ocses
Aham aham ! Na és hol van ez és a mi-28nm az ukrán balhéból ? Mind a két gépnek jobb elektro optikai felvételt kell mutatni akkor !
 
Vietnámban az amerikaiak 6000 helikoptert veszítettek.
Nem véletlenül a veszteség mellé mindig illik odatenni a bevetésszámot is (nekem 1-2 millió rémlik a 9 év alatt), mert az mutatja a kontextust, meg hogy mennyi berepülésből mennyit is sikerült meghiúsítani. Mert hát szép dolog a szerbektől, hogy lelőttek egy lopakodót (ezt ugye 20 év után is lehet lobogtatni mint a véres rongyot) meg egy F-16-ost is, csak hát volt még ott kábé 24 ezer egyéb bagatel berepülésecske is, amit meg nem tudtak megakadályozni, mélyen tisztelt Dani úr ide vagy oda.

Vietnámban a terep adottságai (sűrű dzsungel, magas hegyek) miatt a helikopter töltötte be az IFV, APC és IMV szerepét, így nyilván a helikopter fogyott, nem a szárazföldi szállító technika. Ukrajnában most pont fordított a helyzet, a szárazföldi technika fogy hatalmas ütemben, mert a terep azok használatának kedvez.
 
"Repült 2 Alligátor, az egyik zöld, a másik északra"
A Csaszovoj című katonai magazin március 2-i adásában az Osztrovszki helikopterbázisra juthatunk el, a Pszkovi megyében. (Lehet,hogy itt robbantgattak az ukránok). A bázison a Mi-26-ostól kezdve több féle típus is állomásozik. Az adás főszereplője ezek közül a Ka-52-es. A bázison láthatóan ridegtartásban üzemeltetik a helikoptereket,ami annyit jelent, hogy a szabad ég alatt vannak, persze normálisan letakarva. Sokszor olvastam már, hogy a Ka-52-esnek hangár kell, mert az elektronikája nem bírja a hideget. Itt már rögtön az elején nekiszegezi a műsorvezető a kérdést a gépet előkészítő műszakinak (Ivan Sevcsenko mérnök fhdgy),hogy nem érzékeny e a durva időjárási körülményekre a gép(például eső, sok hó, nagy hideg)? A válasz annyi, hogy télen, főleg hóban hosszabb az előkészítés mint nyáron, mert meg kell szabadítani a hótól, előmelegíteni de ezen kívül bírja, mivel a helikopter -60 celsius foktól+60 celsius fokig üzemképes! Utána megismerjük a meteorológus szolgálatot és eszközeiket. Mert a pilóták nem telefonos alkalmazásból értesülnek az időjárásról. A meteorológiai szolgálat vezetője, Szucskov őrnagy ismerteti a meteorológiai körülményeket(látás, szél, felhőzet, hőmérséklet), amiből kiderül, hogy ez nem olyan időjárás, amiben a kezdők is repülhetnének. A tapasztaltabb személyzetek viszont igen. A körülmélények persze nem csak a pilótáknak,a gépeknek, hanem a műszakiaknak is nehezek. Némi visszatekintés következik a korenyevszki bázisra (krasznodai terület) ahol a gépek már védett állóhelyeken állnak, ahol a tető védi őket az időjárási viszontagságok egy részétől. A jövőben erre a reptérre is tervezik hangárok építését. Vissza erre a bázisra, a 48-as oldalszámú gép a hótól megtisztítva, előmelegítve. Sevcsenko fhdgy jelenti a hajózóknak, hogy a 48-as kész, 1400 liter üza betöltve, a gépágyúba 280 lőszer hevederezve. Utána a hajózók körbejárják, átveszik a gépet. A gépek elrepülnek, Sevcsenko fhdgy pedig várja őket vissza az állóhelyen. Itt egy kicsit megismerhetjük őt: színész családból származik, középfokú zenei végzettsége van, úgy volt, hogy a szüleihez hasonlóan ő is színészi pályára lép, de aztán rájött, hogy sokkal jobban vonzza őt a repülés. Jelentkezett a krasznodari repülőtiszti főiskolára, de végül nem sikerült neki a dolog. Nem adta fel, jelentkezett mérnöki szakra. Az sikerült neki. Voronyezsbe került. Ott kezdett repülni és ejtőernyőzni is. Ivan Sevcsenko An-2-es pilóta szakszolgálati engedélyt is szerzett itt. És pont az An-2-es képzése alatt járta át egyre jobban az az érzés, hogy szeretne teljes munkaidőben is repülni, így most az a célja, hogy fedélzeti mérnök legyen.
A nyugati katonai körzet 15-ik csapatrepülő dandárját 2013-ban alapították, mindenféle típus repül itt: Mi-26, Mi-35,Mi-28N,Mi-8AMTS,Ka-52. Alekszandr Zsulin a dandár repülőkiképzésért felelős helyettes parancsnoka a Mi-26-ost is repüli, de a többi típusra is van jogosítása, 5000 óra repült ideje van. A Ka-52-ről a következőket mondta: a legmodernebb katonai helikopter, amely a szíriai konfliktusban elismerésre méltó módon teljesített nappal/éjszaka és bonyolult időben is. NVG használata mellett is jól lehetett vele repülni. Utána összehasonlítják a hagyományos és a koaxiális rotor rendszerű helikoptereket általánosságban. Elhangzik, hogy emiatt az elrendezés miatt lehetett méretcsökkenést elérni,ami kisebb célponttá teszi a gépet. Ezután láthatjuk, hogy a gépek kötelékeznek, megtudjuk a vezér és kísérő szerepét. Megismerhetjük az állandósult tölcsérfordulót, aminek során adott esetben a Kamov állandóan lőni tudja a célt. Plusz egyéb olyan tulajdonságokat amiket szerintem mindenki ismer a Kamovval kapcsolatban: nagyon nagy sebességű repülés folyamatosan oldalirányban és csúsztatásban. Ezután jön a fegyverzet bemutatása :Sz-8NIR, Vihr IPTR, Ataka IPTR, 30mm-es gépágyú, plusz az Igla légi indítású változata. Az Alligátoron az összes fegyvert a navigátor-fegyverrendszer operátor irányítja. Jevgenyij Usakov arról beszél, hogy repülni,vezetni a helikoptert érdekes és lőni is. Utóbbi főleg a hatékonyság és a váratlanság miatt. A személyzeteknek 10 percen belül fel kell tudniuk szállni. A készültséget egy Ka-52-es és Mi-28-as vegyes géppár adja. Utána megint egy visszaemlékezés az 5 éve indult műsor legelső adására, ahol a műsorvezető egy Mi-28N-el repülhetett, és egy Mi-8AMTS-t kellett elfogniuk. Ezt követően megismerhetjük az egymás melletti kabinelrendezés előnyét: akár rádió nélkül, kézjelekkel is kommunikálhat egymással a személyzet két tagja, ha valami gond van.
Következik a Ka-52-es műszereinek bemutatása, nagy hangsúlyt helyezve az MFD-k-re. Alekszej Volcskov a gép pilótája itt elmondja, hogy melyik képernyőn milyen információkat látunk. A navigációson például a fordulópontok mellett az érkezési időt is jelzi. Ami nagyon fontos, hogy bármely MFD-n megjeleníthetünk bármilyen funkciót,információt. Az MFD-k funkciói felcserélhetőek, nincs kimondottan csak navigációs, vagy csak fegyverzeti MFD. Mindent úgy lehet beállítani, hogy az a lehető legkényelmesebb legyen a célleküzdés szempontjából a hajózóknak. Utána a műsorvezető kipróbálhatja a Ka-52-es szimulátorát,a KTE-52-őt. Ezután a Mi-28N szimulátora következik. Itt a műsorvezető vezetheti a gépet, és lőhet is. Ez utóbbi kissé vicces annyiból, hogy egy "ellenséges hajót" küzd le. Az ellenséges hajó pedig láthatóan az Admiral Kuznyecov :D
Ezután átülnek a Mi-28N szimulátorába, itt már a másik Alekszej, a pilóta a gépparancsnok, míg a műsorvezető az operátorkabinba ül. A pilóta elmondja, hogy a Mi-28N nem a típusa, így bonyolultabb manővereket nem mer vele csinálni, és nem csak azért mert eleve nehezebb vezetni, mint a Kamovot. Alekszej Volcskov megnyerte a 2020-as Aviadarts-ot. Beszélnek arról is, hogy ahogyan a biciklizés sem megy rögtön, úgy ez sem. A legelső,oktatóval történő repülés még kissé ijesztő is volt a 3. évfolyamban, nem egy nap megismerni, megérezni, megérteni a gépet. A műsorvezetőn és Volcskovon kívül még egy Alekszej megjelenik, Alekszej Szamorodov pilóta, aki a katapultrendszer működését meséli el. Az ülés a kabinban marad, de a pilóták az ejtőernyővel együtt kikerülnek a kabinból, akár 0 méter magasság esetén is, milisecundumok alatt.
 

The ka-52 shot down in gostomel was gifted to the ukrainians and was lifted up and being sent to the americans for analysis. Now the americans know every single thing about the ka-52, its radar, the vikhr ATGMs, and the vitebsk system. This will provide NATO with valuable information on how to counter everything about the ka-52.
 

The ka-52 shot down in gostomel was gifted to the ukrainians and was lifted up and being sent to the americans for analysis. Now the americans know every single thing about the ka-52, its radar, the vikhr ATGMs, and the vitebsk system. This will provide NATO with valuable information on how to counter everything about the ka-52.

Akkor akaratán kívül született egy új Belenko, aki tálcán adta a jenkiknek a Ka-52-est. Na nem a gép pilótájára gondolok itt, hanem valami magasabb rendfokozatú emberkére, akinek el kellett volna rendelnie a gép kimentését akár Mi-26-ossal. Ha ez kockázatos, akkor pedig rommá kellett volna lövetni, úgy, hogy semmi hasznát ne vehesse az ellenséges hírszerzés.
 
A továbbfejlesztett Ka-52M támadó- és felderítő helikopterek első tétele megérkezett az orosz hadseregbe. 10 modernizált forgószárnyast helyeztek át az OF fegyveres erők légi egységeihez.
A harci helikopter modell továbbfejlesztett változatának első sikeres tesztelésére 2022 szeptemberében került sor, ráadásul egy ukrajnai különleges hadművelet harci körülményei között.

A Ka-52M a Ka-52 Alligator harci helikopter modernizált változata. Figyelembe véve az ukrajnai különleges hadművelet körülményei között való felhasználásának tapasztalatait, a Ka-52M rakétarendszereit a Mi-28NM típusú támadóhelikopter fegyverzetével egyesítették, aminek köszönhetően sikerült elérni. a célok körének jelentős növekedését. Ez a modernizált változat maga az NWO-csaták jellemzőinek figyelembevétele alapján jelent meg.

A Ka-52M fejlesztésekor korszerű tervezési megoldásokat alkalmaztak: giroszkóppal stabilizált optoelektronikus rendszert alkalmaztak, amely képes nagy távolságból is észlelni és felismerni a célokat, új kialakítású digitális meghajtót, amely jelentősen növeli a gépágyú célzás pontosságát a tüzeléskor.

Ezenkívül a Ka-52M helikopter legújabb módosítása olyan hálózatközpontú képességekkel rendelkezik, amelyek lehetővé teszik a drónokkal, valamint más helikopterekkel és repülőgépekkel való interakciót.

A harcjármű továbbfejlesztett változatának kialakításában az integrált fedélzeti védelmet is továbbfejlesztették, amely képes ellensúlyozni a modern MANPADS összes modelljét.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Az a helyzet, hogy erről egyből ez jutott az eszembe :D:D:D:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.