Mármint mi ellen?
Bennem is felmerült a kérdés, csak èn nem tettem fel.
Èrtem èn, hogy a NIR területcèl ellen van, de ilyent meg èn sem láttam.
Sem nyugati heliktől/sem ruszkiktol
Ezeknek a rakètablokkoknak kisebb távolságon is nagy a szórásuk.
Normálisan célozva
Itt ellőve ègbe világba, mit talál el?
Honnan tudjuk mennyire hatékony?
Hát mondanám odaallok, csak nem tudnám hova.
Itt hogy céloznak?
Kb 6km?
5700 vagy 6300. Nem mindegy.
Rengetegszer ki volt már elemezve ez a módszer pont itt és a Mi-28 topicban. Én nem tudom fejből, hogy ezzel a módszerrel pontosan hány km-re repül az Sz-8-as, de nekem nem is kell, a lényeg, hogy a gépszemélyzetek tudják. Valamint a gépek számítógépe a szoftverfrissítés után már mindenképp tudják. Én 6 km-re emlékszem a nyilvánosan elérhető információk alapján, de lehet, hogy az az Sz-13-ra vonatkozik. A lényeg röviden a következő: azért így indítják a rakétákat, hogy így garantáltan kívül maradjanak a vállról indítható lérak komplexumok hatósugarán. Mert ezzel az indítási móddal minimum 30%-al tudják növelni ezeknek a NIR-eknek a hatásos indítási távolságát. A módszert a szovjet-afgán háború óta használják. A neve "kabrirovanyije", de hívják a pilótaszlengben gradozásnak is. Nem véletlenül, mert lényegében úgy indítod a NIR-t, mintha egy Graddal lőnél, csak éppen nem a földről. Az orosz helikopterpilóták, fegyverrendszer operátorok és csatarepülőpilóták, sőt lényegében az összes, valamelyik orosz, felsőfokú katonai repülést oktató tanintézetben végzett pilóta mindegyike repülőmérnöki végzettséget is kap a "szárnyakon" kívül. Így biztosan ki tudják számolni, hogy milyen távolságból, a gépet milyen szögben felrántva kell elvégezni az indítást. Viszont, ha működik a fedélzeti számítógép, akkor az megcsinálja helyettük. Kivétel talán a régi Mi-24-esek és az SzM programon át nem esett Szu-25-ösök. A Szu-25 SzM, SzM3, a Mi-35M valamint a Mi-28N,UB,NM és a Ka-52, Ka-52M típusoknál ezt megoldja a számítógép. A hajózóknak csak a jel esetén indítaniuk kell a rakétákat. Ez a rakétaindítási módszer egyébként egy bombavetési módszer volt eredetileg, méghozzá több változatban. Ha valakit nagyon érdekel, akkor a neten megtalálhatja oroszul, a MiG-29-es kézikönyvében a harci alkalmazási fejezeteknél elég jól ki van fejtve, mindegyik módja. Még a hozzávaló HUD szimbolika is ott van, és azt is leírják pontosan, hogy a pilóta fülébe mikor milyen hangjelzést ad a számítógép, a bombázás előtt, és melyik jelnél kell oldania a bombát.
Én ezt a módszert rakétaindítási módként először a tavalyi vagy tavaly előtti azeri-örmény összeugrásnál láttam, egy azeri Mi-35M indított így NIR-t az örmények ellen. Itt a Ka-52-es,a Mi-28 és a Mi-24 topicban tudsz utánaolvasni a módszernek, ha visszalapozol, valamint láthatod, hallhatod a hajózókkal készült interjúkat. Ők pontosan kifejtik, hogy mikor, mire, miért használják ezt az indítási módot. A neten, ha tudsz oroszul, akkor főleg az eredeti, a bombázáshoz, több féle változatban használt "kabrirovanyije" módszerhez bőven találsz leírásokat, vázlatrajzokat, szépen berajzolt szögekkel, sebesség adatokkal, egyebekkel.