"Repült 2 Alligátor, az egyik zöld, a másik északra"
A Csaszovoj című katonai magazin március 2-i adásában az Osztrovszki helikopterbázisra juthatunk el, a Pszkovi megyében. (Lehet,hogy itt robbantgattak az ukránok). A bázison a Mi-26-ostól kezdve több féle típus is állomásozik. Az adás főszereplője ezek közül a Ka-52-es. A bázison láthatóan ridegtartásban üzemeltetik a helikoptereket,ami annyit jelent, hogy a szabad ég alatt vannak, persze normálisan letakarva. Sokszor olvastam már, hogy a Ka-52-esnek hangár kell, mert az elektronikája nem bírja a hideget. Itt már rögtön az elején nekiszegezi a műsorvezető a kérdést a gépet előkészítő műszakinak (Ivan Sevcsenko mérnök fhdgy),hogy nem érzékeny e a durva időjárási körülményekre a gép(például eső, sok hó, nagy hideg)? A válasz annyi, hogy télen, főleg hóban hosszabb az előkészítés mint nyáron, mert meg kell szabadítani a hótól, előmelegíteni de ezen kívül bírja, mivel a helikopter -60 celsius foktól+60 celsius fokig üzemképes! Utána megismerjük a meteorológus szolgálatot és eszközeiket. Mert a pilóták nem telefonos alkalmazásból értesülnek az időjárásról. A meteorológiai szolgálat vezetője, Szucskov őrnagy ismerteti a meteorológiai körülményeket(látás, szél, felhőzet, hőmérséklet), amiből kiderül, hogy ez nem olyan időjárás, amiben a kezdők is repülhetnének. A tapasztaltabb személyzetek viszont igen. A körülmélények persze nem csak a pilótáknak,a gépeknek, hanem a műszakiaknak is nehezek. Némi visszatekintés következik a korenyevszki bázisra (krasznodai terület) ahol a gépek már védett állóhelyeken állnak, ahol a tető védi őket az időjárási viszontagságok egy részétől. A jövőben erre a reptérre is tervezik hangárok építését. Vissza erre a bázisra, a 48-as oldalszámú gép a hótól megtisztítva, előmelegítve. Sevcsenko fhdgy jelenti a hajózóknak, hogy a 48-as kész, 1400 liter üza betöltve, a gépágyúba 280 lőszer hevederezve. Utána a hajózók körbejárják, átveszik a gépet. A gépek elrepülnek, Sevcsenko fhdgy pedig várja őket vissza az állóhelyen. Itt egy kicsit megismerhetjük őt: színész családból származik, középfokú zenei végzettsége van, úgy volt, hogy a szüleihez hasonlóan ő is színészi pályára lép, de aztán rájött, hogy sokkal jobban vonzza őt a repülés. Jelentkezett a krasznodari repülőtiszti főiskolára, de végül nem sikerült neki a dolog. Nem adta fel, jelentkezett mérnöki szakra. Az sikerült neki. Voronyezsbe került. Ott kezdett repülni és ejtőernyőzni is. Ivan Sevcsenko An-2-es pilóta szakszolgálati engedélyt is szerzett itt. És pont az An-2-es képzése alatt járta át egyre jobban az az érzés, hogy szeretne teljes munkaidőben is repülni, így most az a célja, hogy fedélzeti mérnök legyen.
A nyugati katonai körzet 15-ik csapatrepülő dandárját 2013-ban alapították, mindenféle típus repül itt: Mi-26, Mi-35,Mi-28N,Mi-8AMTS,Ka-52. Alekszandr Zsulin a dandár repülőkiképzésért felelős helyettes parancsnoka a Mi-26-ost is repüli, de a többi típusra is van jogosítása, 5000 óra repült ideje van. A Ka-52-ről a következőket mondta: a legmodernebb katonai helikopter, amely a szíriai konfliktusban elismerésre méltó módon teljesített nappal/éjszaka és bonyolult időben is. NVG használata mellett is jól lehetett vele repülni. Utána összehasonlítják a hagyományos és a koaxiális rotor rendszerű helikoptereket általánosságban. Elhangzik, hogy emiatt az elrendezés miatt lehetett méretcsökkenést elérni,ami kisebb célponttá teszi a gépet. Ezután láthatjuk, hogy a gépek kötelékeznek, megtudjuk a vezér és kísérő szerepét. Megismerhetjük az állandósult tölcsérfordulót, aminek során adott esetben a Kamov állandóan lőni tudja a célt. Plusz egyéb olyan tulajdonságokat amiket szerintem mindenki ismer a Kamovval kapcsolatban: nagyon nagy sebességű repülés folyamatosan oldalirányban és csúsztatásban. Ezután jön a fegyverzet bemutatása :Sz-8NIR, Vihr IPTR, Ataka IPTR, 30mm-es gépágyú, plusz az Igla légi indítású változata. Az Alligátoron az összes fegyvert a navigátor-fegyverrendszer operátor irányítja. Jevgenyij Usakov arról beszél, hogy repülni,vezetni a helikoptert érdekes és lőni is. Utóbbi főleg a hatékonyság és a váratlanság miatt. A személyzeteknek 10 percen belül fel kell tudniuk szállni. A készültséget egy Ka-52-es és Mi-28-as vegyes géppár adja. Utána megint egy visszaemlékezés az 5 éve indult műsor legelső adására, ahol a műsorvezető egy Mi-28N-el repülhetett, és egy Mi-8AMTS-t kellett elfogniuk. Ezt követően megismerhetjük az egymás melletti kabinelrendezés előnyét: akár rádió nélkül, kézjelekkel is kommunikálhat egymással a személyzet két tagja, ha valami gond van.
Következik a Ka-52-es műszereinek bemutatása, nagy hangsúlyt helyezve az MFD-k-re. Alekszej Volcskov a gép pilótája itt elmondja, hogy melyik képernyőn milyen információkat látunk. A navigációson például a fordulópontok mellett az érkezési időt is jelzi. Ami nagyon fontos, hogy bármely MFD-n megjeleníthetünk bármilyen funkciót,információt. Az MFD-k funkciói felcserélhetőek, nincs kimondottan csak navigációs, vagy csak fegyverzeti MFD. Mindent úgy lehet beállítani, hogy az a lehető legkényelmesebb legyen a célleküzdés szempontjából a hajózóknak. Utána a műsorvezető kipróbálhatja a Ka-52-es szimulátorát,a KTE-52-őt. Ezután a Mi-28N szimulátora következik. Itt a műsorvezető vezetheti a gépet, és lőhet is. Ez utóbbi kissé vicces annyiból, hogy egy "ellenséges hajót" küzd le. Az ellenséges hajó pedig láthatóan az Admiral Kuznyecov
Ezután átülnek a Mi-28N szimulátorába, itt már a másik Alekszej, a pilóta a gépparancsnok, míg a műsorvezető az operátorkabinba ül. A pilóta elmondja, hogy a Mi-28N nem a típusa, így bonyolultabb manővereket nem mer vele csinálni, és nem csak azért mert eleve nehezebb vezetni, mint a Kamovot. Alekszej Volcskov megnyerte a 2020-as Aviadarts-ot. Beszélnek arról is, hogy ahogyan a biciklizés sem megy rögtön, úgy ez sem. A legelső,oktatóval történő repülés még kissé ijesztő is volt a 3. évfolyamban, nem egy nap megismerni, megérezni, megérteni a gépet. A műsorvezetőn és Volcskovon kívül még egy Alekszej megjelenik, Alekszej Szamorodov pilóta, aki a katapultrendszer működését meséli el. Az ülés a kabinban marad, de a pilóták az ejtőernyővel együtt kikerülnek a kabinból, akár 0 méter magasság esetén is, milisecundumok alatt.
В этом выпуске «Часовой» рассказывает об «Аллигаторах». Конечно же, это не о животном мире. Стихия «боевых рептилий», о которых пойдет речь - не вода, а небо. Ка-52 — один из трех основных боевых вертолетов российской армии. И единственный - с соосной схемой винтов. Что это дает? В чем...
rutube.ru