Teljes gőzzel üzemel az F-35 gyártósor,
Dehogy üzemel teljes gőzzel. Azt úgy hívják, hogy Full Rate Production.
És nem abban vagyunk még. Évek óta halasztják.
A program csak akkor lép ebbe a fázisba, amikor már véglegesnek tekinthető konfiguráció lesz. És ahogy írtam, még nagyon nem tartunk ott.
Jelenleg aki megrendeli, az egy nem végleges konfigurációt kap. Emiatt van, hogy az első 100-as nagyságrendű gép harci bevetésre alkalmatlan. Azokat csak kiképzésre fogják használni. Meg lehetne csinálni őket végső konfigra is, de sem pénz, sem kapacitás nincs erre jelenleg.
Aki korán rendelte a gépet, az nem csak piszok sokat fizet érte, de a későbbi upgrade-ek is komoly pénzekbe fognak kerülni.
Jelenleg az a helyzet, hogy a Pentagon finanszírozza a LM gyártási költségeit, és a gyártósórának működését, és nem akarják megállítani a gyártást hiszen a külföldi megrendelők is hajlandóak azt finanszírozni. Miközben megtehetné, hogy addig egyetlen gépet sem vesz át, amíg nincs végleges konfig, azaz nincs minden előre elvárt képesség kifejlesztve/kijavítva. Csak akkor ugye szét kellene zavarni a gyártósor meg az ahhoz kapcsolódó beszállítói láncot.
Azért lesz "olcsó" vagy "drága", mert a legutolsó ajánlatokban így vagy úgy jön ki a darabár, amelyet az ajánlatkérő egyéb követelményei is befolyásolnak (pl hogy milyen logisztikai hátteret igényelt a gépekhez, stb). Nem mérvadó, illetve nem nagyságrendi különbségekről van szó.
A 6. generáció se lesz olcsóbb, ugyanúgy "drága" lesz, mint most az 5., ezt most borítékolom.
Attól tud egy gép olcsó lenni, hogy olyan mennyiségben rendelik meg, aminél a gyártási folyamatokat megéri nagyüzemi termelésre átállítani.
Az F-22 nem azért lett olyan kurv@drága, mert olyan piszok bonyolult lenne, hanem mert konkrétan 187db készült el csak belőle.