[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 069
50 123
113
Ha szoftverfejlesztésre gondolsz, akkor nem.
Ellenben terveztem meg, és raktam már össze komplex IT-s adattároló, és/vagy hálózat kiszolgáló rendszereket, melyeket eredetileg is skálázhatóvá terveztünk az ügyfél igényire, és annak legnagyobb adat, és üzembiztonságára.
Mindenesetre nézz utána, hogy mit csinált a Saab a Redtail esetében!
Pontosan emiatt kapkodtak utána az FCAS kapcsán is.
OK.
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 124
5 848
113
Geopolitikai értelemben nagyon nem jó választás a koreai gép.
Egyszerűen túl nagy az amerikai befolyás rá. Nem elég, hogy a gép hajtóművei amerikaiak, de a tervezési folyamatokban is aktívan részt vett a LM. Szóval IP szinten vannak benne az amerikaiak. (erre mondjuk azért nem mernék megesküdni, mert lehet, hogy a LM-t teljesen kifizették).
Ha a koreaiak az IP-t teljes mértékig birtokolják, akkor viszont rendben lehet, mivel a hajtóművek valószínűleg lecserélhető franciára, vagy angolra is.
A Tempest sikere viszont elkerülhetetlen.
Egyszerűen a benne lévő országok annyira rá vannak szorulva. A német-francia-spanyol alternatíva is biztosan meg fog valósulni, csak kérdés, hogy a németekkel, vagy nélkülük.
Az az érdekes, hogy szerintem mind3 megoldásnak meg lesz a saját jól körülhatárolt piaci szegmense. 500+ legyártott darabbal.
Sokkal inkább, mint a jelenlegi típusoknak.
A Tempest előnye ott lesz, hogy olyan országok álltak össze, ami részelemi szinten nagyon durva technológiai fölénnyel rendelkeznek.
Az FCAS (ugye mindkét európai annak idult, de én már csak a spanyol-francia-németet hívom így) esetén akkor látom a nagyobb lehetőséget, ha a németek kiszállnak. Mert onnantól azonnal beugranak az arabok.
Jelenleg belátható időn belül elerhető nyugati tipusok közül egyedül a Francia rafale ami teljesen "függelen" az amerikaiaktol.Mind hajtómű,elektronika,légi es csapásmérő fegyverzet terén(természetesen nem csak Francia gyártányú fegyverzetet képes hordozni)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 064
113
Jelenleg belátható időn belül elerhető nyugati tipusok közül egyedül a Francia rafale ami teljesen "függelen" az amerikaiaktol.Mind hajtómű,elektronika,légi es csapásmérő fegyverzet terén(természetesen nem csak Francia gyártányú fegyverzetet képes hordozni)
A Tempest és az FCAS is az lesz. És ha elolvastad volna, nem prompt beszerzésről volt szó, mivel ez különben sem opció jelenleg.
 
K

kamm

Guest
Jelenleg belátható időn belül elerhető nyugati tipusok közül egyedül a Francia rafale ami teljesen "függelen" az amerikaiaktol.Mind hajtómű,elektronika,légi es csapásmérő fegyverzet terén(természetesen nem csak Francia gyártányú fegyverzetet képes hordozni)
A jelenlegiek kozul, esetleg. Viszont a next-genben az FCAS meg a Tempest is elfogadhato opciok magyar gepeknek, persze, a fene tudja, melyik mikorra lesz keszen... mindenesetre a svedek csinaljak a rendszerintegraciot a Tempesten majd, ami a Gripen utan jol passzol (feltetelezem, ugyanaz a filozofia lesz.)
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
K

kamm

Guest
Fejlesztettél valaha komplex rendszert? Csak kérdezem.
En igen, sot, most is (igaz, ma mar minden k8 es hasonlo microservices alapokra megy), es igaza van.
Az F-35 pont abban az "idolyukban" szuletett, amikor mar ment a szamitasi kapacitas, de meg nem ment a teljes modellezes gepen, nem volt minden egyszerusitve, nem voltak keszen layerek, apik, platformok, mindent maguk csinaltak meg csilliardokert es qrva bonyolultan, igy aztan persze egy infinite bugfest lett.
Amit a Saab csinalt a Gripen E kapcsan, messze-messze mindenki elott, azert arra felfigyelt mindenki, meg a Boeing is, azert is hivtak meg a Red Hawk bidbe, mert a Saab-fele tervezesi metodikaval eveket sporoltak meg a fejlesztes soran - es meg is nyertek a palyazatot, a 350 gep $10B szerzodest jelent. Penz lesz dogivel a svedeknel, erosen bizom benne, hogy a Tempestbol a sved verzio igen jol sikerul...
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 069
50 123
113
En igen, sot, most is (igaz, ma mar minden k8 es hasonlo microservices alapokra megy), es igaza van.
Az F-35 pont abban az "idolyukban" szuletett, amikor mar ment a szamitasi kapacitas, de meg nem ment a teljes modellezes gepen, nem volt minden egyszerusitve, nem voltak keszen layerek, apik, platformok, mindent maguk csinaltak meg csilliardokert es qrva bonyolultan, igy aztan persze egy infinite bugfest lett.
Amit a Saab csinalt a Gripen E kapcsan, messze-messze mindenki elott, azert arra felfigyelt mindenki, meg a Boeing is, azert is hivtak meg a Red Hawk bidbe, mert a Saab-fele tervezesi metodikaval eveket sporoltak meg a fejlesztes soran - es meg is nyertek a palyazatot, a 350 gep $10B szerzodest jelent. Penz lesz dogivel a svedeknel, erosen bizom benne, hogy a Tempestbol a sved verzio igen jol sikerul...
Ezek biztonságkritikus, kiélezett körülmények közt működő rendszerek, brutális komplexitással, amelyek változatos fizikai környezetben kell, hogy non-stop működjenek.
A Tempest meg ehhez még új sárkányt, hajtóműveket, és (gondolom) teljesen új architektúrát is “ad”.
Kurvára nem lesz itt semmi sem evidens, de az valóban igaz, hogy ha valaki, akkor a Saab képes lehet rá.
Viszont nekik meg muszáj lesz együtt dolgozni egy rakás másik európai céggel, és valószínűleg emiatt csúszik majd az egész.

Ez továbbra is egy papíron sem létező gép, még követelmények szintjén sincs fixálva. És egy olyan összeurópai projekt keretében kíván megvalósulni, amelyben az egyik legpotensebb helyi fejlesztői csoport (franciák) már nincsenek benne.
Ami meg összeurópai, az kb recept a sikertelenségre - szerintem.

Ha a Saab csinálná, többé-kevésbé egyedül, jobban hinnék benne.
 
K

kamm

Guest
Ezek biztonságkritikus, kiélezett körülmények közt működő rendszerek, brutális komplexitással, amelyek változatos fizikai környezetben kell, hogy non-stop működjenek.
Ebbol kb semmi nem sikerult az F-35ben.
A Tempest meg ehhez még új sárkányt, hajtóműveket, és (gondolom) teljesen új architektúrát is “ad”.
Az F-35 detto. Sot, meg agyon is bonyolitott mindent az LM, emiatt brutalis a zsarolasi potencialja.

Kurvára nem lesz itt semmi sem evidens, de az valóban igaz, hogy ha valaki, akkor a Saab képes lehet rá.
Viszont nekik meg muszáj lesz együtt dolgozni egy rakás másik európai céggel, és valószínűleg emiatt csúszik majd az egész.

Ez továbbra is egy papíron sem létező gép, még követelmények szintjén sincs fixálva. És egy olyan összeurópai projekt keretében kíván megvalósulni, amelyben az egyik legpotensebb helyi fejlesztői csoport (franciák) már nincsenek benne.
Ami meg összeurópai, az kb recept a sikertelenségre - szerintem.

Ha a Saab csinálná, többé-kevésbé egyedül, jobban hinnék benne.
Ebben egyetertunk. A burokraciatol kiraz a hideg engem is, de azert ebben nincsenek benne annak a kiralyai, a franciak, nemetek, meg a spanyolok, azt ne feledjuk. A britek meg a svedek azert joval praktikusabbak, de majd elvalik...
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 069
50 123
113
Ebbol kb semmi nem sikerult az F-35ben.

Az F-35 detto. Sot, meg agyon is bonyolitott mindent az LM, emiatt brutalis a zsarolasi potencialja.
Efelől semmi kétségem, de azért azt ne vitassuk már el, hogy az F-35 már kész, és tudtommal a teljes követelménykészletet lefedi, amit támasztottak felé. Hogy milyen readiness-szel, és megbízhatósággal, arról gondolom majd 10 év múlva olvasunk valami hitelesebbet :)
Ebben egyetertunk. A burokraciatol kiraz a hideg engem is, de azert ebben nincsenek benne annak a kiralyai, a franciak, nemetek, meg a spanyolok, azt ne feledjuk. A britek meg a svedek azert joval praktikusabbak, de majd elvalik...
A franciákból kinézem, hogy tudnak ők, ha akarnak. A németek is, ha hagyják őket (csak ők szeretik saját magukat is megfojtani a red tape-pel). Spanyolok - hátizé, ők mit is tudnának adni a projektbe??
A briteket pedig hagyjuk. Angliában, a Bae Systemsnek dolgozó, egyébként tök külföldi mérnökök talán, de kb ennyi.

De ennek a lónak már így messziről nézve is nagyon túrós lesz a háta.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 249
8 377
113
Most hogy is állunk a gripen lizingel pontosan?

Azt biztosan tudjuk, hogy:

A gépek 2015-ös doksi szerint itt maradnak további fizetés nélkül.

Ezt 7+ éve MÁR el van döntve.
Ez adatszolgáltatás volt 7,5 éve.

GZTZUXT.png
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 124
5 848
113
A Tempest és az FCAS is az lesz. És ha elolvastad volna, nem prompt beszerzésről volt szó, mivel ez különben sem opció jelenleg.
És azokból mennyi idő amíg lessz sorozatgyártás 10-15-20 év? egyenlőre még nagyon nem tart sehol a 2 program.Ami elérhető 5 gen gép jelenleg nyugaton csak az F35.Vagy esetleg még belátható időn belül ha a Koreai KF21-nek készül belső fegyverteres verziója.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 064
113
És azokból mennyi idő amíg lessz sorozatgyártás 10-15-20 év? egyenlőre még nagyon nem tart sehol a 2 program.Ami elérhető 5 gen gép jelenleg nyugaton csak az F35.Vagy esetleg még belátható időn belül ha a Koreai KF21-nek készül belső fegyverteres verziója.
És?
Megtennéd, hogy visszaolvasol, hogy miről volt szó?
De tudod mit segítek:
De nekunk ez lehetne tanulsag hogy ha neadjisten azt akarjak hogy a majdani 6. gen gep mondjuk 2%-a magyar IP legyen akkor mostanaban kene tarsulni(valoszinu a Saab-al a Tempestbe) mert 2023 -ban egyszeruen az F-35 vonat mar reges reg element es a cseh ipar ebbe mar nem nagyon fog beleszolni - a gazdag orszagok mar szetkaptak mindent.

De ehhez valamit hozza kell tenni a kozosbe valamilyen formaban a kezdetektol. A ket szep szemunkert nem adnak oda a (reszelemek) gyartasat nekunk(meg masnak se).
Hogy a tökömbe jön ide egy 5. gen. gép?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 064
113
Efelől semmi kétségem, de azért azt ne vitassuk már el, hogy az F-35 már kész, és tudtommal a teljes követelménykészletet lefedi, amit támasztottak felé. Hogy milyen readiness-szel, és megbízhatósággal, arról gondolom majd 10 év múlva olvasunk valami hitelesebbet :)
Az F-35 még nagyon nincs kész! Még mindig!
A franciákból kinézem, hogy tudnak ők, ha akarnak. A németek is, ha hagyják őket (csak ők szeretik saját magukat is megfojtani a red tape-pel). Spanyolok - hátizé, ők mit is tudnának adni a projektbe??
A Tempestben nincs benne sem a francia, sem a spanyol állam. A Franciák is csak a Thales révén, alrendszer szinten.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 069
50 123
113
Az F-35 még nagyon nincs kész! Még mindig!
De igen, az egy működő 5. gen gép, az egyhajtóművesek között meg kb az egyetlen kézzelfogható.
És minden egyes nappal kiforrottabb lesz, a Tempest meg sehol nincs még - talán ez belátható.
A Tempestben nincs benne sem a francia, sem a spanyol állam. A Franciák is csak a Thales révén, alrendszer szinten.
Ok, én kammnak válaszoltam.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 064
113
De igen, az egy működő 5. gen gép, az egyhajtóművesek között meg kb az egyetlen kézzelfogható.
És minden egyes nappal kiforrottabb lesz, a Tempest meg sehol nincs még - talán ez belátható.
Nem! Mondom, hogy egy csomó képesség vagy nem működik, vagy hibás. NINCS KÉSZ!
Nem véletlenül nincs még mindig nagyszériás gyártás.
De szempontunkból értékelhetetlen bárhogyan is egy lapon emlegetni bennünket az F-35-tel. Nincs és nem is lesz rá sem szükségünk, sem pénzünk.
Amibe nekünk gondolkodnunk kell, az a 6. gen. Különösen akkor, ha részt is akarunk venni benne - bármilyen formában.
Jelenleg nekünk a 4+ generációt kellene kimaxolni. Mind képességben, mind darabszámban. A Gripenek 2035-ig lazán rendszerben maradhatnak. Addigra már lesznek kész új generációs gépek.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 069
50 123
113
Nem! Mondom, hogy egy csomó képesség vagy nem működik, vagy hibás. NINCS KÉSZ!
Nem véletlenül nincs még mindig nagyszériás gyártás.
890 darabnál járnak. Ez szerinted micsoda?
De szempontunkból értékelhetetlen bárhogyan is egy lapon emlegetni bennünket az F-35-tel. Nincs és nem is lesz rá sem szükségünk, sem pénzünk.
Amibe nekünk gondolkodnunk kell, az a 6. gen. Különösen akkor, ha részt is akarunk venni benne - bármilyen formában.
Ha 5. generációra nincs pénzünk, akkor a 6.-ra lesz? :)
Jelenleg nekünk a 4+ generációt kellene kimaxolni. Mind képességben, mind darabszámban. A Gripenek 2035-ig lazán rendszerben maradhatnak. Addigra már lesznek kész új generációs gépek.
Ezzel egyetértek.
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 791
2 369
113
Én senkit nem akarok megbántani , az Európában készülgető 2 gép , az álom kategória nekünk.Hasítani fognak a 200M€ felé , miből?A svédek kb .2037-ig számolnak a modernizált gripenekel.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 185
113
Én senkit nem akarok megbántani , az Európában készülgető 2 gép , az álom kategória nekünk.Hasítani fognak a 200M€ felé , miből?A svédek kb .2037-ig számolnak a modernizált gripenekel.
Már ha egyáltalán lesz belőlük valami.
De ha lesz is,mire lesznek,addigra elavulnak-mint a mostani eurokacsák.Jenkik addigra meg a 6.gen gépeket fogják repülni.
 
  • Tetszik
Reactions: efott1974