[HUN] Vadászgépek beszerzése

Le is irja a vegen hogy nagyjabol sehogy.
De nekunk ez lehetne tanulsag hogy ha neadjisten azt akarjak hogy a majdani 6. gen gep mondjuk 2%-a magyar IP legyen akkor mostanaban kene tarsulni(valoszinu a Saab-al a Tempestbe) mert 2023 -ban egyszeruen az F-35 vonat mar reges reg element es a cseh ipar ebbe mar nem nagyon fog beleszolni - a gazdag orszagok mar szetkaptak mindent.
 
De nekunk ez lehetne abbol tanulsag hogy ha neadjisten azt akarjak hogy a majdani 6. gen gep mondjuk 2%-a magyar IP legyen akkor mostanaban kene tarsulni(valoszinu a Saab-al a Tempestbe) mert 2023 -ban egyszeruen az F-35 vonat mar reges reg element es a cseh ipar ebbe mar nem nagyon fog beleszolni - a gazdag orszagok mar szetkaptak mindent.
Nekünk nem kell feltétlen az IP. Nekünk inkább egy tisztességes gyártási lehetőség kell.
A fejlesztésbe nem nagyon tudunk beszállni. Max. pénzzel. Az viszont olyan, mint a kutya vacsorája. Irgalmatlanul elszállhatnak a költségek.
Ha viszont kész a protó, és elkezdik a gyártást, akkor részelemek gyártását simán meg tudnánk csinálni.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen and Anti
Ha viszont kész a protó, és elkezdik a gyártást, akkor részelemek gyártását simán meg tudnánk csinálni.
De ehhez valamit hozza kell tenni a kozosbe valamilyen formaban a kezdetektol. A ket szep szemunkert nem adnak oda a (reszelemek) gyartasat nekunk(meg masnak se).
 
De ehhez valamit hozza kell tenni a kozosbe valamilyen formaban a kezdetektol. A ket szep szemunkert nem adnak oda a (reszelemek) gyartasat nekunk(meg masnak se).
biz-niz-man-make-it-rain-meme.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Anti
De nekunk ez lehetne tanulsag hogy ha neadjisten azt akarjak hogy a majdani 6. gen gep mondjuk 2%-a magyar IP legyen akkor mostanaban kene tarsulni(valoszinu a Saab-al a Tempestbe) mert 2023 -ban egyszeruen az F-35 vonat mar reges reg element es a cseh ipar ebbe mar nem nagyon fog beleszolni - a gazdag orszagok mar szetkaptak mindent.
Több értelme lenne beszállni a koreai projektbe, annak nagyobb esélye van a sorozatgyártásra, mint a Tempestnek.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
Több értelme lenne beszállni a koreai projektbe, annak nagyobb esélye van a sorozatgyártásra, mint a Tempestnek.
Geopolitikai értelemben nagyon nem jó választás a koreai gép.
Egyszerűen túl nagy az amerikai befolyás rá. Nem elég, hogy a gép hajtóművei amerikaiak, de a tervezési folyamatokban is aktívan részt vett a LM. Szóval IP szinten vannak benne az amerikaiak. (erre mondjuk azért nem mernék megesküdni, mert lehet, hogy a LM-t teljesen kifizették).
Ha a koreaiak az IP-t teljes mértékig birtokolják, akkor viszont rendben lehet, mivel a hajtóművek valószínűleg lecserélhető franciára, vagy angolra is.
A Tempest sikere viszont elkerülhetetlen.
Egyszerűen a benne lévő országok annyira rá vannak szorulva. A német-francia-spanyol alternatíva is biztosan meg fog valósulni, csak kérdés, hogy a németekkel, vagy nélkülük.
Az az érdekes, hogy szerintem mind3 megoldásnak meg lesz a saját jól körülhatárolt piaci szegmense. 500+ legyártott darabbal.
Sokkal inkább, mint a jelenlegi típusoknak.
A Tempest előnye ott lesz, hogy olyan országok álltak össze, ami részelemi szinten nagyon durva technológiai fölénnyel rendelkeznek.
Az FCAS (ugye mindkét európai annak idult, de én már csak a spanyol-francia-németet hívom így) esetén akkor látom a nagyobb lehetőséget, ha a németek kiszállnak. Mert onnantól azonnal beugranak az arabok.
 
Mit definiálsz sikernek?
Legalább 4-500 legyártott darabot.

A Tempest esetén ez lazán meglehet:
UK: 80-100db
Olaszok: 100+
Svédek: 100+
Japán: 100+
+ az apró:
Brazília: 40-60db
Plusz egyéb nemzetközi megrendelők

FCAS:
Franciák: 150+db több részletben
Németek?: 0-150db
Spanyolok: 70-100db
Arabok: 2-300db

Boramae:
Korea: 120-200db
Indonesia: 40-60db
Itt valószínűleg a kedvező ár miatt több kisebb vásárló is lesz, ennek ellenére nem biztos hogy nekik összejön az előbb emlegetett 500 gép.
Ettől függetlenül, ha összejön, akkor az nagyobb siker lehet a kevesebb fejlesztő ország miatt.

Ha megnézed, egy csomó olyan országot fog elveszíteni az amerikai repülőgép ipar, amelyik tradícionálisan hozzájuk kötődik.
Érdekes módon ennek egyik előfutára lesz a KC-390 beinduló megrendelési állománya.
 
Ha megnézed, egy csomó olyan országot fog elveszíteni az amerikai repülőgép ipar, amelyik tradícionálisan hozzájuk kötődik.
Amennyiben a Tempest összejön, igen.

Ne érts félre, én szurkolok egy kézzelfogható EU 5. (6.?) gen gépnek, csak nem nagyon hiszem, hogy össze fog jönni belátható időn belül. F-35 meg már van, akinek az sok, még mindig vehet az előző generációból.
Az eddigi (2000 utáni) track record alapján semmiképp sem hiszem el, hogy egy ilyet ki tud köhögni magából Európa.
…minimum 10 év, amíg szolgálatba állna, még ha minden faszán össze is jönne, szóval… ja
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
Amennyiben a Tempest összejön, igen.

Ne érts félre, én szurkolok egy kézzelfogható EU 5. (6.?) gen gépnek, csak nem nagyon hiszem, hogy össze fog jönni belátható időn belül. F-35 meg már van, akinek az sok, még mindig vehet az előző generációból.
Az eddigi (2000 utáni) track record alapján semmiképp sem hiszem el, hogy egy ilyet ki tud köhögni magából Európa.
…minimum 10 év, amíg szolgálatba állna, még ha minden faszán össze is jönne, szóval… ja
Az a szerencséje a Tempestnek, hogy nem csak Európa van benne.
Meg fogsz döbbenni, hogy mennyire fel fog gyorsulni a tervezés!
Azzal, hogy a japánok beszálltak komoly pénz került a rendszerbe. Ráadásul ez elszánt pénz, nem olyan mint utóbbi idők német kormányzati pénzei.
A számítástechnikai fejlődés brutális CFD forradalmat hozott. Lásd a Saab munkáját a T7-A esetén.
Itt nem lesz olyan gatyázas, mint az F-35-nél. Ráadásul a moduláris rendszertervezés tovább egyszerűsíti a prototípus elkészítését. Egyszerűen nem kell mindennek készen lennie, mert utólag minden plug-and-play rendszerben cserélhető, hozzátehető.
 
Az a szerencséje a Tempestnek, hogy nem csak Európa van benne.
Meg fogsz döbbenni, hogy mennyire fel fog gyorsulni a tervezés!
Azzal, hogy a japánok beszálltak komoly pénz került a rendszerbe. Ráadásul ez elszánt pénz, nem olyan mint utóbbi idők német kormányzati pénzei.
A számítástechnikai fejlődés brutális CFD forradalmat hozott. Lásd a Saab munkáját a T7-A esetén.
Itt nem lesz olyan gatyázas, mint az F-35-nél. Ráadásul a moduláris rendszertervezés tovább egyszerűsíti a prototípus elkészítését. Egyszerűen nem kell mindennek készen lennie, mert utólag minden plug-and-play rendszerben cserélhető, hozzátehető.
Fejlesztettél valaha komplex rendszert? Csak kérdezem.
 
Fejlesztettél valaha komplex rendszert? Csak kérdezem.
Ha szoftverfejlesztésre gondolsz, akkor nem.
Ellenben terveztem meg, és raktam már össze komplex IT-s adattároló, és/vagy hálózat kiszolgáló rendszereket, melyeket eredetileg is skálázhatóvá terveztünk az ügyfél igényire, és annak legnagyobb adat, és üzembiztonságára.
Mindenesetre nézz utána, hogy mit csinált a Saab a Redtail esetében!
Pontosan emiatt kapkodtak utána az FCAS kapcsán is.
 
Ha szoftverfejlesztésre gondolsz, akkor nem.
Ellenben terveztem meg, és raktam már össze komplex IT-s adattároló, és/vagy hálózat kiszolgáló rendszereket, melyeket eredetileg is skálázhatóvá terveztünk az ügyfél igényire, és annak legnagyobb adat, és üzembiztonságára.
Mindenesetre nézz utána, hogy mit csinált a Saab a Redtail esetében!
Pontosan emiatt kapkodtak utána az FCAS kapcsán is.
OK.
 
Geopolitikai értelemben nagyon nem jó választás a koreai gép.
Egyszerűen túl nagy az amerikai befolyás rá. Nem elég, hogy a gép hajtóművei amerikaiak, de a tervezési folyamatokban is aktívan részt vett a LM. Szóval IP szinten vannak benne az amerikaiak. (erre mondjuk azért nem mernék megesküdni, mert lehet, hogy a LM-t teljesen kifizették).
Ha a koreaiak az IP-t teljes mértékig birtokolják, akkor viszont rendben lehet, mivel a hajtóművek valószínűleg lecserélhető franciára, vagy angolra is.
A Tempest sikere viszont elkerülhetetlen.
Egyszerűen a benne lévő országok annyira rá vannak szorulva. A német-francia-spanyol alternatíva is biztosan meg fog valósulni, csak kérdés, hogy a németekkel, vagy nélkülük.
Az az érdekes, hogy szerintem mind3 megoldásnak meg lesz a saját jól körülhatárolt piaci szegmense. 500+ legyártott darabbal.
Sokkal inkább, mint a jelenlegi típusoknak.
A Tempest előnye ott lesz, hogy olyan országok álltak össze, ami részelemi szinten nagyon durva technológiai fölénnyel rendelkeznek.
Az FCAS (ugye mindkét európai annak idult, de én már csak a spanyol-francia-németet hívom így) esetén akkor látom a nagyobb lehetőséget, ha a németek kiszállnak. Mert onnantól azonnal beugranak az arabok.
Jelenleg belátható időn belül elerhető nyugati tipusok közül egyedül a Francia rafale ami teljesen "függelen" az amerikaiaktol.Mind hajtómű,elektronika,légi es csapásmérő fegyverzet terén(természetesen nem csak Francia gyártányú fegyverzetet képes hordozni)
 
Jelenleg belátható időn belül elerhető nyugati tipusok közül egyedül a Francia rafale ami teljesen "függelen" az amerikaiaktol.Mind hajtómű,elektronika,légi es csapásmérő fegyverzet terén(természetesen nem csak Francia gyártányú fegyverzetet képes hordozni)
A Tempest és az FCAS is az lesz. És ha elolvastad volna, nem prompt beszerzésről volt szó, mivel ez különben sem opció jelenleg.
 
Jelenleg belátható időn belül elerhető nyugati tipusok közül egyedül a Francia rafale ami teljesen "függelen" az amerikaiaktol.Mind hajtómű,elektronika,légi es csapásmérő fegyverzet terén(természetesen nem csak Francia gyártányú fegyverzetet képes hordozni)
A jelenlegiek kozul, esetleg. Viszont a next-genben az FCAS meg a Tempest is elfogadhato opciok magyar gepeknek, persze, a fene tudja, melyik mikorra lesz keszen... mindenesetre a svedek csinaljak a rendszerintegraciot a Tempesten majd, ami a Gripen utan jol passzol (feltetelezem, ugyanaz a filozofia lesz.)
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby