Most kezdem el gondolkodni: nem GTO-ra tud 11.5 tonnát? No, utánanéztem, GEO-ra 5t az A64.
Igen, azok GTO értékek voltak.
És jellemzően azok a relevánsak, hiszen az a bevett gyakorlat, hogy a hordozó végfokozata állítja a hardvert geostacionárius transzfer pályára (GTO). Majd az űrszonda amint eléri a pálya 35 700 km csúcsát (Apogee) maga erejéből végzi el a végleges GEO manővert. Ennek köszönhetően a végfokozatot a GTO pálya alján később el tudják égetni a légkörben.
Ennek kapcsán érdekes pl. a most indított Benga nagy Viasat3 küldetès, amihez egy teljesen eldobható verziós Falcon Heavyt használtak.
Eredetilég ez az Ariane64 ment volna csak annak csúszása miatt váltottak az FH-ra.
Maga a Hardver 6tonnás + volt két másodlagos műhold is 422kg össztömegben.
Ezt lazán tudnia kellett volna újrahasználható-leszálló verzióban a FH, csak ebben az esetben a megrendelő közvetlen geostacionárius pályára állást kért, ami a végfokozat többszörös manőverét igènyli, beleértve a GEO kör pálya korrekciót, cserébe magának a műholdnak nem kell üzemanyagot pazarolnia erre a manőverre, és az így megtakarított hajtóanyag pedig érdemben meghosszabbíthatja a műhold élettartamát.
Ez jól szemlélteti a két hordozó közti különbséget + az indítási pont egyenlítőtől való távolsaga függvènyèben. Vagyis Hiába a 3boosteres teljesen eldobható Falcon Heavy ami jelenleg a legerősebb aktív szolgálatban lévő hordozó, GTO-ra és direkt GEO-ra az Ariane6 nagyon is versenyképes alternatívának igérkezik.
Mondjuk ez a Viasat3 igazi szörnyeteg kommunikációs műhold a méretei alapján is.
Kinyitott napelemekkel 44 méterés fesztávú, és a reflektora az egyik legnagyobb..