Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 998
18 641
113
Az Amur-LNG rakéta első fokozata több mint 50 alkalommal lesz használható
Az Amur-LNG orosz újrafelhasználható metánrakéta tervezését a Roscosmos megrendelésével indították el 2020-ban. Kétlépcsős középosztályú rakétának kell lennie, amelynek első indítását a Vostochny kozmodromból eredetileg 2026-ban tervezték.
Rogozin se mondhatta volna szebben.

Az Angara sorozatot nem tudják normalisan megcsinálni, bár az is igaz, hogy azt csak kb 20éve fejlesztik. De persze majd az Amur.. az aztán 50x újrafelhasználható lesz, meg 2026...
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 998
18 641
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Jó anyag.
Ha megfigyelitek a videón latszik, hogy a hajtómű hibáktól függetlenül a Starshipből szinte végig folyt valószínűleg a metán végig a Booster oldalán. Eleinte több pontból látszik stream, nagyennyisegű folyás, később csak egy sáv.
Idővel az is alább hagyott és akkor latni a helyét is.. Lehet, hogy ez a kriogén metán folyás okozhatta a szeparátorok hibályát is, mert úgy tűnik jutott oda is bőven.
Polish-20230429-204659920.jpg
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 940
11 162
113
Egy kis összefoglaló az Elon Musk twitter beszámolójáról:

Akkor a Raptor hajtómű még kicsit sem kiforrott. És a repülést megszakító rendszert sem engedik még egyszer így repülni. És valahol volt egy tisztességes oxigénszivárgás is.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 998
18 641
113
Akkor a Raptor hajtómű még kicsit sem kiforrott. És a repülést megszakító rendszert sem engedik még egyszer így repülni. És valahol volt egy tisztességes oxigénszivárgás is.
Van itt baj bőven!
Az, hogy a Raptorok sorozat gyártásban vannak pedig még nem megbízhatóak, az röhej, bár nem teljesen meglepő! Főleg úgy, hogy egyébként $2M+ darabja. (Lehet számolni mennyibe is fáj egy ilyen teszt csak a a hajtóművek után) Most meg lassítják a gyártást mert több van már mint amivel kezdeni tudnának valamit. Azt most ne is említsük, hogy vagy két éve még azon sírt körlevélben, hogy ha nem tudják felfuttatni a hajtóművek gyártását csődbe megy a cég!

A hiba lista nem csak az elvesztett hajtóművekre terjed ki, meg a szeparációra, hanem a meglévő üzemképesek is elvesztették az irányítást (gimbal) repülés közben.
+hajtó anyag szivárgás a Booster és a Starshipnél is.

Musk: T+27sec „valamiféle energiaesemény” miatt megszakadt a kommunikáció. És "valamilyen robbanás történt, amely kiütötte a 17-es, 18-as, 19-es vagy 20-as motorok hőpajzsát."

Ja és a teszt terhelés nélkül zajlott. Azzal jó eséllyel el se hagyta volna a padot..

De két hónap alatt javítanak mindent és 80%-ra teszi, hogy még idén eljutnak a orbitális pályára, de 100% hogy egy éven belül.
Csak idén úgy $2milliárdot költenek erre a projektre...
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 940
11 162
113
Van itt baj bőven!
Az, hogy a Raptorok sorozat gyártásban vannak pedig még nem megbízhatóak, az röhej, bár nem teljesen meglepő! Főleg úgy, hogy egyébként $2M+ darabja. (Lehet számolni mennyibe is fáj egy ilyen teszt csak a a hajtóművek után) Most meg lassítják a gyártást mert több van már mint amivel kezdeni tudnának valamit. Azt most ne is említsük, hogy vagy két éve még azon sírt körlevélben, hogy ha nem tudják felfuttatni a hajtóművek gyártását csődbe megy a cég!

A hiba lista nem csak az elvesztett hajtóművekre terjed ki, meg a szeparációra, hanem a meglévő üzemképesek is elvesztették az irányítást (gimbal) repülés közben.
+hajtó anyag szivárgás a Booster és a Starshipnél is.

Musk: T+27sec „valamiféle energiaesemény” miatt megszakadt a kommunikáció. És "valamilyen robbanás történt, amely kiütötte a 17-es, 18-as, 19-es vagy 20-as motorok hőpajzsát."

Ja és a teszt terhelés nélkül zajlott. Azzal jó eséllyel el se hagyta volna a padot..

De két hónap alatt javítanak mindent és 80%-ra teszi, hogy még idén eljutnak a orbitális pályára, de 100% hogy egy éven belül.
Csak idén úgy $2milliárdot költenek erre a projektre...
Nesze neked gombokból kihozott óriásrakéta... :)
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 998
18 641
113
Szerintem meg szenzációs eredmény a Straship teljesitménye.
Szenzációs, az egy egyszer tuti! Musk kétség kívűl nagy szenzáció hajhász!
Nesze neked gombokból kihozott óriásrakéta... :)
Majd egyszer még lehet akár "relatív olcsó" is egy ilyen csúzli, mondjuk ha elérik az újrafelhasználhatóságot.
A fejlesztès a jelek szerint azonban nagyon más lapra tartozik.
Ugyanakkor, ha ebben az ütemben is égetik a pénzt se gondolom, hogy egyhamar financiális gondjaik lennének, mert sorban állnak a befektetők.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gafzhu

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 940
11 162
113
Szerintem meg szenzációs eredmény a Straship teljesitménye.
Szerintem meg valóságos csoda. Csoda, hogy ebben a kezdetleges állapotában addig eljutott, amíg. És nagyon rossz a SpaceX-nek, mert kiderült, hogy még nagyon az elején tartanak a fejlesztésnek. De úgy látom eladták már csodálatos sikernek, jó a PRjuk na.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 980
27 921
113
Kiverte a biztit a sok repülő törmelék.

"Vizsgálatot indított, és a Starship űrhajók újabb indításainak felfüggesztését rendelte el az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság, az FAA. A hatóság fellépését a SpaceX április 20-án végrehajtott indítási kísérlete váltotta ki."

 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 998
18 641
113
Az ESA április 28-án jelentette, hogy a hetekkel ezelőtti indított a JUICE űrszonda, - ami ugye a Jupiter Ganymedes, Callisto és Europa holdakhoz igyekszik, nem várt problémával találta szembe magát.

A küldetés ezen fázisában telepítik/nyitják a különböző műszereket, antennákat mint amilyen a 10,6 méter hosszú magnetométer és a 16 méteres radarantenna aminek rögzítőkeretről való kioldásával gondok akadtak. – maga a tartó szerkezet akadályozza, hogy az antenna a várt módon teljesen kioldódjon.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

most a tervek szerint hajtómű gyújtással próbálkoznak majd megrázni a szerkezetet.

Magnetométer Földi teszt nyitás;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 998
18 641
113
Most kezdem el gondolkodni: nem GTO-ra tud 11.5 tonnát? No, utánanéztem, GEO-ra 5t az A64.
Igen, azok GTO értékek voltak.
És jellemzően azok a relevánsak, hiszen az a bevett gyakorlat, hogy a hordozó végfokozata állítja a hardvert geostacionárius transzfer pályára (GTO). Majd az űrszonda amint eléri a pálya 35 700 km csúcsát (Apogee) maga erejéből végzi el a végleges GEO manővert. Ennek köszönhetően a végfokozatot a GTO pálya alján később el tudják égetni a légkörben.

Ennek kapcsán érdekes pl. a most indított Benga nagy Viasat3 küldetès, amihez egy teljesen eldobható verziós Falcon Heavyt használtak.
Eredetilég ez az Ariane64 ment volna csak annak csúszása miatt váltottak az FH-ra.
Maga a Hardver 6tonnás + volt két másodlagos műhold is 422kg össztömegben.

Ezt lazán tudnia kellett volna újrahasználható-leszálló verzióban a FH, csak ebben az esetben a megrendelő közvetlen geostacionárius pályára állást kért, ami a végfokozat többszörös manőverét igènyli, beleértve a GEO kör pálya korrekciót, cserébe magának a műholdnak nem kell üzemanyagot pazarolnia erre a manőverre, és az így megtakarított hajtóanyag pedig érdemben meghosszabbíthatja a műhold élettartamát.

Ez jól szemlélteti a két hordozó közti különbséget + az indítási pont egyenlítőtől való távolsaga függvènyèben. Vagyis Hiába a 3boosteres teljesen eldobható Falcon Heavy ami jelenleg a legerősebb aktív szolgálatban lévő hordozó, GTO-ra és direkt GEO-ra az Ariane6 nagyon is versenyképes alternatívának igérkezik.

Mondjuk ez a Viasat3 igazi szörnyeteg kommunikációs műhold a méretei alapján is.
IMG_3133-768x512.jpeg

Kinyitott napelemekkel 44 méterés fesztávú, és a reflektora az egyik legnagyobb..
IMG-20230501-200929.jpg