Ugyanakkor, ha visszatekintünk a Gripenek 18 éves és alaposan sikeres cseh hadseregbeli szolgálatára, önkritikusan el kell ismernünk, hogy Csehország sajnos soha nem használta ki a svéd típusban rejlő lehetőségeket. Ez nagyrészt a politikai képviselet vonakodása volt az egész platform további szükséges beruházásaitól a már említett modern fegyverzet vagy egyéb kiegészítő felszerelések vásárlása formájában, ami érthető módon nem volt a bérleti szerződés része. Az ACR azonban még működési szempontból sem használta ki a Gripen képességeit. Ha a svéd vadászgép valamiben igazán jeleskedik, az a tartalék repülőterekről vagy útszakaszokról való működés képessége, ahol az alfa és az omega nem csak magának a repülőgépnek a képessége, hogy rövid szakaszokon fel- és leszálljon, hanem mindenekelőtt az igény. az abszolút minimális földi biztonság érdekében a repülés előtti felkészüléshez. De hasonló dolog
Nem mintha a cseh pilóták és a földi személyzet nem tudták volna végrehajtani a tartalék területekről és repülőterekről történő műveleteket, de az AČR soha nem fektetett be a szükséges mobil földi és rádióberendezések beszerzésébe, amelyek egyáltalán lehetővé tették volna a tartalék területekről történő műveleteket. Nem csak a mobil RTZ eszközökről, a precíziós műszeres megközelítési rendszerekről, a hordozható VPD világítóberendezésekről, a mobil lehallgató eszközökről, a tartalék irányító- és parancsnoki állomásokról stb. van szó, hanem a légierőnek még elegendő számú speciális autóipari felszerelése sem áll rendelkezésre. a Gripenek üzemeltetéséhez szükséges összes műveleti vagy diagnosztikai berendezést, amelyek egy része klasszikus konténerekben van elhelyezve, a kívánt helyre szállították. Ebben az irányban szerencsére már jobb idők ragyognak, és ez bizony jó,
Egy másik szerep, amelyet a JAS-39 platform lehetővé tesz, és amelyet az AČR sajnos nem használ, a taktikai felderítés képessége speciális SPK-39 felderítő konténerekkel. Bár ebben a szerepkörben egyre inkább átveszik a szerepet a pilóta nélküli UAV-k, amelyeknek minden bizonnyal megvannak a maguk tagadhatatlan előnyei a pilótagépekkel szemben, bizonyos harci feladatokhoz előnyösebb egy többcélú szuperszonikus gépet küldeni, amely sebességének köszönhetően lényegesen nagyobb rugalmassággal és védelmi képességekkel rendelkezik. Tekintettel arra, hogy az AČR nem rendelkezik a szükséges UAV-okkal, valamint a speciális SPK felderítő konténerekkel, a Cseh Légierő ezeket a feladatokat a klasszikus Litening 4i célzókonténerek használatára cseréli, amelyek azonban elsősorban a pontos anti-ellenőrzés irányítására szolgálnak. felszíni lőszerek. Ráadásul ez egy podgeneráció, amelynek még mindig viszonylag alacsony a nappali TV és az infravörös érzékelő felbontása,
Az utolsó dolog, amit egyébként a svéd Gripenek gyártója elég sokat népszerűsített a múltban, ugyanakkor Csehországban gyakorlatilag ismeretlen, az a kétüléses változat használatának lehetősége. JAS-39D számos speciális feladatra és küldetésre. A „spárka”, vagyis a Gripen kétüléses változatának avionikája lehetővé teszi a hátsó pilótafülkében lévő MFD kijelzők funkcióinak vezérlését az első pilótafülkében lévő pilótakijelzők elrendezésétől függetlenül. A Saab kiemelte, hogy ez a képesség különösen hasznos az elektronikus hadviselésre összpontosító konkrét feladatok végrehajtása során, ideértve a fedélzeti fenyegetési adatbázishoz szükséges adatgyűjtést, felderítési feladatokat, vagy amikor a küldetés során a légi műveletek irányításával és irányításával kapcsolatos feladatok elvégzéséhez szükséges. Ez felhasználható például a COMAO típusú komplex hadműveletek nemzeti stílusban történő lebonyolításában, mivel az ACR-nek soha nem lesz speciális repülőparancsnoki állomása.
További JAS-39C/D frissítési lehetőségek
Ha valóban konszenzus születik a svéd féllel és a cseh Gripenek bérleti szerződésének további meghosszabbítása, akkor elég valószínű, hogy még egy frissítésen kell átesni a gépeken. Ez kétségtelenül a jelenlegi svéd modernizáción fog alapulni, mivel a Flygvapnet legalább 2035-ig tovább kívánja üzemeltetni a régebbi generációs JAS-39C/D-t az új Gripen E-vel együtt. Bár valószínű, hogy a "cseh útvonal" sokkal szerényebb, nem kár egy komplett svéd csomagot egészében elképzelni. A gyártó egyelőre túl sok részletet nem közölt a jelenleg induló frissítéssel kapcsolatban, ennek ellenére igyekszünk legalább az eddig megjelent információk alapján ismertetni a modernizáció főbb pontjait.
A modernizált Gripens C/D az RM12 hajtómű továbbfejlesztett, nagyobb tolóerejű változatával lesz felszerelve, ami javítani fogja a JAS-39C/D repülőgépek általános mozgékonyságát. Emellett a svéd gyártó azt ígéri, hogy további két felfüggesztési pontot ad hozzá a fegyverekhez (ez megoldható például egy dupla kilövővel is a pilonon), ami szintén növeli a szállított fegyverek mennyiségét. Ezzel egyidejűleg a modernizált Gripenek régebbi generációja kifinomultabb fegyvereket és felszereléseket is használhat majd, integrálva az új Gripens E.-be
A korszerűsítés egyik fontos eleme a meglévő RM12 erőforrás fejlesztése és teljesítményének növelése, ami kiterjeszti a repülési teljesítményt és összességében javítja a JAS-39C/D repülőgépek mozgékonyságát. Több éve beszélnek hasonló lépésről, és bár maga a motor is hasonló tolóerő-növelést tesz lehetővé, a múltban ez a frissítés mindig pénzhiány miatt kötött ki. Az eredeti RM12 egység nagyon leegyszerűsített "sapkás" teljesítményt nyújt, ha békés körülmények között működik a tartóssága miatt. A kezelőktől származó, hosszú távon elemzett adatok alapján a 2-15%-os teljesítménynövekedés nem jelenthet komoly problémát, de magán a motoron némi módosításra lesz szükség. A gyártó elsősorban egy új, valószínűleg hasonló technológián alapuló FADEC digitális motorvezérlő egység beépítésével kíván megnövelt tolóerőt elérni,
A harci képességek növelése szempontjából talán a legfontosabb lépés a PS-05/A Mark 4 radar fejlettebb változatának integrálása, amely még mindig egy klasszikus "doppler" mechanikus antennával, de az új beépítésnek köszönhetően. elektronikus blokkok segítségével sikerült növelni a műszer hatótávolságát és az észlelési képességeket. Az Mk teljes frissítése. A 4-et már 2015-ben bemutatták és a gyártó állítása szerint a radar eredeti változatához képest a műszer hatótávolsága hihetetlenül 150%-kal nőtt, és például a tengeri célpontok észlelése is közel 200%-kal nőtt. Hasonlóképpen, a kis fényvisszaverő felülettel rendelkező célok észlelési távolsága is észrevehetően javult. A gyakorlatban a PS-05/A Mark 4 radar új verziójának beépítése azt jelenti, hogy a JAS-39C/D repülőgépek végre teljes mértékben kiaknázzák a nagy hatótávolságú Meteor rakétákban rejlő lehetőségeket és jellemzőket, amelyek eddig némileg korlátozta az eredeti radar. Ezenkívül a gyártó továbbra is azt hirdeti,
A Gripen teljes korszerűsítésének nagyon fontos eleme lesz a repüléselektronika alapvető frissítése is, amely lehetővé teszi a fedélzeti szoftverek gyorsabb és egyszerűbb frissítését a következő években, javítva ezzel az egyes érzékelők és rendszerek funkcióit. A Gripen C/D jelenlegi repülőelektronikája már nem rendelkezik elegendő fejlesztési biztonsági másolattal, ami a megalkotás idejét tekintve teljesen érthető. A repüléselektronika alapvető modernizálása ellenére azonban valószínűleg nem lesz jelentős, vagy inkább látható változás a pilótafülkében. A modernizált JAS-39C/D gépek nagy valószínűséggel megtartják a meglévő kijelzőrendszert, amely egy nagy head-up kijelző HUD-ból és három nagyméretű, 6×8 hüvelykes méretű TI 237-es színjelzőből áll a svéd Saab Avitronics cégtől. A Gripen bizonyos előnye a kijelzőrendszer jelenlegi architektúrája, melynek "szíve" a PP12Mk4 processzor, amely minden számítást elvégz, és az összes MFD-hez elkészíti a képet. Az eredeti, LCD technológiás színjelzők pusztán információs kijelző a Gripen számára, ami megkönnyíti az esetleges frissítéseket, melyben a meglévő PP12-es processzort valószínűleg egy újabb, nagyobb számítási teljesítménnyel és a szükséges memóriával rendelkező változat váltja fel.