Az ugye megvan,hogy az ukran legvedelem 80 as evek vegi S300 es Buk tendszereit nem tudtak elnyomni az oroszok....De az is megvan ugye, hogy az Allied Force is 1999-ben volt?
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Az ugye megvan,hogy az ukran legvedelem 80 as evek vegi S300 es Buk tendszereit nem tudtak elnyomni az oroszok....De az is megvan ugye, hogy az Allied Force is 1999-ben volt?
De nem is egy masszív expedíciós légihadjáratot folytatnak egy töredék méretű és fejlettségű, magányos, szinte minden irányból támadható ország ellen. Nem arcoskodni akartam, bár tényleg félreérthető, amit írtam, hanem arra utaltam, hogy ami akkor csúcs volt, az majdnem negyed évszázad (!) után messze nem biztos, hogy, ha szembe kerül azokkal az eszközökkel, amiket azóta fejlesztettek ki (akár pont az AF tapasztalataira is figyelemmel), érdemi eredményt mutat majd. A hsz első felével teljes mértékben egyetértek: majd elválik a gyakorlatban, hogy ma is hozza-e azt a teljesítményt, amit 1999-ben hozott.Az ugye megvan,hogy az ukran legvedelem 80 as evek vegi S300 es Buk tendszereit nem tudtak elnyomni az oroszok....
Ma a magyar Gripenek radarjainak képességei messze nem a "80-as évekbeli teknyika" szinvonalát tükrözik. Nem kell úgy tenned, mint ha ehhez is értenél, kb. lövésed sincs arról mit tudnak ezek a radarok a gépeinkben.A mi gepeink radarja is 80 as evekbeli teknyika.
Természetesen tisztában vagyok hogy 99-ben volt.És írtam is hogy az akkori szinten se képviselték a "csúcsot"a Szerb légvédelmi komplexumok.És a jelenlegi Ukrán légvédelmi komplexumok se(Keleten is van jobb a buk,S300 korai verzióinál).És nyugaton is már jó ideje nem a Patriot a "csúcs"De nem is egy masszív expedíciós légihadjáratot folytatnak egy töredék méretű és fejlettségű, magányos, szinte minden irányból támadható ország ellen. Nem arcoskodni akartam, bár tényleg félreérthető, amit írtam, hanem arra utaltam, hogy ami akkor csúcs volt, az majdnem negyed évszázad (!) után messze nem biztos, hogy, ha szembe kerül azokkal az eszközökkel, amiket azóta fejlesztettek ki (akár pont az AF tapasztalataira is figyelemmel), érdemi eredményt mutat majd. A hsz első felével teljes mértékben egyetértek: majd elválik a gyakorlatban, hogy ma is hozza-e azt a teljesítményt, amit 1999-ben hozott.
PS05 rgy 80 as evekbeli fejlesztes.Persze azota mar kapott nemi upgradet.Ahogy az APG66 is,ami azt illeti,joval tobbet.Ma a magyar Gripenek radarjainak képességei messze nem a "80-as évekbeli teknyika" szinvonalát tükrözik. Nem kell úgy tenned, mint ha ehhez is értenél, kb. lövésed sincs arról mit tudnak ezek a radarok a gépeinkben.
Igyanugy 30 rves technikak voltak a kulonben meglehetosen vegyes NATO erokkel szemben,ahogy most is 30+ eves dzovjet technika van a legujabb orosz technikat is felvonultato tamadoval szemben.De nem is egy masszív expedíciós légihadjáratot folytatnak egy töredék méretű és fejlettségű, magányos, szinte minden irányból támadható ország ellen. Nem arcoskodni akartam, bár tényleg félreérthető, amit írtam, hanem arra utaltam, hogy ami akkor csúcs volt, az majdnem negyed évszázad (!) után messze nem biztos, hogy, ha szembe kerül azokkal az eszközökkel, amiket azóta fejlesztettek ki (akár pont az AF tapasztalataira is figyelemmel), érdemi eredményt mutat majd. A hsz első felével teljes mértékben egyetértek: majd elválik a gyakorlatban, hogy ma is hozza-e azt a teljesítményt, amit 1999-ben hozott.
A mi gépeink a svéd MK4 csomagnál valamivel jobb, új gyártású elektronikával készültek. A géptörzsben régebbi "A"-k szerkezeti elemeit felhasználva.PS05 rgy 80 as evekbeli fejlesztes.Persze azota mar kapott nemi upgradet.Ahogy az APG66 is,ami azt illeti,joval tobbet.
Egyebkent a sved valamivel jobb,de nem sokkal.
Hogy a mi radarjaonk milyenek,azt a franc se tudja.Vajda eredetileg A gepeket vett.A mi gepeinkhez amit csak lehet,felhasznaltak a second hand A gépekből.Jogy a radar ij gyartas volt,vagy atszereltek a regi gepbol,azt nem tudom.
... "némi" upgrade-t kapott, na...PS05 rgy 80 as evekbeli fejlesztes.Persze azota mar kapott nemi upgradet.
..."jóval többet"...Ahogy az APG66 is,ami azt illeti,joval tobbet.
Publikus infókat olvasva, amik alapján 2030 van emlegetve, mikorra már tervezik a nagyok(usa, kína, stb) hadrendbe állítani a loyal wingman drónokat. De persze előbb is sikerülhet, és jelen pillanatban tesztelik ezerrel. De e téren vannak kissebb játékosok is mint pl a törökök, akikkel valszeg lehetne társulni. Szóval magyar szempontból stratégiai fontosságú lenne nem lemaradni erről a lehetőségről. Pláne ha 'unmanned', no meg az sem másodrangú szempont hogy 'low cost'.Sugarhajtasu dronokbol is csak a lopakodokat erdemes megvenni,mert a tobbit rovid uton lekapja az A2AD legvedelem.
Azokat meg belathato ideig nem nagyon fogjak osztogatni- meg hadmuveletileg alkalmazhato nincs is,egyenlore.
Dronok meg nagyon sokaig teljesitmenyben el fognak maradni az ember vezette gepektol.
Elso gond,hogy nincs valojaban MI.Publikus infókat olvasva, amik alapján 2030 van emlegetve, mikorra már tervezik a nagyok(usa, kína, stb) hadrendbe állítani a loyal wingman drónokat. De persze előbb is sikerülhet, és jelen pillanatban tesztelik ezerrel. De e téren vannak kissebb játékosok is mint pl a törökök, akikkel valszeg lehetne társulni. Szóval magyar szempontból stratégiai fontosságú lenne nem lemaradni erről a lehetőségről. Pláne ha 'unmanned', no meg az sem másodrangú szempont hogy 'low cost'.
Amúgy meg az lenne a cél, hogy inkább ezeket a drónokat szedje le az ellenséges légvédelem, és ne a pilóták legyenek kitéve életveszélynek. De addig a célpontokról lesz pontos infó, és akár támadhatja is ezeket. Egyszóval hatalmas potenciál van ebben a loyal wingman koncepcióban. Csak MI-t módjával..
Ez egy jo osszegzes.Elso gond,hogy nincs valojaban MI.
Masodik,hogy mint Ukrajna is mutatja,a nem lopakodo nagyobb dronokat a jobb legvedelem siman leszedi.
Harmadszor,hogy Ukrajna tanusagakent az amcsik elhataroztak,ukra lesz ember vezette felderito heli,mert a dron nem kepes maradektalanul potolni az embert.
Meg mindig az ember az esz a gepben.Es eszetlenul harcolva nem lehet győzni
Kisero dronok iskisero dronok lesznek- fogyoeszkozek
Ekkora marhasagot.Az ugye megvan,hogy az ukran legvedelem 80 as evek vegi S300 es Buk tendszereit nem tudtak elnyomni az oroszok....
Huh? Tudod hogyan mukodik a Taurus? Eleg egy muholdkep, meg azonositasra kep, es akar maga is megtalalja. Azt meg nehezen hinnem, hogy az erdelyi lakossag kozott ne lenne segitokesz ember egy ilyen helyzetben...Ha nincsennek felderítesi adatok CM-el az életben nem szedünk ki HIMARS indítót.
Haboruban is az ukranok vannak, nem mi. MIt szeretnel mondani...?Oroszok se ezekre lövik el őket.Taurus me nincs napirenden a gépeinkhez könnyen lehet előbb lessz pl az Ukránoknak mint nekünk.
Mindketto, de valoban, nincs mar bennuk sok.Legnagyobb gond ezekkel pont az élettartam nem az elavultság.
Egyelore semmilyet. Nem is nagyon valogathatnak, mert a 5.x platform miatt az ujabb cuccok egyelore nem mennek.Avionikát 2000 körüli szintre húzták fel.Block 20 eredetileg 80-as években lett volna de a 2000-es évek elején korszerűsített F16A gepek kapták ezt a "típusjelölést".Nem csak maga a gép fontos hanem milyen fegyverzet csomagot vásarolnak hozzá.
Nem, azt irtam, hogy egy 40 eves gep, 1995-2000 kozotti elektronikai szinvonalon.Közelmúltik a mi gépeinkhez is minimális szinte semmire se elég fegyverzez volt rendszeresítve szerncsére ez változott a közelmúltba.Jön az Iris-t,meteor meg némi csapásmérő fegyverzet is.Nem vitatom korszerűbbek a gépeink viszont az F16MLU nem a 80-as évek szintjén álló F16-verzió.
Latatlanban lefogadom, hogy roman irta, ok kezdtek terjeszteni mindenhol, hogy az MLUval a kokorszaki F-16A majd F-16C Block 52 "szintuve" lesz - mert az az elso C, de persze ez egy szorakoztato hulyeseg.F-16AM/BM Block 15 MLU
Within the Peace Carpathian program, the F-16AM/BM Block 15 purchased by the Romanian Air Force were modernized to the MLU 5.2R standard. This version includes many features that offer capabilities similar to the Block 50/52 variants. Among the key elements of the upgrade process are: the PW F100-PW-220E engine; standard F-16 C/D Block 50/52 cockpit, compatible with night vision systems; two multifunction displays; modular mission computer; modernized fire control radar; hybrid navigation system; advanced friend-enemy identification system; electronic warfare management system and Link 16 data transmission system.
Wikipedia?In addition, the package also included the integration of other devices such as the Sniper Advanced Targeting Pod as well as the JHMCS helmet for the use with the AIM-120C-7 AMRAAM, AIM-9M and AIM-9X Sidewinder missile
Kialudtad a mamorod a minapi sorszagu publikus, hajmereszto rohamod utan Lynx kapcsan?Hat eppenseggel az LM szerint fwl lehetne huzni az F16A sarkanyt akar 16 k repult oraig is...
Stoval a szokasos Kamm fele SAAB propitol megreszegult marhadagot olvashattuk.
Nocsak, szoval nem huzta meg fel, ahogyan a szorostalpu allitotta a Wikin 2021-ben?Én ezt szoktam nézni mikor MLU-ról beszélünk (nagyon sok változata van), Románia 6.2-re húzza fel a gépeit a következő években. Szerintem az a csali nincsen integrálva sem az ALE-50.
https://www.f-16.net/f-16_versions_article2.html
Persze ahány fasor, annyi F-16 változat.
A román gépek 10.000 őrát bírnak újabb megerősítés nélkül valami cikk szerint, és nekik ebből átlagosan 2000 óra maradt hátra, azért nagyon sokat már nem érdemes talán velük mókolni. Akkor vegynek inkább letárolt USAF gépet.
Pontosan, jo nagy rakas szarok. Ezt irtam en is.Itt a válasz arra mennyire elaggott szarok.
Hat nem csucs, hanem a legalja hulladek. AMiket idezett, az pontosan az a minimalcsomag, amit 2000 elott bele tudtak gyomoszolni, mert mar komolytalanok voltak a monokrom kepernyok, meg a 12Mhz procik (kb 100 ezres tranyoszammal.Jó ma már így se a csúcs 4 gen gépek között.
Dehogy igaz. Ezeket az ocskavasakat ma is letorlik, mar BVR.De ez igaz a mi gépeinkre is ha nem lessznek "felhúzva" gripenC+ "szintre"(aesa radar +gripen-e rendszerei.)
PS05 rgy 80 as evekbeli fejlesztes.
Hahaha, mit is?Persze azota mar kapott nemi upgradet.Ahogy az APG66 is,ami azt illeti,joval tobbet.
Ja, peldaul csak 2x olyan messze lat. Semmiseg.Egyebkent a sved valamivel jobb,de nem sokkal.
Az a baj, hogy fogalmad nincs az egeszrol, de nem birod ki, hogy ne trollkodj mindent, ami magyar.Hogy a mi radarjaonk milyenek,azt a franc se tudja.Vajda eredetileg A gepeket vett.A mi gepeinkhez amit csak lehet,felhasznaltak a second hand A gépekből.Jogy a radar ij gyartas volt,vagy atszereltek a regi gepbol,azt nem tudom.
Ma a magyar Gripenek radarjainak képességei messze nem a "80-as évekbeli teknyika" szinvonalát tükrözik. Nem kell úgy tenned, mint ha ehhez is értenél, kb. lövésed sincs arról mit tudnak ezek a radarok a gépeinkben.
Egyelore semmilyet. Nem is nagyon valogathatnak, mert a 5.x platform miatt az ujabb cuccok egyelore nem mennek.
Nem, azt irtam, hogy egy 40 eves gep, 1995-2000 kozotti elektronikai szinvonalon.
Mindekozben a Gripen 2000 utan erkezett, eleve joval fejlettebben, es azota is fejlesztettek.
Az első Gripen 1988-ban repült először és már abban is a PS-05 radar volt... A radart 1981-ben kezdték el fejleszteni és a Viggen radarján alapult. Az Mk3 frissítése kb. 2005-től volt elérhető, de nem biztos hogy akkor az került a magyar gépekbe, mert a cseh gépek is csak később kapták meg az Mk3 upgrade-et. Legutóbb az egyik magyar pilóta nyilatkozata alapján azt gondoltad hogy a magyar gépeken a radarok már megkapták az Mk4 upgrade-et is, de a 2022 elején bejelentett korszerűsítési tervekből kiderült hogy még csak ezután fogják majd egyszer valamikor megkapni, mert az "új radar" az az Mk4 lesz és nem az Mk5 AESA. Így a magyar gépekben jelenleg vagy Mk3 vagy Mk3+ szinten lehetnek a radarok. Általánosságban elmondható, hogy mindig a magyar gépek kapták meg utoljára a frissítéseket, az MS20-ról pedig már kiderült hogy ott sem vettük meg minden részét.Keso 90-esek, de sebaj. Az hagyjan, de azota a teljes CPU es algo is cserelve lett, akkor ugrtoo valami 100% a hatotavja.![]()
Most jöttek haza a román F-16-osok a baltikumi kitelepülésről. AIM-120C7, AIM-9X, Sniper, JHMCS volt rajtuk...Latatlanban lefogadom, hogy roman irta, ok kezdtek terjeszteni mindenhol, hogy az MLUval a kokorszaki F-16A majd F-16C Block 52 "szintuve" lesz - mert az az elso C, de persze ez egy szorakoztato hulyeseg.Nem veletlenul sem a norvegok, sem a portugalok nem allitottak ilyen marhasagokat, mert nem volt kisebbsegi komplexusuk (ti. nem lyukassegu csoro senkik, mint a romanok, es vettek uj gepeket.)
Igen, ezt pontosan az az elavult, 1995-2000 kozotti elektronikai szinvonal, amirol irtam. Sot, szo szerint emlitettem, hogy csak ekkor kaptak ezek az ocskavasak MFD kijelzot eloszor.
Dehogy van hozza JMCS, azt F-16C platformokhoz fejlesztettek.![]()
Pl. tajvani F-16 A/B gépekbe AGP-66 V3 került (ezeket építik most át F-16V Block 70 változatra), de van még több változata is.Hahaha, mit is?
FYIO abbahagytak az F-16-ra a fejleszteset rogton v2-nel, a romanok-fele Block 15 MLUnal, tobbe sosem nyultak hozzajuk, mert az F-16 C mar APG-68-cal erkezett, ertelmetlen volt az elavulttal foglalkozni.![]()
Nem vitatkozásból. De ki mondott olyat, hogy általunk ismert ilyen, vagy olyan AI modellt használnának erre(hadászati) a funkcióra? Honnan is tudhatnánk, hogy hol tartanak az AI fejlesztések, mondjuk titkos katonai projektekben szerte a világon? Szóval azt kijelenteni, hogy jelenleg mi van, és mi nincs, kicsit naiv hozzáállás. Szerény nyomott véleményem az, hogy hasznossága mellett nagyon veszélyes az AI, pláne a katonai felhasználás terén..Ez egy jo osszegzes.
Leginkabb az elso es az utolso a fo indok - azert erre a funkciora nem egy jelenlegi AI modellt (LLM = large language model) betanitani, hanem egeszen masmilyet.
Ezek a wingmanek lesznek, valoban, a modern UAVk, a jelenlegiekbol valoszinuleg csak a loitering (ongyilkos) meg a HALE recon dronok maradnak meg, a TB2-feleknek kapaltak, azokat levaltjak a gepekbol ES tavolrol is vezerhetoek, amelyek alapvetoen a rizikot fogjak atvenni a fightertol avagy felfogni a beerkezo Meteort stb.
Gugli a baratod.Ird be,hogy MLU program,es olvasgasd F16net egesz jol osszefoglalja.Keso 90-esek, de sebaj. Az hagyjan, de azota a teljes CPU es algo is cserelve lett, akkor ugrtoo valami 100% a hatotavja.
Hahaha, mit is?
FYIO abbahagytak az F-16-ra a fejleszteset rogton v2-nel, a romanok-fele Block 15 MLUnal, tobbe sosem nyultak hozzajuk, mert az F-16 C mar APG-68-cal erkezett, ertelmetlen volt az elavulttal foglalkozni.
Ja, peldaul csak 2x olyan messze lat. Semmiseg.
Az a baj, hogy fogalmad nincs az egeszrol, de nem birod ki, hogy ne trollkodj mindent, ami magyar.
Errol van szo.
Erted, mit jelent a prototipussal felszallas?Az első Gripen 1988-ban repült először és már abban is a PS-05 radar volt...
Te valamit keversz - azon nemigen, mert az egy masik modell volt, mas modu...?.A radart 1981-ben kezdték el fejleszteni és a Viggen radarján alapult.
Es elotte szerinted nem volt radar?Az Mk3 frissítése kb. 2005-től volt elérhető,
Altalanossagban elmondhato, hogy amikor a Gripen gyartasra kerult, mar a 90-es evek technikajaval erkezett, majd pl pont a radart es az elektronikat folyamatosan es kovetkezetesen frissitik azota is. Azaz mindig is mindenben az F-16 elott jart a Block 70 megjeleneseig, viszont addigra meg mar a Gripen E volt a fokuszban.de nem biztos hogy akkor az került a magyar gépekbe, mert a cseh gépek is csak később kapták meg az MK3 upgrade-et. Legutóbb az egyik magyar pilóta nyilatkozata alapján azt gondoltad hogy a magyar gépeken a radarok már megkapták az MK4 upgrade-et is, de a 2022 elején bejelentett korszerűsítési tervekből kiderült hogy még csak ezután fogják majd egyszer valamikor megkapni, mert az "új radar" az az MK4 lesz és nem az MK5 AESA. Így a magyar gépekben jelenleg vagy MK3 vagy Mk3+ szinten lehetnek a radarok. Általánosságban elmondható, hogy mindig a magyar gépek kapták meg utoljára a frissítéseket, az MS20-ról pedig már kiderült hogy ott sem vettük meg minden részét.
Szerintem az HMD lesz, nem JHMCS (plane nem a II.) Anno a fejlesztesnel vilagosan megmondtak, hogy C-tol felfele jon...?Most jöttek haza a román F-16-osok a baltikumi kitelepülésről. AIM-120C7, AIM-9X, Sniper, JHMCS volt rajtuk...
Nem "pl", hanem az egyetlen kivetel, es az sem adott hozza egyetlen merfoldet sem, hanem a Sparrohoz kellett a continous illumination a tajvaniaknak, annyi a kulonbseg.
Kinjukban, mert ennel nincs gyorsabb megoldas, amugy csak az upgrade $4B (!) meg a strategiai fontossagu tajvaniaknak is - nem veletlenul mondom, hogy a romanok soha a budos eletben nem fognak atepittetni 40 eves gepeket, hogy C legyen beloluk.
Senki, csak arra probalom felhivni a figyelmet, hogy ebben az akademia ill a big tech elorebb jart, es nekik sincs megfelelo speci modelljuk erre ill valoszinuleg ok fejlesztik a Pentagonnak is.Nem vitatkozásból. De ki mondott olyat, hogy általunk ismert ilyen, vagy olyan AI modellt használnának erre(hadászati) a funkcióra? Honnan is tudhatnánk, hogy hol tartanak az AI fejlesztések, mondjuk titkos katonai projektekben szerte a világon? Szóval azt kijelenteni, hogy jelenleg mi van, és mi nincs, kicsit naiv hozzáállás. Szerény nyomott véleményem az, hogy hasznossága mellett nagyon veszélyes az AI, pláne a katonai felhasználás terén..
Jah, gondolom, hogy onnan probalsz forditozni.Gugli a baratod.Ird be,hogy MLU program,es olvasgasd F16net egesz jol osszefoglalja.
Akkor ezek szerint megkaptál a román gépek az upgradet?Azért nagyon nem a 80-as évek szintjén vannak azok a "vasak"Az első Gripen 1988-ban repült először és már abban is a PS-05 radar volt... A radart 1981-ben kezdték el fejleszteni és a Viggen radarján alapult. Az Mk3 frissítése kb. 2005-től volt elérhető, de nem biztos hogy akkor az került a magyar gépekbe, mert a cseh gépek is csak később kapták meg az Mk3 upgrade-et. Legutóbb az egyik magyar pilóta nyilatkozata alapján azt gondoltad hogy a magyar gépeken a radarok már megkapták az Mk4 upgrade-et is, de a 2022 elején bejelentett korszerűsítési tervekből kiderült hogy még csak ezután fogják majd egyszer valamikor megkapni, mert az "új radar" az az Mk4 lesz és nem az Mk5 AESA. Így a magyar gépekben jelenleg vagy Mk3 vagy Mk3+ szinten lehetnek a radarok. Általánosságban elmondható, hogy mindig a magyar gépek kapták meg utoljára a frissítéseket, az MS20-ról pedig már kiderült hogy ott sem vettük meg minden részét.
Most jöttek haza a román F-16-osok a baltikumi kitelepülésről. AIM-120C7, AIM-9X, Sniper, JHMCS volt rajtuk...
Pl. tajvani F-16 A/B gépekbe AGP-66 V3 került (ezeket építik most át F-16V Block 70 változatra), de van még több változata is.
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..