[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 448
9 642
113
Nemcsak az én fejemben érlelődik a gondolat.



Jelenleg úgy tűnik, még védelmi kérdésekben is röpülhetne együtt a magyar turul és a francia kakas. Három év múlva ugyanis lejár a 2006-ban érkezett svéd Gripen vadászgépek lízingszerződése. Bár tavaly már szóba került annak tízéves meghosszabítása, döntés még nincs. A Svédország NATO-csatlakozása kapcsán kiprovokált hidegháború miatt kormányzati forrásaink szerint bár nem tűnt el, de csökkent a megállapodás esélye a svédekkel. A franciák viszont intenzíven kínálgatják Rafale vadászgépeiket, amelyekből nemrégiben Horvátország vett tizenkettőt (igaz, használtat), egymilliárd euró értékben. Itt azonban más tényezőt is figyelembe kell venni. Amennyiben ugyanis a magyar kormány által remélt amerikai forgatókönyv érvényesül a jövő évi amerikai választásokon, és Donald Trump nyer, Magyarország alighanem hajlandó lenne F-35-ös vadászgépeket vásárolni. Bármekkora azonban a geopolitikai játszmázás, ebben a kérdésben nem lehet mindenkinek szívességet tenni: két adag vadászgép megvásárlása sok lenne a jóból.


És még egy kis adalék.

Hasonlóan kiemelt szereplők mostanában a francia nagykövetek. Forrásaink szerint Párizs jelenlegi budapesti küldötte, Claire Legras az egyik legaktívabb budapesti diplomáciai képviselő. Korábban a francia Hadügyminisztérium jogi igazgatója, illetve a londoni nagykövetség első beosztottja volt, azaz igazi nehézsúlyú versenyzőnek számít. E

Sajnálom, de én ezt nem értem, 2026-ban valóban lejár lízing, de azt nem kell meghosszabbitani, mert 2026-tol a 14 Gripen végleg magyar tulajdonba kerül, tehát 100%-ban a miénk lesz. A kérdés csak az, hogy milyen support szerződés lesz rájuk kötve. Azt senki nem hiheti, hogy az éppen teljesen kifizetett félidős gépeket kidobjuk. Eladni meg max Ukrajnának tudnánk, de 3 év múlva vagy nem lesz Ukrajna, vagy tele lesznek F-16-osokkal, vagy nem lesz egy vasuk sem.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
24 218
48 169
113
Sajnálom, de én ezt nem értem, 2026-ban valóban lejár lízing, de azt nem kell meghosszabbitani, mert 2026-tol a 14 Gripen végleg magyar tulajdonba kerül, tehát 100%-ban a miénk lesz. A kérdés csak az, hogy milyen support szerződés lesz rájuk kötve. Azt senki nem hiheti, hogy az éppen teljesen kifizetett félidős gépeket kidobjuk. Eladni meg max Ukrajnának tudnánk, de 3 év múlva vagy nem lesz Ukrajna, vagy tele lesznek F-16-osokkal, vagy nem lesz egy vasuk sem.
Marad a Gripen, mert ez a legolcsóbb megoldás és most nem úszik a kormány a pénzben. Upgraddel még vagy 10 évig jó lesz nekünk...
Ezt az írást tekintsd úgy, hogy @SilvioD szokás szerint feltette a rózsaszín szemüvegét és a távolba révedt, majd leírta amit látni vélt... ;)
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 017
103 528
113
Sajnálom, de én ezt nem értem, 2026-ban valóban lejár lízing, de azt nem kell meghosszabbitani, mert 2026-tol a 14 Gripen végleg magyar tulajdonba kerül, tehát 100%-ban a miénk lesz. A kérdés csak az, hogy milyen support szerződés lesz rájuk kötve. Azt senki nem hiheti, hogy az éppen teljesen kifizetett félidős gépeket kidobjuk. Eladni meg max Ukrajnának tudnánk, de 3 év múlva vagy nem lesz Ukrajna, vagy tele lesznek F-16-osokkal, vagy nem lesz egy vasuk sem.
A csehek is lepasszolják és F-35-re váltanak. Kábé ingyen adta volna a Saab nekik is a lízing után, de max pár évet hosszabbítanak az F-35 érkezéséig és Tchüss!

Nálunk sztem a Gripen C további működtetése és bővítése a cél, mondjuk E-vel. Ez szinte ki volt mondva. De a svéd és a magyar politikai párbeszéd hiánya ezt felülírja.
Igazából az előző svéd szoci kormány tárgyalóképesebb volt. Tárgyaltak is. Viszont azota jött egy új jobboldali svéd kormány és itt kifejezett személyes ellenszenv van, ez a párbeszédet is akadályozza. Konkrétan a mostani svéd miniszterelnök volt az élharcosa, hogy a Néppártból zárják ki a Fideszt, ezért nincs beszélőviszony.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 017
103 528
113
Marad a Gripen, mert ez a legolcsóbb megoldás és most nem úszik a kormány a pénzben. Upgraddel még vagy 10 évig jó lesz nekünk...
Ezt az írást tekintsd úgy, hogy @SilvioD szokás szerint feltette a rózsaszín szemüvegét és a távolba révedt, majd leírta amit látni vélt... ;)
Olvass vissza!!! A Válasz cikket idéztem....
 
  • Vicces
Reactions: kiskrumpli

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
24 218
48 169
113
Olvass vissza!!! A Válasz cikket idéztem....
Nem hinném, hogy van 2 milliárd eurónk Rafalera, pláne nem ennél is több F-35-re. Ahogy krisss mondta: Gidránra nincs pénz egyelőre!

Túl van tolva ennek svéd-magyar politikai csörtének a jelentősége. A SAAB amúgy semennyire nem állami cég tudtommal, szóval meg lehet velük a svéd állam jóindulata nélkül is állapodni a Gripen upgrade-ről. Export engedély kellhet az államtól, de azt meg nem fogják megtagadni egy NATO szövetségestől. A végén ugyanis ez lesz: be fogják őket venni a NATO-ba.
A svéd kormány a saját légi iparát lőné lábon, ha típusváltásra kényszerítene minket, szóval tök mindegy milyen kormány van ott: befogott orral is de támogatni fogják, hogy tovább repüljenek a magyar Gripenek.
A típusváltás nálunk 30-as évekre fog csúszni minden jel szerint.
 
  • Tetszik
Reactions: Zaphod Beeblebrox

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 273
13 523
113
A csehek is lepasszolják és F-35-re váltanak. Kábé ingyen adta volna a Saab nekik is a lízing után,

Akár be lehetne jelentkezni azokra is. 28 C/D Gripen erősen modernizálva nem lenne szar.
Lehetne a SAAB-nak az az üzlet, hogy még 10-15 év támogatást aláírunk 28 gépre.

a svéd és a magyar politikai párbeszéd hiánya

Van párbeszéd, csak köszönet nincs benne.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 676
14 013
113
Ahogy láttam az F-35 érkezéséig megtartanák. Az 203x???
Ki tudja... Meg nincs is szerzodes, de mar most tokig tele van a gyartosor, a teljes tervezett gyartasi idore, raadasul a mostaninal is magasabb outputtal szamolva... a LMnak vagy fel kell skalaznia, vagy sokkal tovabb kell majd gyartani a tipust, es mindenki joval kesobb kapja majd meg (az elso eset qrva draga, es amikor lefut a csucs, akkor meg vissza kell skalazni, ezert nagyon nem szeretnek ilyet csinalni.)
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 017
103 528
113
Ki tudja... Meg nincs is szerzodes, de mar most tokig tele van a gyartosor, a teljes tervezett gyartasi idore, raadasul a mostaninal is magasabb outputtal szamolva... a LMnak vagy fel kell skalaznia, vagy sokkal tovabb kell majd gyartani a tipust, es mindenki joval kesobb kapja majd meg (az elso eset qrva draga, es amikor lefut a csucs, akkor meg vissza kell skalazni, ezert nagyon nem szeretnek ilyet csinalni.)
Az RM már megszerzett egy kis gyártási kapát a német gépek lhez, sztem azt lehet bővíteni. Új gyárat húznak fel, már építik.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 448
9 642
113
Bocsanat, de barmi, ami a Balkanon biztosra van mondva, azon mindig mosolygok egyet - barmikor siman az ellenkezojere fordulhat ott barmit, hetek alatt.

Azért mi is meglepődtünk 2001-ben:


Az 1998-as országgyűlési választások után a pályázatot először elnapolták, majd az Orbán-kormány alatt a beszerzendő repülőgépek számát egy századnyira csökkentették, és csak használt repülőgépeket terveztek beszerezni. Emellett tervbe vették a MiG–29-esek nagyjavítását és korszerűsítését is. A biztos befutónak számító, török, amerikai és belga forrásból is felajánlott F–16-os helyett a 14 db JAS 39A/B lízingeléséről szóló, nagy meglepetést keltő döntést 2001. szeptember 10-én jelentették be. A közbeszerzési eljárás helyett egy kormányülésen hozott döntést a svéd ajánlat nagyobb ellentételezési csomagjával indokolták.
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
10 323
41 123
113
Azért mi is meglepődtünk 2001-ben:


Az 1998-as országgyűlési választások után a pályázatot először elnapolták, majd az Orbán-kormány alatt a beszerzendő repülőgépek számát egy századnyira csökkentették, és csak használt repülőgépeket terveztek beszerezni. Emellett tervbe vették a MiG–29-esek nagyjavítását és korszerűsítését is. A biztos befutónak számító, török, amerikai és belga forrásból is felajánlott F–16-os helyett a 14 db JAS 39A/B lízingeléséről szóló, nagy meglepetést keltő döntést 2001. szeptember 10-én jelentették be. A közbeszerzési eljárás helyett egy kormányülésen hozott döntést a svéd ajánlat nagyobb ellentételezési csomagjával indokolták.
Valaki(ket) jól megkentek a svédek.
 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 676
14 013
113
Azért mi is meglepődtünk 2001-ben:


Az 1998-as országgyűlési választások után a pályázatot először elnapolták, majd az Orbán-kormány alatt a beszerzendő repülőgépek számát egy századnyira csökkentették, és csak használt repülőgépeket terveztek beszerezni. Emellett tervbe vették a MiG–29-esek nagyjavítását és korszerűsítését is. A biztos befutónak számító, török, amerikai és belga forrásból is felajánlott F–16-os helyett a 14 db JAS 39A/B lízingeléséről szóló, nagy meglepetést keltő döntést 2001. szeptember 10-én jelentették be. A közbeszerzési eljárás helyett egy kormányülésen hozott döntést a svéd ajánlat nagyobb ellentételezési csomagjával indokolták.
En végignéztem anno, követtem. Ott arról volt szó, hogy az amerikaiak kissé arrogansan álltak végig a dologhoz, hogy a zsebükben van ez a téma stb, ráadásul két szerencsétlen balfasz fideszest (Selmeczi és egy fickó) olyan ostobán volt manipulálva a Lockheed által, hogy levélben kérték (!) anno Sen Bidentől (!!) az amerikai törvényhozástól a Selmeczi Gabika akkori lockheedes pasijanak a főnökének a nagyköveti kinevezését, hogy azon röhögött az ország hetekig.
Ja igen, és a svédeknél volt egy osztrák közvetítő, aki szintén megkent mindenkit, sokkal később ez is kiderült Bécsben, azt hiszem, le is csukták.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
24 218
48 169
113
Böröndi interjú:

Mit tartana jobb megoldásnak: ha meghosszabbítanánk a Gripenek lízingszerződését, vagy ha típust váltanánk?

"Szakmai szempontból a Gripentől függetlenül is azt mondatom: mindenfajta típusváltás kihívás. Új felkészítés, kiképzés, új műszaki kultúra. Igaz, ezen már átestünk egyszer, amikor a MiG–21-eseket lecseréltük MiG–29-re, majd a Gripenekre. Tehát a dolog megvalósítható, de időbe telik. Maga a Gripen a 4+-os generációt képviseli, vagyis nem éri el az ötödik generációs harci gépek szintjét, de Közép-Európában egy megfelelően hasznosítható eszköz."

Én ebből azt olvasom ki hogy ebben az évtizedben velünk maradnak a Gripenek. Ahhoz hogy 2026 után típusváltás legyen, már lépni kellett volna...
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 017
103 528
113
En végignéztem anno, követtem. Ott arról volt szó, hogy az amerikaiak kissé arrogansan álltak végig a dologhoz, hogy a zsebükben van ez a téma stb, ráadásul két szerencsétlen balfasz fideszest (Selmeczi és egy fickó) olyan ostobán volt manipulálva a Lockheed által, hogy levélben kérték (!) anno Sen Bidentől (!!) az amerikai törvényhozástól a Selmeczi Gabika akkori lockheedes pasijanak a főnökének a nagyköveti kinevezését, hogy azon röhögött az ország hetekig.
Ja igen, és a svédeknél volt egy osztrák közvetítő, aki szintén megkent mindenkit, sokkal később ez is kiderült Bécsben, azt hiszem, le is csukták.
Igen, az LM-nél az volt a gond nem Orbánnal tárgyaltak, hanem Semeczin keresztül próbálták befolyást szerezni.. Orbán sosem szereti ha megkerülik, főleg nem a kenőpénzzel. :D
 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 676
14 013
113
Böröndi interjú:

Mit tartana jobb megoldásnak: ha meghosszabbítanánk a Gripenek lízingszerződését, vagy ha típust váltanánk?

"Szakmai szempontból a Gripentől függetlenül is azt mondatom: mindenfajta típusváltás kihívás. Új felkészítés, kiképzés, új műszaki kultúra. Igaz, ezen már átestünk egyszer, amikor a MiG–21-eseket lecseréltük MiG–29-re, majd a Gripenekre. Tehát a dolog megvalósítható, de időbe telik. Maga a Gripen a 4+-os generációt képviseli, vagyis nem éri el az ötödik generációs harci gépek szintjét, de Közép-Európában egy megfelelően hasznosítható eszköz."

Én ebből azt olvasom ki hogy ebben az évtizedben velünk maradnak a Gripenek. Ahhoz hogy 2026 után típusváltás legyen, már lépni kellett volna...
Azaz semmi újdonság. Ez eddig is világos volt. Sehol nincs pénz most típust váltani, szerintem a cseheknél is iszonyat ráfizetés lesz, ha vegigviszik a tervüket.
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 505
6 838
113
Azaz semmi újdonság. Ez eddig is világos volt. Sehol nincs pénz most típust váltani, szerintem a cseheknél is iszonyat ráfizetés lesz, ha vegigviszik a tervüket.
De ott legalább "generációs" ugrás van.Viszont nálunk érdekes kérdés lenne ha hosszú távon megromlik a viszony a Svédekkel és politikai okok miatt lenne tipusváltás mi jönne helyette ami "gyorsan" elérhető a "piacon".Láthatjuk a mávnál is mekkora "üzletet" csináltunk a 110 Vectron lemondásaval(amit mostani viszonyok között kedvező áron kaptunk volna meg).Helyette meg bérlünk közel 20 éves siemens mozdonyokat és üzemeltetjük a 40-60 éves V43-V63 mozdonyokat.