A cseh repülőgépgyártó harci drónok gyártását tervezi. Gyorsnak és intelligensnek kell lenniük
„Určitě to nemůžeme ignorovat,“ odpovídá prezident Aera Vodochody Viktor Sotona na otázku, zda by chtěl nejstarší český letecký výrobce v budoucnu vyrábět i bezpilotní letouny, jejichž význam se v moderních konfliktech ukazuje jako klíčový. „Máme tu projekty, které jsou léta rozpracované a...
www.echo24.cz
Ez egy kivonat volt, itt a teljes interjú.
Aero Vodochody, fabrika na letadla sídlící severně od Prahy, se pyšní titulem jednoho z nejstarších leteckých výrobců na světě. Po několika krušných letech a změně majitele i vedení se firmě začíná opět dařit. Výkonný ředitel společnosti Viktor Sotona, který do Aera nastoupil začátkem minulého...
www.echo24.cz
Hogyan áll manapság gazdaságilag az Aeru Vodochody? Az ukrajnai háború kapcsán jobban teljesít az új ügyfelek felkutatásában, hasonlóan a védelmi ipar többi vállalatához? Az államok most közvetlenül versenyeznek egymással fegyverben.
Számunkra Ukrajna nem az a tipikus katalizátor, mint a cseh védelmi ipar egyes vállalatai számára, nem jelent változást számunkra. Már volt egy hosszú távú tervünk arra vonatkozóan, hogyan szabadítsuk ki az Aero-t a problémákból, és hogyan tegyük újjá és indítsuk el a gyártást. Tervünk az új L-39 NG terméken és annak értékesítésén alapul. Szeretnénk, ha az "Engéčko" váltaná le sikeres elődjét, az L-39 Albatrost azokon a piacokon, ahol az előző modell dominált, és ezzel egyidejűleg új piacokat vonzzon, így az ukrajnai konfliktus hatása nem működött annyira. mint a Csehszlovák Csoportnál vagy a Česká zbrojovkánál, de ez természetesen hatással van ránk.
És nagyobb érdeklődést érzel a repülőgépei iránt a háború kezdete óta?
Nem Ukrajna miatt állnak sorban az ügyfelek az L-39 NG-ért, de mi ezt másodlagosan érzékeljük. A konfliktussal összefüggésben a legtöbb európai ország ráébredt, hogy messze lemaradt hadserege modernizálásában, és felébredt az örök béke álmából. Felkeltette az érdeklődést a pilóták iránt is, és mivel mi készítünk oktatórepülőket, ez ránk esik. Az új technológiával a pilóták képzését is megoldják, Európában több százra van szükség. Ukrajna megmutatta a drónok képességeit, milyen erősek és hatékonyak, de emellett jelenleg nem érezzük, hogy leállna a vadászrepülőgépek gyártása – Csehország ötödik generációs F-35-ös repülőgépeket szeretne vásárolni, ill. ma már a hatodik generációs repülőgépeket is fejlesztik, így a pilóták képzésére még évtizedekig szükség lesz, és mi biztosítjuk a megoldást.
Petr Pavel köztársasági elnök kijevi látogatása óta a levegőben lóg az új L-259-es harci repülőgép addig titkos projektje. Ez az új generációs L-159 Alca vadászrepülőgépek működő jelzése, amelyeket a hadseregünk évek óta használ, de az iraki légierő számára is bevált. A Volodomyr Zelenszkijvel való találkozás alkalmával az elnök elsőként közölte nyilvánosan, hogy
egy közös cseh-ukrán projektről lehet szó.
Az ukrán repülési ipar mindig is jelentős volt. A mára lényegében romokban heverő Antonov és a hozzá kapcsolódó cégek hatalmasak voltak. Az egész iparág több tízezer embert foglalkoztatott. Az Aero-nál kerestük a módját, hogyan segíthetnénk Ukrajnát, és felmerült az ötlet, hogy több évtizedes bevált együttműködésre építsünk:
Aero dragon és Ukraine motor. Nagy potenciált látunk az ipari együttműködés kialakításában, ezért Ukrajna újjáépítésének keretében közös projektet kínáltunk, ahol országaink együttműködnének, és mindkettőből a legjobbat hoznánk ki. Tervezőiskolánk és egy repülőgép, amely véleményem szerint még mindig sokat tud nyújtani, különösen a földi egységek légi támogatásában, amit végül Irakban láthatunk, ahol nagy tapasztalattal rendelkezünk a harci műveletekben. És ugyanakkor vegyük ki Ukrajna legjavát – ez jelenti az autóiskolájukat és az antonoviak készségeit, és kapcsoljon össze mindent. Ez az ötlet létezik és tovább fejlődik, ezt megerősíthetem.
Az L-259 projekt még mindig csak egy ötlet papíron, vagy továbbléptél?
Mára konkrét tervvé alakul a projekt, de erről még nem árulok el többet. A helyzet az, hogy Ukrajna továbbra is a túlélésért küzd, projektünk pedig a jövőt szolgálja, és az ország újjáépítéséhez kapcsolódik. Szó lesz arról is, hogy milyen gyorsan lehet megoldani az ukrajnai helyzetet, hogy Ukrajna levegőt vegyen és elkezdjen gondolkodni, mi lesz ezután. De nincs kétségem afelől, hogy az ukrán repülési ipar folytatódni fog, mert óriási hagyományai vannak.
Az új harci repülőgép koncepcióját már 2018-ban bemutatta az Aero, akkoriban F/A-259 Striker néven. A gépnek izraeli technológiát kellett volna tartalmaznia, és az ambíciója volt, hogy pályázzon az Egyesült Államok légierejének egyik jelentős pályázatára. Az új vadászgép, amiről beszélünk, ezen a koncepción alapulna?
Szerintem nem egészen. Szeretnénk felpörgetni az új Alkát (L-159 Alca - a szerk. megjegyzése), használni azt a jó motort, amit az ukrán Motor Sič gyártott még a háború előtt, és aerodinamikailag tovább mozdítani, így be kellene nyúlni a a repülőgép szárnya. Azt akarjuk, hogy a jó a gépen maradjon. A mai Alka viszonylag sok precíziós lőszert képes szállítani. Persze értem, hogy mit mond a cseh hadsereg az F-35-ről, és mivel egy ideje repüléssel foglalkozom, jól értem a modern hadszíntérről, a lopakodó technológiáról, az elektronikus hadviselésről és a szenzorfúzióról szóló érveket. Ukrajnában viszont kiderül, hogy nem is annyira erről van szó. Ez egy teljesen más típusú konfliktus, ahol az Alka sokat kínálhatna. Ha megnézi a csatatéri felvételeket, ez egy klasszikus lövészárok-háború, amelyet személy szerint úgy gondoltam, hogy soha többé nem látunk. Meglepődtem, de még inkább úgy gondolom, hogy a klasszikus repülőgépek lépést tudnak tartani ebben a konfliktusban. A drónok egyre fontosabbá válnak, de idejük még csak most jön.
És nem lepődött meg az Aernél, hogy Pavel elnök az ön nevében bemutatta a projektet a világnak? Alapvetően kész termékként beszélt róla.
Kicsit igen, de másrészt örülök, hogy szó esik róla. Az üzleti életben eltöltött több mint 20 év alatt olyan politikusokat tapasztaltam, akik egyáltalán nem akartak segíteni a cégeknek. Persze néhány kényesebb ügyről érdemesebb hallgatni, de úgy gondolom, hogy az elnöki hivatal érdeklődésére pozitívan kell tekinteni, és örülök, hogy ezeket kormányzati szintről is előmozdítják.