[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 038
38 413
113
A világ 193 (?) országából hogy sikerült pont ezt a hármat kiválasztani?
Mexikót én sem értem, de Tájvan nem hülyeség!
High-tech ország komoly hadiparral, sok pénzzel és nem sok mindenki hajlandó velük üzletelni. Csehek legendásan szar viszonyban vannak Pekinggel, szóval nekik nem oszt, nem szoroz, hogy komcsi Kína mit szól ehhez...
Magyarországnak is jó ha tajvani pénzzel és technológiával születik egy harci drón amit rendszeresíthetünk. Komcsi Kína felé meg el lehet bábozni, hogy ez egy cseh cég - "nincs mit tenni"...

Amúgy meg Tajvan biztos nincs a 193-ban, mert ugye hivatalosan nem is ország! :D
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 597
6 034
113
A világ 193 (?) országából hogy sikerült pont ezt a hármat kiválasztani? o_O
.
.
Nyugalom, hamarosan nem három lesz az. Kina hamar átszól pártunk és kormányunk vezetőinek, hogy Tajvant ne erőltessük, mert Tajvan nem is létezik. :)
És akkor marad a legendás és drónokban kifejezetten jártas mexikói repülőgépipar, meg Ukrajna, ami mindennek örül, ha ingyen kapja
Azt nem értem, miért nem a törökökkel kevernek inkább valamit, velük úgyis kiemelkedően jóban van vezetőségünk.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 597
6 034
113
A törökök miért is akarnának maguknak konkurenciát?
Nem igazán szorulnak az AERO-ra - finoman fogalmazva.
.
.
Vegulis ez ugyanaz, hogy a BAE miert akar maganak konkurrenciat a török 5. gen fejlesztes tamogatasaval. :)
.
A törökök nem sokat kockaztatnanak, ha a cseh fejlesztest segitik kicsit politikai megfontolasbol (pl mert mi meg segitettuk öket a svedek szivatasaban NATO ugyben), akkora a törökök elönye dronokban, masreszt a NER-39NG muszakilag sem konkurrencia nekik, mert a Kizilelma egy vadaszgep kialakitasu, szuperszonikusnak szant tipus, a NER-39NG meg az ami, de biztosan nem szuperszonikus.
.
A jo dronnak az elektronika es a software a kulcsa (mar hobbyszinten is). Hiaba van meg a NER-39NG, mint embervezette alaptipus, abbol tenyleg hasznalhato dront csinalni nem lesz egyszeru, mivel mar a kereskedelmi elektronikabol felepitett NER-39NG-nel is kerdeses, hogy mekkora az Aero sajat elektronikai es software fejlesztö kepessege. De meg ha sikerul is dront csinalni belöle, akkor is kerdes, hogy mi a vegeredmeny, egy belemezelt pilotafulkeju L-39, ami se nem egy gyors szuperszonikus dron mint a Kizilelma, se egy hosszan orjaratozgato tipus nagy szarnyakkal, se egy pancelvedett földi tamadoeszköz, szoval nem vilagos, mi lesz pontosan a cel vele, es igazabol sajnos megint a 60 eves gombhoz kell keresni a kabatot. Az Aero jövöjeben akkor fogok tudni hinni, ha sikerul tullepniuk az L-39 tipuson es annak korlatain.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

L.O.B

Well-Known Member
2020. július 8.
2 145
7 608
113
Láttam 3 alcát formációban alacsonyan repülni Bfüred-Csopak-Veszprém kanyarban, ahol a Gripenek is gyakorolnak..póttartály s állítólag rakéta is volt rajtuk..bár én nem vizslattam hogy van a rakéta rajtuk, de jól néztek ki az biztos. Du 2-3 körül.
 

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 312
14 056
113
Hogy ide is jusson egy kis Embraer:

Az Aero az Embraer fő partnere Csehországban a C-390-es repülőgépek gyártásában a cseh légierő igényeire.

Az Aero és az Embraer aláírt egy kiegészítést, amely a 2022 júniusában megkötött egyetértési nyilatkozat alapján mélyíti és pontosítja az együttműködési területeket. A kiegészítés többek között az Aero gyártási részesedésének esetleges növelését tartalmazza a C-390 programban, növeli az Embraerrel fennálló együttműködés értékében, valamint a Cseh Köztársaság Honvédelmi Minisztériumának a C-390-es repülőgépek Cseh Köztársaság hadserege számára történő beszerzésére vonatkozó speciális követelményeinek teljesítése során létrejövő szinergiák. Az Embraer erős globális keresletre számít a C-390-es repülőgépek iránt, amelyek gyártásában a cseh repülési ipar jelentős alkatrészszámmal fog részt venni.

...
stb

 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 526
93 805
113
A cseh repülőgépgyártó harci drónok gyártását tervezi. Gyorsnak és intelligensnek kell lenniük
Ez egy kivonat volt, itt a teljes interjú.


Hogyan áll manapság gazdaságilag az Aeru Vodochody? Az ukrajnai háború kapcsán jobban teljesít az új ügyfelek felkutatásában, hasonlóan a védelmi ipar többi vállalatához? Az államok most közvetlenül versenyeznek egymással fegyverben.

Számunkra Ukrajna nem az a tipikus katalizátor, mint a cseh védelmi ipar egyes vállalatai számára, nem jelent változást számunkra. Már volt egy hosszú távú tervünk arra vonatkozóan, hogyan szabadítsuk ki az Aero-t a problémákból, és hogyan tegyük újjá és indítsuk el a gyártást. Tervünk az új L-39 NG terméken és annak értékesítésén alapul. Szeretnénk, ha az "Engéčko" váltaná le sikeres elődjét, az L-39 Albatrost azokon a piacokon, ahol az előző modell dominált, és ezzel egyidejűleg új piacokat vonzzon, így az ukrajnai konfliktus hatása nem működött annyira. mint a Csehszlovák Csoportnál vagy a Česká zbrojovkánál, de ez természetesen hatással van ránk.

És nagyobb érdeklődést érzel a repülőgépei iránt a háború kezdete óta?

Nem Ukrajna miatt állnak sorban az ügyfelek az L-39 NG-ért, de mi ezt másodlagosan érzékeljük. A konfliktussal összefüggésben a legtöbb európai ország ráébredt, hogy messze lemaradt hadserege modernizálásában, és felébredt az örök béke álmából. Felkeltette az érdeklődést a pilóták iránt is, és mivel mi készítünk oktatórepülőket, ez ránk esik. Az új technológiával a pilóták képzését is megoldják, Európában több százra van szükség. Ukrajna megmutatta a drónok képességeit, milyen erősek és hatékonyak, de emellett jelenleg nem érezzük, hogy leállna a vadászrepülőgépek gyártása – Csehország ötödik generációs F-35-ös repülőgépeket szeretne vásárolni, ill. ma már a hatodik generációs repülőgépeket is fejlesztik, így a pilóták képzésére még évtizedekig szükség lesz, és mi biztosítjuk a megoldást.

Petr Pavel köztársasági elnök kijevi látogatása óta a levegőben lóg az új L-259-es harci repülőgép addig titkos projektje. Ez az új generációs L-159 Alca vadászrepülőgépek működő jelzése, amelyeket a hadseregünk évek óta használ, de az iraki légierő számára is bevált. A Volodomyr Zelenszkijvel való találkozás alkalmával az elnök elsőként közölte nyilvánosan, hogy egy közös cseh-ukrán projektről lehet szó.

Az ukrán repülési ipar mindig is jelentős volt. A mára lényegében romokban heverő Antonov és a hozzá kapcsolódó cégek hatalmasak voltak. Az egész iparág több tízezer embert foglalkoztatott. Az Aero-nál kerestük a módját, hogyan segíthetnénk Ukrajnát, és felmerült az ötlet, hogy több évtizedes bevált együttműködésre építsünk: Aero dragon és Ukraine motor. Nagy potenciált látunk az ipari együttműködés kialakításában, ezért Ukrajna újjáépítésének keretében közös projektet kínáltunk, ahol országaink együttműködnének, és mindkettőből a legjobbat hoznánk ki. Tervezőiskolánk és egy repülőgép, amely véleményem szerint még mindig sokat tud nyújtani, különösen a földi egységek légi támogatásában, amit végül Irakban láthatunk, ahol nagy tapasztalattal rendelkezünk a harci műveletekben. És ugyanakkor vegyük ki Ukrajna legjavát – ez jelenti az autóiskolájukat és az antonoviak készségeit, és kapcsoljon össze mindent. Ez az ötlet létezik és tovább fejlődik, ezt megerősíthetem.

Az L-259 projekt még mindig csak egy ötlet papíron, vagy továbbléptél?

Mára konkrét tervvé alakul a projekt, de erről még nem árulok el többet
. A helyzet az, hogy Ukrajna továbbra is a túlélésért küzd, projektünk pedig a jövőt szolgálja, és az ország újjáépítéséhez kapcsolódik. Szó lesz arról is, hogy milyen gyorsan lehet megoldani az ukrajnai helyzetet, hogy Ukrajna levegőt vegyen és elkezdjen gondolkodni, mi lesz ezután. De nincs kétségem afelől, hogy az ukrán repülési ipar folytatódni fog, mert óriási hagyományai vannak.

Az új harci repülőgép koncepcióját már 2018-ban bemutatta az Aero, akkoriban F/A-259 Striker néven. A gépnek izraeli technológiát kellett volna tartalmaznia, és az ambíciója volt, hogy pályázzon az Egyesült Államok légierejének egyik jelentős pályázatára. Az új vadászgép, amiről beszélünk, ezen a koncepción alapulna?

Szerintem nem egészen. Szeretnénk felpörgetni az új Alkát (L-159 Alca - a szerk. megjegyzése), használni azt a jó motort, amit az ukrán Motor Sič gyártott még a háború előtt, és aerodinamikailag tovább mozdítani, így be kellene nyúlni a a repülőgép szárnya. Azt akarjuk, hogy a jó a gépen maradjon. A mai Alka viszonylag sok precíziós lőszert képes szállítani. Persze értem, hogy mit mond a cseh hadsereg az F-35-ről, és mivel egy ideje repüléssel foglalkozom, jól értem a modern hadszíntérről, a lopakodó technológiáról, az elektronikus hadviselésről és a szenzorfúzióról szóló érveket. Ukrajnában viszont kiderül, hogy nem is annyira erről van szó. Ez egy teljesen más típusú konfliktus, ahol az Alka sokat kínálhatna. Ha megnézi a csatatéri felvételeket, ez egy klasszikus lövészárok-háború, amelyet személy szerint úgy gondoltam, hogy soha többé nem látunk. Meglepődtem, de még inkább úgy gondolom, hogy a klasszikus repülőgépek lépést tudnak tartani ebben a konfliktusban. A drónok egyre fontosabbá válnak, de idejük még csak most jön.

És nem lepődött meg az Aernél, hogy Pavel elnök az ön nevében bemutatta a projektet a világnak? Alapvetően kész termékként beszélt róla.

Kicsit igen, de másrészt örülök, hogy szó esik róla. Az üzleti életben eltöltött több mint 20 év alatt olyan politikusokat tapasztaltam, akik egyáltalán nem akartak segíteni a cégeknek. Persze néhány kényesebb ügyről érdemesebb hallgatni, de úgy gondolom, hogy az elnöki hivatal érdeklődésére pozitívan kell tekinteni, és örülök, hogy ezeket kormányzati szintről is előmozdítják.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 526
93 805
113
Tervezi esetleg az L-259-es vadászgép gyártásba helyezését az ukrán ipar részvétele nélkül is?

Valószínűleg nem. Jelenleg erre nincs kapacitásunk. Nemrég készültünk el egy új repülőgéppel, és ha megnézzük nagyobb versenytársainkat, kevesen képesek tízévente akár egy repülőgépet is kiadni, köztük olyan cégek, mint az Airbus vagy a Lockheed Martin. Egyikük sem bocsát ki évente repülőt. Jelenleg – és ezt teljesen őszintén és szerényen mondom – valóban nincs kapacitásunk egy olyan új típus létrehozására, mint az L-159, mert az L-39 NG kiképzését mostanra végeztük el, és még csak a tömeggyártást kezdtük meg. Szükségünk van az "Engéčko"-ra, hogy elkezdjen pénzt keresni nekünk, és hogy elkezdődjenek orvosolni a több éve egyáltalán nem megoldott problémákat.

A hadsereg 2035 körül körülbelül két tucat L-159-es Alca vadászgép földelésére számít, amelyeket Ön nemrégiben nagyjavított. Ezt követően két századnyi F-35-össel, de főleg drónokkal tervezi lecserélni őket. Megfelel a gépeid élettartamának, vagy szerinted tovább bírják a levegőben?

Kicsit tovább bírhatnák. Az első L-159 életciklusának végét 2040 körül, a fiatalabbaknál még később mondjuk, de megértjük a Cseh Köztársaság Hadseregének stratégiáját. Az L-159 jó gép, de megértem, hogy az F-35 megvásárlásával már nincs helye a hadseregben. Valószínű azonban, hogy a kétüléses gépet a katonaság megtartja a továbbképzésre.

A hadseregek egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a drónoknak, beváltak az ukrajnai háborúban. Arra gondolsz, hogy elkezdhetnél drónokat is gyártani az Aero Vodochodyban, amelyek nyilvánvalóan versenyeznek veled?

Természetesen nem hagyhatjuk figyelmen kívül. A jövőben valószínűleg előfordulhat, hogy a drónokat kockázatos műveletekre küldik alacsony repülési szinten vagy mélyen az ellenséges vonalak mögé, olyan pilóta repülőgépekkel kombinálva, amelyeket biztonságos távolságban tartanak. A mai drónokra jellemző, hogy meglehetősen lassabbak, és nagyon hatékony propeller hajtásokat használnak, amelyek lehetővé teszik, hogy hosszú ideig működésben maradjanak. Nekünk viszont meg kell küzdenünk azzal, hogy gyorsan repülõ sugárhajtású drónokat fogunk gyártani. Vannak itt olyan projektjeink, amelyek évek óta dolgoznak, és tervezzük, hogy visszatérünk hozzájuk. Ezek a projektek az Aeróban léteznek, és itt az ideje leporolni őket. Azt akarjuk, hogy az Aero többplatformos legyen. Nagyon sok ötlet lapul a fiókunkban, néhány még Vlček mérnöktől is (Jan Vlček volt az 1970-es évek óta gyártott L-39 Albatros gyakorlórepülőgép fő tervezője – a szerkesztő megjegyzése). Az új drónnak inkább harcinak kell lennie, mint megfigyelésnek, és saját intelligenciával kell rendelkeznie, gyorsan el kell jutnia az ellenség hátuljába, és ott harci műveleteket végrehajtani, és végül visszatérnie.

Mit kínálna még az Aero Ukrajnának?

Három területre koncentrálunk. Rövid távon a már meglévő berendezések – ezek az L-39 Albatros repülőgépek – nagyjavítása és korszerűsítése terítéken van. Nem tudom megítélni, hogy milyen mértékben használják őket még katonai műveletekben is. Ezt tárgyaljuk az Omnipol partnercéggel, és ebben tudunk befogadni és segíteni nekik. Arról is beszélünk, hogy az ukránok F-16-os vadászgépeket kapnak, és felkínálhatnánk nekik az új kadétok kifinomult kiképzését a gépeinken. Ez egy olyan terület, amely rendkívül érdekel bennünket, és amelyre a LOM Prágával közösen szeretnénk összpontosítani. Dolgoznak rajta, és ez a cseh kormány egyik ajánlata. És hosszú távon ez az L-259 közös repülőgép-projekt, amiről beszéltünk. A korábbi L-159-es modell egyébként 20 évvel ezelőtt, a keleti fegyverrendszerről, amely az orosz MiG-ek voltak, a nyugatira való átállás során abszolút kulcsszerepet játszott a Cseh Köztársaság légierejében. Pontosan erre lenne képes az új L-259-es közös repülőgép, amely aztán nem csak a pilótaképzésbe, hanem a harci bevetésbe is bekapcsolódhatna.

Meg tudná említeni, hogy jelenleg melyek az Aero legnagyobb megrendelései?

A tervünk, amiről az elején beszéltem, azon alapul, hogy el kellett kezdenünk egy sorozatgép gyártását, ez az L-39 NG. Az elmúlt 20 évben nem gyártottak itt repülőgépet, így ez egy igazi balhé volt számunkra. A ma teljes kapacitással üzemelő sorozatgép gyártásához kapcsolódó gyümölcsöket pedig már a tavalyi pozitív gazdasági eredményben is láthatjuk, és idén sem számítunk másként.

Mely országok érdeklődnek új generációs oktatórepülőgépei iránt?

Ha körbenéz a gyárban, három vásárlónak szánt repülőgépeket fog látni. Gyakorlatilag már tizenkét repülőgépet elkészítettünk Vietnam számára, ezek felét még idén átadjuk a megrendelőnek. Újabb tucatnyi gép kerül Magyarországra. Ezzel egyidejűleg négy repülőgép megrendelésén dolgozunk a LOM Prague számára. Ez az, amit itt látni fog a fejlesztés különböző szakaszaiban.

Tehát három megrendelést írt alá összesen 28 repülőgépre?

Igen
. Ezt azzal írtuk alá, hogy a gyártási tervet az átadás-átvétellel együtt 2025-ig írják elő számunkra, amikor is a LOM Prágának adjuk át a gépet. De már nézegetünk más rendeléseket is. Lehet, hogy Szlovákia, ahol reményeink szerint kormányközi megállapodás születik, de látunk érdeklődést a világ más részein is, Ázsiából és Afrikából. Sok minden van még terítéken, de még nem akarom a világgá kikiabálni, amíg nem írunk alá. Az első három rendelés azonban biztosan nem elég ahhoz, hogy az Aero teljesen kikerüljön a bajból. A gyártás megkezdése után folytatni kell, nem lehet csak úgy leállítani a sort, mert a gépet két évig gyártod, és a vevőnek történő átadás előtt legalább másfél évvel meg kell rendelned a kulcsfontosságú alkatrészeket - a motortól a kidobóülésekig.

Jelenleg hány repülőgépet tud jelenleg az Aero-ban gyártani?

Jelenleg tizenkét repülőgépnél tartunk, ami azt jelenti, hogy minden hónapban egy repülőgép készül el. Azzal, hogy van lehetőségünk még jobban felgyorsulni. Évente tizenhét-tizennyolc repülőgépet kellene gond nélkül kezelnünk. Ma már két műszakban és szombaton járunk. Az alkatrészek gyártásában pedig akár három műszakban is non-stop munka folyik.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 526
93 805
113
Az NG szimulátora kész
DqjscGM.png
a7NqkO2.png
jSueNIf.png
cAOPuGQ.png
idOeoko.png
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 526
93 805
113
Csehországban lesz az egyik európai certifikált pilótaképzo kozpont az F-35-osokre.

Nah, B+.

Még kell majd rendelniük L-39NG-t. 4 kevés lesz.

Magyartalan de a lényeg érthető.

A pilótaképzés három fő szakaszból áll majd. Az elsőre a pardubicei repülési képzési központban kerül sor. A Lockheed az ottani képzési tantervet úgy alakítja át, hogy a pilóták szimulátorokon keresztül edzenek az L-39NG repülőgépen és magukon a repülőgépeken. E repülőgépek közül négyet a LOM vásárolt meg az Aero Vodochodytól 2,1 milliárd koronáért, és 2025 elején bevezetik a képzésbe. A Lockheed már megerősítette, hogy ők "mérnökök" az F-35-ös pilótaképzésben.

Amint a cseh pilóták befejezik az alapkiképzésüket Pardubicében, költözzenek az Egyesült Államokba, ahol a következő kiképzési szakasz keretében F-35-ös vadászgépeken edzenek, ha a Honvédelmi Minisztérium úgy dönt. Az utolsó harmadik fázis a Čáslav bázison F-35 szimulátorokon és cseh F-35 repülőgépeken keresztül zajlik majd.