Légimentés Magyarországon

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 472
46 406
113
2022. évi üzleti tervből

Légijármű eszközpark

"2018-ban a Készenléti Rendőrség 9 db mentőhelikoptert vásárolt Norvégiából. A gépekből 3 db került átadásra 2019. március végén, melyekből 2 szolgálatba állt Szentesen és Debrecenben. (Az ott szolgálatban lévő 2 gép a bérleti szerződés lejártával visszakerült az osztrák bérbeadóhoz.) 1 pedig oktatási feladatokra lett használva. További 6 gépet vett át a KR 2019 nyarán, ezek közül 2 helikopter november végével, illetve további 3 évvégével állt szolgálatba. Társaságunk mindent megtesz annak érdekében, hogy az állami tulajdonú helikopterek közül 7 mindig ügyelni tudjon a bázisokon.

2022. július végéig az előző évhez hasonlóan a forgalmi karbantartást egy megbízási szerződés keretében a társaság végzi, ezért a szerelőkre és a műszaki vezetőre hárul az a felelősség, hogy minden bázison legyen üzemképes helikopter. A mentőhelikopterek rossz állapota miatt azonban ez igen nagy kihívást jelent.

2022. februárjától a helikopterek karbantartása egy költséghatékonyabb konstrukcióban a társaság által kontrolláltan történik. Mivel azonban a helikopterek egyre többször hibásodnak meg nem tervezetten, ezért egyre több anyagi forrás lesz szükséges a megfelelő számú helikopter üzemképessé tételére."

2022. február 7-től a társaság fokozatosan átveszi a mentőhelikopterek karbantartása feletti rendelkezést. Ennek megvalósítására közbeszerzési eljárás lebonyolításával került kiválasztásra a karbantartó szervezet, és a helikopterek hajtóműveinek gyári flottában való részvételét biztosító cég. Mindkét szerződés 2025. január 31-ig hatályos.

2022-ben új feladatként jelentkezik a valamennyi bázison szolgálatba állított 1-1 mentőautó üzemeltetése. Ennek köszönhetően rossz időjárás vagy a helikopter meghibásodása esetén sem kell az ügyeletet lemondani. További újdonság, hogy 2022-től valamennyi bázison elindul a korábban csak a budaörsi helikopteren nyújtott szolgáltatás, a vérszállítás, vértranszfúzió. A kötéltechnika lehetőségének kiépítését a szűkös anyagiak arányában fogja 2022-ben folytatni a társaság."

"A társaság a korábbi években megszokott 7 bázison folytatja a munkát a Magyar Állam tulajdonában lévő 9 db mentőhelikopterrel. Egyszerre mindig 7 mentőhelikopter van szolgálatban a 7 bázison, a 2 tartalék gép pedig oktatási célokat szolgál, vagy karbantartás alatt van.

"A budaörsi, balatonfüredi és szentesi bázisokon kívül a társaság továbbra is négy bérelt helyszínen (Pécs, Sármellék, Debrecen, Miskolc) végzi tevékenységét. 2022. tavaszán kerül átadásra a pécsi bázis helyett az ORFK beruházásában épülő szekszárdi légimentő bázis. Várhatóan ebben az évben még átadásra kerül a miskolci új bázis, valamint a sármelléki bázis helyett a Marcaliban épülő légimentőbázis. A debreceni bázis egyelőre marad a debreceni repülőtéren."

"A mentőhelikopterek felelősség és vagyonbiztosításának költsége 2021. júliusa óta szintén a társaság gazdálkodását terheli. A társaság 2021-ben lebonyolított a mentőhelikopterek biztosítására kiírt közbeszerzési eljárása során megkötött szerződés 2022. december 10-ig hatályos. A szerződés ugyan a felek közös akaratával 1+1 évvel meghosszabbítható. Amennyiben azonban nem egyezik a felek akarata, úgy ismét közbeszerzés kiírására kerülhet sor. Az eljárás kiírásának tervezett ideje: 2022. augusztus. A szerződés időtartama 12 hónap, becsült értéke bruttó 564.000 EUR."

"Az anyagköltségek 51,11 %-át a helikopterek üzemanyag-költsége teszi ki. A kerozinfogyasztásának tervezésekor azt feltételezzük, hogy a mentőhelikopterek havi átlag 28,57 órát (összesen évi 2.400 óra) repülnek majd, ami a 2021. évi szintnél 1,48 %-kal magasabb. A kerozin költség a magasabb repült óraszámot, és az olajár emelkedő szintjét feltételezve összességében 18,0 %-kal lesz magasabb a tervek szerint a 2021. évinél. 2022-re 306,42 Ft/liter átlagárral készültek a tervek. Ez az ár jövedéki adó nélküli, mivel a helikopter üzemanyagköltségét a jövedéki adó visszatérítési lehetősége literenként 129,2 Ft-tal csökkenti."

A pilóták továbbképzése a helikopterek biztonságos üzemeltetése érdekében továbbra is elkerülhetetlen. 2009-től bevezetésre került a pilóták szimulátoros továbbképzése, melyen valamennyi pilótának évente kétszer részt kell vennie. Az ADAC HEMS Akadémiáján és az Airbus szimulátorközpontjában történő szimulátoros képzés költsége várhatóan 45.701 eFt. (Az ehhez kapcsolódó szállásköltségről már tettünk említést. Az útiköltség az utazási és kiküldetési költségeknél jelentkezik.)

A szerelők és a műszaki vezetők továbbképzését illetve tudásuk szinten tartását a légügyi előírások szabályozzák. 2 szerelő típustanfolyama és további 2 szerelő kiegészítő tanfolyama 2022-re tolódott a járvány miatt, ennek költsége 14.855 eFt. A postholderek részére szükséges tanfolyamok költsége 9.065 eFt. Továbbá a műszaki vezetők nyelvi képzésére 1.465 eFt-ot terveztünk.

2020-ban 2 fővel csökkent a szerelők állománya, mivel ők a TEK-hez szerződtek. Mivel a két legképzettebb szerelőről van szó, szükséges volt a „visszabérlésük” a TEK-től 2022. június 30-ig, annak érdekében, hogy az állami tulajdonú mentőhelikopterek forgalmi karbantartását a társaság el tudja végezni.

2022-ben továbbra is a társaság végzi a mentőhelikopterek forgalmi karbantartását. 2021-ben felvételre került 3 szerelő, akik típusjogosításának megszerzése még folyamatban van. A szintén a TEK-hez szerződött dokumentációs mérnök helyére 2021-ben 2 új mérnök került a társasághoz.

2021-ben megtörténtek a mentőhelikoptereken alkalmazandó kötéltechnikához kapcsolódó külföldi képzések. A képzések szintentartására 10.000 eFt-ot terveztünk 2022-ben."
Több kínzó kérdés is felmerült a beidézett szövegből:
  • Mi a tökömnek kellett a TEK-nek, 2fő H135-ben jártas szerelő. Tudtommal nincs saját helikopter állományuk. Különösen nem Airbus.
  • Érdekes volt a szövegben, hogy ezek szerint nem egyben vitték el a bérelt osztrák gépeket, hanem részletekben.
Továbbra is úgy érzem, hogy nagyonis lenne létjogosultsága annak, hogy azonos típusra hozzuk a légimentést, a katonai könnyű multifunkci helikoptereit, valamint a Rendőrség, és egyéb rendvédelmi szervek gépeit.
Nekem nagyon szimpatikus, ahogy a szerbek kiválasztották a H145M-et, mint igáslovat, és azzal oldanak meg mindent.
 
  • Tetszik
Reactions: Blitz97

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 162
10 905
113
A TEK-nek szerintem azért kellettek a H135 szerelők, hogy adott esetben más szervek helikoptereit átvizsgálhassák.
Az azonos típus felé pedig azért már van elmozdulás. Az EC-135 és a H145M egy család, a rendőrségi helikopterek meg mind az MD(D)-től vannak.
A rendőrség helikoptereit cserélni az most olyan kb 110-120 milliárd forintos móka lenne.

Több kínzó kérdés is felmerült a beidézett szövegből:
  • Mi a tökömnek kellett a TEK-nek, 2fő H135-ben jártas szerelő. Tudtommal nincs saját helikopter állományuk. Különösen nem Airbus.
  • Érdekes volt a szövegben, hogy ezek szerint nem egyben vitték el a bérelt osztrák gépeket, hanem részletekben.
Továbbra is úgy érzem, hogy nagyonis lenne létjogosultsága annak, hogy azonos típusra hozzuk a légimentést, a katonai könnyű multifunkci helikoptereit, valamint a Rendőrség, és egyéb rendvédelmi szervek gépeit.
Nekem nagyon szimpatikus, ahogy a szerbek kiválasztották a H145M-et, mint igáslovat, és azzal oldanak meg mindent.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 472
46 406
113
Az azonos típus felé pedig azért már van elmozdulás. Az EC-135 és a H145M egy család, a rendőrségi helikopterek meg mind az MD(D)-től vannak.
A rendőrség helikoptereit cserélni az most olyan kb 110-120 milliárd forintos móka lenne.
Nyilván nem azonnal gondoltam!
Ugyanakkor ha nem várnánk meg hogy teljesen kifussanak az MD-k (ugye azokat is eléggé használtan vették a B-W tartományi rendőrségtől), akkor azok eladásából még lehetne enyhíteni a helyzetet.
Tudom-tudom, hogy az is egy jól bevált, kiválló típus, de én inkább a nagy egészet nézem.
A H135-ösök is ugye használtan érkeztek. Azokat a Mókusokhoz hasonlóan részben meg lehet tartani kiképzésre (3-4db-ot).
A maradék meg mehet a használtpiacra. Az MD-knek meg legkésőbb 2033-34 magasságában koppan ki a naptári élettartamukkal.
Itt most 4-5 éves időtávról karattyolok, ahogy írtam is, nem azonnal.

Én különben fullban H145-ös gépekre gondoltam, mindenhová.
Ha lenne ennyi pilótánk, akkor lehetne ide telepíteni ilyen kiképzési, továbbképzési központot. Ahogy a mentő pilótáknak kötelező a szimulátorozás, külföldi továbbképzés (utazással szállással) úgy egy felépített képzési központtal, mi magunk tudnánk ebből a szolgáltatásból pénzt kiszedni. Nem mellesleg meg a saját pilótaképzésünk profitálna belőle.
A RM tud szimulátort csinálni. Az Airbus meg örül, ha növeljük az ő saját "home market"-jüket.
Alapvetően azért sem lenne hülyeség, mert így egy közös poolból is üzemelhetne a pilóta állomány. Ha helyzet van, akkor meg gyakorlatilag bárkit fel lehet ültetni a kollektív kar mellé.
Hja és nem okozna problémát, ha éjszaka kellene repülni a mentőhelikopterekkel.



Ha jól emlékszem 9 MD-je van a rendőrségnek. Meg 9 H135-öse a légimentésnek. Ugye a 20 honvédségi gépet vettük valami 400-450M euro magasságában.
Szerintem az inflációt figyelembe véve, meg azt, hogy ebbe nem kell HForce, meg kevesebb gépről lenne szó, szerintem megállna olyan 200-250M euro magassságában. 300-ból a kiképzési központal együtt bele kellene férnie! Az jelenleg 113Mrd HUF.

Vadonat új gépekkel. Nagyobb hadrafoghatósággal, az új 5 lapátos verzióban.
És ebből jönne le használt gépek ára. Meg a kiképzési központ bevételei.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 162
10 905
113
Nyilván nem azonnal gondoltam!
Ugyanakkor ha nem várnánk meg hogy teljesen kifussanak az MD-k (ugye azokat is eléggé használtan vették a B-W tartományi rendőrségtől), akkor azok eladásából még lehetne enyhíteni a helyzetet.
Tudom-tudom, hogy az is egy jól bevált, kiválló típus, de én inkább a nagy egészet nézem.
A H135-ösök is ugye használtan érkeztek. Azokat a Mókusokhoz hasonlóan részben meg lehet tartani kiképzésre (3-4db-ot).
A maradék meg mehet a használtpiacra. Az MD-knek meg legkésőbb 2033-34 magasságában koppan ki a naptári élettartamukkal.
Itt most 4-5 éves időtávról karattyolok, ahogy írtam is, nem azonnal.

Én különben fullban H145-ös gépekre gondoltam, mindenhová.
Ha lenne ennyi pilótánk, akkor lehetne ide telepíteni ilyen kiképzési, továbbképzési központot. Ahogy a mentő pilótáknak kötelező a szimulátorozás, külföldi továbbképzés (utazással szállással) úgy egy felépített képzési központtal, mi magunk tudnánk ebből a szolgáltatásból pénzt kiszedni. Nem mellesleg meg a saját pilótaképzésünk profitálna belőle.
A RM tud szimulátort csinálni. Az Airbus meg örül, ha növeljük az ő saját "home market"-jüket.
Alapvetően azért sem lenne hülyeség, mert így egy közös poolból is üzemelhetne a pilóta állomány. Ha helyzet van, akkor meg gyakorlatilag bárkit fel lehet ültetni a kollektív kar mellé.
Hja és nem okozna problémát, ha éjszaka kellene repülni a mentőhelikopterekkel.



Ha jól emlékszem 9 MD-je van a rendőrségnek. Meg 9 H135-öse a légimentésnek. Ugye a 20 honvédségi gépet vettük valami 400-450M euro magasságában.
Szerintem az inflációt figyelembe véve, meg azt, hogy ebbe nem kell HForce, meg kevesebb gépről lenne szó, szerintem megállna olyan 200-250M euro magassságában. 300-ból a kiképzési központal együtt bele kellene férnie! Az jelenleg 113Mrd HUF.

Vadonat új gépekkel. Nagyobb hadrafoghatósággal, az új 5 lapátos verzióban.
És ebből jönne le használt gépek ára. Meg a kiképzési központ bevételei.

Középtávon gondolkozva igen, lehet benne ráció.
Felőlem mehet. :D
 
  • Vicces
Reactions: pöcshuszár

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 143
73 702
113
2022. évi üzleti tervből

"A budaörsi, balatonfüredi és szentesi bázisokon kívül a társaság továbbra is négy bérelt helyszínen (Pécs, Sármellék, Debrecen, Miskolc) végzi tevékenységét. 2022. tavaszán kerül átadásra a pécsi bázis helyett az ORFK beruházásában épülő szekszárdi légimentő bázis. Várhatóan ebben az évben még átadásra kerül a miskolci új bázis, valamint a sármelléki bázis helyett a Marcaliban épülő légimentőbázis. A debreceni bázis egyelőre marad a debreceni repülőtéren."

2023 december 18-án átadásra kerül a Légimentő Szolgálat Marcali Helikopter Állomása...

A marcali létesítménybe a sármelléki csapat települ át.
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 642
888
113