Több kínzó kérdés is felmerült a beidézett szövegből:2022. évi üzleti tervből
Légijármű eszközpark
"2018-ban a Készenléti Rendőrség 9 db mentőhelikoptert vásárolt Norvégiából. A gépekből 3 db került átadásra 2019. március végén, melyekből 2 szolgálatba állt Szentesen és Debrecenben. (Az ott szolgálatban lévő 2 gép a bérleti szerződés lejártával visszakerült az osztrák bérbeadóhoz.) 1 pedig oktatási feladatokra lett használva. További 6 gépet vett át a KR 2019 nyarán, ezek közül 2 helikopter november végével, illetve további 3 évvégével állt szolgálatba. Társaságunk mindent megtesz annak érdekében, hogy az állami tulajdonú helikopterek közül 7 mindig ügyelni tudjon a bázisokon.
2022. július végéig az előző évhez hasonlóan a forgalmi karbantartást egy megbízási szerződés keretében a társaság végzi, ezért a szerelőkre és a műszaki vezetőre hárul az a felelősség, hogy minden bázison legyen üzemképes helikopter. A mentőhelikopterek rossz állapota miatt azonban ez igen nagy kihívást jelent.
2022. februárjától a helikopterek karbantartása egy költséghatékonyabb konstrukcióban a társaság által kontrolláltan történik. Mivel azonban a helikopterek egyre többször hibásodnak meg nem tervezetten, ezért egyre több anyagi forrás lesz szükséges a megfelelő számú helikopter üzemképessé tételére."
2022. február 7-től a társaság fokozatosan átveszi a mentőhelikopterek karbantartása feletti rendelkezést. Ennek megvalósítására közbeszerzési eljárás lebonyolításával került kiválasztásra a karbantartó szervezet, és a helikopterek hajtóműveinek gyári flottában való részvételét biztosító cég. Mindkét szerződés 2025. január 31-ig hatályos.
2022-ben új feladatként jelentkezik a valamennyi bázison szolgálatba állított 1-1 mentőautó üzemeltetése. Ennek köszönhetően rossz időjárás vagy a helikopter meghibásodása esetén sem kell az ügyeletet lemondani. További újdonság, hogy 2022-től valamennyi bázison elindul a korábban csak a budaörsi helikopteren nyújtott szolgáltatás, a vérszállítás, vértranszfúzió. A kötéltechnika lehetőségének kiépítését a szűkös anyagiak arányában fogja 2022-ben folytatni a társaság."
"A társaság a korábbi években megszokott 7 bázison folytatja a munkát a Magyar Állam tulajdonában lévő 9 db mentőhelikopterrel. Egyszerre mindig 7 mentőhelikopter van szolgálatban a 7 bázison, a 2 tartalék gép pedig oktatási célokat szolgál, vagy karbantartás alatt van.
"A budaörsi, balatonfüredi és szentesi bázisokon kívül a társaság továbbra is négy bérelt helyszínen (Pécs, Sármellék, Debrecen, Miskolc) végzi tevékenységét. 2022. tavaszán kerül átadásra a pécsi bázis helyett az ORFK beruházásában épülő szekszárdi légimentő bázis. Várhatóan ebben az évben még átadásra kerül a miskolci új bázis, valamint a sármelléki bázis helyett a Marcaliban épülő légimentőbázis. A debreceni bázis egyelőre marad a debreceni repülőtéren."
"A mentőhelikopterek felelősség és vagyonbiztosításának költsége 2021. júliusa óta szintén a társaság gazdálkodását terheli. A társaság 2021-ben lebonyolított a mentőhelikopterek biztosítására kiírt közbeszerzési eljárása során megkötött szerződés 2022. december 10-ig hatályos. A szerződés ugyan a felek közös akaratával 1+1 évvel meghosszabbítható. Amennyiben azonban nem egyezik a felek akarata, úgy ismét közbeszerzés kiírására kerülhet sor. Az eljárás kiírásának tervezett ideje: 2022. augusztus. A szerződés időtartama 12 hónap, becsült értéke bruttó 564.000 EUR."
"Az anyagköltségek 51,11 %-át a helikopterek üzemanyag-költsége teszi ki. A kerozinfogyasztásának tervezésekor azt feltételezzük, hogy a mentőhelikopterek havi átlag 28,57 órát (összesen évi 2.400 óra) repülnek majd, ami a 2021. évi szintnél 1,48 %-kal magasabb. A kerozin költség a magasabb repült óraszámot, és az olajár emelkedő szintjét feltételezve összességében 18,0 %-kal lesz magasabb a tervek szerint a 2021. évinél. 2022-re 306,42 Ft/liter átlagárral készültek a tervek. Ez az ár jövedéki adó nélküli, mivel a helikopter üzemanyagköltségét a jövedéki adó visszatérítési lehetősége literenként 129,2 Ft-tal csökkenti."
A pilóták továbbképzése a helikopterek biztonságos üzemeltetése érdekében továbbra is elkerülhetetlen. 2009-től bevezetésre került a pilóták szimulátoros továbbképzése, melyen valamennyi pilótának évente kétszer részt kell vennie. Az ADAC HEMS Akadémiáján és az Airbus szimulátorközpontjában történő szimulátoros képzés költsége várhatóan 45.701 eFt. (Az ehhez kapcsolódó szállásköltségről már tettünk említést. Az útiköltség az utazási és kiküldetési költségeknél jelentkezik.)
A szerelők és a műszaki vezetők továbbképzését illetve tudásuk szinten tartását a légügyi előírások szabályozzák. 2 szerelő típustanfolyama és további 2 szerelő kiegészítő tanfolyama 2022-re tolódott a járvány miatt, ennek költsége 14.855 eFt. A postholderek részére szükséges tanfolyamok költsége 9.065 eFt. Továbbá a műszaki vezetők nyelvi képzésére 1.465 eFt-ot terveztünk.
2020-ban 2 fővel csökkent a szerelők állománya, mivel ők a TEK-hez szerződtek. Mivel a két legképzettebb szerelőről van szó, szükséges volt a „visszabérlésük” a TEK-től 2022. június 30-ig, annak érdekében, hogy az állami tulajdonú mentőhelikopterek forgalmi karbantartását a társaság el tudja végezni.
2022-ben továbbra is a társaság végzi a mentőhelikopterek forgalmi karbantartását. 2021-ben felvételre került 3 szerelő, akik típusjogosításának megszerzése még folyamatban van. A szintén a TEK-hez szerződött dokumentációs mérnök helyére 2021-ben 2 új mérnök került a társasághoz.
2021-ben megtörténtek a mentőhelikoptereken alkalmazandó kötéltechnikához kapcsolódó külföldi képzések. A képzések szintentartására 10.000 eFt-ot terveztünk 2022-ben."
- Mi a tökömnek kellett a TEK-nek, 2fő H135-ben jártas szerelő. Tudtommal nincs saját helikopter állományuk. Különösen nem Airbus.
- Érdekes volt a szövegben, hogy ezek szerint nem egyben vitték el a bérelt osztrák gépeket, hanem részletekben.
Nekem nagyon szimpatikus, ahogy a szerbek kiválasztották a H145M-et, mint igáslovat, és azzal oldanak meg mindent.