[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 744
46 913
113
NASAMS-t se akartunk venni, de jött Trump és Cornstein nagykövet és Trump elnökségének utolsó hónapjaiban csak sikerült bejelenteni hogy NASAMS-t veszünk sok Amraam rakétával, mert az nekünk milyen jó lesz.
Ezt honnan vetted, hogy nem akartunk venni?
Azt nem értem, hogy ha van az amerikaiaknak százvalahány korai változatú F-35-öse amit nincs idő/pénz/kapacitás upgradelni és csak kiképzésre tudják használni őket, akkor miért nem csinálják azt mint a franciák, hogy adnak kölcsön addig használt gépet vevőnek, amíg az új gyártású elkészül. Vagy el is adhatnák őket és majd a vevő ha akarja jó pénzért megcsináltathatja rajta az upgrade-et.
A franciák nem kiképzésre adják a használt gépeket, hanem teljes értékűnek. A kezdeti F-35-ösök viszont nagyon különböznek a most futó modellektől.
Olyannyira, hogy minimális harci képességük van csak. Ráadásul ott az upgrade olyan horribilis összeg lenne - ráadásul már használt gépekre -, ami értelmetlenné tenné az egészet.
Mit is mondott a fővezér, "ugye nem gondolják, hogy bármiben is befolyásolja a döntésünket az hogy Gripenünk van, mert vagy 10 másik ajánlat van az asztalon"? Úgy tudnának a politikusaink a svédeknek a legjobban keresztbe tenni, ha nem kérnék az upgrade-et, mert akkor a teljes C+/D+ továbbfejlesztési költséget a svédeknek maguknak kellene kifizetni. Sajnos a gépek 2026-ban magyar tulajdonba kerülnek, így azzal csak magunkkal szúrunk ki, ha a továbbüzemeltetésben sem egyezünk meg. Nyilván ezek után ez nem lesz olcsó, mert az üzlet a svéd védelmi minisztériumon keresztül jön létre.
(A svéd kommentelők azt hajtják, hogy még a lízing vége (2026) előtt vegyék vissza a Gripeneket tőlünk, mert addig ez jogilag lehetséges pl. ha nem vagyunk hajlandóak fizetni érte. Ez is egy lehetséges verzió arra, hogyan szabaduljunk meg a gépektől.)
Nem értetted meg a "fővezért"!
Kicsit túl nagy jelentőséget tulajdonítotok a Gripen flottának.
Ezek egyszerű vadászgépek. A politikus mit lát? Van 2 szárnya, és kurv@gyorsan tud repülni. Meg drága is.
A politikus leszarja a vadászgép típusát.
A Magyar Légierőre költeni kell. Sokat! A gépek számának valahol 3 század magasságában kellene lennie.
Ebből a szempontból gyakorlatilag mindegy, hogy milyen típussal megyünk tovább. Nem 14db Gripen fogja meghatározni az ország stratégiai, politikai lépéseit. Velük ugyan lehetne jelentőset spórolni, hogy több maradjon minden másra, de senki ne higgye, hogy a Gripen miatt majd jól betérdelünk a svédeknek. Mind a Rafale, mind a KF-21 olyan politikai mozgásteret biztosítana, ami jelenleg a Gripennel nincs meg - de megvolt a 2000-es évek elején. Várhatóan a svédekkel a viszony hasonlóan fog alakulni, mint a finnekkel. A NATO belépésük után se várjon tőlük senki, semmi jobbat. Maximum majd pozitívan csalódunk. Nyilvánvalóan nincs másik 10 aspiráns gép, de ha már 3-4 van az olyan, mintha akár 10 lenne.
A geopolitikai fejlemények sorozata fogja végül kidobni, hogy mivel megyünk tovább.
Ráadásul - szerintem - a döntésnek kb. fél/egy éven belül meg kell születnie.
Mik fognak ebbe beleszólni?
  • a svéd tárgyalások alakulása (1 hónapon belül). Ha nagy összeborulás, akkor megyünk tovább Gripennel. Hogy milyen összetételben, az még nem világos.
  • ha beengedjük őket, de fagyos marad a hangulat, akkor meg lesz pecsételve az ügy egy továbbüzemeltetéssel, és a hiányzó 2 századot másik típussal oldjuk meg. Ebben az esetben marad a Rafale, a KF-21 és a legvégül az F-35.
  • Ha nagyon nem akarunk F-35-öt, akkor az determinálja, hogy annak az üzletnek a megkötését az idei (november) amerikai elnökválasztás előttig meg kell ejteni. Mert elég biztos befutónak tűnik Trump, és ha ő lesz akkor eléggé megnőnek az F-35 esélyei.
  • Mert ha visszatér, akkor egyrészt a hű szövetséges felé azonnali kegy/gesztusként a megkérdezésünk nélkül kiutal 2 század F-35-öst Trump. Azt akkor már elég nehéz lenne visszautasítani. Mert az egy olyan gesztus mindkét félnek, aminek nagy politikai súlya lenne. Trumpnak egy hű szövetséges megerősítését, nekünk meg a nagy testvér felé a kegyvesztettség végét. Mindenesetre a haderőfejlesztés abba viszont nagyjából bele is rokkanna.
  • Rafale továbbra is ott marad nekünk opciónak. Ott
Szerintem inkább azon izguljunk, hogy nehogy beleugorjunk a török gépbe, mert egyre több jel mutat erre. Van már mindenre kiterjeszthető magyar-török hadiipari együttműködési szerződés, török-Aero együttműködés, a törököknek partner és pénz kell a programhoz... amíg Erdogan az elnök, addig szerintem izgulhatunk, nehogy pl. a prototípus az első repülése után vagy más alkalomkor bejelentsék.
Milyen jelek?
Ezek nem jelek. Ezek felkészülések a több irányba való mozdulás lehetőségére.
A törökökkel szárazföldi, légvédelmi és rakéta tech. vonalon is komoly együttműködés lehetséges még. A lengyel-koreai üzlet beborulása viszont elég jó helyzetbe hozhatna bennünket. Ahogy írtam is. Nekünk nagyjából 1 évünk van a döntésre. A török gép ennyi idő alatt nem lesz olyan állapotban, amit felelősen el lehetne vállalni. Arról nem is beszélve, hogy esetükben a hajtómű sokkal komolyabb kockázatot jelentene, mint egy koreai partner esetén. A KF-21 mellé a hajtóművét (F414) a koreaiak en-bloc, gyártási joggal megvették. A törököknek meg - tudtommal - nincs ilyen magas jogosultságuk.
A KF-21 mellett szólna az is, hogy bár most még nem 5. gen a gép, de a Block 3-tól már azzá válik. A Block 1 -gyel viszont minden további nélkül - és főleg gyorsan - ki tudnánk váltani a Gripeneket, ha probléma adódna a svédekkel. Idén sorozatgyártás indul. Szerintem első export megrendelőként (ugye az indonézek nem fizetnek) elég gyorsan adnának nekünk pár gépet az átálláshoz.
További előnye a típusnak, hogy a Gripennél már megszokott bő a fegyverzeti választék. A Rafale-val szemben a koreaiak már az elejétől mind az AMRAAM-ot, mind a Meteort alap hordozott fegyverzetnek tervezik. Ráadásul maguk is fejlesztenek intelligens fegyverzetet.
Ez a hajó valószínűleg a cseh F-35 döntésnek és a magyar politikának köszönhetően már elment... a Saab nincs már benne egyik 6. generációs programban sem. Maradt az Airbus és/vagy a keleti kapcsolatok mint lehetőség.
Minden opciót még nem ismerünk. De elmondható, hogy az AERO más irányba is hasznos lehet.
Pl. a koreaiak is bent vannak ugye a KC-390-es programban most már. Tehát egy szoros együttműködést össze lehetne hozni koreai-magyar-brazil vonalon is.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 744
46 913
113
"Ne azt figyeljék amit mondok, hanem amit teszek" - ezt is ő mondta.
K. nagy kamu, hogy van 10 ajánlat! Összesen nem tudsz 10 nyugati 4G-s vagy annál jobb vadászgéptípust mondani!
Látom te is leragadtál a "10 ajánlat van" hülyeségnél...
Mond, hogy nem mentél még el violin kulcsért!

Ha megjön +4 gép, akkor az jelzi hogy mi az irány.
A svédekkel ez a szarozás heteken belül véget fog érni és akkor normálisabban lehet tárgyalni. Mivel rajtunk kívül senkinek nem kellenek a Girpen C/D-k amiből azért van nekik letárolva nem kevés, így érdekeltek a bizniszben. Vagy nekünk adják el és keresnek valamit upgraden és supporton vagy mennek a roncstelepre, múzeumba mind. Nekünk is ez a legolcsóbb megoldás.
Semmit nem jelent. A +4 gép üzemeltetési "must have". Fagyos légkörben is szinten lehet tartani egy 14-18 gépes flottát - ahogy a mellékelt ábra mutatja. De erre nem kell hosszútávú összebútorozást tervezgetni. A Gripen költségcsökkentő megoldás. Elfogadható kompromisszum a honvédelem kedvéért.

Légierős körökből max. a KF-21-ről hallani hogy felmerült valamennyire, de leginkább a Gripen-flotta megtartását és bővítését preferálják. Ezzel nem árultam el nagy titkot, mert Börönditől kezdve Kolleren át Kiliánig többen is erről beszélnek publikusan. MH-nak jó a Gripen még sokáig.
Ezek az emberek az egész haderőfejlesztést látják nagy egészként. Nagyon sokat kell még mindenhova költeni. Biztos, hogy egyszerűsítene, az anyagi helyzeten a tartós továbbüzemeltetés, és az, hogy 15-20 évvel elhalaszthatjuk a generáció váltást. A KF-21 egy még jobban kiterjedő koreai együttműködés következő szintje lenne. Ott már bekerülhetnének komolyabb ügyek is ellentételezési vonalon. Mondjuk egy további atomerőmű....
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 771
74 914
113
Ezt honnan vetted, hogy nem akartunk venni?
Az utolsó pillanatig Iris-T SL-ről szóltak a pletykák, mert "európait veszünk".
A franciák nem kiképzésre adják a használt gépeket, hanem teljes értékűnek. A kezdeti F-35-ösök viszont nagyon különböznek a most futó modellektől.
Olyannyira, hogy minimális harci képességük van csak. Ráadásul ott az upgrade olyan horribilis összeg lenne - ráadásul már használt gépekre -, ami értelmetlenné tenné az egészet.
A minimális harci képességük annyi, mint amennyit a Gripen C/D összesen tud. Kivéve a Meteort. De ami nem látszik 150 km-ről, arra nem is fognak 150 km-ről rakétét indítani.
Milyen jelek? Ezek nem jelek. Ezek felkészülések a több irányba való mozdulás lehetőségére.
Más irányba nem látszanak ilyen jelek. Persze ez nem jelenti azt hogy nincsenek más irányú folyamatok is, de pl. a dél-koreaiakkal még mintha nem lenne ilyen szintű az együttműködés. De még lehet.
A KF-21 mellett szólna az is, hogy bár most még nem 5. gen a gép, de a Block 3-tól már azzá válik.
Én is jobban örülnék a KF-21-nek, mint a török gépnek, de ahogy te is írtad, nem biztos hogy a szakmai szempontok döntenek.
A Block 1 -gyel viszont minden további nélkül - és főleg gyorsan - ki tudnánk váltani a Gripeneket, ha probléma adódna a svédekkel. Idén sorozatgyártás indul. Szerintem első export megrendelőként (ugye az indonézek nem fizetnek) elég gyorsan adnának nekünk pár gépet az átálláshoz.
Ez ugyanaz a konstrukció, mint amit felvetettem az F-35-tel kapcsolatban.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 771
74 914
113
Légierős körökből max. a KF-21-ről hallani hogy felmerült valamennyire, de leginkább a Gripen-flotta megtartását és bővítését preferálják. Ezzel nem árultam el nagy titkot, mert Börönditől kezdve Kolleren át Kiliánig többen is erről beszélnek publikusan. MH-nak jó a Gripen még sokáig.
Ki és hol beszélt hivatalosan KF-21-ről, nekem ez kimaradt? A Gripenről még a Maróthos időkben mondta azt a Légierő, hogy átállás szempontjából a legkisebb költsége és kockázata valamilyen Gripen verziónak lenne. A politika meg majd eldönti mikor és mit ad a katona kezébe.
Ne nekem mond! Terminátor jött ezzel a "böszmeséggel"...
Pöcshuszár is ugyanazt mondja hogy a pillanatnyi politikai helyzet dönti el mi hogy lesz, csak te mantrázod megint a régi nyilatkozatokat hogy biztosan úgy lesz mert egyszer valahol valaki azt mondta.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 134
92 370
113
Ez az elképzelés szerintem kb. addig volt életképes, amíg azt hitték hogy a csehek is maradnak a C/D Gripeneknél és még esetleg vesznek hozzá néhányat és így az Aeronál lehetett volna a 800 órás karbantartás kb. 48 db C/D gépre. Vagy esetleg ha mi és a csehek is vettek volna 2-2 század E/F gépet. De ilyen már biztosan nem lesz. Nagy valószínűséggel már más a terv nálunk.
Még 10 evig marad a Gripen a cseheknél.
 

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
2 340
7 706
113
Ok, de a cseheknél már nem éri meg karbantartási infrastruktúrát kiépíteni rá úgy, hogy még a tulajdonukba sem kerül a gép. Ők már a F-35 üzemeltetési hátterének a kiépítésével lesznek elfoglalva.
Meg merem kockáztatni azt, hogy nem hosszabbítják meg 2 évvel felkérik a NATO-t védjék a légteret amíg hadrendbe nem áll az f-35 ezzel is sporolva egy csomót
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 226
11 063
113
NASAMS-t se akartunk venni, de jött Trump és Cornstein nagykövet és Trump elnökségének utolsó hónapjaiban csak sikerült bejelenteni hogy NASAMS-t veszünk sok Amraam rakétával, mert az nekünk milyen jó lesz.

Csak jobb, mint a KUB.

(A svéd kommentelők azt hajtják, hogy még a lízing vége (2026) előtt vegyék vissza a Gripeneket tőlünk, mert addig ez jogilag lehetséges pl. ha nem vagyunk hajlandóak fizetni érte.

Mégis mire fel?

Az utolsó pillanatig Iris-T SL-ről szóltak a pletykák, mert "európait veszünk".

Azt a verklit nem csak itt hajtották páran?
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 534
121 358
113
Ez az elképzelés szerintem kb. addig volt életképes, amíg azt hitték hogy a csehek is maradnak a C/D Gripeneknél és még esetleg vesznek hozzá néhányat és így az Aeronál lehetett volna a 800 órás karbantartás kb. 48 db C/D gépre. Vagy esetleg ha mi és a csehek is vettek volna 2-2 század E/F gépet. De ilyen már biztosan nem lesz. Nagy valószínűséggel már más a terv nálunk.
Plusz a szlovákok is úgy volt gripent vesznek és lett volna egy közös kiképző/karbabtartó központ. Ez 2016-17-körüli terv.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
13 186
32 910
113
Orbánnak most kellene "kizsarolni" egy kedvező újabb Gripen-szerződést, akkor mondhatná, hogy nem semmiért szavazzuk meg a NATO-tagságukat.
De persze lehet, hogy Washingtonból már leszóltak a svédeknek, hogy szó sem lehet róla.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 924
22 589
113
Plusz a szlovákok is úgy volt gripent vesznek és lett volna egy közös kiképző/karbabtartó központ. Ez 2016-17-körüli terv.
2018 áprilisában kapták meg a Block70-re a hivatalos ajánlatot, 2022-es szállitással igérve, a svédek korábban 18 hónapot kértek az első gépre.
Akkor még cseh katonai elemzők is a cseh-szlovák-magyar közös Gripen "bázisra" esküdtek, 40%-al olcsóbb üzembentartásról beszélve (nem a Saab prosi szerint!)...aztán "begurultak" tótékhoz is a dollárok, a svédek meg lehet nem emelték a tétet.
Történt ez akkor, mikor Szlovákia 6db Gripent bérlését nem tudta volna finanszirozni,...majd hirtelen cash-re (részletfizetéssel) megvették az F-16-ot... :cool:
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 307
37 013
113
Viszont ott nem volt egyetlen Sz300/350/400 sem, az "apróságokról" nem is beszélve.
és akkor mi van?!? :D
Ukránok is szétlövik ezeket most is, pedig alig van légierejük. A Krímben a flotta parancsnokságot is úgy tudták szétlőni tavaly, hogy előtt e kiiktatták a félsziget légvédelmének jelentős részét.
Ne csinálj mát úgy mintha ezek mindenható rendszerek lennének.