Ezt honnan vetted, hogy nem akartunk venni?NASAMS-t se akartunk venni, de jött Trump és Cornstein nagykövet és Trump elnökségének utolsó hónapjaiban csak sikerült bejelenteni hogy NASAMS-t veszünk sok Amraam rakétával, mert az nekünk milyen jó lesz.
A franciák nem kiképzésre adják a használt gépeket, hanem teljes értékűnek. A kezdeti F-35-ösök viszont nagyon különböznek a most futó modellektől.Azt nem értem, hogy ha van az amerikaiaknak százvalahány korai változatú F-35-öse amit nincs idő/pénz/kapacitás upgradelni és csak kiképzésre tudják használni őket, akkor miért nem csinálják azt mint a franciák, hogy adnak kölcsön addig használt gépet vevőnek, amíg az új gyártású elkészül. Vagy el is adhatnák őket és majd a vevő ha akarja jó pénzért megcsináltathatja rajta az upgrade-et.
Olyannyira, hogy minimális harci képességük van csak. Ráadásul ott az upgrade olyan horribilis összeg lenne - ráadásul már használt gépekre -, ami értelmetlenné tenné az egészet.
Nem értetted meg a "fővezért"!Mit is mondott a fővezér, "ugye nem gondolják, hogy bármiben is befolyásolja a döntésünket az hogy Gripenünk van, mert vagy 10 másik ajánlat van az asztalon"? Úgy tudnának a politikusaink a svédeknek a legjobban keresztbe tenni, ha nem kérnék az upgrade-et, mert akkor a teljes C+/D+ továbbfejlesztési költséget a svédeknek maguknak kellene kifizetni. Sajnos a gépek 2026-ban magyar tulajdonba kerülnek, így azzal csak magunkkal szúrunk ki, ha a továbbüzemeltetésben sem egyezünk meg. Nyilván ezek után ez nem lesz olcsó, mert az üzlet a svéd védelmi minisztériumon keresztül jön létre.
(A svéd kommentelők azt hajtják, hogy még a lízing vége (2026) előtt vegyék vissza a Gripeneket tőlünk, mert addig ez jogilag lehetséges pl. ha nem vagyunk hajlandóak fizetni érte. Ez is egy lehetséges verzió arra, hogyan szabaduljunk meg a gépektől.)
Kicsit túl nagy jelentőséget tulajdonítotok a Gripen flottának.
Ezek egyszerű vadászgépek. A politikus mit lát? Van 2 szárnya, és kurv@gyorsan tud repülni. Meg drága is.
A politikus leszarja a vadászgép típusát.
A Magyar Légierőre költeni kell. Sokat! A gépek számának valahol 3 század magasságában kellene lennie.
Ebből a szempontból gyakorlatilag mindegy, hogy milyen típussal megyünk tovább. Nem 14db Gripen fogja meghatározni az ország stratégiai, politikai lépéseit. Velük ugyan lehetne jelentőset spórolni, hogy több maradjon minden másra, de senki ne higgye, hogy a Gripen miatt majd jól betérdelünk a svédeknek. Mind a Rafale, mind a KF-21 olyan politikai mozgásteret biztosítana, ami jelenleg a Gripennel nincs meg - de megvolt a 2000-es évek elején. Várhatóan a svédekkel a viszony hasonlóan fog alakulni, mint a finnekkel. A NATO belépésük után se várjon tőlük senki, semmi jobbat. Maximum majd pozitívan csalódunk. Nyilvánvalóan nincs másik 10 aspiráns gép, de ha már 3-4 van az olyan, mintha akár 10 lenne.
A geopolitikai fejlemények sorozata fogja végül kidobni, hogy mivel megyünk tovább.
Ráadásul - szerintem - a döntésnek kb. fél/egy éven belül meg kell születnie.
Mik fognak ebbe beleszólni?
- a svéd tárgyalások alakulása (1 hónapon belül). Ha nagy összeborulás, akkor megyünk tovább Gripennel. Hogy milyen összetételben, az még nem világos.
- ha beengedjük őket, de fagyos marad a hangulat, akkor meg lesz pecsételve az ügy egy továbbüzemeltetéssel, és a hiányzó 2 századot másik típussal oldjuk meg. Ebben az esetben marad a Rafale, a KF-21 és a legvégül az F-35.
- Ha nagyon nem akarunk F-35-öt, akkor az determinálja, hogy annak az üzletnek a megkötését az idei (november) amerikai elnökválasztás előttig meg kell ejteni. Mert elég biztos befutónak tűnik Trump, és ha ő lesz akkor eléggé megnőnek az F-35 esélyei.
- Mert ha visszatér, akkor egyrészt a hű szövetséges felé azonnali kegy/gesztusként a megkérdezésünk nélkül kiutal 2 század F-35-öst Trump. Azt akkor már elég nehéz lenne visszautasítani. Mert az egy olyan gesztus mindkét félnek, aminek nagy politikai súlya lenne. Trumpnak egy hű szövetséges megerősítését, nekünk meg a nagy testvér felé a kegyvesztettség végét. Mindenesetre a haderőfejlesztés abba viszont nagyjából bele is rokkanna.
- Rafale továbbra is ott marad nekünk opciónak. Ott
Milyen jelek?Szerintem inkább azon izguljunk, hogy nehogy beleugorjunk a török gépbe, mert egyre több jel mutat erre. Van már mindenre kiterjeszthető magyar-török hadiipari együttműködési szerződés, török-Aero együttműködés, a törököknek partner és pénz kell a programhoz... amíg Erdogan az elnök, addig szerintem izgulhatunk, nehogy pl. a prototípus az első repülése után vagy más alkalomkor bejelentsék.
Ezek nem jelek. Ezek felkészülések a több irányba való mozdulás lehetőségére.
A törökökkel szárazföldi, légvédelmi és rakéta tech. vonalon is komoly együttműködés lehetséges még. A lengyel-koreai üzlet beborulása viszont elég jó helyzetbe hozhatna bennünket. Ahogy írtam is. Nekünk nagyjából 1 évünk van a döntésre. A török gép ennyi idő alatt nem lesz olyan állapotban, amit felelősen el lehetne vállalni. Arról nem is beszélve, hogy esetükben a hajtómű sokkal komolyabb kockázatot jelentene, mint egy koreai partner esetén. A KF-21 mellé a hajtóművét (F414) a koreaiak en-bloc, gyártási joggal megvették. A törököknek meg - tudtommal - nincs ilyen magas jogosultságuk.
A KF-21 mellett szólna az is, hogy bár most még nem 5. gen a gép, de a Block 3-tól már azzá válik. A Block 1 -gyel viszont minden további nélkül - és főleg gyorsan - ki tudnánk váltani a Gripeneket, ha probléma adódna a svédekkel. Idén sorozatgyártás indul. Szerintem első export megrendelőként (ugye az indonézek nem fizetnek) elég gyorsan adnának nekünk pár gépet az átálláshoz.
További előnye a típusnak, hogy a Gripennél már megszokott bő a fegyverzeti választék. A Rafale-val szemben a koreaiak már az elejétől mind az AMRAAM-ot, mind a Meteort alap hordozott fegyverzetnek tervezik. Ráadásul maguk is fejlesztenek intelligens fegyverzetet.
Minden opciót még nem ismerünk. De elmondható, hogy az AERO más irányba is hasznos lehet.Ez a hajó valószínűleg a cseh F-35 döntésnek és a magyar politikának köszönhetően már elment... a Saab nincs már benne egyik 6. generációs programban sem. Maradt az Airbus és/vagy a keleti kapcsolatok mint lehetőség.
Pl. a koreaiak is bent vannak ugye a KC-390-es programban most már. Tehát egy szoros együttműködést össze lehetne hozni koreai-magyar-brazil vonalon is.