[HUN] Vadászgépek beszerzése

Tudod ez egy tárgyalási technika is és a svéd barátaink nagyon magas lóról beszélnek amiből nagy koppanás lesz / lehet.
Amikor Orbán feltétel nélkül kapitulál előttük és még meg is köszöni a lehetőséget a száját törölgetve, akkor max a röhögéstől koppanhat a fejük.

Jogos a gyarmati attitűd, Orbán a leglelkesebb kreol* helytartó.

*Soros pénzén tanították ki.
 
Ha jól számolom, akkor a 30 milliárd HUF osztva az akkori 300 Ft/USD árfolyammal az 100 millió USD egy használt gépért... És 2016 óta volt infláció és árfolyamváltozás is. Ha ingyen adnák a svédek a gépeket és csak az alkatrésztámogatásért és ipari karbantartásért kellene fizetni az jó lenne, de kicsit vad elképzelésnek tűnik hogy egy századnyi gépet (aminek ezek szerint legalább 12x100millió USD az értéke), ajándékba adnának. Ha jól emlékszem, a csehek is csak akkor kapták volna meg "ajándékba" a bérelt C/D gépeket ha kifizetik a C+/D+ korszerűsítést és vesznek mellé még egy század E/F gépet.
A Gripen C/D-nek az ára szerintem most sem nagyobb jelentősen, mint 35M USD.
Tippre, a korszerűsítés C+/D+-re valószínűleg megállhat további 20-25M USD-ben.
A csehek esetén egy jóval használtabb gépparkról van szó. Azoknak a gépeknek már nem nagyon lesz resale értéke. Mennének raktárba. Annál meg még az is jobb, ha a szolgáltatással pénzt termelnek.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen
A Gripen C/D-nek az ára szerintem most sem nagyobb jelentősen, mint 35M USD.
Tippre, a korszerűsítés C+/D+-re valószínűleg megállhat további 20-25M USD-ben.
A csehek esetén egy jóval használtabb gépparkról van szó. Azoknak a gépeknek már nem nagyon lesz resale értéke. Mennének raktárba. Annál meg még az is jobb, ha a szolgáltatással pénzt termelnek.
A svédek 340 millió dolcsiért upgradeli a saját C/D flottájukat 2023-29 között, ami k. jó ár!
Pláne hogy ilyenek vannak benne a csomagban:
  • AESA radar
  • Erősebb hajtómű
  • Modernebb EW rendszer

A Gripen flotta bővítése és modernizációja lehető legjobb ár/érték arányú megoldás nekünk is.
 
Ha jól számolom, akkor a 30 milliárd HUF osztva az akkori 300 Ft/USD árfolyammal az 100 millió USD egy használt gépért... És 2016 óta volt infláció és árfolyamváltozás is. Ha ingyen adnák a svédek a gépeket és csak az alkatrésztámogatásért és ipari karbantartásért kellene fizetni az jó lenne, de kicsit vad elképzelésnek tűnik hogy egy századnyi gépet (aminek ezek szerint legalább 12x100millió USD az értéke), ajándékba adnának. Ha jól emlékszem, a csehek is csak akkor kapták volna meg "ajándékba" a bérelt C/D gépeket ha kifizetik a C+/D+ korszerűsítést és vesznek mellé még egy század E/F gépet.
Akkor ezt elszámoltam. Újraszámolva....
A 12x30millió USD az 360 millió USD support nélkül.
300 milliárd HUF 10 éves support az most kb. 857 millió USD.
12 gép C+/D+ upgrade 12*20millió= 240 millió USD
Összeadva: 360m+857m+240m= 1,457 milliárd USD (= 510 milliárd HUF)

Akárhogy számolgatom, ez így is 1 milliárd USD felett van +12 C+/D+ gépre.
 
A svédek 340 millió dolcsiért upgradeli a saját C/D flottájukat 2023-29 között, ami k. jó ár!
Pláne hogy ilyenek vannak benne a csomagban:
  • AESA radar
  • Erősebb hajtómű
  • Modernebb EW rendszer

A Gripen flotta bővítése és modernizációja lehető legjobb ár/érték arányú megoldás nekünk is.
Ezen kívül nem volt még néhány SAAB szerződés, amit nem tudtunk értelmezni hogy akkor azt még hozzá kell ehhez adni, vagy az már egy következő upgrede szint előkészítése lesz?
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag
Valszeg nem fogunk kb. a 4-es metró építésével megegyező összeget csak az F-35 gépek beszerzésére, rendszeresítésére, és fenntartására elkölteni, így marad a griff. Viszont az amcsik eléggé leuralták európát az F-35-el, és ahogy jelenleg is állunk , azaz, hogy benne, nyakig, addig nekünk nem opció. Drukkolok a koreai KF-21, és más 4.5-5.gen vadászgép projektnek, hátha lesz árleszorító hatása, de csodák nincsenek.
 
A svédek 340 millió dolcsiért upgradeli a saját C/D flottájukat 2023-29 között, ami k. jó ár!
Pláne hogy ilyenek vannak benne a csomagban:
  • AESA radar
  • Erősebb hajtómű
  • Modernebb EW rendszer

A Gripen flotta bővítése és modernizációja lehető legjobb ár/érték arányú megoldás nekünk is.
Ebben egészen biztosan nincs benne minden. A cikk is csak radar upgraderől beszél, de külön írja az AESA-t. Egy AESA radar 10+ millió.
Ez utan a 2022-es megrendelés után még több kisebb lépésben rendeltek még meg szerződésekben upgrade-et.
 
Ezen kívül nem volt még néhány SAAB szerződés, amit nem tudtunk értelmezni hogy akkor azt még hozzá kell ehhez adni, vagy az már egy következő upgrede szint előkészítése lesz?
A svédek 60 upgradelt C/D-vel számolnak 2035-ig ha jól tudom. Tehát 340M USD upgrade költség vélhetően 60 gépre szól.
Tehát az upgrade 5,6 millió USD/gép - legyen nekünk 6 millió mert infláció stb.

Tegyük fel hogy 30 milliórért tudunk egy használt gépet venni (szerintem még olcsóbban, de legyen 30)
14 meglévő gép upgradje a fenti svéd csomagra (AESA radar, stb.): 84 millió USD
4+14 gép beszerzése: 540 millió USD
4+14 gép upgradje: 168 millió USD

Tehát összesen 792 millió dolcsi ért lenne egy eléggé korszerű 32 gépes flottánk a következő 10-15 évre.
Nyilván lenne egy éves üzemeltetési díj, de az más flotta esetén is lenne. Bármilyen más opció ennek többszöröse lenne: dollár milliárdok.
 
Akkor ezt elszámoltam. Újraszámolva....
A 12x30millió USD az 360 millió USD support nélkül.
300 milliárd HUF 10 éves support az most kb. 857 millió USD.
12 gép C+/D+ upgrade 12*20millió= 240 millió USD
Összeadva: 360m+857m+240m= 1,457 milliárd USD (= 510 milliárd HUF)

Akárhogy számolgatom, ez így is 1 milliárd USD felett van +12 C+/D+ gépre.
És?
Nyilván látható, hogy saját kalkulációdban a support messze a legnagyobb tétel.
De ezzel lefedtél szinte minden költséget 10 évre.
Számolj az 510Mrd HUF-tal!
Oszd el 10-zel (10 évre fedezettek a gépek), és rájössz, hogy egy tartós 2%-os HM költségvetés esetén is elhanyagolható tétel.
Ez a legkomolyabb előnye a Gripennek.
Ugyanakkor ennél sokkal tragikusabb HM költségvetési terhelést is vállalt Orbán annak idején a Gripenek képében, pusztán szuverenítási okokból.
 
Csak számolgatjuk hogy kb. mekkora svéd üzletről lehet szó, ha még rendelünk is valamit.
Nyilván látható, hogy saját kalkulációdban a support messze a legnagyobb tétel.
De ezzel lefedtél szinte minden költséget 10 évre.
Számolj az 510Mrd HUF-tal!
Oszd el 10-zel (10 évre fedezettek a gépek), és rájössz, hogy egy tartós 2%-os HM költségvetés esetén is elhanyagolható tétel.
Ez a legkomolyabb előnye a Gripennek.
Ugyanakkor ennél sokkal tragikusabb HM költségvetési terhelést is vállalt Orbán annak idején a Gripenek képében, pusztán szuverenítási okokból.
Ez hogy viszonyul pl. a lengyel KF-21 beszerzési tervek költségeihez?
 
Csak számolgatjuk hogy kb. mekkora svéd üzletről lehet szó, ha még rendelünk is valamit.

Ez hogy viszonyul pl. a lengyel KF-21 beszerzési tervek költségeihez?
Több helyen olvasható olyan, hogy a Boramae gépenkénti ára bőven 100M USD alatt lesz. (Szerződéses ár, azaz nem gyárkapun kitolós)
A "több helyen" jelzett 50-75M-ós árat irreálisnak tartom.

Tudtommal a lengyelek még nem tartanak konkrét szerződési szinten.
Még csak az érdeklődésüket jelezték.
Persze Tusk érkezésével ennek lőttek.

Azonban az Indonézek baszakodása miatt, nagyon komoly hátrányt szenvedhet a program. Nem is a fejlesztés, de a sorozatgyártás tempója. Nagy szükségük lenne külső megrendelőkre, hogy az optimális darabszámon tudják tartani a gyártást.
 
Igen nem kiforrott, de az ipari háttér amit kaphatunk az nagyon kecsegtető. Az amerikai technológia mi is? Mert a hajtómű licenszet megvettek a radart és más fontos rész amit az USA nem adott kifejlesztettek. Az f 35 kurva drága és meg mindig telenvan hibaval.
Csehországban van egy repülőgépgyár,ami többségi magyar tulajdonban van-de "nekünk" nincs repülőgépgyárunk.Plusz ez a gyár modern,5G technológiával nem rendelkezik.Bármiféle,5G technológiás részegység gyártáshoz,ami a csavaralátét szintnél komolyabb,elöbb massziv,igen massziv beruházást kéne eszközölni.Egy csehországi gyárba......
LM részt vett a KF21 fejlesztésében (ahogy elötte az FA50ében is),a gép alég jó része,és pont a legtechnológia igényesebb része Made in USA.A hajtómű liszenszgyártásba is igencsak vastag az usák részegység beszállitás.Elektronikát meg a zsidókkal közösen fejlesztették.A radar az FA50ben is lévő Elta 2035 (mégcsak nem is a 2052.....) AESA változatának bázisán lett kifejlesztve.REH rendszere fasorban sincs az F35éhez képest,pl DAS rendszere sincs (még az Elbit PAWS NG,DAS képességű rendszert se kapta még meg,majd egyszer,talán,a block akárhányasban......)
Annyi eszed azért lehetne,hogy ha egy 20+ éve,1000+ példányban gyártott gépben jönnek elő hibák,akkor egy lényegében prototipus szinten lévő tipusnál még egy halom elő fog jönni.Még azt se lehet tudni,hogy egyáltalán alkalmas e jelentős áttervezés nélkül sorozatgyártásra a tipus.......Most zajlik még csak a berepülés.
Csak példaként a kinai J31/35 fejlesztésre kéne gondolni.Teljesen át kellett tervezni a gépet,annyira,hogy új tipusjelzést kapott.És még mindig nem sorozatgyártás érett.
Szóval kicsit több realitás kéne,és kevesebb lilahagymás ábrándkép.
 
Csak számolgatjuk hogy kb. mekkora svéd üzletről lehet szó, ha még rendelünk is valamit.
A svédeknek nem is elsősorban az üzlet mérete miatt számít, hanem amiatt, hogy az elveszített támogatói szerződések miatt egészen biztosan elbocsájtásokra lesz szükség.
A magyar és a cseh gépek kiesése is egy elég komoly pénzügyi ütést jelentene, ha nem építenek le.
A Red Tail törzs gyártása már egy felépített rendszer. Szerintem oda annyi szerelőt nem fognak tudni átcsoportosítani.
 
A Gripen C/D-nek az ára szerintem most sem nagyobb jelentősen, mint 35M USD.
Tippre, a korszerűsítés C+/D+-re valószínűleg megállhat további 20-25M USD-ben.
A csehek esetén egy jóval használtabb gépparkról van szó. Azoknak a gépeknek már nem nagyon lesz resale értéke. Mennének raktárba. Annál meg még az is jobb, ha a szolgáltatással pénzt termelnek.
Kolumbiaiak töviről-hegyire végigtárgyalták a Gripen C+ lehetőséget is,és kb 65-70milkára taksálták a letárolt C sárkányok felélesztését modernizált,különben még mindig nem létező AESA radaros C+ változatát.
 
Mi a baj?
Lynx és úgy IFV szinten is szóról-szóra elhangzott ez a kijelentés. Katonáktól is, meg úgy általában mindenkitől.
Szerintem az "összeszerelő üzemes" kamionos még mindig itt tart. :oops:
Mert akármennyire nem tetsdzik,a Lxyn "gyárunk" egy sima összeszerelő üzem,amit bárki,ki eleget rendel,megkaphat.Szlovákoknak is fel volt ajálva egy Lynx "gyár",ha azt vállasztották volna,felhuztak volna oda is egy ilyen végszerelde manufakturát.
 
Abból érdemes kiindulni, hogy a zseniális magyar külpolitikának köszönhetően a svédekkel durván megromlott a kapcsolat. Innentől kizárólag a svédekre építeni a légierőt túlzottan nagy kockázat. 26-ban végre lejár a lízing, megkapjuk a tulajdonjogot és a gépeket el kell adni az ukránoknak (ha még léteznek akkor). Más nem nagyon venné meg. Ez is mutatja, hogy milyen kiváló gépről van szó. Ha a svédek nem járulnak hozzá az értékesítéshez akkor is el kell adni. A koreai gép évekre van a bevethetőségi szinttől, nem szabad még egy prototípust vásárolni. Az egyetlen gép aminek van értelme az F-35. Ha novemberben nyer Trump és hirtelen nagy haverok leszünk az USA-val akkor F-35-t kell beszerezni lehetőség szerint azzal, hogy már az elején kapjunk használt gépet. Annál is inkább, mert a kedvenc szomszédunk is azt fog venni. Ha nem Trump nyer akkor pedig jobb híján marad a Rafale.

Mondjuk a svédekkel szerintem nem a magyar külpol miatt romlott meg a kapcsolat, hanem azért mert as védek olyan dolgokba is belepofáztak amihez közük sincs