[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 186
43 270
113
Mennyibe került a pótlásként kapott használt Gripen 2016-ban?
Nem tudom. De csomagban meg veszünk még egy század hangárban rohadó használt Gripent, annak biztos hogy nagyon kedvezményes lesz az ára, mert különben megy bontóba, roncs telepre.
A felújításon meg a 10+ éves szupport lesz nekik az üzlet - nem maga a gép eladás. Kicsit mint nyomtató patron üzlet: szinte bukóval adják el a gépet, hogy aztán éveken át keressenek rajtad az ellátáson.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 745
82 191
113
Nem tudom. De csomagban meg veszünk még egy század hangárban rohadó használt Gripent, annak biztos hogy nagyon kedvezményes lesz az ára, mert különben megy bontóba, roncs telepre.
A felújításon meg a 10+ éves szupport lesz nekik az üzlet - nem maga a gép eladás. Kicsit mint nyomtató patron üzlet: szinte bukóval adják el a gépet, hogy aztán éveken át keressenek rajtad az ellátáson.
Ha jól számolom, akkor a 30 milliárd HUF osztva az akkori 300 Ft/USD árfolyammal az 100 millió USD egy használt gépért... És 2016 óta volt infláció és árfolyamváltozás is. Ha ingyen adnák a svédek a gépeket és csak az alkatrésztámogatásért és ipari karbantartásért kellene fizetni az jó lenne, de kicsit vad elképzelésnek tűnik hogy egy századnyi gépet (aminek ezek szerint legalább 12x100millió USD az értéke), ajándékba adnának. Ha jól emlékszem, a csehek is csak akkor kapták volna meg "ajándékba" a bérelt C/D gépeket ha kifizetik a C+/D+ korszerűsítést és vesznek mellé még egy század E/F gépet.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 745
82 191
113
Ha jól számolom, akkor a 30 milliárd HUF osztva az akkori 300 Ft/USD árfolyammal az 100 millió USD egy használt gépért... És 2016 óta volt infláció és árfolyamváltozás is. Ha ingyen adnák a svédek a gépeket és csak az alkatrésztámogatásért és ipari karbantartásért kellene fizetni az jó lenne, de kicsit vad elképzelésnek tűnik hogy egy századnyi gépet (aminek ezek szerint legalább 12x100millió USD az értéke), ajándékba adnának. Ha jól emlékszem, a csehek is csak akkor kapták volna meg "ajándékba" a bérelt C/D gépeket ha kifizetik a C+/D+ korszerűsítést és vesznek mellé még egy század E/F gépet.
Svéd koronában kellene számolni, de úgy nehezen összehasonlítható eredményt kapunk...
2003-ban 240 milliárd forintba került a Gripen beszerzés 10 év supporttal. Akkor 225 Ft körül volt az USD árfolyam, ami így 1,1 milliárd USD.
A 2016-2026 időszakra meg még kb 300 milliárdot fizetünk, ha jól fejtettük meg a Hende féle matematikai feladványt, és még kifizettük az MS20 Block1 upgrade egy részét is. Remélem jól számoltam és nem keveredtem bele a milliókba és a milliárdokba.
 
  • Tetszik
Reactions: Catles

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 922
29 320
113
Tudod ez egy tárgyalási technika is és a svéd barátaink nagyon magas lóról beszélnek amiből nagy koppanás lesz / lehet.
Amikor Orbán feltétel nélkül kapitulál előttük és még meg is köszöni a lehetőséget a száját törölgetve, akkor max a röhögéstől koppanhat a fejük.

Jogos a gyarmati attitűd, Orbán a leglelkesebb kreol* helytartó.

*Soros pénzén tanították ki.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Ha jól számolom, akkor a 30 milliárd HUF osztva az akkori 300 Ft/USD árfolyammal az 100 millió USD egy használt gépért... És 2016 óta volt infláció és árfolyamváltozás is. Ha ingyen adnák a svédek a gépeket és csak az alkatrésztámogatásért és ipari karbantartásért kellene fizetni az jó lenne, de kicsit vad elképzelésnek tűnik hogy egy századnyi gépet (aminek ezek szerint legalább 12x100millió USD az értéke), ajándékba adnának. Ha jól emlékszem, a csehek is csak akkor kapták volna meg "ajándékba" a bérelt C/D gépeket ha kifizetik a C+/D+ korszerűsítést és vesznek mellé még egy század E/F gépet.
A Gripen C/D-nek az ára szerintem most sem nagyobb jelentősen, mint 35M USD.
Tippre, a korszerűsítés C+/D+-re valószínűleg megállhat további 20-25M USD-ben.
A csehek esetén egy jóval használtabb gépparkról van szó. Azoknak a gépeknek már nem nagyon lesz resale értéke. Mennének raktárba. Annál meg még az is jobb, ha a szolgáltatással pénzt termelnek.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 186
43 270
113
A Gripen C/D-nek az ára szerintem most sem nagyobb jelentősen, mint 35M USD.
Tippre, a korszerűsítés C+/D+-re valószínűleg megállhat további 20-25M USD-ben.
A csehek esetén egy jóval használtabb gépparkról van szó. Azoknak a gépeknek már nem nagyon lesz resale értéke. Mennének raktárba. Annál meg még az is jobb, ha a szolgáltatással pénzt termelnek.
A svédek 340 millió dolcsiért upgradeli a saját C/D flottájukat 2023-29 között, ami k. jó ár!
Pláne hogy ilyenek vannak benne a csomagban:
  • AESA radar
  • Erősebb hajtómű
  • Modernebb EW rendszer

A Gripen flotta bővítése és modernizációja lehető legjobb ár/érték arányú megoldás nekünk is.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 745
82 191
113
Ha jól számolom, akkor a 30 milliárd HUF osztva az akkori 300 Ft/USD árfolyammal az 100 millió USD egy használt gépért... És 2016 óta volt infláció és árfolyamváltozás is. Ha ingyen adnák a svédek a gépeket és csak az alkatrésztámogatásért és ipari karbantartásért kellene fizetni az jó lenne, de kicsit vad elképzelésnek tűnik hogy egy századnyi gépet (aminek ezek szerint legalább 12x100millió USD az értéke), ajándékba adnának. Ha jól emlékszem, a csehek is csak akkor kapták volna meg "ajándékba" a bérelt C/D gépeket ha kifizetik a C+/D+ korszerűsítést és vesznek mellé még egy század E/F gépet.
Akkor ezt elszámoltam. Újraszámolva....
A 12x30millió USD az 360 millió USD support nélkül.
300 milliárd HUF 10 éves support az most kb. 857 millió USD.
12 gép C+/D+ upgrade 12*20millió= 240 millió USD
Összeadva: 360m+857m+240m= 1,457 milliárd USD (= 510 milliárd HUF)

Akárhogy számolgatom, ez így is 1 milliárd USD felett van +12 C+/D+ gépre.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 745
82 191
113
A svédek 340 millió dolcsiért upgradeli a saját C/D flottájukat 2023-29 között, ami k. jó ár!
Pláne hogy ilyenek vannak benne a csomagban:
  • AESA radar
  • Erősebb hajtómű
  • Modernebb EW rendszer

A Gripen flotta bővítése és modernizációja lehető legjobb ár/érték arányú megoldás nekünk is.
Ezen kívül nem volt még néhány SAAB szerződés, amit nem tudtunk értelmezni hogy akkor azt még hozzá kell ehhez adni, vagy az már egy következő upgrede szint előkészítése lesz?
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

sisimoto

Well-Known Member
2020. február 1.
641
3 144
93
Valszeg nem fogunk kb. a 4-es metró építésével megegyező összeget csak az F-35 gépek beszerzésére, rendszeresítésére, és fenntartására elkölteni, így marad a griff. Viszont az amcsik eléggé leuralták európát az F-35-el, és ahogy jelenleg is állunk , azaz, hogy benne, nyakig, addig nekünk nem opció. Drukkolok a koreai KF-21, és más 4.5-5.gen vadászgép projektnek, hátha lesz árleszorító hatása, de csodák nincsenek.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
A svédek 340 millió dolcsiért upgradeli a saját C/D flottájukat 2023-29 között, ami k. jó ár!
Pláne hogy ilyenek vannak benne a csomagban:
  • AESA radar
  • Erősebb hajtómű
  • Modernebb EW rendszer

A Gripen flotta bővítése és modernizációja lehető legjobb ár/érték arányú megoldás nekünk is.
Ebben egészen biztosan nincs benne minden. A cikk is csak radar upgraderől beszél, de külön írja az AESA-t. Egy AESA radar 10+ millió.
Ez utan a 2022-es megrendelés után még több kisebb lépésben rendeltek még meg szerződésekben upgrade-et.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 186
43 270
113
Ezen kívül nem volt még néhány SAAB szerződés, amit nem tudtunk értelmezni hogy akkor azt még hozzá kell ehhez adni, vagy az már egy következő upgrede szint előkészítése lesz?
A svédek 60 upgradelt C/D-vel számolnak 2035-ig ha jól tudom. Tehát 340M USD upgrade költség vélhetően 60 gépre szól.
Tehát az upgrade 5,6 millió USD/gép - legyen nekünk 6 millió mert infláció stb.

Tegyük fel hogy 30 milliórért tudunk egy használt gépet venni (szerintem még olcsóbban, de legyen 30)
14 meglévő gép upgradje a fenti svéd csomagra (AESA radar, stb.): 84 millió USD
4+14 gép beszerzése: 540 millió USD
4+14 gép upgradje: 168 millió USD

Tehát összesen 792 millió dolcsi ért lenne egy eléggé korszerű 32 gépes flottánk a következő 10-15 évre.
Nyilván lenne egy éves üzemeltetési díj, de az más flotta esetén is lenne. Bármilyen más opció ennek többszöröse lenne: dollár milliárdok.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Akkor ezt elszámoltam. Újraszámolva....
A 12x30millió USD az 360 millió USD support nélkül.
300 milliárd HUF 10 éves support az most kb. 857 millió USD.
12 gép C+/D+ upgrade 12*20millió= 240 millió USD
Összeadva: 360m+857m+240m= 1,457 milliárd USD (= 510 milliárd HUF)

Akárhogy számolgatom, ez így is 1 milliárd USD felett van +12 C+/D+ gépre.
És?
Nyilván látható, hogy saját kalkulációdban a support messze a legnagyobb tétel.
De ezzel lefedtél szinte minden költséget 10 évre.
Számolj az 510Mrd HUF-tal!
Oszd el 10-zel (10 évre fedezettek a gépek), és rájössz, hogy egy tartós 2%-os HM költségvetés esetén is elhanyagolható tétel.
Ez a legkomolyabb előnye a Gripennek.
Ugyanakkor ennél sokkal tragikusabb HM költségvetési terhelést is vállalt Orbán annak idején a Gripenek képében, pusztán szuverenítási okokból.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 745
82 191
113
Csak számolgatjuk hogy kb. mekkora svéd üzletről lehet szó, ha még rendelünk is valamit.
Nyilván látható, hogy saját kalkulációdban a support messze a legnagyobb tétel.
De ezzel lefedtél szinte minden költséget 10 évre.
Számolj az 510Mrd HUF-tal!
Oszd el 10-zel (10 évre fedezettek a gépek), és rájössz, hogy egy tartós 2%-os HM költségvetés esetén is elhanyagolható tétel.
Ez a legkomolyabb előnye a Gripennek.
Ugyanakkor ennél sokkal tragikusabb HM költségvetési terhelést is vállalt Orbán annak idején a Gripenek képében, pusztán szuverenítási okokból.
Ez hogy viszonyul pl. a lengyel KF-21 beszerzési tervek költségeihez?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Csak számolgatjuk hogy kb. mekkora svéd üzletről lehet szó, ha még rendelünk is valamit.

Ez hogy viszonyul pl. a lengyel KF-21 beszerzési tervek költségeihez?
Több helyen olvasható olyan, hogy a Boramae gépenkénti ára bőven 100M USD alatt lesz. (Szerződéses ár, azaz nem gyárkapun kitolós)
A "több helyen" jelzett 50-75M-ós árat irreálisnak tartom.

Tudtommal a lengyelek még nem tartanak konkrét szerződési szinten.
Még csak az érdeklődésüket jelezték.
Persze Tusk érkezésével ennek lőttek.

Azonban az Indonézek baszakodása miatt, nagyon komoly hátrányt szenvedhet a program. Nem is a fejlesztés, de a sorozatgyártás tempója. Nagy szükségük lenne külső megrendelőkre, hogy az optimális darabszámon tudják tartani a gyártást.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 563
34 275
113
Igen nem kiforrott, de az ipari háttér amit kaphatunk az nagyon kecsegtető. Az amerikai technológia mi is? Mert a hajtómű licenszet megvettek a radart és más fontos rész amit az USA nem adott kifejlesztettek. Az f 35 kurva drága és meg mindig telenvan hibaval.
Csehországban van egy repülőgépgyár,ami többségi magyar tulajdonban van-de "nekünk" nincs repülőgépgyárunk.Plusz ez a gyár modern,5G technológiával nem rendelkezik.Bármiféle,5G technológiás részegység gyártáshoz,ami a csavaralátét szintnél komolyabb,elöbb massziv,igen massziv beruházást kéne eszközölni.Egy csehországi gyárba......
LM részt vett a KF21 fejlesztésében (ahogy elötte az FA50ében is),a gép alég jó része,és pont a legtechnológia igényesebb része Made in USA.A hajtómű liszenszgyártásba is igencsak vastag az usák részegység beszállitás.Elektronikát meg a zsidókkal közösen fejlesztették.A radar az FA50ben is lévő Elta 2035 (mégcsak nem is a 2052.....) AESA változatának bázisán lett kifejlesztve.REH rendszere fasorban sincs az F35éhez képest,pl DAS rendszere sincs (még az Elbit PAWS NG,DAS képességű rendszert se kapta még meg,majd egyszer,talán,a block akárhányasban......)
Annyi eszed azért lehetne,hogy ha egy 20+ éve,1000+ példányban gyártott gépben jönnek elő hibák,akkor egy lényegében prototipus szinten lévő tipusnál még egy halom elő fog jönni.Még azt se lehet tudni,hogy egyáltalán alkalmas e jelentős áttervezés nélkül sorozatgyártásra a tipus.......Most zajlik még csak a berepülés.
Csak példaként a kinai J31/35 fejlesztésre kéne gondolni.Teljesen át kellett tervezni a gépet,annyira,hogy új tipusjelzést kapott.És még mindig nem sorozatgyártás érett.
Szóval kicsit több realitás kéne,és kevesebb lilahagymás ábrándkép.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Csak számolgatjuk hogy kb. mekkora svéd üzletről lehet szó, ha még rendelünk is valamit.
A svédeknek nem is elsősorban az üzlet mérete miatt számít, hanem amiatt, hogy az elveszített támogatói szerződések miatt egészen biztosan elbocsájtásokra lesz szükség.
A magyar és a cseh gépek kiesése is egy elég komoly pénzügyi ütést jelentene, ha nem építenek le.
A Red Tail törzs gyártása már egy felépített rendszer. Szerintem oda annyi szerelőt nem fognak tudni átcsoportosítani.