A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Én Boxerre meg a Lynxre értettem! Amúgy meg mindenki harckocsit helit akar itt venni holott egy normális teherautó flotta még asztalon sincs vagy nem tudunk róla! Abból kell csak 1500 db minimum!
Jelentem,én nem.Valahol már le is irtam,hogy a modern hadsereg legfontosabb járműve-a teherautó.
Ha az összes hk és ifv is elveszett,akkor is lehet folytatni a harcot.
De ha nincs teherautó,akkor vége a dalnak.A hadsereg,mint szervezett manőverképes erő megszünik létezni.Akkor is,ha közben hegyekben állnak a Lynxek.
 
Jelentem,én nem.Valahol már le is irtam,hogy a modern hadsereg legfontosabb járműve-a teherautó.
Ha az összes hk és ifv is elveszett,akkor is lehet folytatni a harcot.
De ha nincs teherautó,akkor vége a dalnak.A hadsereg,mint szervezett manőverképes erő megszünik létezni.Akkor is,ha közben hegyekben állnak a Lynxek.
Mondjuk egy honvédő háborúban az összes civil teherautóból lehet meríteni. Viszonylag kis ország vagyunk relatíve sok bevonultatható gépjárművel. Nem lenne gond kiszolgálni ellátmánnyal azt a 100-200 km-es frontszakaszt ami reálisan felmerülhet - legalábbis nem a teherautó hiányon múlna a dolog.
 
Bálint HX2 vagy TGS-t akar venni "csak simán" én arra válaszoltam.

Amúgy Boxer gyárunk nincs, az KNDS termék, külön meg kellene egyezni (venni), és nem bizti, hogy engednék Zegen gyártani.
Felőlem gyárthatjuk magunknak csak semmi értelme a rábába gyártani amikor a határ másik oldalán ott a gyár évi 4400-as kapacitással szóval exportálni biztos, hogy nem tudnánk.
 
Mondjuk egy honvédő háborúban az összes civil teherautóból lehet meríteni. Viszonylag kis ország vagyunk relatíve sok bevonultatható gépjárművel. Nem lenne gond kiszolgálni ellátmánnyal azt a 100-200 km-es frontszakaszt ami reálisan felmerülhet - legalábbis nem a teherautó hiányon múlna a dolog.
Frontvonali szállitásoknál feleksd el a polgári teherautókat.II.vh-ban se váltakbe valami jol,pedig az akkori gépeket még úgy terveték,hogy jobb földutakon is elmenjenek.A Waberers (szotyitrans) kamionjai nem fogják tudni neked elvinni a csapatokhoz az utánpótlást-mert amint letérnek az épitett utakrol,végük.
Márpedig a gaz ellen rombolni fogja az utakat.Dronok fognak vadászni a teherautókra,meg portyázó egységek.Sőt,igazábol a hk áttörés célja is az ellen hadtápkörleteihez való kijutás,és annak szétverése-vagyis a hk végső célja,hogy raktárakat és teherautókat lőjön szét.......
Vagyis a hátországi feladatokra fogod csak tudni felhasználni a polgári teherautókat,hadműveleti területen már nem )és a hadműveleti terület az jóval nagyobb térség,mint a frontvonal)
Hadműveleti területen páncélozott,terepjáró,és önvédelemre képes katonai teherautókra van szükség.(sőt,szerintem a csapatok közvetlen harctéri ellátására logisztikai páncélos szállitójárműre-PSZJre)
Hogy kedvenc búrjaiddal példálózzak
142317-ae97a66f491507cc4e5e0ff15fa7b0a4.jpg

Erre honvédelmi szerepre nincs igazán szükségünk-de ha ilyen csádi háborukba akarunk belefolyni,még ilyen is kellhet (ezt arra tervezték,hogy uttalan afrikai dzsungelben tudja ellátni a csapatokat,ellenséges területen,nagy mélységű/távolságú hadműveletben).Ez az I. kat-ás military truck
98012-c5e29ab8225d776daabc3f8239ed14a1.jpg

Erre a II:kat-ás tipusra van nekünk szügségünk.Ezek képesek a terepen is közlekedni,de alapvetően utakon/hadiutakon(földutak) való közlekedésre tervezték őket.Európai viszonyokra ez a kat megfelel (Ural is ide tartozik).Érdekesség,hogy a nyerges vontatón a 2. Casspir a nyergesen egy logisztikai(platós) változat.
Ezek alatt van a III.kat,ami lényegében zöldre festett sima teherautó.
És van még a harctéri logisztikai jármű,amire szerintem szügségünk van
9fea105a5c8f19e9a715be27623f8b42.jpg

Ez ugy van kiképezve,hogy közvetlenül kisérjen egy szakszt,és azt legalább 1x fel tudja tülteni,mindennel (üzem és kenőanyag,kopóalkatrés és javitóanyag,élelmiszer,lőszer-mindennel) a hadmüvelet közben,a harctéren
MAN HX II.kat-ás tipus (különben az első HX sorozatbol volt az SADFnek,és nem váltak be Angolában-nem birták a terepet....De a saját SAMIL 100 gépeikkel se voltak teljesen megelégedve,azért tervezték az első nagy dögöt)
Szóval a hadműveleti területen nem sokra mész a polgári teherautókkal.
Érdekessége a netnek,hogy sose akkor dobja fel a dolgokat,mikor keresed......Mikor kerestem,istennek se jött elő,most meg kapásbol feldobta.T72Tiger tűzvezető rendszerrel,amit anno szerettünk volna a T72 korszerűsitéshez (és a Loggim tankhoz tervezték eredetileg)
97907-fa83d609c86c2a3cd3d839e28a6deaa5.jpg

90es években ez egy nagyon modern,vadász-gyilkos tüzvezető rendszer volt,ami thermokamerával is rendelkezett.
 
Erre a II:kat-ás tipusra van nekünk szügségünk
Itt pontositás szükséges,mert hajlamossak vagytok nem továbbgondolni a dolgokat.
NEM erre a 30+ éve pár példányban készült dél afrikai Albatross tipusra van szükségünk,hanem II.kat-ás páncélvédelemmel és önvédelmi képességgel biró modern teherautókra.És az önvédelmi képesség ma már nem egy álványos gp-t jelent,hanem RCWS-t,ami lehetőleg dronelháritásra is képes.
 
Mondjuk egy honvédő háborúban az összes civil teherautóból lehet meríteni. Viszonylag kis ország vagyunk relatíve sok bevonultatható gépjárművel. Nem lenne gond kiszolgálni ellátmánnyal azt a 100-200 km-es frontszakaszt ami reálisan felmerülhet - legalábbis nem a teherautó hiányon múlna a dolog.
Ennek is van azért egy határa, mert a gazdaságnak alap szinten működnie kell, kaját/üzemanyagot/fát muszáj szállítani, hogy a civil lakosság ne pusztuljon el.
 
Ennek is van azért egy határa, mert a gazdaságnak alap szinten működnie kell, kaját/üzemanyagot/fát muszáj szállítani, hogy a civil lakosság ne pusztuljon el.
Oké, de nem is a kínai hadsereget kell ellátni: hanem a csúcs pörgetve is bőven 100.000 ezer alatti MH-et, ami reálisan talán 200-300 km-es vonalat hivatott/képes védeni. Pár ezer teherautó szerintem bevonultatható anélkül, hogy gazdaság nagyon megérezné. Baromi jó a magyar autópálya és úthálózat szóval elég gyorsan és hatékonyan lehetne szállítani bárhová az ellátmányt. (így kevesebb teherautó is elég amúgy.)
Ettől függetlenül kellenek katonai teherautók is, szinte minden hadi beszerzéshez rendelnek is teherautókat, de a civil teherautó flottával is lehet számolni országon belüli szállításnál.
 
Frontvonali szállitásoknál feleksd el a polgári teherautókat.II.vh-ban se váltakbe valami jol,pedig az akkori gépeket még úgy terveték,hogy jobb földutakon is elmenjenek.A Waberers (szotyitrans) kamionjai nem fogják tudni neked elvinni a csapatokhoz az utánpótlást-mert amint letérnek az épitett utakrol,végük.
Márpedig a gaz ellen rombolni fogja az utakat.Dronok fognak vadászni a teherautókra,meg portyázó egységek.Sőt,igazábol a hk áttörés célja is az ellen hadtápkörleteihez való kijutás,és annak szétverése-vagyis a hk végső célja,hogy raktárakat és teherautókat lőjön szét.......
Vagyis a hátországi feladatokra fogod csak tudni felhasználni a polgári teherautókat,hadműveleti területen már nem )és a hadműveleti terület az jóval nagyobb térség,mint a frontvonal)
Hadműveleti területen páncélozott,terepjáró,és önvédelemre képes katonai teherautókra van szükség.(sőt,szerintem a csapatok közvetlen harctéri ellátására logisztikai páncélos szállitójárműre-PSZJre)
Hogy kedvenc búrjaiddal példálózzak
142317-ae97a66f491507cc4e5e0ff15fa7b0a4.jpg

Erre honvédelmi szerepre nincs igazán szükségünk-de ha ilyen csádi háborukba akarunk belefolyni,még ilyen is kellhet (ezt arra tervezték,hogy uttalan afrikai dzsungelben tudja ellátni a csapatokat,ellenséges területen,nagy mélységű/távolságú hadműveletben).Ez az I. kat-ás military truck
98012-c5e29ab8225d776daabc3f8239ed14a1.jpg

Erre a II:kat-ás tipusra van nekünk szügségünk.Ezek képesek a terepen is közlekedni,de alapvetően utakon/hadiutakon(földutak) való közlekedésre tervezték őket.Európai viszonyokra ez a kat megfelel (Ural is ide tartozik).Érdekesség,hogy a nyerges vontatón a 2. Casspir a nyergesen egy logisztikai(platós) változat.
Ezek alatt van a III.kat,ami lényegében zöldre festett sima teherautó.
És van még a harctéri logisztikai jármű,amire szerintem szügségünk van
9fea105a5c8f19e9a715be27623f8b42.jpg

Ez ugy van kiképezve,hogy közvetlenül kisérjen egy szakszt,és azt legalább 1x fel tudja tülteni,mindennel (üzem és kenőanyag,kopóalkatrés és javitóanyag,élelmiszer,lőszer-mindennel) a hadmüvelet közben,a harctéren
MAN HX II.kat-ás tipus (különben az első HX sorozatbol volt az SADFnek,és nem váltak be Angolában-nem birták a terepet....De a saját SAMIL 100 gépeikkel se voltak teljesen megelégedve,azért tervezték az első nagy dögöt)
Szóval a hadműveleti területen nem sokra mész a polgári teherautókkal.
Érdekessége a netnek,hogy sose akkor dobja fel a dolgokat,mikor keresed......Mikor kerestem,istennek se jött elő,most meg kapásbol feldobta.T72Tiger tűzvezető rendszerrel,amit anno szerettünk volna a T72 korszerűsitéshez (és a Loggim tankhoz tervezték eredetileg)
97907-fa83d609c86c2a3cd3d839e28a6deaa5.jpg

90es években ez egy nagyon modern,vadász-gyilkos tüzvezető rendszer volt,ami thermokamerával is rendelkezett.
Jelezném, hogy ez a tűzvezető és optikai rendszer modernebb mint ami most a T-72B3 és T-80BVM harckocsikban van.
 
Nem lenne gond kiszolgálni ellátmánnyal azt a 100-200 km-es frontszakaszt ami reálisan felmerülhet
Ez meg egy másik probléma.......100-200km-es frontot akarsz tartani 3 karcsú gépesitett dd-ral?Nem fog menni.20km-es frontot,talán.
Ez a másik gond.Egy olyan fajta folyamatos frontvonalú háborúra önállóan az MH max Szlovéniával szemben lenne képes-talán,talán,úgy ahogy.
A csapaterő hiánya miatt nekünk önálló honvédelmi helyzetben nincs más lehetőségünk,mint a mobil hadviselés.És a nehéz gépesitett,ugyanakkor kicsi haderő máris bajban van.Hatalmas müszaki támogatási és biztositási,valamint logisztikai igénye van.És nyitott kommunikációs vonalai.......
Hát,ne nagyon keveredjünk háborúba önállóan Szlovéniánál komolyabb ellenféllel,mert igencsak bajban lennénk......
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Oké, de nem is a kínai hadsereget kell ellátni: hanem a csúcs pörgetve is bőven 100.000 ezer alatti MH-et, ami reálisan talán 200-300 km-es vonalat hivatott/képes védeni. Pár ezer teherautó szerintem bevonultatható anélkül, hogy gazdaság nagyon megérezné. Baromi jó a magyar autópálya és úthálózat szóval elég gyorsan és hatékonyan lehetne szállítani bárhová az ellátmányt. (így kevesebb teherautó is elég amúgy.)
Ettől függetlenül kellenek katonai teherautók is, szinte minden hadi beszerzéshez rendelnek is teherautókat, de a civil teherautó flottával is lehet számolni országon belüli szállításnál.
Látom,nem értetted meg,amit irtam-lőfaszzra nem mennél a polgári teherautókkal a hadműveleti területen.
Az ellen támadná,rombolná az közlekedési hálózatot.Csomópontokat,hidakat,átereszeket.Plusz támadná magukat a teherautókat.
 
Ez meg egy másik probléma.......100-200km-es frontot akarsz tartani 3 karcsú gépesitett dd-ral?Nem fog menni.20km-es frontot,talán.
Már megint nem meg a szövegértés: azt írtam egy maxra (az ország lehetőségeinek kb. maximumára) felpörgetett, de 100 ezret el nem érő Honvédségről írtam hogy 200-300 km-et tudna tartani.
Ez nagyon nem a mai honvédség!
Ez a másik gond.Egy olyan fajta folyamatos frontvonalú háborúra önállóan az MH max Szlovéniával szemben lenne képes-talán,talán,úgy ahogy.
A csapaterő hiánya miatt nekünk önálló honvédelmi helyzetben nincs más lehetőségünk,mint a mobil hadviselés.És a nehéz gépesitett,ugyanakkor kicsi haderő máris bajban van.Hatalmas müszaki támogatási és biztositási,valamint logisztikai igénye van.És nyitott kommunikációs vonalai.......
Hát,ne nagyon keveredjünk háborúba önállóan Szlovéniánál komolyabb ellenféllel,mert igencsak bajban lennénk......
Ez már off topik hogy kivel hogy állnánk a sarat, de azért horvátok és szlovákok sem lennének probléma: kisebbek és ugyan olyan bénák, erőforrás hiányosak. Északon a földrajz is velünk van: Duna és hegyek védenek meg az előretolt "ötödik hadoszlop". :p
Osztrák haderő ébredezik, de velük nem hiszem hogy bármi lenne: szarnak mindenkire.
Ukrán, román és szerb haderő aki kihívást jelenthetne, de 2030 utáni honvédség sem lenne nekik sima menet ha(!) addig beérnek a fejlesztések és valahogy megoldják létszám problémát (sorozás?). Ukránok egy végtelen háborúban állnak, szerbekkel jó a viszony és őket Koszovó és Bosznia érdekli, nem mi. Románok hadereje is sok problémával küzd, ott sincs ember és deklaráltan az oroszoktól vannak betojva: arra felé figyelnek.

Mindenesetre sosem árt a Dunától nyugatra lakni... :D
 
Látom,nem értetted meg,amit irtam-lőfaszzra nem mennél a polgári teherautókkal a hadműveleti területen.
Az ellen támadná,rombolná az közlekedési hálózatot.Csomópontokat,hidakat,átereszeket.Plusz támadná magukat a teherautókat.
Miért rombolná ezeket a támadó? Hogy utána ő se tudja őket használni? A védő szokta rombolni a közlekedési infrastruktúrát magaután, hogy ne tudja olyan gyorsan követni a támadó.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and honved
Látom,nem értetted meg,amit irtam-lőfaszzra nem mennél a polgári teherautókkal a hadműveleti területen.
Az ellen támadná,rombolná az közlekedési hálózatot.Csomópontokat,hidakat,átereszeket.Plusz támadná magukat a teherautókat.
Mert a katonai teherautók mitől lennének kevésbé támadhatóak?
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby