Vadászgép beszerzési tender (1995-2006)

Status
Not open for further replies.
Hitelt lízinget nem adtak az F-16-oshoz! Azért lett többek között Gripen, mert a védek meg adtak mellé lízinget.
A magyar GDP 47 mrd volt 2000-ben, most meg 180 milliárd körül van. Lényegesen mások most a lehetőségeink mint akkor voltak.
Korogald az inflacioval,es vedd tekintetbe az arak valtozasait.Mikor elosszor szoba kerult az F16,az gyari ujkent 20 milkaba kerult......
 
  • Tetszik
Reactions: bel
Eljatszva a gondolattal, anno ugy tudom innen, hogy kertunk F-16-osokat csak nem adtak. Nem lett volna akkor alternativakent jobb otlet B tervnek az F-20 Tigershark?


F-16-osokat még az Antal kormány idején kértünk, tényleg nem adtak.

Az F-20 nem került szériába, mert nem volt rá komoly érdeklődő ill. zuhant is le prototípusa.
Az amerikaiak konkrétan megsértődtek hogy nem F-16 -ot vettünk. Amit egyébként a katonák is javasoltak. Az volt az indok Gripen döntés mellett, hogy olcsóbb. Majd módosítottuk a szerződést, így már drágább lett, de még mindig kevesebbet tudott.

24 db használt F16 ADF -volt az ajánlatban ha jól tudom. Pár év alatt lett is gazdája a közel 300 db-os ADF készletnek, mert sok ország vett belőle.
A katonák az F/A-18 C/D-t preferálták volna.
 
2000-es 20 millió dollár 35 millió dollár lenne ma.
A GDP-nk meg 4x-esére nőtt 24 év alatt - tehát baromira látszik, akkor mennyire nem volt mozgás tér a mához képest.
Azért azt ne felejtsd el,hogy ma már új vadászgépet nem kapsz 80-100 millió dollár alatt, szóval ok, hogy négyszer akkora lett az ezredforduló óta a gazdaságunk, a baj csak annyi,hogy a közben a gépek ára is.
 
Ha jól emlékszem, ennyi év távlatából, az ajánlatok a váltótipusra a következők voltak.

F-16
F-18
Mirage 2000-5
Gripen

A két amerikai közöt ment a vita, mert politika F-16-ot akart míg a piloták F-18-at.
A Mirage 2000-5 kiesett, Gripen mardt tartalékban.
Majd kiesett mindkét amerikai gép is, és maradt a korai JAS-39A/B.
Mindkét esetnél felbukkant korrupciós eset(ek).
A hivatalos bejelentés elött Selmeci Gabika és még valaki nagyon nyomot valakit a Locheed-től, hogy ő legyen az új amerikai nagykövet nálunk.
A Gripen esetében meg egy gróf nyomult.

Amúgy az amcsik csak eladni akartak, semmi mást.

Ennyi maradt meg ennyi év után ebből a sztoriból. :(
 
Ki emlékszik még a 2002 és 2010 közötti időszakra? Akkor még a szaksajtó véleménye is az volt, hogy a PG bevonásával az orosz gépek korszerűsítése (MiG-21, MiG-29) és továbbüzemeltetése jobb, gazdaságosabb megoldás lett volna. Vagy F-16-ost venni, mert a Gripenhez se sisakcélzó, se R-73 szintű rakéta nincs és a "plasztikfantasztik" gép még nem is a miénk mert lízingeljük. A Gripennel kapcsolatban nálunk nem túl sok minden változott 20 év alatt. De talán majd most. Hogy a világpolitika változása igazolta-e a beszerzést, az egy másik történet. Utólag persze már minden máshogy látszik. De most ugyanilyen dilemma előtt állnak a döntéshozók és megint 20-30 évre előre kellene okosnak lenni.
Èn is itt voltam már akkortájt... múltkor merengtem ezen, hogy 10 ève még mindennapos téma volt itt a mig21 reaktiválás a fórumon. Nem hittem volna, hogy újra előkerül...
 
vissza kell keresni a cikkeket vagy az írásokat itt a forumon molni is írt beszerzés témába meg mások is.
 
  • Tetszik
Reactions: Crusader
Hát, lehet. 46 évesen már zavarodik mi volt a Top Gunban 24 vagy 33 éve.

Én úgy emlékszem, mint te (szintén Top Gun olvasóként), hogy a kanadai F-5 ajánlat az a MiG-29 rendszeresítése előtt volt, 92-93.
2000-ben szerintem már nem jött szóba ilyen korú és képességű gép.

Mondjuk szerintem nem biztos, hogy hülyeség lett volna elfogadni, megismertük volna a nyugati üzemeltetési kultúrát. De hát az akkori hivatásos állomány a szovjet technika híve volt, azt ismerte. És persze a 29-eshez nem lett volna semmiben mérhető a CF-5, a MiG-21bisz-t vagy a MiG-23MF-et viszont dogfightban elverte volna. A 23-as BVR képességével persze nem rendelkezett. De a zsidókkal (ahogy @Negan mondaná :)) lehetett volna modernizálni akár a brazil gépekhez hasonlóan.

A kanadai gépeket Botswana kapta meg végül, még ma is repülnek ha igaz.
 
Én úgy emlékszem, mint te (szintén Top Gun olvasóként), hogy a kanadai F-5 ajánlat az a MiG-29 rendszeresítése előtt volt, 92-93.
2000-ben szerintem már nem jött szóba ilyen korú és képességű gép.

Mondjuk szerintem nem biztos, hogy hülyeség lett volna elfogadni, megismertük volna a nyugati üzemeltetési kultúrát. De hát az akkori hivatásos állomány a szovjet technika híve volt, azt ismerte. És persze a 29-eshez nem lett volna semmiben mérhető a CF-5, a MiG-21bisz-t vagy a MiG-23MF-et viszont dogfightban elverte volna. A 23-as BVR képességével persze nem rendelkezett. De a zsidókkal (ahogy @Negan mondaná :)) lehetett volna modernizálni akár a brazil gépekhez hasonlóan.

A kanadai gépeket Botswana kapta meg végül, még ma is repülnek ha igaz.
A Gripen beszerzést vizsgáló bizottsági jelentésében volt benne hogy a kanadai védelmi miniszter levélben ajánlotta fel a már kivont CF-5-ösöket megvételre. Sajnos a jelentés már nem elérhető az interneten, hiába kerestem.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Izrael és Szingapur tengerparti országok,hiába kicsik.És kicsinként gazdagabbak.
Egyébként föl volt ajálva nekünk is a az F15.Letárolt F15A gépek korszerűsitve,Boeing ajánlotta.
Jelenleg meg éppen a vajda médiát kéne számonkérned.....
Egyenlőre semmit nem tudunk azon kivűl,hogy 4 db gép jön.Egyenlőre megitélhetetlen,hogy ez milyen üzlet volt.Lehet ez még szódával elmegy,meg éktelen ökörség kategóriájú bolt is.
Van erre forrásod, mert nekem nem rémlik a sztori.
F-15 itt, nálunk igencsak boritott volna a bilin hiába csak egy F-15A lett volna.
Az amcsik figyeltek az ilyenre, hogy azért aránylag nyugi legyen a térségben.
 
Van erre forrásod, mert nekem nem rémlik a sztori.
F-15 itt, nálunk igencsak boritott volna a bilin hiába csak egy F-15A lett volna.
Az amcsik figyeltek az ilyenre, hogy azért aránylag nyugi legyen a térségben.
Első F16 érdeklődésünket konkrétan ezért utasitotta el az USA.
De később,amikor elkezdődött a "tendereztetés"(valójában nem volt az,csak valami olyasmi),Boeing jelendkezett az ajánlattal.Kb rögtön el lett utasitva,túl drága lett volna nekünk az üzemeltetés (az M2000,F16/18/Gripen összehasonlitáson is az M2000-5 volt a legjobb,csak az ára és az üzemeltetési költsége miatt rögvest ki is esett)
Hát forráshoz végig kéne nyálazni a régi Top Gun,meg Új Honvédségi szemle,és hasonló újságokat.Többen is emlitették anno,mint érdekességet,hogy van ilyen ajánlat is.De senki nem vette komolyan,talán maga a Boeing se.
 
Status
Not open for further replies.