A 14 gép egy korábbi hivatalos közlés szerint minden évben 2000 órát repül. Ha a legutóbbi hivatalosan bejelentett óraszámhoz évente hozzáadunk kétezret akkor pont annyi jön ki, mint amennyit most "írtak", de a 30 ezer óra eléréséről nem volt még hivatalos bejelentés.
Váratlan meghibásodások persze lehetnek, de a gépek időszakos karbantartásai ütemezve vannak, ezért a gépek használata ehhez van igazítva. Ebből esetleg kettő lóghat ki nagyon, a hasraszállt 30-as a soron kívüli nagyjavítása miatt, és az összetört 42-es pótlására érkezett 44-es. Ez a két gép soha nem repült egyszerre, így bár technikailag 15 gépünk volt, a repült idő mégis csak 14 gépre oszlik el.
Induljunk el másik irányból. Menny repült időt vettünk a Gripenekhez 2026-ig? 16.800óra (2003-ban) +16.000óra (2012-ban) + 4.000 (2018-ban?)= 36.800 óra?
Ha most 30.000-nél tartanak, akkor még 2 év alatt 2026 márciusáig 6.800 órát kellene hogy repüljenek hogy kirepüljék a kifizetett időt, azaz 2000 helyett 3400 órát évente... ami valószínűleg a karbantartási kapacitások miatt nem lehetséges.
Lehetne mondani hogy jön még +2 gép 2025-ben és még +2 2026-ban, de a 2026-ban érkező 2 gép óraszáma valószínnűleg már csak nagyon kis mértékben vagy nem is fog beleszámítani a 2026-ig vett óraszámba. Az is valószínű hogy a +2 géppel együtt sem fognak 2 év alatt összesen 6800 órát repülni.
Hogy mennyit akarnak repülni utána a 2026-2036 időszakban, arról semmilyen információnk sincs, de úgy tűnik hogy az eddig megvett 36.800 órából is át fog még csúszni valamennyi (arányosan kb. 2000 óra) a 2026 márciusa utáni időszakra. Miért nem sikerül elérni 2026-ig a kb. 8 évvel ezelőtt betervezett összóraszámot? Amikor a +4000 órás kiegészítést megvették, akkor valamennyivel több mint kétezer órát repültek a gépek évente hogy behozzák az időarányos lemaradásukat és azt mondták hogy azért kell ez a +4000 óra hogy 2026-ig minden évre maradjon évente kétezer óra. De nem jön ki a matek... hacsak úgy nem hogy már akkor számoltak a +4 géppel. Számolástól függően kb. 125 órát repül egy gép évente átlagosan, ami 4*125óra=500 óra évente, ami 8 év alatt kb. 4000 óra. Ha arányosan számoljuk, akkor kb. a (14+4=)18 gép is úgy aránylik a 14 géphez, mint az évi (2000+500=)2500 óra a 2000 órához. És ha az eltolt beérkezéssel számolva minden évben hozzáadtunk volna a kb. +500 óra repült időt, akkor most időaráyosan kb. pont ott tartanánk ahol kellene.
Ha 2024-ben megérkezett volna a 4 gép, akkor 2026 márciusáig 2 év alatt kb. 1000 órát repülhettek volna. Azaz igy sem lett volna kirepülve a 2026-ig vett repült idő. Mivel a +4000 órát a az összetört gépek pótlása után vették, biztos hogy nem a balesetek miatti repülési tilalom miatt halmozódott fel ez a le nem repült idő. Persze az is lehet hogy rosszul emlékszem valamelyik számra vagy nem is 30 ezer óránál tartanak most és akkor már össze is dőlt a kis elméletem....