[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 736
76 814
113
...és pont ez az, ami mutatja, hogy jelentősen emeltek a pilóták kiképzési óraszámain a balesetek következtében is.
2018 óta volt 2 BAP, és 2025-ben megint megyünk.
Az egész hiszti onnan indult, hogy nem repülnek eleget a Gripen pilótáink.
Az utolsó BAP-on 304 óra ment a 4 gépbe 3 hónap alatt.
4 hónap alatt.
Ebben a tempóban a 14 gépünk összesen egy év alatt több mint 4200 órát repült volna.
4 gép 4 hónap 304 óra => 14 gép 12 hónap 3192 óra.
De nem repültek ennyit, mert eközben itthon meg az alatt a 4 hónap alatt szinte semmi nem történt, mert a 4-5 gép kinn volt a Baltikumban, 2+2 gép a hazai készültség, a többi gép meg általában kisebb időszakos karbantartáson volt hogy tudják a baltikumi gépeket váltani. Ezért kellett a +4 gép, ami az elcsúszott megrendelés miatt a következő balti kitelepülésre pont nem fog még ideérni, így még 2025-ben sem oldja meg ezt a problémát. Ráadásul svédországi éleslövészet is lesz 2025-ben, ha jól emlékszem.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 389
11 371
113
4 hónap alatt.

4 gép 4 hónap 304 óra => 14 gép 12 hónap 3192 óra.
De nem repültek ennyit, mert eközben itthon meg az alatt a 4 hónap alatt szinte semmi nem történt, mert a 4-5 gép kinn volt a Baltikumban, 2+2 gép a hazai készültség, a többi gép meg általában kisebb időszakos karbantartáson volt hogy tudják a baltikumi gépeket váltani. Ezért kellett a +4 gép, ami az elcsúszott megrendelés miatt a következő balti kitelepülésre pont nem fog még ideérni, így még 2025-ben sem oldja meg ezt a problémát. Ráadásul svédországi éleslövészet is lesz 2025-ben, ha jól emlékszem.

De nem érted, hogy ha másképp lenne, akkor másképp lenne? :D :D
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 736
76 814
113
Mesterséges intelligencia-fókuszú kiválósági központ : A tervekre még korai lenne részletesebben kitérni, de a Saab több technológiai területen is együttműködik a magyar kormánnyal, és támogatja Magyarország vadászgép-képességének fejlesztését" – a többi között ezt válaszolta lapunknak a Gripen vadászgépeket is gyártó svéd Saab sajtóosztálya...

A nagy hallgatást korábban katonai forrásaink azzal magyarázták, hogy a központ létrehozása „meglehetősen embrionális” állapotban van. Olyannyira, hogy – mint arról beszámoltunk – a parlament honvédelmi és rendészeti bizottságában is csak a kormányfő sajtótájékoztatójából értesültek a megállapodásról.

 
  • Vicces
Reactions: pöcshuszár

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 149
113
4 hónap alatt.

4 gép 4 hónap 304 óra => 14 gép 12 hónap 3192 óra.
De nem repültek ennyit, mert eközben itthon meg az alatt a 4 hónap alatt szinte semmi nem történt, mert a 4-5 gép kinn volt a Baltikumban, 2+2 gép a hazai készültség, a többi gép meg általában kisebb időszakos karbantartáson volt hogy tudják a baltikumi gépeket váltani. Ezért kellett a +4 gép, ami az elcsúszott megrendelés miatt a következő balti kitelepülésre pont nem fog még ideérni, így még 2025-ben sem oldja meg ezt a problémát. Ráadásul svédországi éleslövészet is lesz 2025-ben, ha jól emlékszem.
Mi scusi. Így csak 1200 órával többre jönne ki, mint az általad emlegetett 2000-es átlagos terhelés.
Miközben zajlott a Brave Warrior, ott volt az augusztus 20-ai (akkor 27) ünnep (felkészüléssel), a Szegedi légiparádé, az osztravai bemutató, Zeltweg. és akkor még a sima készenléti felszállásokról még nem beszéltünk. És nem, nem teljesen szüneteltek a kiképzési repülések sem!
Az eszedbe sem jutott, hogy esetleg szervezéssel úgy tudják időzíteni a gépek 800 órás karbantartását, hogy akkorra fogyjon el egyszerre több gépnek a repideje, amikorra megjön a +4 gép. És akkor mondjuk nem egyszerre nem 2-3 gép megy ki a svédekhez, hanem majd 4-5.
Azt különben honnan veszed, hogy "pont nem fog ideérni"? Ha nem egy időben van a BAP és a svéd éleslövészet, akkor azért nem akkora tragédia, hogy mindkettő 2025-ben lenne, nem? o_O
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 131
38 613
113
ja bombázóknak találtak célpontot. Igen. Mi meg a gripeneknek.

nem tud annyit a müveleti területen tartozkodni egy repülőgép hogy 10 12 sdbt oldjon. max a papucsosok ellen. ahogy a CAS is ott müködik merevszárnyasokkal meg a male uav

Van/lesz 16-18 Gripenünk, ebből mondjuk 2/3 ami biztosan bevethető egy időben. Tehát 10 bevethető gépünk van nagy bizonyossággal, talán 12 is néha. Ebből talán 3-4 amit levegő föld küldetést tud repülni, mert többi légteret védi és igyekszik távol tartani az ellensége légierő gépeit.
Baromira jó, ha az a 3-4 gép sok bombát vihet. Ha minket támadó erőnek nincs annyi eszköze, infrastruktúrája, hogy rá tudjunk dobni 24-32 db bombát, akkor az nem komoly támadás hanem vicc!

CAS egy európai országokra jellemző technológia szintű háborúban lényegében felejtős, mert teli van mindenki légvédelemmel: ha más nem MANPADS van mindenhol (kivéve nálunk! :p ). BUK meg hasonló 20-30 km-es hatótávolságú rendszerkből is van mindenkinek bőven - nálunk is lényegében ebből áll a földi légvédelem (NASAMS).

Végig az SDB-ről volt szó, ami egy 110 km-es hatótávú sikló bomba. Kb. a Tisza vonalánál leoldod és elrepül szinte az ukrán határig. A 110 km-es hatótáv több ezer négyzetkilométert jelent, ahol potenciális célpontos lehetnek. Ha ekkora területen nincs néhány tucat ellenséges célpont akkor vagy béna a felderítésünk vagy meg sem támadtak minket és vaklárma volt az egész!

Szóval nem hiszem hogy gedevedért fogunk kisebb bomba tartókat fejlesztetni. :)
Már ha méltóztatnak egyáltalán normális fegyverzetet venni a Gripenekre!
Itt at SDB nagyon csak a "beugró szint" lenne...RAMPAGE, SPICE, JDAM, METEOR, IRIS-T - ez már valami lenne!
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 889
35 355
113
Van/lesz 16-18 Gripenünk, ebből mondjuk 2/3 ami biztosan bevethető egy időben. Tehát 10 bevethető gépünk van nagy bizonyossággal, talán 12 is néha. Ebből talán 3-4 amit levegő föld küldetést tud repülni, mert többi légteret védi és igyekszik távol tartani az ellensége légierő gépeit.
Baromira jó, ha az a 3-4 gép sok bombát vihet. Ha minket támadó erőnek nincs annyi eszköze, infrastruktúrája, hogy rá tudjunk dobni 24-32 db bombát, akkor az nem komoly támadás hanem vicc!

CAS egy európai országokra jellemző technológia szintű háborúban lényegében felejtős, mert teli van mindenki légvédelemmel: ha más nem MANPADS van mindenhol (kivéve nálunk! :p ). BUK meg hasonló 20-30 km-es hatótávolságú rendszerkből is van mindenkinek bőven - nálunk is lényegében ebből áll a földi légvédelem (NASAMS).

Végig az SDB-ről volt szó, ami egy 110 km-es hatótávú sikló bomba. Kb. a Tisza vonalánál leoldod és elrepül szinte az ukrán határig. A 110 km-es hatótáv több ezer négyzetkilométert jelent, ahol potenciális célpontos lehetnek. Ha ekkora területen nincs néhány tucat ellenséges célpont akkor vagy béna a felderítésünk vagy meg sem támadtak minket és vaklárma volt az egész!

Szóval nem hiszem hogy gedevedért fogunk kisebb bomba tartókat fejlesztetni. :)
Már ha méltóztatnak egyáltalán normális fegyverzetet venni a Gripenekre!
Itt at SDB nagyon csak a "beugró szint" lenne...RAMPAGE, SPICE, JDAM, METEOR, IRIS-T - ez már valami lenne!
ez hogy a Tisza vonalába oldod és elmegy az ukrán határig vicces. :)
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 093
33 205
113
hova dobnak 10-12 SDB-t ??? honnan lenne annyi ??? :D most komolyan... legél már reális beveszed a sok maszlagot.
hova dob egy gép 10-12 SDB-t ???? komolyan kérdem. 2 db is bőven elég egy bevetésre.... hol láttál te éles helyzetbe 12 SDB oldást ?
Pl egy frissiben bemert ellenseges tuzerutegre?Egy sikeresen felderitett OPKra?Egy idoben kiszurt zl menetoszlopra?
Irjak meg vagy 3 oldalt?
Ja,es redundancia is kell,mert a siklobombakat is le tudja loni a legvedelem.
Spec ax Umbani leszletet en is folyton ajalgatom.No nem azert,mert bur,hanem mert vannak olyan jellemzői,amik hasznossa yeszik ( mondjuk azert,mert a burok angolai tapasztalatai nyoman tervezték...)
Siklobombak csak nagy magassagbol indithatok messzire,vagy draga mini sugarhajtomu kell bele.Kiveve az banit,amihez van occsobb segedraketa.
Szoval az van,hogy ahol a horizont alatt.elbokladzik az Alba,onnan a kis teljesitmenye miatt az pldott siklobomba nem fog elbokladzni s frontvonalig.Ha meg a kis yeljesitmenyevel tethelten fel akarja kuzdeni magát nagyobb tavolsagra megfelelo magassagra,csemege celpontot ad az ellen teruletvedo legvedelmi rendszereinek.
Es akkor arrol meg nem is beszeltunk,hogy annak a gaz ellennek lehetnek vadaszgepei,kello hatotavolsagu bvr rskettakkal,hogy a horizont alatt terhelten vanszorgo Albat is ugy kilöjek,mint a xart.....
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 454
63 893
113
MiG23 egy dragan uzemeltettheto,nagyan alacsony uzemideju,es a nekunk levo MF valtozat raadasul alacsony harcerteku tipus volt.
29es is draga üzemű volt,es alacsony harcerteku.Egy kivalo műrepülő gep,de semmire valo harceszkoz.Papiron volt csak jo,a valosagban nem.
Su22eink egy egyedi R29 hajtomuves alvaltozat volt.Ez oriasi problemat jelentett az uzemeltetesben.Papiron csereszabatos volt a 23MF hajtomuvel,de valosagban egy egyedi,a 22hez igazitott alvaltozat volt,amibol alig keszult
Lengyalak a Su22M4 modelt reptettek,ami fejlettebb volt,es a nagysorozatu alapbol gyartott hajtomuvel.
Kis pontosítás: a nálunk szolgálatban levő MF változat harcértéke egyátalán nem volt alacsony, se magunkhoz, se a kor színvonalához képest.
Más faktor miatt gondolhatod így, de a nettó műszaki paraméterei alapján a típus jó volt. Erős gép, erős fegyverzettel.
Amire te gondolsz, az két dolog: az egyszázados darabszám és a MiG-21-esre alapozott harceljárás, amivel a Magyar Néphadsereg Honi Légvédelmi repülőinek vadászirányítása lényegében egy "kicsit gyorsabb, kicsit dinamikusabb, kicsivel nagyobb repülési idejű és szembőltámadásra is alkalmas" MiG-21bisz klón szintjére degradálta a típust.
A MiG-23MF önmagában ennél lényegesen többet tudott, de ahhoz kellett volna a "23-as mindset" és legalább még egy, ha nem két század, azaz, egy MiG-23-as repülőezred.
Hogy értsük jól, amúgy a 16 géphez R-23R és R-23T rakétákból 108-108 darabot vettünk. Ez nem kevés, de a VSz-en és később az ex-VSz tagállamokon belül egyedül csak mi hajtottunk végre egyetlen egyszer ezzel a rakétával éleslövészetet, a többieknél ez rendszeres volt.

Nem véletlen, hogy a MiG-29-eshez már csak jóval kevesebb R-27R-t szereztünk be és nulla darab éleslövészetünk volt. Ebben is egyedülálló a "mutatványunk".

(Amúgy a nálunk rendszerben levő export 9.12-es MiG-29-esek fizikailag ténylegesen kihozható műszaki paraméterei lényegesen jobbak voltak a leszállított gyári paramétereknél. A gyári értékek, főleg a radar esetében ugyanis a legszűkebb keresztmetszetet jelentő transzformátorok képességéhez voltak lehangolva, mert ezeket az orosz nem tudta kellően jó és megbízhatóan egyenletes minőségben gyártani. Tehát a radar és a tűzvezető rendszer trafói valamiért tudottan szarok voltak, ahogy a radar magnetronja is alacsonyabb élettartamú volt és az orosz ezeket a külföldi vevőknél nehezebben tudta pótolni, így a teljes rendszerre az úgynevezett "export", vagy "békeidős" beállítást alkalmazta. De idehaza kiderült, hogy megfelelően összeválogatott és összehangolt alkatrészekből igen komoly paraméterű avionikát lehetett összehozni. Ahogy ez meg is történt, mert az egyik 29-esünk pl képes volt célt befogni (nem felderíteni, befogni!) 85km-ről.
Ez nyilván minden határon túl több, mint amire az R-27R képes, de el lehet gondolkozni ennek jelentőségén, pláne egy légi harchelyzet (az ellenfélnél ekkora távolságból riaszt be a besugárzásjelző, hogy befogás van), illetve a rakétatípus ismert jókora sebessége alapján.
Nem baj, mert ezek a dolgok nálunk elsikkadtak, lövészet hiányában "nem" is volt rájuk szükség.

Na ezek után kell-e csodálkozni azon, hogy a 18 éve meglévő magyar Gripen hányszor lőtt AMRAAM-al, vagy Sidewinderrel?

(Csak halkan jegyzem meg, a magyar Gripen idén már egy évvel öregebb, mint a MiG-23-as és a MiG-29-esek hazai története...)
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 134
7 189
113
Kis pontosítás: a nálunk szolgálatban levő MF változat harcértéke egyátalán nem volt alacsony, se magunkhoz, se a kor színvonalához képest.
Más faktor miatt gondolhatod így, de a nettó műszaki paraméterei alapján a típus jó volt. Erős gép, erős fegyverzettel.
Amire te gondolsz, az két dolog: az egyszázados darabszám és a MiG-21-esre alapozott harceljárás, amivel a Magyar Néphadsereg Honi Légvédelmi repülőinek vadászirányítása lényegében egy "kicsit gyorsabb, kicsit dinamikusabb, kicsivel nagyobb repülési idejű és szembőltámadásra is alkalmas" MiG-21bisz klón szintjére degradálta a típust.
A MiG-23MF önmagában ennél lényegesen többet tudott, de ahhoz kellett volna a "23-as mindset" és legalább még egy, ha nem két század, azaz, egy MiG-23-as repülőezred.
Hogy értsük jól, amúgy a 16 géphez R-23R és R-23T rakétákból 108-108 darabot vettünk. Ez nem kevés, de a VSz-en és később az ex-VSz tagállamokon belül egyedül csak mi hajtottunk végre egyetlen egyszer ezzel a rakétával éleslövészetet, a többieknél ez rendszeres volt.

Nem véletlen, hogy a MiG-29-eshez már csak jóval kevesebb R-27R-t szereztünk be és nulla darab éleslövészetünk volt. Ebben is egyedülálló a "mutatványunk".

(Amúgy a nálunk rendszerben levő export 9.12-es MiG-29-esek fizikailag ténylegesen kihozható műszaki paraméterei lényegesen jobbak voltak a leszállított gyári paramétereknél. A gyári értékek, főleg a radar esetében ugyanis a legszűkebb keresztmetszetet jelentő transzformátorok képességéhez voltak lehangolva, mert ezeket az orosz nem tudta kellően jó és megbízhatóan egyenletes minőségben gyártani. Tehát a radar és a tűzvezető rendszer trafói valamiért tudottan szarok voltak, ahogy a radar magnetronja is alacsonyabb élettartamú volt és az orosz ezeket a külföldi vevőknél nehezebben tudta pótolni, így a teljes rendszerre az úgynevezett "export", vagy "békeidős" beállítást alkalmazta. De idehaza kiderült, hogy megfelelően összeválogatott és összehangolt alkatrészekből igen komoly paraméterű avionikát lehetett összehozni. Ahogy ez meg is történt, mert az egyik 29-esünk pl képes volt célt befogni (nem felderíteni, befogni!) 85km-ről.
Ez nyilván minden határon túl több, mint amire az R-27R képes, de el lehet gondolkozni ennek jelentőségén, pláne egy légi harchelyzet (az ellenfélnél ekkora távolságból riaszt be a besugárzásjelző, hogy befogás van), illetve a rakétatípus ismert jókora sebessége alapján.
Nem baj, mert ezek a dolgok nálunk elsikkadtak, lövészet hiányában "nem" is volt rájuk szükség.

Na ezek után kell-e csodálkozni azon, hogy a 18 éve meglévő magyar Gripen hányszor lőtt AMRAAM-al, vagy Sidewinderrel?

(Csak halkan jegyzem meg, a magyar Gripen idén már egy évvel öregebb, mint a MiG-23-as és a MiG-29-esek hazai története...)
Úgy tudom, hogy minden Gripen pilótánk lőtt Sidewinder-rel, úgy tudom, hogy ez a kiképzés része és a svédek adják a rakétát a svédországi lövészethez. Volt cikk, hogy az ellőtt rakéta kabelet, amivel a sinhez csatlakozott meg is kapja a pilóta emlékbe.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 454
63 893
113
Úgy tudom, hogy minden Gripen pilótánk lőtt Sidewinder-rel, úgy tudom, hogy ez a kiképzés része és a svédek adják a rakétát a svédországi lövészethez. Volt cikk, hogy az ellőtt rakéta kabelet, amivel a sinhez csatlakozott meg is kapja a pilóta emlékbe.
Én úgy tudom, hogy legutóbb 2022-ben volt lövészet, de csak Sidewinderrel, ahogy a régi időkben is csak R-3Sz, R-13M, R-60-as lövészet volt, más nem. A 29-eseink az R-73-asokkal is csak egyetlen egyszer lőttek, szégyen szemre.

De még ha igazad is van, AMRAAM-al hányszor lőttünk?