[HUN] Vadászgépek beszerzése

Ez egy 2013-ban megjelent írás, a megadott forrásai meg sokkal korábbiak. Az idézett adat a JAS-39A-ra vonatkozik. Valószínűleg ez is valamilyen gyártói marketing anyagból származhat.
igen, tudom hogy régi adat, de nagyságrendileg nem hiszem hogy sokkal kevesebb lenne mára, különösen a mi öregedő gépeinken (bizonyos részek, például a katapult ülések már 30! évesek).
Én nem találtam frisebb adatot,
Ha igaz az hogy hat óra karantartás jut egy repült órára az F-35-nél, az nem nagy különbség a Gripenhez képest, ennyit akartam csak jelezni.
 
A költségeket nem darabszámra hanem repült órára kellene számolni! Így kimarad a képletből, hogy a Gripen hadrafoghatósága kb. 80% míg az F35-é kb. 30%. Tehát az egyiknél a 24 gép az kb. 19, a másiknál a 24 gép az kb. 8. Na így tessék ezt átszámolni!
Kíváncsi leszek, hogy a "csóró" KKE országoknál mennyi gép lesz ténylegesen bevethető hosszútávon és itt leginkább a románokra gondolva főleg az F-16 mellett.
 
A költségeket nem darabszámra hanem repült órára kellene számolni! Így kimarad a képletből, hogy a Gripen hadrafoghatósága kb. 80% míg az F35-é kb. 30%. Tehát az egyiknél a 24 gép az kb. 19, a másiknál a 24 gép az kb. 8. Na így tessék ezt átszámolni!
50+ százalék volt tavaly, 2021-ben meg 69.
De a többi is elég szarul teljesít, F-16D 59%.
 
  • Tetszik
Reactions: senki
A költségeket nem darabszámra hanem repült órára kellene számolni! Így kimarad a képletből, hogy a Gripen hadrafoghatósága kb. 80% míg az F35-é kb. 30%. Tehát az egyiknél a 24 gép az kb. 19, a másiknál a 24 gép az kb. 8. Na így tessék ezt átszámolni!
Tudjuk hogy mindenki hülye. Ezért vesz mindenki F35-öt, Gripen E -t meg eddig csak olyan ország vette, aki magának fogja gyártani.

A SAB propagandája szerint a Gripen üzemeltetési költséges sokkal kevesebb mint más típusoké. A Csehek szerint meg kicsit olcsóbb.

Szerintem a hadrafoghatóságnál is hasonló a helyzet. Például a 800 óránként szükséges Svédországi karbantartás beleszámít vajon abba az időbe, amikor nem hadrafogható? Mert szerintem bele kellene számolni.

Persze az sem mindegy hogy mennyit repül egy gép évente. Ha délelőtt repül egy gép, délután karbantartás alatt van, és ez megy egész héten, akkor rosszabb lesz a rendelkezésre állása, mintha egy héten csak egyszer repül, és utána egész héten bevetésre készen áll a hangárban. A valóságban melyik a jobb háború esetén?
 
Ez C/D szám vagy E/F?
A cikk a C/D-t számolja.
Tudjuk hogy mindenki hülye. Ezért vesz mindenki F35-öt, Gripen E -t meg eddig csak olyan ország vette, aki magának fogja gyártani.
Én arra akartam rávilágítani, hogy a cikk számítási módszere torzít. Ez tény, mindegy, hogy 30 vagy most már 50 % az F-35 hadrafoghatósága. Nem ítéletet kívántam hirdetni a gépek fölött. Sajnos az ilyen (egyre gyakoribb) színvonalú cikkeket, videókat olvasni/nézni sem nagyon érdemes, nem, hogy kitárgyalni a benne foglaltakat. Van egy előre meghatározott célja, és annak megfelelően torzítja az adatokat. Lassan az objektív információátadás eltűnik a világból.
 
Sajnos az ilyen (egyre gyakoribb) színvonalú cikkeket, videókat olvasni/nézni sem nagyon érdemes, nem, hogy kitárgyalni a benne foglaltakat.
Persze nem hibáztatni akarom a cikket a fórumon megosztó tagot, csak felhívom a figyelmet, hogy mennyire hiteles az én meglátásom szerint a cikk. Aztán cáfoljatok meg. Lehet, nincs igazam.
 
Egy kis vitaindító elmélkedés szeretnék nektek elindítani. :) Gripen mellett, milyen másik típusú századot tudnátok elképzelni EU gépek teljesítmény költség/óra. Amerikai típusok esetleg F18 Super Hornet Block III stb. kíváncsi vagyok a véleményetekre :)
Tehát Viktor egy BOEING megrendeléssel fogja Trump fennmaradó jóindulatát kivívni? :) Rájuk jár a rúd úgyis civil fronton, kell is a megrendelés. Sőt, anno úgyis legacy hornetet szeretett volna mindenki :)
 
Tehát Viktor egy BOEING megrendeléssel fogja Trump fennmaradó jóindulatát kivívni? :) Rájuk jár a rúd úgyis civil fronton, kell is a megrendelés. Sőt, anno úgyis legacy hornetet szeretett volna mindenki :)
Ez elég valószínűtlen: tök nem kell nekünk egy újabb 4G-s repülő.
Ha már amcsiktól kell valami, akkor az a nagy hatótávú légvédelem. Szóval ha már muszáj Trumpnak fizetni akkor olyanért tegyük, ami tényleg kell is nekünk...
 
A költségeket nem darabszámra hanem repült órára kellene számolni!
Szia,

Igen, murepulo gepeknel egyertelmuen.

Harci gepeknel meg harcertekre.
Ahol pl. foldi csapasmeresnel meg akkor se jonne ki, hogy 10 GripenE feler egy F-35-tel, ha ertektelennek vesszuk a 9 halott pilotat.
Vedovadasznak nyilvan jobb az ara'ny a Gripen szamara, ott vajon milyen szorzo lehet realis, 4 vagy 6?
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A nyugati katonai sajtó eléggé rárepült a témára, szóval valami gebasz lehet a megrendelések körül, nagyon elkezdtek magyarázkodni.
https://www.twz.com/air/you-dont-need-a-kill-switch-to-hobble-exported-f-35s
Amúgy ugyanazt legépelte a TWZ is, amit évek óta irogatok itt is... nem kell semmiféle távkapcsoló (ami amúgy iszonyat veszélyes lenne, ha valaki feltöri a gép adathálózatát és talál benn egy ilyen insta kill lehetőséget), simán elég elvágni az alkatrészellátást. Ez nem egy F-5 vagy F-14, melyek nagyrészt analóg repcsik voltak, tolórudas kormányrendszerrel - minden a világon digitális benne, azt pedig ha nem backupolod, megáll az időben (source kód nélkül).
Már maga az alkatrészellátás is elég, vagy a RAM festék, vagy a hajtómű valamelyik főeleme - egyszerűen olyan beruházás lenne ezek saját pótlása, hogy az lényegében kivitelezhetetlen. Kibaszott drága ehhez minden még úgy is, hogy a fél világ gyártja a darabjait.
A maintenance az egész harcképesség fenntartás lelke, az meg globális láncban van.
 
Szerintem a hadrafoghatóságnál is hasonló a helyzet. Például a 800 óránként szükséges Svédországi karbantartás beleszámít vajon abba az időbe, amikor nem hadrafogható? Mert szerintem bele kellene számolni.

Persze az sem mindegy hogy mennyit repül egy gép évente. Ha délelőtt repül egy gép, délután karbantartás alatt van, és ez megy egész héten, akkor rosszabb lesz a rendelkezésre állása, mintha egy héten csak egyszer repül, és utána egész héten bevetésre készen áll a hangárban. A valóságban melyik a jobb háború esetén?

@tindalos , helyre tudnád ezt tenni, vagy megerősíteni?
 
  • Tetszik
Reactions: Rferi66
Tehát Viktor egy BOEING megrendeléssel fogja Trump fennmaradó jóindulatát kivívni? :) Rájuk jár a rúd úgyis civil fronton, kell is a megrendelés. Sőt, anno úgyis legacy hornetet szeretett volna mindenki :)
Nevetséges lenne egy 4. gen. repcsik másik 4.gen.re váltani. Nagy különbség nem lenne. Nem hiszem, hogy lenne rá pénz...
 
Szia,

Igen, murepulo gepeknel egyertelmuen.

Harci gepeknel meg harcertekre.
Ahol pl. foldi csapasmeresnel meg akkor se jonne ki, hogy 10 GripenE feler egy F-35-tel, ha ertektelennek vesszuk a 9 halott pilotat.
Vedovadasznak nyilvan jobb az ara'ny a Gripen szamara, ott vajon milyen szorzo lehet realis, 4 vagy 6?
Üzemeltetési költségról volt szó, semmi másról! Ott a repült óra számít, a cikk nem azt számolta, ennyi.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek and bel

Persze, mostani polkorrekt EU konform szöveg, de magyarul nincs pénz. Portugália mind méretben, mind gazdaságban, mint lakosságszámban Magyarország párja. Sokan majd a Typhoon-ra tippelnek a spanyol szomszéd végett, de őket nem szeretik arrafele, meg a francia kapcsolat kiváló. A VH után közel egy milliós nagyságrendben portugálok emigráltak a franciákhoz, és a legjobban beilleszkedett csoport lett (nyelv, vallás, stb.) Sőt a legkeményebben dolgozó réteg volt és maradt. Tehát Rafale lehetséges.. meg őszintén, nekik tényleg felesleges az F-35.
 

Persze, mostani polkorrekt EU konform szöveg, de magyarul nincs pénz. Portugália mind méretben, mind gazdaságban, mint lakosságszámban Magyarország párja. Sokan majd a Typhoon-ra tippelnek a spanyol szomszéd végett, de őket nem szeretik arrafele, meg a francia kapcsolat kiváló. A VH után közel egy milliós nagyságrendben portugálok emigráltak a franciákhoz, és a legjobban beilleszkedett csoport lett (nyelv, vallás, stb.) Sőt a legkeményebben dolgozó réteg volt és maradt. Tehát Rafale lehetséges.. meg őszintén, nekik tényleg felesleges az F-35.

De most minden drága, pl.: 26 db Rafale-ért (22 db M és 4 db kétüléses) 7,6 milliárd dollár Indiától:

Remélem a svédek adnak a portugáloknak egy kedvező Gripen NG ajánlatot.