Ezt a franciák is így látják. Egy szakítást kikényszerítető ajánlat.
FCAS: Franciaország megkapja az új generációs vadászgépek fejlesztésének 80 százalékát?
Der Chef des französischen Flugzeugbauers Dassault, Eric Trappier, hat in der Vergangenheit bei mehreren Gelegenheiten darauf hingewiesen, dass sein Unternehmen aus seiner Sicht ohne die Unterstützung Dritter ein neues Kampfflugzeug bauen kann.
www.hartpunkt.de
A francia Dassault repülőgépgyártó cég vezérigazgatója,
Eric Trappier a múltban többször is kijelentette, hogy véleménye szerint cége képes új harci repülőgépet építeni harmadik fél támogatása nélkül. Továbbá elégedetlen a francia-német-spanyol FCAS (Future Combat Air System) fegyverzeti projekt felelősségi köreinek megosztásával, és néhány héttel ezelőtt, a Párizsi Légibemutatón adott interjújában egyértelmű vezetést szorgalmazott az FCAS alprojektjében, amely egy új harci repülőgép – az Új Generációs Vadászgép – fejlesztését célozta.
Alternatív megoldásként azt javasolta, hogy a Dassault kilépjen a programból.
Az FCAS konzorciumon belüli viták állítólag már oda vezettek, hogy a projekt következő 2
. fázisára vonatkozó ajánlatokat még mindig nem véglegesítették. Ebben a fázisban repülésre alkalmas demonstrátorokat kell építeni.
Ahogy a hartpunkt most jól informált forrásokból megtudta, a
francia kormány állítólag támogatta a Dassault követeléseit. Állítólag a berlini védelmi minisztériumot arról tájékoztatták, hogy Franciaország 80 százalékos részesedést kér az új generációs vadászgép gyártásában.
Ha ez igaz, akkor a nemzetek és az ipari partnerek közötti, hosszas tárgyalások során megállapított felelősségmegosztás teljesen felborulna. Akkor a partnerek között nem lehetne egyenlőségről beszélni. A megfigyelők feltételezik, hogy a munka több mint háromnegyedének kért részével
Franciaország tervezési szuverenitásra törekszik mind a repülőgép, mind a rendszerek rendszere tekintetében, ahol a vadászgép áll a középpontban.
A német vadászrepülőgép-gyártás számára ez hosszú távon valószínűleg a végét jelentené, mivel minden lényeges alkatrész francia kézben lenne. Az úgynevezett Collaborative Combat Aircraft, azaz a vadászgépet kísérő pilóta nélküli harci repülőgépek fejlesztése és építése valószínűleg nem kompenzálja ezt a veszteséget tömeg és szakértelem tekintetében. A Német Repülőgépipari Szövetség (BDLI) tanulmánya szerint a 4. csoportban szereplő
38 Eurofighter önmagában mintegy 7800 high-tech munkahelyet biztosít a Bundeswehr számára több mint 100 németországi vállalatnál.
Christoph Schmid, az SPD légierővel és FCAS-szal foglalkozó jelentéstevője a Bundestag védelmi bizottságában már egy ideje hall az iparági körökből a Dassault lehetséges erőfeszítéseiről a vadászgépek munkamegosztásának újraegyensúlyozására, de hivatalos megerősítést még nem kapott.
Ha a francia kormány valóban 80 százalékos részesedést követel, és ezt a követelést nem vonják vissza, Schmid úgy véli, hogy ez a közös projekt „végső harangja” lehet. „Ehhez nem érthetünk egyet” – mondta Schmid a hartpunktnak adott interjújában.
Mert ha a követelést elfogadják, túl sok függetlenségről és szuverenitásról mondanának le, és végső soron egy francia projektet finanszíroznának német pénzből.
A BDLI nem kívánt nyilatkozni. Amikor megkerestük az Airbus szóvivőjét, így válaszolt: „Elvből kiindulva nem kommentáljuk a kormányok által folytatott vagy nem folytatott megbeszéléseket. Ahogy azt már többször is hangsúlyoztuk, továbbra is elkötelezettek vagyunk az FCAS, az összes korábbi megállapodás és mindaz iránt, amit ez Európa számára jelent. Az év végéig tartó következő hónapok kulcsfontosságúak lesznek ahhoz, hogy gyorsan beléphessünk a program tényleges fejlesztési szakaszába. Ez elengedhetetlen az Európa előtt álló egyre növekvő globális biztonsági kihívások és a szuverén, csúcstechnológiás fegyverrendszerek iránti igény miatt.”
A Szövetségi Védelmi Minisztérium szóvivője rövid időn belül nem volt elérhető. A Védelmi Minisztériumon belüli források azonban kijelentették, hogy az FCAS konzorciumon belüli meglévő megállapodások továbbra is érvényesek a német félre. Mivel az új követeléseket Franciaország támasztja, ott is megoldást kell keresni, mondják. Most még várat magára, hogy az érintett szereplők, beleértve az alkalmazottakat és a beszállítókat, hogyan reagálnak a francia kezdeményezésre.
Az Airbus Defence and Space üzemi tanácsa rövid időn belül bejelentette, hogy hétfőre egy munkatársi értekezletet tart, amelyen az FCAS és a Dassault ügyeit is megvitatják.