[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
3 755
7 335
113
A MI-24 és H-145m helikoptereinket fel lehet szerelni rövidhatótávolságú légiharc rakéta konfigurációval is? Mert akkor drónokra is tudnának vadászni baráti légtérben ha a szükség kívánja. Az oroszok is használják erre a célra a KA-52 helikoptereiket....
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
24 514
48 718
113
A MI-24 és H-145m helikoptereinket fel lehet szerelni rövidhatótávolságú légiharc rakéta konfigurációval is? Mert akkor drónokra is tudnának vadászni baráti légtérben ha a szükség kívánja. Az oroszok is használják erre a célra a KA-52 helikoptereiket....
Lézeres 70-es elvben van hozzá: az amcsik is ezzel (APKWS) mennek már drónokra a Közel-Keleten.
Az FZ fejleszt is egy közelségi gyújtós harcirészt 70-es rakétjukhoz meg ott a gépágyúkonténer drónok ellen. Ezek az olcsóbb megoldások.
Drágább meg a Mistral ATAM ami helikre van, bár sztem az nincs integrálva 145-ösre meg félmillió EUR darabja...
 

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
5 538
18 530
113

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 044
90 315
113
Az északi országok mentőszolgálatai hogy használhatják ezt a típust, ha ilyen korlátai vannak? Vagy a típushoz létezik ilyen, csak a mi gépeinken nincs? A norvégoknál kb. 6 éve a hajtóműbeömlő szűrő jegesedése okozta a problémát.
Továbbra sem értem hogy ha ennek a típusnak ilyen korlátai vannak télen, akkor miért vesznek még belőle a norvég légimentők...

Paris, 18 June 2025 – The Norwegian Air Ambulance and Airbus have signed a frame contract for up to eight H145 helicopters, including the firm acquisition of two helicopters.

 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 894
4 422
113
Továbbra sem értem hogy ha ennek a típusnak ilyen korlátai vannak télen, akkor miért vesznek még belőle a norvég légimentők...

Paris, 18 June 2025 – The Norwegian Air Ambulance and Airbus have signed a frame contract for up to eight H145 helicopters, including the firm acquisition of two helicopters.



Ha IBF nélkül használják, vagy ha már tényleg létezik az IBF módosított, az erősebb hajtóműhöz igazított változata, akkor ennek a típusnak sincs több korlátja télen, mint bármelyik másik, ebbe a méretkategóriába tartozó típusnak.

Persze vehetnének nagyobb típust is, amin van "Full Icing Protection System", vagyis rotorlapátjégtelenítő is, de az egyrészt drágább lenne, másrészt meg lehet, hogy a "fogadóhely" (kórházak helipadja, stb.) méret/tömegkorlátai miatt nem járható út.
A svájci Rega légimentő szolgálat akart AW169-es helikoptereket venni rotorlapátjégtelenítővel felszerelve, a Leonardo el is kezdte tesztelni, de a tesztek azt mutatták, hogy a jégtelenítő használata miatt túl sok teljesítményt veszített a helikopter, ezért végül nem lett semmi a vételből. Az AW169-esnél nagyobb helikoptert meg a tömegkorlátok miatt nem tudnak használni.




Az Eurocopter anno azt reklámozta, hogy az EC155-öshöz lesz majd opcionális rotorlapátjégtelenítő. Nem lett.
A H160-asnál már nem is beszéltek rotorlapátjégtelenítésről. Elengedték a témát ebben a méretkategóriában és
ez a jelenlegi, vagyis a 2024-es helyzet náluk:

"In response to the challenges posed by in-flight icing, EASA requires that helicopters be equipped with certified equipment to safely operate in such conditions. An example of a system that is employed by Airbus Helicopters, is FIPS (Full Icing Protection System). The system is currently integrated on the NH90 and H225 and is being tested on the H175."




Szóval, mint korábban is mondtam, az AW139 a legkisebb olyan helikopter jelenleg, ami felszerelhető Full Icing Protection System-mel.
Úgy látszik, egy bizonyos méret/hajtóműteljesítmény alatt a rotorlapátjégtelenítés már egyszerűen túl sok energiát vonna el a hajtóművektől, ezért nem nagyon tudják a kisebb helikoptereken megcsinálni.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 044
90 315
113
Szóval, mint korábban is mondtam, az AW139 a legkisebb olyan helikopter jelenleg, ami felszerelhető Full Icing Protection System-mel.
Úgy látszik, egy bizonyos méret/hajtóműteljesítmény alatt a rotorlapátjégtelenítés már egyszerűen túl sok energiát vonna el a hajtóművektől, ezért nem nagyon tudják a kisebb helikoptereken megcsinálni.
Kb. 10 évvel ezelőtt AW139-eseket akartak venni... aztán vettek inkább H145-öt, egy olyan gépet amiről ezek szerint előre tudni lehetett hogy kb. októbertől márciusig csak korlátozásokkal repülhet, ennek ellenére kutató-mentő - SOF - légi támogató szerepkört szántak neki amire egész évben szükség lenne, pilótaképzésre egyre több helyen tartják drágának és túlautomatizáltnak, és a mentőhelikopteresektől már tudni lehetett hogy ennél a típuscsaládnál az üzemanyag mennyiség csökkenti a szállítható hasznos terhet a szállító feldadatoknál, ennek ellenére mégsem az ötlapátos változatot rendelték, a gyártó meg ígérte a 95% feletti bevethetőséget és a nagyfokú rendszerazonosságot a nagyobb típussal...
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 894
4 422
113
Kb. 10 évvel ezelőtt AW139-eseket akartak venni...

Igen, de akkor még arról volt szó, hogy csak egyetlen típus lesz beszerezve. Ehelyett lett két típus, ami sokkal ideálisabb. És a H225M-hez van rotorlapátjégtelenítő rendszer is. Az már más kérdés, hogy vajon azt legalább azzal kértük-e, megvettük-e hozzá, és ha igen, akkor hány darabhoz, vagy pedig itt is "ki lett spórolva" úgy, mint az általunk vásárolt KC-390-esből az EVS, meg valószínűleg a radar is, stb.

aztán vettek inkább H145-öt, egy olyan gépet amiről ezek szerint előre tudni lehetett hogy kb. októbertől márciusig csak korlátozásokkal repülhet, ennek ellenére kutató-mentő - SOF - légi támogató szerepkört szántak neki amire egész évben szükség lenne, pilótaképzésre egyre több helyen tartják drágának és túlautomatizáltnak

Hát, mint látod, azért veszik ezt a típust sokan, mind katonai, mind polgári célokra, szóval nem rossz ez. Vannak korlátai persze, de ezek főleg a kis méretéből fakadnak.

és a mentőhelikopteresektől már tudni lehetett hogy ennél a típuscsaládnál az üzemanyag mennyiség csökkenti a szállítható hasznos terhet a szállító feldadatoknál

Ez minden helikopternél így van, nem csak ennél a típusnál.

ennek ellenére mégsem az ötlapátos változatot rendelték, a gyártó meg ígérte a 95% feletti bevethetőséget és a nagyfokú rendszerazonosságot a nagyobb típussal...

Sajnos az ötlapátos változat pont rossz időben jött, mert addigra már talán meg voltak rendelve a mieink. Ha kicsit korábban jön, akkor talán azt rendeltük volna. Bár ki tudja, lehet, hogy ugyanúgy ment volna a garasoskodás és spórolásból az olcsóbb, négylapátost vettük volna még akkor is.
Ha tényleg azt mondták, hogy nagyfokú rendszerazonosság lesz, akkor ordas nagyot hazudtak. Talán a robotpilóta, meg pár műszer lehet azonos a H225-ben használtakkal, meg persze a rájuk aggatható fegyverek, eszközök, de semmi más nem azonos és nem is lehet az, mivel teljesen különböző típusokról van szó. De ennek minden, a helikopterekhez kicsit is értő ember számára nyilvánvalónak is kellett lennie már a beszerzés előtt is.


Amúgy meg, a fene sem tudja, mely típus, vagy típusok lehettek volna jobbak ezeknél...
Ha egy típust vettünk volna, akkor annak mindenképpen lettek volna hátrányai. Van, amihez túl nagy lett volna, van amihez meg túl kicsi. De ha csak egy típus lett volna beszerezve, akkor, bár korábban nem voltam oda érte túlzottan, de mostani fejjel úgy gondolom, hogy a Black Hawk jó választás lehetett volna. Valóban kiforrott típus és mivel rengeteg áll belőle rendszerben, ezért alkatrész is bőven van hozzá. Kifejezetten katonai célra lett kifejlesztve, ezért a sérülés- és lövedékállósága is jó. Létezik hozzá a hajtóművek hőképét csökkentő berendezés, na meg tisztességesen fel is fegyverezhető és a fegyverintegráció nem csak papíron létezik hozzá, hanem ténylegesen.
Viszont jópár feladatra már túl nagy és túl hangos. A másik oldalról meg, szűkebb a hely benne, kevesebb ember fér bele, kevesebb terhet tud elvinni akár külső függesztéssel, akár belül, mint a H225, S-92, AW101...

Ha két típusban gondolkodunk, akkor viszont szerintem a mostani két típusnál nehéz lenne jelentősen jobbat mondani. A kicsinek, ha két hajtóműves típust akarunk (és katonai célra, ha az ellenség felett is repkedni akarunk, akkor én a 2 hajtóműves típusokat preferálom, mert, ha bármilyen okból, akár csak műszaki hiba miatt leáll az egyetlen hajtómű ellenséges terület felett, és emiatt ott kell kényszerleszállni, nos, az ellenség nem mindig lovagokból áll, mint azt láttuk Szíriában is a jordán F-16 pilóta kapcsán... és aztán az ilyen felvételek elég morálrombolóak tudnak lenni bárki számára), akkor mi lehetett volna jobb a H145-nél? Szerintem semelyik másik létező típus sem lett volna jobb a 4 tonna alatti, vagyis a "light utility" kategóriából.
A nagyobb típusnál már szélesebb a paletta, de ott meg attól függ, hogy mit várunk attól a típustól.
Sok terhet, vagy sok embert tudjon szállítani, ez az elsődleges? Akkor S-92, vagy AW101. Esetleg a jóval nagyobb Chinook.
Legyen tényleg jól felfegyverezhető, bejáratott és sérülésálló is a teher- és személyszállítási képesség mellett, szóval afféle mindenes? Akkor Black Hawk.
Legyen valamennyire felfegyverezhető, de azért viszonylag sok/nagy terhet, vagy sok embert is tudjon szállítani? Akkor H225M.
Legyen fancy új európai kompozit csoda, de kb. Black Hawk teljesítménnyel? Akkor NH90, vagy AW189.
Abszolute cutting-edge legyen? Akkor nevezzünk be a V-280-asra.

Ha pedig 3, vagy több típusban gondolkodunk, akkor jöhetnek még az AW139, H160 és hasonló, vagyis a közepes szállítóknál kisebb, de a könnyű, kéthajtóműves "light utility" heliknél nagyobb, "medium utility" kategóriás 4-8 tonna közötti típusok is.

Hát én valahogy így látom ezt.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 366
104 466
113
Igen, de akkor még arról volt szó, hogy csak egyetlen típus lesz beszerezve. Ehelyett lett két típus, ami sokkal ideálisabb. És a H225M-hez van rotorlapátjégtelenítő rendszer is. Az már más kérdés, hogy vajon azt legalább azzal kértük-e, megvettük-e hozzá, és ha igen, akkor hány darabhoz, vagy pedig itt is "ki lett spórolva" úgy, mint az általunk vásárolt KC-390-esből az EVS, meg valószínűleg a radar is, stb.
Bali Tamás azt mondta ha jegesedési orobléma van a H145M-el, akkor a 225-ösök repülnek. Nem mondta, hogy van rajta, de ha ilyen körülmények közt ez nem okoz azokon problémát, akkor feltételezhetjük, hogy rendelkeznek jégtelenítővel.. Ezt egyébként vmilyen belső/külső képről meg lehet allapítani?

Illetve rendelkezhetnek időjárásradarral is, ami szintén segíti a rossz idős repülést.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek and wolfram

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 894
4 422
113
Bali Tamás azt mondta ha jegesedési orobléma van a H145M-el, akkor a 225-ösök repülnek. Nem mondta, hogy van rajta, de ha ilyen körülmények közt ez nem okoz azokon problémát, akkor feltételezhetjük, hogy rendelkeznek jégtelenítővel.. Ezt egyébként vmilyen belső/külső képről meg lehet allapítani?

Illetve rendelkezhetnek időjárásradarral is, ami szintén segíti a rossz idős repülést.

Nekem most úgy rémlik, hogy azt olvastam valahol (lehet, hogy itt a HTKA-n), hogy néhányat, de talán nem mindet, jégtelenítő rendszerrel vettük, de nem voltam biztos ebben.

Ezt egyébként vmilyen belső/külső képről meg lehet allapítani?
Szerintem azok a fekete kábelek a rotorlapátok bekötési pontjainál a rotorlapátjégtelenítő részei

Szolnokon-az-elso-ket-H225M-helikopter-1.jpg


De azt nem tudom, hogy ez minden H225M-en rajta van-e már gyárilag és, hogy kell-e még más olyan berendezés is a FIPS-hez/rototlapátjégtelenítéshez, ami kívülről nem látható és ami esetleg nincs benne a "bekábelezett" helik mindegyikében.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 366
104 466
113
Nekem most úgy rémlik, hogy azt olvastam valahol (lehet, hogy itt a HTKA-n), hogy néhányat, de talán nem mindet, jégtelenítő rendszerrel vettük, de nem voltam biztos ebben.


Szerintem azok a fekete kábelek a rotorlapátok bekötési pontjainál a rotorlapátjégtelenítő részei

Szolnokon-az-elso-ket-H225M-helikopter-1.jpg


De azt nem tudom, hogy ez minden H225M-en rajta van-e már gyárilag és, hogy kell-e még más olyan berendezés is a FIPS-hez/rototlapátjégtelenítéshez, ami kívülről nem látható és ami esetleg nincs benne a "bekábelezett" helik mindegyikében.
Ez alapján a poszt alapján 225-ösök megkapták a jégtelenítő rendszert.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 366
104 466
113
Lengyel pletyka

Nem zárható ki, hogy a közeljövőben a budapesti kormány bejelenti egy speciális harci helikopterek beszállítójának kiválasztását, ami lehetővé teszi a Honvédség műveleti képességeinek folyamatos modernizálását és bővítését. A lehetséges beszállítók közé tartozik a Leonardo és az AW249

 

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
5 538
18 530
113
Lengyel pletyka

Nem zárható ki, hogy a közeljövőben a budapesti kormány bejelenti egy speciális harci helikopterek beszállítójának kiválasztását, ami lehetővé teszi a Honvédség műveleti képességeinek folyamatos modernizálását és bővítését. A lehetséges beszállítók közé tartozik a Leonardo és az AW249

Be baszna, regita nincs szo rola nem is prio ellentetben a dron es az mlrs kepeseggel szemben es azok ugyeben sincs alairas pedig….