Saab 37 Viggen (Svédország)

A Jaguar topikban posztoltam egy angol pilótával készült interjút. Szerinted a gép sokkal jobb volt, mint a Jaguar és a pilótáik is messze az angol átlag felett voltak. A Viggenben és Drakenben is már akkor volt digitális data link, mikor a data link híét sem hallotta az átlagos USAF gép.

A vadász változatra gondoltam, hogy az mennyire volt potens. Mert ugye ez alapvetően egy harmadik generációs gép, de nem sokkal a gyártás megkezdése (1971) után kezdtek kijönni a negyedik generációs gépek. Persze a potenciális ellenség szovjeteknél csak a 80-as évek közepén.
 
Az is jó volt. Jenki licenszelt rakéta volt hozzá és a radarja is olyan volt, hogy aki találkozott vele, lesett az álla. Az első generációs F-15A radarjához hasonlították a '80-as években. A MiG-23ML/MF-et is elvileg hülyére lehetett volna pofozni velük a GCI + data linkkel.
 
Az is jó volt. Jenki licenszelt rakéta volt hozzá és a radarja is olyan volt, hogy aki találkozott vele, lesett az álla. Az első generációs F-15A radarjához hasonlították a '80-as években. A MiG-23ML/MF-et is elvileg hülyére lehetett volna pofozni velük a GCI + data linkkel.

Nem SkyFlash-t használt? Persze az is Sparrow származék.

Mindegy, szép gép.
 
A képen a SAAB által pár éve repülőképesé tett AJS-37-es Viggen látható, amely földi célok ellen optimailzált AJ-37-esből lett kialakítva.
Ez az első generációs Viggen, amiben még a sok korlátozással használható ~11.5 tonnás tolóerejű RM-8A hajtóművek voltak.

A fentebb emlegetett JA-37-es Jaktviggen már egy másik világ volt. Valamivel nehezebbre sikeredett, de hajtóműve 13.5 tonnás fékpadi tolóerővel bíró RM-8B volt, amelyben a kompresszor egy fokozattal többel rendelkezett, a forszázskamra pedig valamivel nagyobb átmérőjű és hosszabb volt. Nagyobb lett a levegőátfutás a sűrítési viszony és a turbina előtti illetve a forszázskamrában a gázhő. De mindezek mellett a legfontosabb az volt, hogy a gép hajtóműve lényegében semmiféle korlátozással nem rendelkezett. A radarja az alapverzióhoz képest többet tudott, a tűzvezető rendszere pedig különösen a JA-37D megjelenésével vált igazán potenssé, mivel ez már megkapta az AIM-120-as rakétákat is.

A Jaktviggen hátránya a később többfeladatúvá tett AJ illetve AJS-hez képest, hogy pilóta szemszögből valamivel jobban hasonlított egy "vasalóhoz", azaz a felületi terhelés nagyon megnőtt, de legalább a gyorsulására nem volt panasz. Nagyobb csúcssebesség és csúcsmagasság jellemezte.
Ami még gond volt, hogy az amúgy is kevés belső hely tovább zsugorodott, mivel ebben még nagyobb lett a hajtómű, így a gép hatótávja csak azzal az egy póttartállyal volt értékelhető szintre hozható.
Sajnos az összes Jaktviggent szétvágták 2006-ban (amikor az F-14D-ket is, így ebben az évben valami igazán komoly ostobasági hullám tombolt Nyugaton), habár az is tény, hogy ennél az alváltozatnál már kezdtek megjelenni a strukturális gyengülések, hajszálrepedések, amelyek a prognosztizált üzemidőnek amúgy is rendesen alávágtak, miközben az egyes gépek üzemórára vetített kerozin-igénye (a politikusok számára legjobban eladható paraméter) jóval meghaladta az épp elterejedés alatt álló Gripenét.
 
780499.jpg
 
Rövid leírás, 6 kép.

Az JA-37 elfogó vadász változat (Jakt), lokátora Ericsson PS-46/A, fegyverzete: 30mm Oerlikon gépágyú, RB-72 (AIM-9J), vagy RB74 (AIM-9L) közeli és Sky Flash közepes hatótávolságú levegő- levegő rakéták. 149 db épült belőle.
412486.jpg


Saab-37-Viggen-7.jpg


AJ-37 támadó változat (Attack-Jackt), lokátora Ericsson PS-37/A többfunkciós terepkövető, térképező, távolságmérő. Fegyverzete: gépágyú nincs, RB-04E levegő vízfelszin, RB-05A levegő-föld, RB-72, RB-74 levegő-levegő rakéták, M-70 nem irányítható rakéta blokk, különféle típusú bombák, zavaró, gépágyú konténerek.
Egyik változat sem utántölthető. 103 db készült.
Saab_AJ_37_Viggen_23.jpg


65d564c90cd6815b667f1a5b67ea38d0.jpg


SF-37 optikai felderítő változat (Spaning Foto). 28 db készült belőle.
Flugausstellung_Hermeskeil_Saab_AJFS_37_Viggen_-_Flickr_-_KlausNahr.jpg


SK-37 kétüléses oktató változat (Skol) 17 db készült.
83400925a315c17789110327fbf09a16.jpg