Saab 37 Viggen (Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 966
30 672
113
Masszív egy kályhacsöve van az sicher
GyuDUH9Xgms.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 706
66 053
113
Es akkor azt nem tudom, hogy a Jaktviggen hangjara emlekszel-e 98-2000-ből, mikor Kecskeméten járt? Mert annak mégnagyobb volt a fúvócsöve... és a hangja is.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Es akkor azt nem tudom, hogy a Jaktviggen hangjara emlekszel-e 98-2000-ből, mikor Kecskeméten járt? Mert annak mégnagyobb volt a fúvócsöve... és a hangja is.
Hát igen, régi szép idők, mikor még Kecsóra helybe-jöttek az ilyen és hasonló csodarepülők!!! Ilyen se nagyon lesz többet?!
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Hát igen, régi szép idők, mikor még Kecsóra helybe-jöttek az ilyen és hasonló csodarepülők!!! Ilyen se nagyon lesz többet?!
Már csak azért sem, mert a típusválaszték szűkül. A hh után tengernyi típus volt, amik aktív szolgálatban voltak vagy kezdték.

Jaguar, F-4, Harrier, Mirage-2000, Gripen, F-16, F-15, A-10, jött a szomszédból az Orao, Tornado, Hornetek. MiG-21/29, Szu-27, Szu-22, volt MiG-23 még egy ideig. A Viggen hadrendben volt, osztrákoknál a Draken is.

Ma meg jenki nem repül, emiatt van F-16, F-16, F-16, F-4 már csak satikon, Jaguar sehol, Tornado csak statikon, de ott se sokáig már. Hornet még repül, Mirage-2000 lassan eltűnik, van Gripen, Gripen, Gripen, 29-es lassan eltűnik, Szu-27 ritka vendég. Draken, Viggen már csak a svéd "múzeumi gépek". Az F-35 elterjedése után F-16 is ritkább lesz...
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 705
12 177
113
Már csak azért sem, mert a típusválaszték szűkül. A hh után tengernyi típus volt, amik aktív szolgálatban voltak vagy kezdték.

Jaguar, F-4, Harrier, Mirage-2000, Gripen, F-16, F-15, A-10, jött a szomszédból az Orao, Tornado, Hornetek. MiG-21/29, Szu-27, Szu-22, volt MiG-23 még egy ideig. A Viggen hadrendben volt, osztrákoknál a Draken is.

Ma meg jenki nem repül, emiatt van F-16, F-16, F-16, F-4 már csak satikon, Jaguar sehol, Tornado csak statikon, de ott se sokáig már. Hornet még repül, Mirage-2000 lassan eltűnik, van Gripen, Gripen, Gripen, 29-es lassan eltűnik, Szu-27 ritka vendég. Draken, Viggen már csak a svéd "múzeumi gépek". Az F-35 elterjedése után F-16 is ritkább lesz...
10-15 év múlva majd az MLU F-16-osokat sírja vissza mindenki.
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 823
9 688
113
Elég fura szárnyai vannak. Mintha nem is az lenne, hogy vannak főszárnyai és mellé a kacsaszárny (elől), hanem két főszárnya lenne (elől és hátul).
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 706
66 053
113
Elég fura szárnyai vannak. Mintha nem is az lenne, hogy vannak főszárnyai és mellé a kacsaszárny (elől), hanem két főszárnya lenne (elől és hátul).

Gratulálok.
A Viggen ugyanis nem kacsaszárnyas gép, hiába hiszi ezt tévesen mindenki. A Viggen egy szuperszonikus duplafedelű gép, ugyanis az elöl lévő szárny nem vezérsík.
Van rajta mechanizáció, de az nem mint a vízszintes vezérsíkon a magassági kormány, hanem, mint szárnyon a fékszárny funkcionál. Ugyanis a gépen az elöl és felül elhelyezett első szárnyfelület felhajtóerőtermelő szereppel bír, a rajta termelődő felhajtóerőt pedig a rajta elhelyezett ívelőlap, vagy fékszárny szabályozza. Ezen túl vannak a fő szárnyon elevonok.
Az a baj, hogy a legtöbb hazai és külföldi írás is a canard dizájnhoz sorolja a Viggent és az XB-70 Valkyre-t is, holott ezeken a gépeken negatív kitérítése nincs az előszárnynak, míg a kacsaszárnyas gépeknél a szárny előtt elhelyezett felület egy vízszintes vezérsík, aminek pozitív és negatív kitérítése is van.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Gratulálok.
A Viggen ugyanis nem kacsaszárnyas gép, hiába hiszi ezt tévesen mindenki. A Viggen egy szuperszonikus duplafedelű gép, ugyanis az elöl lévő szárny nem vezérsík.
Van rajta mechanizáció, de az nem mint a vízszintes vezérsíkon a magassági kormány, hanem, mint szárnyon a fékszárny funkcionál. Ugyanis a gépen az elöl és felül elhelyezett első szárnyfelület felhajtóerőtermelő szereppel bír, a rajta termelődő felhajtóerőt pedig a rajta elhelyezett ívelőlap, vagy fékszárny szabályozza. Ezen túl vannak a fő szárnyon elevonok.
Az a baj, hogy a legtöbb hazai és külföldi írás is a canard dizájnhoz sorolja a Viggent és az XB-70 Valkyre-t is, holott ezeken a gépeken negatív kitérítése nincs az előszárnynak, míg a kacsaszárnyas gépeknél a szárny előtt elhelyezett felület egy vízszintes vezérsík, aminek pozitív és negatív kitérítése is van.
Bocsi, de szerintem pont azért amit leírtál, a Viggen ténylegesen kacsaSZÁRNYÚ gép, mert az elöl lévő felületnek is szárny-funkciója van (nem véletlen, hogy a rajta lévő mozgó felületet "flap"-nak hívják, ami fékszárnyat/ívelőlapot jelent). Az összes többi olyan gép ahol az elöl elhelyezett felület kormánylapként funkcionál (vagyis mindkét irányban ki tud térni) - azok valójában kacsa-vezérsíkos gépek, tehát a vezérsíkot építették be a szárny elé átpozicionálva!!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 706
66 053
113
Bocsi, de szerintem pont azért amit leírtál, a Viggen ténylegesen kacsaSZÁRNYÚ gép, mert az elöl lévő felületnek is szárny-funkciója van (nem véletlen, hogy a rajta lévő mozgó felületet "flap"-nak hívják, ami fékszárnyat/ívelőlapot jelent). Az összes többi olyan gép ahol az elöl elhelyezett felület kormánylapként funkcionál (vagyis mindkét irányban ki tud térni) - azok valójában kacsa-vezérsíkos gépek, tehát a vezérsíkot építették be a szárny elé átpozicionálva!!

Na igen. Ez is igaz, viszont ettől még tekinthető duplaszárnyúnak is.
Viszont ettől még igazad van.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

luperator

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
1 061
1 669
113
https://www.dvidshub.net/image/4933389/swedish-pilots-presented-with-us-air-medal

November 28-án négy Viggen pilóta amerikai kitüntetést kapott egy SR-71-et érintő repülőesemény kapcsán. A rövidhír szerint a 1987. jún. 29-én a Balti-tenger fölött repült a Blackbird, majd hajtóműhiba következtében 25.000 lábra süllyedt svéd légtérben, ahol két Viggen géppár "elfogta" és a biztonságos nemzetközi légtérbe kísérte.