Saab 37 Viggen (Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 487
14 276
113
A Jaguar topikban posztoltam egy angol pilótával készült interjút. Szerinted a gép sokkal jobb volt, mint a Jaguar és a pilótáik is messze az angol átlag felett voltak. A Viggenben és Drakenben is már akkor volt digitális data link, mikor a data link híét sem hallotta az átlagos USAF gép.

A vadász változatra gondoltam, hogy az mennyire volt potens. Mert ugye ez alapvetően egy harmadik generációs gép, de nem sokkal a gyártás megkezdése (1971) után kezdtek kijönni a negyedik generációs gépek. Persze a potenciális ellenség szovjeteknél csak a 80-as évek közepén.
 
M

molnibalage

Guest
Az is jó volt. Jenki licenszelt rakéta volt hozzá és a radarja is olyan volt, hogy aki találkozott vele, lesett az álla. Az első generációs F-15A radarjához hasonlították a '80-as években. A MiG-23ML/MF-et is elvileg hülyére lehetett volna pofozni velük a GCI + data linkkel.
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 487
14 276
113
Az is jó volt. Jenki licenszelt rakéta volt hozzá és a radarja is olyan volt, hogy aki találkozott vele, lesett az álla. Az első generációs F-15A radarjához hasonlították a '80-as években. A MiG-23ML/MF-et is elvileg hülyére lehetett volna pofozni velük a GCI + data linkkel.

Nem SkyFlash-t használt? Persze az is Sparrow származék.

Mindegy, szép gép.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
A képen a SAAB által pár éve repülőképesé tett AJS-37-es Viggen látható, amely földi célok ellen optimailzált AJ-37-esből lett kialakítva.
Ez az első generációs Viggen, amiben még a sok korlátozással használható ~11.5 tonnás tolóerejű RM-8A hajtóművek voltak.

A fentebb emlegetett JA-37-es Jaktviggen már egy másik világ volt. Valamivel nehezebbre sikeredett, de hajtóműve 13.5 tonnás fékpadi tolóerővel bíró RM-8B volt, amelyben a kompresszor egy fokozattal többel rendelkezett, a forszázskamra pedig valamivel nagyobb átmérőjű és hosszabb volt. Nagyobb lett a levegőátfutás a sűrítési viszony és a turbina előtti illetve a forszázskamrában a gázhő. De mindezek mellett a legfontosabb az volt, hogy a gép hajtóműve lényegében semmiféle korlátozással nem rendelkezett. A radarja az alapverzióhoz képest többet tudott, a tűzvezető rendszere pedig különösen a JA-37D megjelenésével vált igazán potenssé, mivel ez már megkapta az AIM-120-as rakétákat is.

A Jaktviggen hátránya a később többfeladatúvá tett AJ illetve AJS-hez képest, hogy pilóta szemszögből valamivel jobban hasonlított egy "vasalóhoz", azaz a felületi terhelés nagyon megnőtt, de legalább a gyorsulására nem volt panasz. Nagyobb csúcssebesség és csúcsmagasság jellemezte.
Ami még gond volt, hogy az amúgy is kevés belső hely tovább zsugorodott, mivel ebben még nagyobb lett a hajtómű, így a gép hatótávja csak azzal az egy póttartállyal volt értékelhető szintre hozható.
Sajnos az összes Jaktviggent szétvágták 2006-ban (amikor az F-14D-ket is, így ebben az évben valami igazán komoly ostobasági hullám tombolt Nyugaton), habár az is tény, hogy ennél az alváltozatnál már kezdtek megjelenni a strukturális gyengülések, hajszálrepedések, amelyek a prognosztizált üzemidőnek amúgy is rendesen alávágtak, miközben az egyes gépek üzemórára vetített kerozin-igénye (a politikusok számára legjobban eladható paraméter) jóval meghaladta az épp elterejedés alatt álló Gripenét.
 

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 780
8 333
113
780499.jpg
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 032
24 587
113
Rövid leírás, 6 kép.

Az JA-37 elfogó vadász változat (Jakt), lokátora Ericsson PS-46/A, fegyverzete: 30mm Oerlikon gépágyú, RB-72 (AIM-9J), vagy RB74 (AIM-9L) közeli és Sky Flash közepes hatótávolságú levegő- levegő rakéták. 149 db épült belőle.
412486.jpg


Saab-37-Viggen-7.jpg


AJ-37 támadó változat (Attack-Jackt), lokátora Ericsson PS-37/A többfunkciós terepkövető, térképező, távolságmérő. Fegyverzete: gépágyú nincs, RB-04E levegő vízfelszin, RB-05A levegő-föld, RB-72, RB-74 levegő-levegő rakéták, M-70 nem irányítható rakéta blokk, különféle típusú bombák, zavaró, gépágyú konténerek.
Egyik változat sem utántölthető. 103 db készült.
Saab_AJ_37_Viggen_23.jpg


65d564c90cd6815b667f1a5b67ea38d0.jpg


SF-37 optikai felderítő változat (Spaning Foto). 28 db készült belőle.
Flugausstellung_Hermeskeil_Saab_AJFS_37_Viggen_-_Flickr_-_KlausNahr.jpg


SK-37 kétüléses oktató változat (Skol) 17 db készült.
83400925a315c17789110327fbf09a16.jpg