A II. világháború (1939 - 1945)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 547
45 140
113
Azt azért vedd számításba, hogy a Me-262-esek többségét kik repülték. Ezen felül vadász / bomber arányt nézd meg. Ha tömegesen pórbálkoztak volna ezzel, tiszta vadász vs vadász összecsapsában, akkor csúnya vége lett volna.


Ezért is.


Az energia fölény önmagában kevés, ha annyira nem lehet műrepülni a géppel, amennyire nem lehetett a 262-sel.
Mennyire nem lehetett repülni a Me-262 vel? A jet lét akkora sebességfölényt, emelkedőképességbeli fölényt adott nekik, hogy nem is kellett vele jobban műrepülni, mint hogy mikor eltávolodott, biztonságban kihasználta az emelkedőképességben lévő hatalmas fölényét, visszajöjjön, tehát kis túlzással kb. az irányváltás képessége is bőven elég volt... Esze ágában sem lett volna ott egy Schwalbe pilótának fordulózni horizontálisan, vagy loopokat dobálni vertikálisan egy prop vadász ellen... Sima rárepülés, hatalmas sebességfölény, össztűz, ha nem talált, eltávolodik a hatalmas sebességfölény miatt kb. érintetlenül biztos távolságba, emelkedik egy olyat hogy nem tudják követni a prop gépek, és ismétel...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 547
45 140
113
Az USA ászainak dicsőségfala a II. VH-ban tehát gépekre bontva így néz ki: 1. P-38, 2. P-38, 3. P-47...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 547
45 140
113
Az Me-110 éjszakai vadászt ne feledd el, az is egy sikeres gép volt, abban a szerepben.
Elfogadható volt, inkább mint sikeres, de persze ez szubjektív dolog. A másik pedíg az, hogy ez egy kényszerpálya volt neki, mert mint hagyományos vadász, durván felsült, annak akarták eredetileg, és escort szerepre, majd hamar kiderült, hogy még őt magát is védeni kellett... Az utód típusok, a me210/410 hasonlóan bukta volt... Az egyetlen kiemelkedő kétmotoros nappal is a helyét megálló vadász a lightning volt...
 

Skrabi

Member
2010. szeptember 13.
42
2
8
Ha jól emlékszem a könyvekre, éjszakai vadászként a He 219 Uhu is sikeres konstrukció volt. A Do 335 Pfiel pedig nagyon érdekes lehetett volna mint vadász csak késôn jött.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 726
55 704
113
Nem,mindkettő a Csendes-óceáni hadszíntéren.
Ezt akartam hallani!:) hogy lehet az europai és a csendesoceàni frontot összehasonlitani a legihàborù szempontjàbòl? A P-38 Europàban mint vadàsz egy kudarc volt.
Ezutàn még el kellene hagyni a sok "ha" meg "csak" stb. szavakat. :)
A szövetségesek szetbombàztàk Nemetorszàgot, elöbb nappal, aztàn éjjel teljesen. A "jò, kitunö..." német gèpek ez ellen szinte semmit nem nem tudtak tenni. Se a gépek ès pilotàk minöségében , se darabszàmàban.
(Ajànlott olvasmàny, bàr ezt itt biztos mindenki olvasta: Len Deighton: Bombàzòk....)
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 547
45 140
113
Ezt akartam hallani!:) hogy lehet az europai és a csendesoceàni frontot összehasonlitani a legihàborù szempontjàbòl? A P-38 Europàban mint vadàsz egy kudarc volt.
Ezutàn még el kellene hagyni a sok "ha" meg "csak" stb. szavakat. :)
A szövetségesek szetbombàztàk Nemetorszàgot, elöbb nappal, aztàn éjjel teljesen. A "jò, kitunö..." német gèpek ez ellen szinte semmit nem nem tudtak tenni. Se a gépek ès pilotàk minöségében , se darabszàmàban.
(Ajànlott olvasmàny, bàr ezt itt biztos mindenki olvasta: Len Deighton: Bombàzòk....)
Honnan vetted hogy az Európai fronton a P-38 kudarc volt? Dehogy volt kudarc... Kiváló gép volt az itt is, igen sokat használták bombázók kísérgetésére, és pl. ellenünk is harcoltak nem is keveset...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 547
45 140
113
A jó és kitűnő német gépek nagyon sokat tudtak tenni, 43 közepéig ez ellen. Utána, a keleti fronton végleg kivérzett német luftwaffe már nem tudott több fronton ellenállni a Szovjet-USA-Brit hengernek, ez tény, kaptak jobbról balról. De ezt nem szabad összekeverni azzal, hogy azok a német repülőgépek, ettől még kiváló konstrukciók voltak, amelyekkel kiváló - kiemelkedő experték harcoltak. Olyan mennyiségi hátrányban kellett harcolniuk, hogy az teljesen esélytelenné tette őket 44 elejétől.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 726
55 704
113
Honnan vetted hogy az Európai fronton a P-38 kudarc volt? Dehogy volt kudarc... Kiváló gép volt az itt is, igen sokat használták bombázók kísérgetésére, és pl. ellenünk is harcoltak nem is keveset...

Guglizz rà : "P-38 on the European theatre".(nem tudom a linket ide berakni...:)
A P-38 csak 1944 februàrjàtò szeptemberig kisért bombàzòkat Németorszàg feletti tàmadasoknàl. Utana lecserèltek a Mustangra.
Fö szerepe Észak-Afrikaban volt és reszben Dél- Europäban.
Nem azt àllitom, hogy "vacak" volt, de nem volt teljesrangù elsöosztalyù frontgép mint a Spit, P-47, P-51.....(Szerintem és a rendelkezésre àllò beszàmolòk alapjàn...).
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 547
45 140
113
A Csendes óceánon több hasznát vették, mivel 2 motoros kialakítása miatt a motorhiba miatti vízre szállás előfordulása náluk sokkal inkább elkerülhető volt. Kiváló gép volt az, csak pont a kétmotoros kialakítása miatt drága arra, hogy azt a feladatot lássa el, amit a Mustang is el tudott látni. A késői verziói igen gyorsak, nagyon jó emelkedők, és korrekt fordultak. A hatótáv is rendben volt. Drága volt. Ahogy egyébként arról is sokan elfeledkeznek, hogy a P-47 is azért lett leginkább alacsony támadó feladatra száműzve, mert egyszerűen nagyon is alkalmas volt rá: Strapabíró, erős szerkezet volt, ami igen jól védett volt pl. a P-51 el szemben az alulról érkező kézifegyver lövedékekkel szemben, és a méretéhez képest horribilis mennyiségű bombát, meg rakétát lehetett rá aggatni, valamint géppuskából is 6 helyett 8 volt rajta... Láttam Günther Rall al egy kiváló angol nyelvű interjút, jó hosszan beszélgettek az öreggel, ott Ő, aki elég autentikus személy szerintem, elmondta hogy a legjobban a nyugati fronton harcolva a késői verziós P-47 től félt, mert egyszerűen nem lehetett lerázni az Ő G messzer gépeikkel, úgy zuhant mint az ördög, és brutál tűzereje volt, no meg nagyon jól bírta - "kihordta szárnyon" hazáig a sérüléseket...

Ezeket a gépeket aztán szépen átrakták később alacsony támadó szerepkörbe, mert jól tudtak teljesíteni abban a szerepkörben is, a jó nagy hatótávolságú Mustang meg ment a bombázók mellé védelemnek, és belőle lett a filmsztár, de ne tévesszen ez meg senkit, a P-38/47 konstrukciók legalább olyan sikeresek voltak...
 
  • Tetszik
Reactions: Panzerfaust
M

molnibalage

Guest
A Csendes óceánon több hasznát vették, mivel 2 motoros kialakítása miatt a motorhiba miatti vízre szállás előfordulása náluk sokkal inkább elkerülhető volt. Kiváló gép volt az, csak pont a kétmotoros kialakítása miatt drága arra, hogy azt a feladatot lássa el, amit a Mustang is el tudott látni. A késői verziói igen gyorsak, nagyon jó emelkedők, és korrekt fordultak. A hatótáv is rendben volt. Drága volt. Ahogy egyébként arról is sokan elfeledkeznek, hogy a P-47 is azért lett leginkább alacsony támadó feladatra száműzve, mert egyszerűen nagyon is alkalmas volt rá: Strapabíró, erős szerkezet volt, ami igen jól védett volt pl. a P-51 el szemben az alulról érkező kézifegyver lövedékekkel szemben, és a méretéhez képest horribilis mennyiségű bombát, meg rakétát lehetett rá aggatni, valamint géppuskából is 6 helyett 8 volt rajta... Láttam Günther Rall al egy kiváló angol nyelvű interjút, jó hosszan beszélgettek az öreggel, ott Ő, aki elég autentikus személy szerintem, elmondta hogy a legjobban a nyugati fronton harcolva a késői verziós P-47 től félt, mert egyszerűen nem lehetett lerázni az Ő G messzer gépeikkel, úgy zuhant mint az ördög, és brutál tűzereje volt, no meg nagyon jól bírta - "kihordta szárnyon" hazáig a sérüléseket...

Ezeket a gépeket aztán szépen átrakták később alacsony támadó szerepkörbe, mert jól tudtak teljesíteni abban a szerepkörben is, a jó nagy hatótávolságú Mustang meg ment a bombázók mellé védelemnek, és belőle lett a filmsztár, de ne tévesszen ez meg senkit, a P-38/47 konstrukciók legalább olyan sikeresek voltak...
A P-47 brutálnagy csillagmototjával sokkal jobban tűrte a sérülést szemből, mint a P-51 soros motorja. A P-38-ban is sérülésállóságát szerették tudtommal meg a tűzerejét. Ha az valamit eltalált, akkor annak meszeltek japánok ellen meg főleg, ahol a gépek sérülésállósága a 0 felé tendált. Csendes-óceánon a hatósugár miatt más alig jött szóba.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 547
45 140
113
A P-47 brutálnagy csillagmototjával sokkal jobban tűrte a sérülést szemből, mint a P-51 soros motorja. A P-38-ban is sérülésállóságát szerették tudtommal meg a tűzerejét. Ha az valamit eltalált, akkor annak meszeltek japánok ellen meg főleg, ahol a gépek sérülésállósága a 0 felé tendált. Csendes-óceánon a hatósugár miatt más alig jött szóba.
Így van. Az volt nagyon fontos különbség még, amiket írtam is, hogy Óceán felett nagy előny a két motor, mert nem tudod csak úgy levitorlázni hazai terep felett, és elbandukolni a következő faluig, hogy vigyenek má' vissza a repteredre, hanem úszni fogsz, és sanszosan meghalni egy motorhiba után... Valamint a P-51 alja egy sima puskalövésre is érzékeny volt, ha az olajhűtő részét találták el, tehát a gép hasa-középrésze is abszolút sebezhető volt, szemben a P-47 kemény volt mint a KÁD SZÉLE... Azt lőhették alulról kézifegyverekkel, kb. ment tovább, és nyakon vágott hálából bombával, meg rakétával. S olyan bombaterheléssel küldték harcba, hogy az valami hihetetlen fighter méretű géptől... A csillagmotorja meg, hát igen, kb. a brutál szívós, és az elpusztíthatatlan között volt valahol fél úton...
 
M

molnibalage

Guest
Így van. Az volt nagyon fontos különbség még, amiket írtam is, hogy Óceán felett nagy előny a két motor, mert nem tudod csak úgy levitorlázni hazai terep felett, és elbandukolni a következő faluig, hogy vigyenek má' vissza a repteredre, hanem úszni fogsz, és sanszosan meghalni egy motorhiba után... Valamint a P-51 alja egy sima puskalövésre is érzékeny volt, ha az olajhűtő részét találták el, tehát a gép hasa-középrésze is abszolút sebezhető volt, szemben a P-47 kemény volt mint a KÁD SZÉLE... Azt lőhették alulról kézifegyverekkel, kb. ment tovább, és nyakon vágott hálából bombával, meg rakétával. S olyan bombaterheléssel küldték harcba, hogy az valami hihetetlen fighter méretű géptől... A csillagmotorja meg, hát igen, kb. a brutál szívós, és az elpusztíthatatlan között volt valahol fél úton...
Valahol egyszer linkelt valami olyasmit, hogy a P-47 a hengerek kb. felével is hazarepült egy alkalommal.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 547
45 140
113
Valahol egyszer linkelt valami olyasmit, hogy a P-47 a hengerek kb. felével is hazarepült egy alkalommal.
Általában véve egyébként ez a csillagmotoros gépekre igaz volt, hogy nagyon sérülésállóak voltak... Az FW190A/F sorozatnak is ez volt a legnagyobb előnye a BF109, illetve a long-nasen Dora-kkal szemben, hogy a BMW-801 elpusztíthatatlan volt szinte. A La-5/7 szintén sokat bírt. Alapvetően jó dolog a csillagmotor, csak hát a brutál nagy homlokfelület... Valamit valamiért...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Így van. Az volt nagyon fontos különbség még, amiket írtam is, hogy Óceán felett nagy előny a két motor, mert nem tudod csak úgy levitorlázni hazai terep felett, és elbandukolni a következő faluig, hogy vigyenek má' vissza a repteredre, hanem úszni fogsz, és sanszosan meghalni egy motorhiba után... Valamint a P-51 alja egy sima puskalövésre is érzékeny volt, ha az olajhűtő részét találták el, tehát a gép hasa-középrésze is abszolút sebezhető volt, szemben a P-47 kemény volt mint a KÁD SZÉLE... Azt lőhették alulról kézifegyverekkel, kb. ment tovább, és nyakon vágott hálából bombával, meg rakétával. S olyan bombaterheléssel küldték harcba, hogy az valami hihetetlen fighter méretű géptől... A csillagmotorja meg, hát igen, kb. a brutál szívós, és az elpusztíthatatlan között volt valahol fél úton...
A Mustang egyrészt nem csak az olajhűtő miatt volt érzékenyebb a kisebb találatokra is a Thunderboltnál (olajhűtő Thud-on is volt), hanem a soros motornál alkalmazott folyadékhűtő-rendszer miatt. A másik ami miatt a P-47 jobban bírta a találatokat az egyszerűen a nagy, masszív mérete volt. Volt olyan amerikai pilóta, akit földi célpont támadásakor jól megsorozott a német FLAK, attól kezdve a motor köpködött olajat-lángot és némely fordulatszámon majd szétrázta a gépet, tehát csak óvatosan és imádkozva araszolhatott vele hazáig. Szerencséje volt, német vadásszal nem találkozott és sikerült neki, aztán a leszállás után a szerelője hozott neki egy marék 20mm-es lövedéket, amiket a dugattyúkból és hengerfejekből feszegettek ki!! Szóval jó volt kísérővadásznak is meg alacsonytámadónak is, csak a sereg pénzügyeseinél nem volt olyan jó, ugyanis egy P-47 árából kb. két Mustangot is tudtak venni, vagyis volt benne minőségi technológia meg matéria, de azt keményen meg is kellett fizetni!! A Lightning-ről meg Tobak Cica bácsi véleményét tudom idézni (azt hiszem elég autentikus forrás): jó gép volt de vadászként nem olyan kiemelkedő mint a Mustang, 1-1-ben légiharcban a 109Gusztávval repülve nem tartottak volna tőle, de a Jimmyk nemigen adták meg nekik a lehetőséget az ilyen arányú légiharcra, amikor az USAAF a P-38-al berepült Európa légterébe akkor már nyomasztó számbeli fölényben jöttek!! Nem véletlen, hogy a németek is villásfarkú ördögnek hívták a Lightning-ot, pedig nekik voltak a miénknél jobb gépeik is, csak soha nem volt elég belőlük, és főleg a jól képzett pilótákból fogytak ki addigra.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and zsolti

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 547
45 140
113
A Mustang egyrészt nem csak az olajhűtő miatt volt érzékenyebb a kisebb találatokra is a Thunderboltnál (olajhűtő Thud-on is volt), hanem a soros motornál alkalmazott folyadékhűtő-rendszer miatt. A másik ami miatt a P-47 jobban bírta a találatokat az egyszerűen a nagy, masszív mérete volt. Volt olyan amerikai pilóta, akit földi célpont támadásakor jól megsorozott a német FLAK, attól kezdve a motor köpködött olajat-lángot és némely fordulatszámon majd szétrázta a gépet, tehát csak óvatosan és imádkozva araszolhatott vele hazáig. Szerencséje volt, német vadásszal nem találkozott és sikerült neki, aztán a leszállás után a szerelője hozott neki egy marék 20mm-es lövedéket, amiket a dugattyúkból és hengerfejekből feszegettek ki!! Szóval jó volt kísérővadásznak is meg alacsonytámadónak is, csak a sereg pénzügyeseinél nem volt olyan jó, ugyanis egy P-47 árából kb. két Mustangot is tudtak venni, vagyis volt benne minőségi technológia meg matéria, de azt keményen meg is kellett fizetni!! A Lightning-ről meg Tobak Cica bácsi véleményét tudom idézni (azt hiszem elég autentikus forrás): jó gép volt de vadászként nem olyan kiemelkedő mint a Mustang, 1-1-ben légiharcban a 109Gusztávval repülve nem tartottak volna tőle, de a Jimmyk nemigen adták meg nekik a lehetőséget az ilyen arányú légiharcra, amikor az USAAF a P-38-al berepült Európa légterébe akkor már nyomasztó számbeli fölényben jöttek!! Nem véletlen, hogy a németek is villásfarkú ördögnek hívták a Lightning-ot, pedig nekik voltak a miénknél jobb gépeik is, csak soha nem volt elég belőlük, és főleg a jól képzett pilótákból fogytak ki addigra.
Igen, a jól képzett pilóták egy része ott maradt már a La-Manche csatorna felett, a legnagyobb részük meg a Szovjetúnióban addigra, mire bejöttek a nagy tisztogatások az USAAF részéről Európa felé, és a hatalmas létszámfölény aztán végleg elrendezte a sorsát annak a kevés Experte-nek is, akik még megmaradtak az amerikai-brit csapatok ellen harcolni a saját hazájuk felett. Nem sokan mondhatják el magukról, még a legnagyobbak közül sem, hogy élve átvészelték a háborút. Amivel itt találkozhattak a mieink P-38 al, azt azért messze nem a csúcsváltozat volt, azt szeretném megjegyezni. Ahogy mondtam már máskor is, mikor Puma visszaemlékezésre reagáltam: Nagyon nem mindegy, hogy Yak-9 alatt mondjuk egy M-et, egy B-t, vagy akár egy U változatot ért az, aki azt mondja, hogy ez a Yak-9 így vagy úgy állt arányban mint ellenfél ezzel meg azzal a géppel összevetve... A P-38 nál szintén mondjuk az E/F, a G/H, pláne a J/L verziók köszönő viszonyban sincsenek egymással teljesítményben... A "Mustang" az meg kb. az emberek 99% nak a háború alatt használt legfejlettebb, buborékkabinos, merlin motoros, kiforrott P-51 D Mustangot jelenti.

A P-47 el viszont egyet értek veled is, igen, az ÁRA volt a legfőbb negatívum, ha valamit említeni kéne, igazából tökéletes vadászbombázó mindenes volt.