A II. világháború (1939 - 1945)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

R

rejsz felügyelő

Guest
Hát ja. A németeknek alig néhány gépesített ho-ja volt, ehhez képest a teljes brit expedíciós haderő fullra volt ezen a téren. Az első komolynak nevezhető német hk. a
Pz.IIIE változata volt és a Pz. IVC vagy D. A Pz. IA géppuskával bírt, a IB kapott legalább gyorstüzelő ágyút... A Pz II. is alig volt valódi harckocsinak nevezhet még egy Pz 35/38t-vel összevetve, nemhogy a francia vagy orosz monstrumokkal vagy 20-25 tonnás hk-kal.

Repülőtechnika terén sem voltak előrébba briteknél.

Stb. Nem a németek seggéből sütött a nap bármennyire is szeretnék sokan ezt hinni...

Ráadásul több is volt a kis Skoda harckocsikból, mint a komolyan vehető német gyártmányokból(Pz III, Pz IV).
A francia és orosz harckocsik gyártástechnológiája is sokkal fejlettebb volt(öntött torony, hegesztett páncéltest).
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 322
51 586
113
Ez talán a repülőkre igaz, de szárazföldi fegyverekre nem igazán. Pl a Barbarossa kezdetéig kifejezetten kevés igazán jó harckocsijuk volt , sikereket inkább a villámháborús taktika miatt értek el és azért mert az ellenfélnek(pl. a franciáknak) nem ment a modern gépesített hadviselés.
Az általam írt időszakok évszámokkal repülő technikára vonatkoztak, igen.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 322
51 586
113
Hát ja. A németeknek alig néhány gépesített ho-ja volt, ehhez képest a teljes brit expedíciós haderő fullra volt ezen a téren. Az első komolynak nevezhető német hk. a
Pz.IIIE változata volt és a Pz. IVC vagy D. A Pz. IA géppuskával bírt, a IB kapott legalább gyorstüzelő ágyút... A Pz II. is alig volt valódi harckocsinak nevezhet még egy Pz 35/38t-vel összevetve, nemhogy a francia vagy orosz monstrumokkal vagy 20-25 tonnás hk-kal.

Repülőtechnika terén sem voltak előrébba briteknél.

Stb. Nem a németek seggéből sütött a nap bármennyire is szeretnék sokan ezt hinni...
Előrébb voltak a Briteknél több időszakban is, az angliai csata alatt HA értelmes hatósugárral tudnak operálni a Messzerek, bedarálták volna a RAF-ot a Luftwaffe egységei, jobb gép volt a korabeli Bf-109 Emil, mint a Spitek és Hurricane-k korai verziói. Gyorsabb, jobb emelkedőképességgel, a Hurricane-nál még jobb fordulókörrel rendelkezett az Emil, a Spit ezen a téren valóban jobb votl, csak negatív G-s manővernél leállt a motor, nem lehetett úgy zuhanni vele, gyengébb volt a fegyverzet etc. Maga mint gép az E messzer egy jobb gép volt, mint bármelyik korabeli Brit. Aztán mikor jött az első FW-190, azt se tudták az Angolok hogy most akkor mi van, mert minden lényeges paraméterben egészen a Spitfire Mk.IX ig állva hagyta őket megint csak a német technológia. Utána volt ahogy írtam egy kis egalizálás, majd 44 után már nem tudták tartani igazán a lépést a Germánok. Nem állítom hogy a Németek seggéből sütött a nap, de sok olyan időszak volt, mikor technológiában az élen jártak. Nekik a mennyiséggel volt a bajuk, és azzal, hogy mindenhol háborúzniuk kellett, még az Olaszok helyett is...
 
  • Tetszik
Reactions: minszk2

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 322
51 586
113
Valamint harckocsik terén a németek igen nagyot villantottak azért mikor megjelent a Panther-Tiger duo, arra igazi kategórián belül lévő válasz kb a Pershing/IS-2 duóig nem jött. Persze megoldották őket pont alacsony támadó repülőkkel, és olyan szörnyetegekkel akár, mint az ISU-152, vagy dedikált páncélvadászokkal, de attól még tech. innovátor a Panther, egyértelműen, ahogy pl. egy Me-262 is az. Szóval de, a Németek seggéből sütött a nap, egy kis túlzással...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 322
51 586
113
Ebből az időszakból kedvenc vadászom a Westland Whirlwind. Szerencsétlennek nem volt túl fényes karrierje, cserébe (szerintem) gyönyörű gép. :)
Érdekes, hogy a kétmotoros gépek általában véve talán a P-38 at, és a Moskito-t leszámítva nem nagyon lettek sikeresek...
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 717
61 006
113
Hát ja. A németeknek alig néhány gépesített ho-ja volt, ehhez képest a teljes brit expedíciós haderő fullra volt ezen a téren. Az első komolynak nevezhető német hk. a
Pz.IIIE változata volt és a Pz. IVC vagy D. A Pz. IA géppuskával bírt, a IB kapott legalább gyorstüzelő ágyút... A Pz II. is alig volt valódi harckocsinak nevezhet még egy Pz 35/38t-vel összevetve, nemhogy a francia vagy orosz monstrumokkal vagy 20-25 tonnás hk-kal.

Repülőtechnika terén sem voltak előrébba briteknél.

Stb. Nem a németek seggéből sütött a nap bármennyire is szeretnék sokan ezt hinni...
Én is igy foglalnàm össze, de termèszetesen elegansabban :)
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti
M

molnibalage

Guest
Előrébb voltak a Briteknél több időszakban is, az angliai csata alatt HA értelmes hatósugárral tudnak operálni a Messzerek, bedarálták volna a RAF-ot a Luftwaffe egységei, jobb gép volt a korabeli Bf-109 Emil, mint a Spitek és Hurricane-k korai verziói. Gyorsabb, jobb emelkedőképességgel, a Hurricane-nál még jobb fordulókörrel rendelkezett az Emil, a Spit ezen a téren valóban jobb votl, csak negatív G-s manővernél leállt a motor, nem lehetett úgy zuhanni vele, gyengébb volt a fegyverzet etc. Maga mint gép az E messzer egy jobb gép volt, mint bármelyik korabeli Brit. Aztán mikor jött az első FW-190, azt se tudták az Angolok hogy most akkor mi van, mert minden lényeges paraméterben egészen a Spitfire Mk.IX ig állva hagyta őket megint csak a német technológia. Utána volt ahogy írtam egy kis egalizálás, majd 44 után már nem tudták tartani igazán a lépést a Germánok. Nem állítom hogy a Németek seggéből sütött a nap, de sok olyan időszak volt, mikor technológiában az élen jártak. Nekik a mennyiséggel volt a bajuk, és azzal, hogy mindenhol háborúzniuk kellett, még az Olaszok helyett is...
Tehát nem voltak előrébb, mert nem volt jobb a hatósugara a Me-109-nek...
A Spit II egálban volt a Emil Messzerrel, csak a negatív G-s manőver miatt nem lett spíler az Emil...
A FW-109 vs. Spit V difi nem tartott sokáig. A Spit IX meg még a háború végén is jó volt, pedig jöttek még utána változatok...
 

32karakter

Well-Known Member
2011. február 21.
1 584
3 347
113
Ju-87G két nagy ágyúval repült, nem mind volt zubó...

És ebben a pillanatban átmentünk a "szürke" zónába és vitatkozhatunk napestig :)

Mert tény és való, hogy a G, ágyús verzió már nyomokban sem zuhanóbombázott, azonban maga a gép kis túlzással maradt ugyanúgy zuhanóbombázó, átfegyverezve.

SZVSZ még a G verzió sem tekinthető gyakorlatialg semmilyen tekinteben az A10-Su25 ősének.

Sokkal inkább a Henschel féle gép (még az Il-2 vel szemben is, hiába előzte az meg), fegyverzet, motorszám, fürdőkádig bezárólag az az elgondolás köszönt vissza.
 

32karakter

Well-Known Member
2011. február 21.
1 584
3 347
113
Érdekes, hogy a kétmotoros gépek általában véve talán a P-38 at, és a Moskito-t leszámítva nem nagyon lettek sikeresek...

Attól függ, milyen szerepkörben. Mert vadász/elfogóvadász szerepkörben ne csodálkozzunk, hogy anynira nem ment nekik. De gyakoraltialg minden más szerepkörben eléggé sikeresek voltak.)
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 322
51 586
113
Tehát nem voltak előrébb, mert nem volt jobb a hatósugara a Me-109-nek...
A Spit II egálban volt a Emil Messzerrel, csak a negatív G-s manőver miatt nem lett spíler az Emil...
A FW-109 vs. Spit V difi nem tartott sokáig. A Spit IX meg még a háború végén is jó volt, pedig jöttek még utána változatok...
Nem volt a két gép közt hatótávban nagyságrendi eltérés, a lényeg azon volt, hogy ki támadott kit, azért nem voltak vele előrébb, mert taktikailag hátrányban voltak, hogy nekik kellett átrepülni az ellenfélhez, és nem ők védekeztek. A Spit korai verziói lassabbak voltak, rosszabbul emelkedtek, gyengébb fegyverzetük volt, és nem tudtak úgy zuhanni sem, nagy sebességnél a messzer stabilabb volt etc. Jobb gép volt az, de valóban az hogy nekik kellett támadni, illetve taktikailag a Ju-87 esek kísérgetése közben az alacsony magassághoz kötés kihúzta a méregfogukat... A Spit Mk. V abszolút dominálva volt az FW190 által, a Spit Mk.IX-ig, és az nem olyan rövid időszak volt, jó pár hónap... A Me-262 is páratlan konstrukció volt, az hogy nem volt belőle elég, és már elúszott nekik előtte egy évvel keleten kb. az egész háború, azt ne keverjük ide... Ja, és egyébként a nem hosszú orrú alap Fóka is simán jó volt még a háború végén is, akár csak a Spit Mk. IX, ezzel nem volt egyedül a brit gép, sőt a háború végén az átlag német gép az kb. a FW-190A8 volt max., a D verzióból, Ta-152-ből, vagy a korszerűbb BF-109ből(tehát mondjuk G10 től K-ig) csak mutatóba volt...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 322
51 586
113
És ebben a pillanatban átmentünk a "szürke" zónába és vitatkozhatunk napestig :)

Mert tény és való, hogy a G, ágyús verzió már nyomokban sem zuhanóbombázott, azonban maga a gép kis túlzással maradt ugyanúgy zuhanóbombázó, átfegyverezve.

SZVSZ még a G verzió sem tekinthető gyakorlatialg semmilyen tekinteben az A10-Su25 ősének.

Sokkal inkább a Henschel féle gép (még az Il-2 vel szemben is, hiába előzte az meg), fegyverzet, motorszám, fürdőkádig bezárólag az az elgondolás köszönt vissza.
Szerintem mind ősnek tekinthető, a feladatkört vizsgálva. Alacsony támadó, taktikai bombázó, amely közel a csapatokhoz azokat aktívan tudja támogatni a levegőből, gyakorlatilag meghosszabbított levegőből érkező tüzérségi támogatással majdnem megegyező segítséget tud adni, nagy mozgékonysággal. Mind jól páncélozott, nehéz fegyverzetű - nagy tűzerejű, akár páncélosok pusztítására is képes repülő tank volt. Nyilván való, hogy a mozgékonyság rovására ment ez, de még így is sokkal pontosabban lehetett velük támadni az ellenséget, és jobban támogatni pont ott ahol kell a sajátjainkat, mint a hagyományos nehézbombázókkal, amik sok km magasban repkedtek, és leginkább csak arra voltak jók, hogy nagy logisztikai központokat, gyárakat, infrastrukturális csomópontokat bombázzanak szőnyegbombázással szarrá... Ezek a kis ügyes támadógépek lekapdosták egy harc közben az ellenfél ágyúit, APC-it, harckocsijait. Ezért mondtam azt, hogy kb. ezek a gépek, ez a koncepció az A10AII és a SZU-25 apukája.

Szerintem.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 322
51 586
113
Attól függ, milyen szerepkörben. Mert vadász/elfogóvadász szerepkörben ne csodálkozzunk, hogy anynira nem ment nekik. De gyakoraltialg minden más szerepkörben eléggé sikeresek voltak.)
Ezzel nem értek egyet... Simán lehettek volna más gépek is olyan sikeresek ezekben a feladatkörökben, mint a P-38, még sem lettek ezekben a szerepkörökben azok. A P-38 teljesen jó példa, a legsikeresebb két amerikai ász P-38 at repült, nem Musztángot, nem Mennydörgést, hanem Villámot. Ott az ellenpéldám tehát, a P-38 kiváló elfogó/vadászgép volt.

A Mosqito-t is használták elfogóvadász/bombázó rombolóként igen sikeresen...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 322
51 586
113
A Me-262 alkalmatlan volt vadászok elleni harcra...
Azért ez így túlzás... A bombázók ellen valóban potensebb volt, de ne már, hogy alkalmatlan volt... Lőttek le vele bőven ellenséges vadászgépet, nézz utána...

A Me-262 betöltött egy olyan űrt valóban, ami nagyon égető volt a III. birodalomnak, hogy egyszerre volt meg benne az a tűzerő, ami le tud kapni akár erősen páncélozott nehézbombázót is egy jó rárepüléssel, és az a sebesség plusz, hogy nagyon nehezen volt közben lelőhető a lövészeknek, plusz ha jól volt felépítve a támadás, állva hagyta az áthúzásos támadása után az egyébként nagyon gyors Mustangokat is. Azért használták főleg bombázók ellen. Azért ha azt a parancsot kapják, hogy hagyják a francba a bombázókat, és szedjék inkább a vadászokat helyette, hidd el, megoldják, energia fölényük lett volna minden szövetséges vadásszal szemben, annyit kell tenniük, hogy egy esetleges elrontott rácsapásos támadás után továbbmennek, újra felveszik a magasságfölényes pozíciót, és új támadást indítanak. Ezzel kb. a Mustang nem tudott volna mit csinálni, csak menekülhet, de esélye nem lett volna... Ehhez persze az kellett volna, hogy ne legyenek olyan létszámfölényben a szövetségesek, amilyenben voltak, a Németeket gyakorlatilag minden oldalról faragták már akkor, nekik Kurszk után gyakorlatilag végük volt, csak húzták a saját agonizációjukat.
 
R

rejsz felügyelő

Guest
Érdekes, hogy a kétmotoros gépek általában véve talán a P-38 at, és a Moskito-t leszámítva nem nagyon lettek sikeresek...

A Whirlwind esetében egyszerű a válasz: kellett az erősebb motor a Spitekhez, ezért nem volt elég a teljesítménye.
Úgy általában szerintem nem voltak rosszak a kétmotoros gépek, nehézvadász és éjszakai vadász szerepkörben beváltak.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 322
51 586
113
A Whirlwind esetében egyszerű a válasz: kellett az erősebb motor a Spitekhez, ezért nem volt elég a teljesítménye.
Úgy általában szerintem nem voltak rosszak a kétmotoros gépek, nehézvadász és éjszakai vadász szerepkörben beváltak.
A P-38 nagyon kiváló gép volt azokban a szerepkörökben is, ahol az egymotorosok...
 
  • Tetszik
Reactions: minszk2
M

molnibalage

Guest
Azért ez így túlzás... A bombázók ellen valóban potensebb volt, de ne már, hogy alkalmatlan volt... Lőttek le vele bőven ellenséges vadászgépet, nézz utána...
Azt azért vedd számításba, hogy a Me-262-esek többségét kik repülték. Ezen felül vadász / bomber arányt nézd meg. Ha tömegesen pórbálkoztak volna ezzel, tiszta vadász vs vadász összecsapsában, akkor csúnya vége lett volna.

A Me-262 betöltött egy olyan űrt valóban, ami nagyon égető volt a III. birodalomnak, hogy egyszerre volt meg benne az a tűzerő, ami le tud kapni akár erősen páncélozott nehézbombázót is egy jó rárepüléssel, és az a sebesség plusz, hogy nagyon nehezen volt közben lelőhető a lövészeknek, plusz ha jól volt felépítve a támadás, állva hagyta az áthúzásos támadása után az egyébként nagyon gyors Mustangokat is. Azért használták főleg bombázók ellen.
Ezért is.

Azért ha azt a parancsot kapják, hogy hagyják a francba a bombázókat, és szedjék inkább a vadászokat helyette, hidd el, megoldják, energia fölényük lett volna minden szövetséges vadásszal szemben, annyit kell tenniük, hogy egy esetleges elrontott rácsapásos támadás után továbbmennek, újra felveszik a magasságfölényes pozíciót, és új támadást indítanak.
Az energia fölény önmagában kevés, ha annyira nem lehet műrepülni a géppel, amennyire nem lehetett a 262-sel.