MiG-25 Foxbat (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Mite tudnál használni egy 9.12-es Folcrumot pl egy AF alatt az eredmény esélyével a NATO légierő ellen?Hát kb semmire még arra sem mint egy Foxbatot...
Ezt magyaráztam egész délután.
Látom nem érted...

A Foxbatot még annyira sem lehetett volna használni az AF alatt, mint a 29-est. A légtér eleve nem volt akkora, hogy egyáltalán bármit csináljon. Még emelkedés közben lelőtték volna.. Nézd már meg a linkelt doksit. 100 km alatt ment fel és kezdett gyorsuli igazán. Húzzál már 100 km-es távolságokat még enyhe fordulókal is a szerb támaszpontok táján.

A 29-es esélye mindig megvolt, hogy a ASF-ek normál magasságán fenyegetné a NATO gépeket Apró hiba, hogy ez az SARH korszakban volt. 1999-ben semmiféle szovjet gyártású vadászgépnek nem volt semmiféle reális esélye a NATO ARH-s gépek ellen AWACS támogatással. Annyi esélye volt, hogy a DLZ szélén levő lassuló ARH-knál ha éppen jókor fordult és jelzett az RWR akkor erős fordulóval volt elvi esélye kitérni. A 25-ösnek ennyi esélye sem volt.

A Foxban a szerb körülmények között méginkább egy rakás szar lett volna. Irak légtere viszont elég nagy volt a felemelkedéshez és gyorsuláshoz...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 785
75 817
113
Látom nem érted...

A Foxbatot még annyira sem lehetett volna használni az AF alatt, mint a 29-est. A légtér eleve nem volt akkora, hogy egyáltalán bármit csináljon. Még emelkedés közben lelőtték volna.. Nézd már meg a linkelt doksit. 100 km alatt ment fel és kezdett gyorsuli igazán. Húzzál már 100 km-es távolságokat még enyhe fordulókal is a szerb támaszpontok táján.

A 29-es esélye mindig megvolt, hogy a ASF-ek normál magasságán fenyegetné a NATO gépeket Apró hiba, hogy ez az SARH korszakban volt. 1999-ben semmiféle szovjet gyártású vadászgépnek nem volt semmiféle reális esélye a NATO ARH-s gépek ellen AWACS támogatással. Annyi esélye volt, hogy a DLZ szélén levő lassuló ARH-knál ha éppen jókor fordult és jelzett az RWR akkor erős fordulóval volt elvi esélye kitérni. A 25-ösnek ennyi esélye sem volt.

A Foxban a szerb körülmények között méginkább egy rakás szar lett volna. Irak légtere viszont elég nagy volt a felemelkedéshez és gyorsuláshoz...
Az AF csak példa volt a korszak megjelölésére.Megint ott van,hogy Irakban vokt némi keresnivalója ellenben a 29-es ott még kiszolgáltatottabb let volna a lófasz hatótáv miatt.
 
M

molnibalage

Guest
Az AF csak példa volt a korszak megjelölésére.Megint ott van,hogy Irakban vokt némi keresnivalója ellenben a 29-es ott még kiszolgáltatottabb let volna a lófasz hatótáv miatt.
Ez csak akkor igaz, ha 18 km-en rohangált volna. Apró hiba, hogy nem ezt csinálta... Le is lőtték szinte mindet...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 785
75 817
113
Szinte mindet!Ellenben nem tudsz olyan 29-est mondani ami túlélte volna a nyugati gépekkel való találkozást és ez óriási különbség.
 
M

molnibalage

Guest
Szinte mindet!Ellenben nem tudsz olyan 29-est mondani ami túlélte volna a nyugati gépekkel való találkozást és ez óriási különbség.
Figyu, akkor villantsál már fel konkrét statiszikát ilyen meredek kijelentések előtt...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
A MiG-25PD a MiG-23MLD radarját örökölte meg, csak nagyobb volt az antennája és a korábbi P-hez képest jobb zavarvédelemmel, alacsonyabb kisugárzással és földháttérban levő célok elleni valós képességgel rendelkezett, ahogy a TP-26-os hőpelengátorának hatótávja se volt épp rossz.
Ezt csak a fenti földhátteres képességgel kapcsolatban vetettem közbe.

Azonban bármilyen szexi is volt a MiG-25-ösök egzotikus repülési profilja, a MiG-31-es jóval gyakorlatiasabb lehetőség volt. Az elhúzódó MiG-25M program egyetlen megépült példánya is arra volt "csak" jó, hogy Fedotov számos abszolút világrekordot állítson fel vele. Utána ment is a gép a múzeumba.
A MiG-25MP, amiből a MiG-31-es kerekedett ki már mutatta az új irányt (ebből nem épült egy darab se, csak majdnem).
A MiG-31-es viszont mind hatótáv, mind őrjáratozási idő, rádiólokátor, fegyverzet mennyisége, minősége, képessége, harcértéke tekintetében messze felülmúlta a MiG-25PD-t.
Csak egy példa: A PVO vezérkara is egyből látta, hogy annyi kerozinból, amivel egy MiG-25P vagy PD egyetlen hajózója egy Mach 2.8-as sebességcsúccsal megspékelt elfogási feladatot be kell hogy fejezzen maximum 40-50 percen belül, az a MiG-31-esnél 2500km, vagy akár 2 óra őrjáratozási időt jelent, plusz rádiólokátor hatótáv, plusz rajkötelékben digitális adatmegosztás, plusz hangsebesség alatti jobb gyorsulás (mert ez is igaz).
A MiG-31DZ megjelenésével pedig a levegőbeni utántölthetőség végképp feledtetni tudta a PVO-val a MiG-25-ösöket.
Ma már MiG-31-essel 7,5 órás repüléseket is csinálnak...
 
M

molnibalage

Guest
A MiG-25PD a MiG-23MLD radarját örökölte meg, csak nagyobb volt az antennája és a korábbi P-hez képest jobb zavarvédelemmel, alacsonyabb kisugárzással és földháttérban levő célok elleni valós képességgel rendelkezett, ahogy a TP-26-os hőpelengátorának hatótávja se volt épp rossz.
Ez csudaszép, de export 25-ösökről beszélünk... Azokban is ez volt? Kétségeim vannak.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 785
75 817
113
Akkor csak nem olyan béna kacsa nagy magasságból földháttérben repülő célok ellen.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 096
113
Én úgy tudom, hogy több MiG-29-es élte túl nyugati gépekkel a légiharcot a NATO vs Jugo konflikusban.
1999.március 24-én este, az Allied Force hadművelet első óráiban a jugoszláv légierő 12 MiG-29 esét emelték a szövetségesek repülőeszközei ellen. No ezekből
kettõt amerikai F-15, egyet holland F-16C lõtt le. A többiek is harctevékenységben kerültek, sőt több esetben R-73 rakétaindítás is előfordult, de találat nem történt (Illetve meg nem erősített infok szerint lőttek le robotrepülőgépeket, és csalikat 29-esekkel). A következő napokban is aktív maradt a 29-es század és több bevetést hajtott végre, mint ahány repülőgépét lelőtték. Ugyanakkor nem szabad ebből következtetést levonni, mert ha F-16-al repültek volna, (ráadásul AIM-7, AIM-9 comboval) kb. hasonló lelövési arányt produkáltak volna. A szerb repülőgépeket már guruláskor észlelték a szövetségesek, gyakorlatilag a besugázásjelzőik már akkor jeleztek. Több esetben a KOLS-ra támaszkodva földi rávezetéssel próbálkoztak (tehát lokátort nem kapcsoltak e), de ez sem segített nem tudtak sem csapásmérő gépeket leszedni, sem dogfightba kerülne szövetséges repülőgépekkel. Volt olyan eset, hogy UB-vel hajtottak végre harci feladatot tudtommal. Más esetben működésképtelen lokátorral szálltak fel, szintén a KOLS+ földi rávezetésben bízva. Ennek ellenére a 29 repülőgépeikkel egy hónapon keresztül hajtottak végre bevetéseket

1999. május 4-én egy amerikai F-16CJ AGM-88 HARM rádiólokátor elleni rakéta alkalmazásával lõtt le egy MiG-29-et. (A rávezetést a MiG-29 üzemelõ fedélzeti lokátorára hajtotta végre.- ezt nem tudom, hogy urbánus legenda-e..
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 785
75 817
113
Én úgy tudom, hogy több MiG-29-es élte túl nyugati gépekkel a légiharcot a NATO vs Jugo konflikusban.
1999.március 24-én este, az Allied Force hadművelet első óráiban a jugoszláv légierő 12 MiG-29 esét emelték a szövetségesek repülőeszközei ellen. No ezekből
kettõt amerikai F-15, egyet holland F-16C lõtt le. A többiek is harctevékenységben kerültek, sőt több esetben R-73 rakétaindítás is előfordult, de találat nem történt (Illetve meg nem erősített infok szerint lőttek le robotrepülőgépeket, és csalikat 29-esekkel). A következő napokban is aktív maradt a 29-es század és több bevetést hajtott végre, mint ahány repülőgépét lelőtték. Ugyanakkor nem szabad ebből következtetést levonni, mert ha F-16-al repültek volna, (ráadásul AIM-7, AIM-9 comboval) kb. hasonló lelövési arányt produkáltak volna. A szerb repülőgépeket már guruláskor észlelték a szövetségesek, gyakorlatilag a besugázásjelzőik már akkor jeleztek. Több esetben a KOLS-ra támaszkodva földi rávezetéssel próbálkoztak (tehát lokátort nem kapcsoltak e), de ez sem segített nem tudtak sem csapásmérő gépeket leszedni, sem dogfightba kerülne szövetséges repülőgépekkel. Volt olyan eset, hogy UB-vel hajtottak végre harci feladatot tudtommal. Más esetben működésképtelen lokátorral szálltak fel, szintén a KOLS+ földi rávezetésben bízva. Ennek ellenére a 29 repülőgépeikkel egy hónapon keresztül hajtottak végre bevetéseket

1999. május 4-én egy amerikai F-16CJ AGM-88 HARM rádiólokátor elleni rakéta alkalmazásával lõtt le egy MiG-29-et. (A rávezetést a MiG-29 üzemelõ fedélzeti lokátorára hajtotta végre.- ezt nem tudom, hogy urbánus legenda-e..
Én azt olvastam,hogy gyakorlatilag semmi nem működött a MIG-eken ami zavarható(radar besugárzásjelző) de sokszor még a rádió sem emiatt kényszerültek a KOLS-ra ilyen mértékben.
 
M

molnibalage

Guest
Akkor csak nem olyan béna kacsa nagy magasságból földháttérben repülő célok ellen.
Mikor M2.0 felett rohangál? A tükörsima iraki terep felett az F-15C AN/APG-70-nel egész jól elvolt. AF alatt meg volt, hogy a hegyes terep felett 25 km-ről elvesztették földháttérben a célt. Na képzeled el azt akkor, amikor a relatív sebességed M3.0 Izé... Ennek fényében fantáziádra bízom, hogy mennyit ér az a radar földháttérben ilyen sebességnél... Bár a fantáziád túl vad.

Egyszerűen nem értem, hogy minek erőlteted ezt a hülyeséget.
  1. A valódi légiharcok bebizonyították, hogy a MiG-25 pocsék klasszikus vadászgép.
  2. Senki nem tervezett és épített azóta hasonló gépet sem, még maguk a szovjetek sem. Navajon miért? Mert még PVO számára is jobb a MiG-31 - a HT összefoglaló erre is kité, ha nem felejtem el - és klasszik ASF meg aztán büdös életbe nem épül ilyen, még a mai radarok és data link mellett sem.
  3. Ezek után te képes vagy olyan hülyeséget szajózni, hogy a 25-ös jobb klasszik vadász, mint a 29-es.
Tényleg megáll az ész....
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Én úgy tudom, hogy több MiG-29-es élte túl nyugati gépekkel a légiharcot a NATO vs Jugo konflikusban.
1999.március 24-én este, az Allied Force hadművelet első óráiban a jugoszláv légierő 12 MiG-29 esét emelték a szövetségesek repülőeszközei ellen. No ezekből
kettõt amerikai F-15, egyet holland F-16C lõtt le. A többiek is harctevékenységben kerültek, sőt több esetben R-73 rakétaindítás is előfordult, de találat nem történt (Illetve meg nem erősített infok szerint lőttek le robotrepülőgépeket, és csalikat 29-esekkel). A következő napokban is aktív maradt a 29-es század és több bevetést hajtott végre, mint ahány repülőgépét lelőtték. Ugyanakkor nem szabad ebből következtetést levonni, mert ha F-16-al repültek volna, (ráadásul AIM-7, AIM-9 comboval) kb. hasonló lelövési arányt produkáltak volna. A szerb repülőgépeket már guruláskor észlelték a szövetségesek, gyakorlatilag a besugázásjelzőik már akkor jeleztek. Több esetben a KOLS-ra támaszkodva földi rávezetéssel próbálkoztak (tehát lokátort nem kapcsoltak e), de ez sem segített nem tudtak sem csapásmérő gépeket leszedni, sem dogfightba kerülne szövetséges repülőgépekkel. Volt olyan eset, hogy UB-vel hajtottak végre harci feladatot tudtommal. Más esetben működésképtelen lokátorral szálltak fel, szintén a KOLS+ földi rávezetésben bízva. Ennek ellenére a 29 repülőgépeikkel egy hónapon keresztül hajtottak végre bevetéseket

1999. május 4-én egy amerikai F-16CJ AGM-88 HARM rádiólokátor elleni rakéta alkalmazásával lõtt le egy MiG-29-et. (A rávezetést a MiG-29 üzemelõ fedélzeti lokátorára hajtotta végre.- ezt nem tudom, hogy urbánus legenda-e..
Sok pontatlanság van ebben a kommetben. Az AGM-88 rész a végén különösen megmosolyogtató. Hpasp átküldte nekem a 29-es veszteségeket, talán még a bevetések konkrétan is megvannak, majd elkérem tőle újra az adatokat.
 
M

molnibalage

Guest
Hpasp ajándéka.
l8ez0z7mix601aqdh4ya.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 096
113
A veszteségek szépen le vannak dokumentálva. (ez a táblázatot láttam köszönet Hpasp-nek). Ami érdekes lenne, hogy hány bevetést repültek,itt már lehetne %-os arányt stb. számolni. Mikor kerültek harcérintkezésbe stb. No ez már kutatási terület, ez lenne az igazi, mert így annyit látsz, hogy X gépet vesztettek és mennyit légiharcban.
A HARM-os lelövést én is urbánus legendának tartom, ugyanakkor magyar nyelvű doktori disszertációban olvastam. :).. Ebben a táblázatban nincs, de másikban láttam, hogy melyik gépet milyen rakétával lőtték le.
 
M

molnibalage

Guest
A veszteségek szépen le vannak dokumentálva. (ez a táblázatot láttam köszönet Hpasp-nek). Ami érdekes lenne, hogy hány bevetést repültek,itt már lehetne %-os arányt stb. számolni. Mikor kerültek harcérintkezésbe stb. No ez már kutatási terület, ez lenne az igazi, mert így annyit látsz, hogy X gépet vesztettek és mennyit légiharcban.
A HARM-os lelövést én is urbánus legendának tartom, ugyanakkor magyar nyelvű doktori disszertációban olvastam. :).. Ebben a táblázatban nincs, de másikban láttam, hogy melyik gépet milyen rakétával lőtték le.
Ez az összes bevetés tudommal. Igen, ilyen keveset repültek, mert az első bevetések után nyilvánvalóvá vált, hogy a MiG-eknek az AMRAAM-os E-3-as supportos NATO gépek ellen szemernyi esélyük sincs. Potn azért tettem be, mert a kommentedben a "hadművelet első óriábnan 12 gép emelése" úgy téveszme, ahogy van, ennyire fejből is emlékeztem.

A bevetések száma ott van a felső sorban még bontva is 11 harci és 8 egyéb. 6 gép veszett oda légiharcban. (Egyet asszem a szerbek lőttek le Kub-bal, de ebben nem vagyok biztos így fejből.)
 
M

molnibalage

Guest
AGM-88-cal egy AA találat volt, a Sivatagi Vihar alatt egy B-52-őt lőttek vele seggbe. Vadászgép ellen teljesen valószerűtlen annak kinematikai paraméterei miatt.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 096
113
Nekem nagyon kevés bevetésnek tűnik. Az első éjszaka úgy tudom géppárokban az egész század felszállt. Pld. Randlejovics alezredes úr, Isten nyugosztalja is repült információm szerint egy géppel, túlélte a légicsatát, sajnos a békeidőben utána egy légibemutatóra készülve lelte halálát. Van egy szerb kapcsolatom, lehet, hogy tud más adatokat, de lehet, hogy tényleg ennyit repültek csak.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 096
113
AGM-88-al az tudom, hogy 2 radarállomást is eltáltak a jugo háború során Bulgáriában. (egyiket talán Várna térségében a másik nem jut eszembe.)
 
M

molnibalage

Guest
Nekem nagyon kevés bevetésnek tűnik. Az első éjszaka úgy tudom géppárokban az egész század felszállt. Pld. Randlejovics alezredes úr, Isten nyugosztalja is repült információm szerint egy géppel, túlélte a légicsatát, sajnos a békeidőben utána egy légibemutatóra készülve lelte halálát. Van egy szerb kapcsolatom, lehet, hogy tud más adatokat, de lehet, hogy tényleg ennyit repültek csak.
Hpasp elég akkurátus és elég jó forrásokból dolgozik. Igen, ennyit repültek. Ebben mi a meglepő? A több száz gépes iraki flotta is mennyit repült a SV alatt? Ők is belátták, hogy ez inkább öngyilkosság...