A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

ilyen költségek mellett tényleg érdemes komolyan elgondolkodni a liszensz mellett, mert akkor a költségekből valamennyi visszaforog a hazai kasszába, ráadásul teljes alkatrész ellátás is megoldott lenne hazai gyártóval.

Nem lenne, mivel az ilyesfajta szerződések általában helyi összeszerelést jelentenek csak, aminek a pluszköltségei se biztos, hogy visszajönnek.
 
Hazai gyártásban, max összeszerelés, Rába.

A Rába elég sok megfelelő minőségű alkatrészt tudna gumikerekes járművekhez szállítani a futóművektől a sebességváltókig. Amit biztosan importálunk kellene, azok a páncéllemezek, motorok (egyes részegségeket nem feltétlen) például. Egy 8x8-as APC beltartalmának akár több a felét itthon tudnánk gyártani, míg egy lánctalpas IFV esetében jó ha tíz százalék lenne ez!
 
A Rába elég sok megfelelő minőségű alkatrészt tudna gumikerekes járművekhez szállítani a futóművektől a sebességváltókig. Amit biztosan importálunk kellene, azok a páncéllemezek, motorok (egyes részegségeket nem feltétlen) például. Egy 8x8-as APC beltartalmának akár több a felét itthon tudnánk gyártani, míg egy lánctalpas IFV esetében jó ha tíz százalék lenne ez!

Blogen jól körülírta a hivatalos elképzeléseket.
 
Lehet csak szarkazmusnak szántad, de összességében igazad van. Ha gazdasági erőnknek megfelelően a GDP 2%-a körül, és jól felhasználva költenénk a haderőnkre, akkor igen ütőképes kis haderőnk lenne.

Egyébként szóba került az alkalmazott doktrina. Pontosan milyen elemeket tartalmazna ez szerintetek? Melyik rivális (nem ellenséges, csak rivális) ország haderejét ellensúlyoznánk? Mi lenne a teendő egy támadás esetén, vagy a kormány vállalna-e valamilyen reakciót abban az esetben, ha mondjuk a határainkon túl élő magyarságot érné fenyegetés (pl Ukrajna, vagy Románia területén. Mert ha már kaphat magyar állampolgárságot, meg szavazhat a magyar válaztásokon, akkor kötelesek vagyunk ugyan úgy megvédeni őket is) Ha ezeket lefektetik (vagy mi itt elméleti síkon megtesszük), akkor lehet elkezdeni épkézláb haderőben gondolkodni.
Itt inkább a ti elképzeléseitek érdekelnek.

Szerintem ebben semmi szarkazmus nincs. Afrikai országok, mint pl. Nigéria, meg tud vásárolni és fenn tud tartani harckocsikat? Mi meg nem tudunk, illetve inkább nem tudtunk felújítani, fejleszteni néhány tucat, egyébként is meglévő harckocsit -10-15 évvel ezelőtt? És ugyan ez a helyzet a BMP-kkel, a tüzérséggel ... Ez nem elsősorban anyagi kérdés, hanem hozzáállás kérdése. Azon sírunk, hogy nincs pénz venni és fenntartani lánctalpas technikát, mikor munkaerő hiány közepette a kontraproduktív közmunkaprogramra nagyságrendileg annyit költünk, mint a honvédelmi költségvetés honvédkórházzal, missziózással, laktanya-őrzéssel meg jó ég tudja mi mindennel egybevéve. El kell dönteni a prioritásokat.
 
És ha megnézzük a főoldali híreket, hogy a gazdasági "világhatalom" Miamar licencben 4. generációsnak mondott gépet szeretne gyártani, még sarkosabb a kép, hogy az elmúlt 25 év dübörgő gazdaságával egyetlen normális haditechnikai felylesztést nem tudtunk felmutatni!!
 
Azért tűnnek drágának így az eszközök, mert minden kell és minden tegnapra kell. Volt rá negyed évszázadunk.
Azt meg ki ne találjátok, hogy nem kell MBT. Anélkül teljesen mindegy milyen IFV-d van vagy mennyi MRAP-d.
 
És ha megnézzük a főoldali híreket, hogy a gazdasági "világhatalom" Miamar licencben 4. generációsnak mondott gépet szeretne gyártani, még sarkosabb a kép, hogy az elmúlt 25 év dübörgő gazdaságával egyetlen normális haditechnikai felylesztést nem tudtunk felmutatni!!
Ez csak azt mutatja, hogy mennyit èr egy föoldali hír. És ezt soha de soha nem szabad elfelejteni :)
 
És ha megnézzük a főoldali híreket, hogy a gazdasági "világhatalom" Miamar licencben 4. generációsnak mondott gépet szeretne gyártani, még sarkosabb a kép, hogy az elmúlt 25 év dübörgő gazdaságával egyetlen normális haditechnikai felylesztést nem tudtunk felmutatni!!
Az egy dolog, hogy Mianmar mit szeretne, én pl. egész életemben egy csendes-óceáni/hawai utazásra készültem, de eddig még nem jött össze. Azért a licencgyártásnak is vannak különböző fokozatai. Van olyan, mikor a gyártási joghoz csak a terveket és a technológiai dokumentációt veszik meg, ezek alapján a saját ipar mindent le is tud gyártani aztán összeszerelik a készterméket, és lesz belőle pl. japán F-4EJ vadászgép.
Aztán van olyan is, hogy megveszik a gyártási jogot és az összeszerelési dokumentációt, kicsomagolják a ládákból a leszállított törzskereteket, bordákat, hossztartókat, futószárakat, kerekeket, szivattyúkat, munkahengereket, radart, elektronikákat, hajtóművet, műszereket és milliónyi más cuccot, esetleg ők maguk legyártják a szegecseket és borítólemezeket (?), majd a doku alapján összeszegecselik és csavarozzák a készterméket. Szerintetek Mianmar melyikre képes a kettő közül?!! :-)
 
Az egy dolog, hogy Mianmar mit szeretne, én pl. egész életemben egy csendes-óceáni/hawai utazásra készültem, de eddig még nem jött össze. Azért a licencgyártásnak is vannak különböző fokozatai. Van olyan, mikor a gyártási joghoz csak a terveket és a technológiai dokumentációt veszik meg, ezek alapján a saját ipar mindent le is tud gyártani aztán összeszerelik a készterméket, és lesz belőle pl. japán F-4EJ vadászgép.
Aztán van olyan is, hogy megveszik a gyártási jogot és az összeszerelési dokumentációt, kicsomagolják a ládákból a leszállított törzskereteket, bordákat, hossztartókat, futószárakat, kerekeket, szivattyúkat, munkahengereket, radart, elektronikákat, hajtóművet, műszereket és milliónyi más cuccot, esetleg ők maguk legyártják a szegecseket és borítólemezeket (?), majd a doku alapján összeszegecselik és csavarozzák a készterméket. Szerintetek Mianmar melyikre képes a kettő közül?!! :)
Ha csak a helyben össze szerelést el tudják érni az is fényévekkel előrébb tart technikában mint mi. Hol tudnánk mi ezt megtenni?? Szerintem bármilyen 4. generációs vadászgép összeszerelése kis hazánkban óriási előre lépés lenne. Szvsz.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Ha csak a helyben össze szerelést el tudják érni az is fényévekkel előrébb tart technikában mint mi. Hol tudnánk mi ezt megtenni?? Szerintem bármilyen 4. generációs vadászgép összeszerelése kis hazánkban óriási előre lépés lenne. Szvsz.
Így van, ezzel tökéletesen egyetértek! De szerintem előbb meg tudnánk oldani mint Mianmar, csak náluk van rá szándék, nálunk meg az akarat kimerül az autógyártásban, stadionban és kisvasútban.
 
Az autógyártás sem a miénk, hiszen saját autómárkánk sincs. De azért jól hangzik V. vezérünk szájából, hogy autóipari nagyhatalom vagyunk, miközben még egy dachia szintű saját, inkább félsaját autót sem tudunk felmutatni. Mert azért a Suzuki, Opel, Mercedes meg Audi az nem Magyar termék, nem magyar márkanév, hiába itt csinálják.

Egyedül a Rába ami saját márkanév, de annak meg jelenleg semmilyen piaci presztizse nincs néhány Man teherautó részegységen kívül.
Szerintem jelenleg bármik lehetünk, mint az óvodás kisfiú, mert tiszta lappal indulunk. Csak persze el kellene kezdeni valamit!

Amúgy megértem a katonák félelmét is a saját termékektől. Még eddig semmit nem tudtunk jól csinálni, még a gengszterváltást sem.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Az autógyártás sem a miénk, hiszen saját autómárkánk sincs. De azért jól hangzik V. vezérünk szájából, hogy autóipari nagyhatalom vagyunk, miközben még egy dachia szintű saját, inkább félsaját autót sem tudunk felmutatni. Mert azért a Suzuki, Opel, Mercedes meg Audi az nem Magyar termék, nem magyar márkanév, hiába itt csinálják.

Minden Magyarországon gyártott termék magyar termék.

Egyedül a Rába ami saját márkanév, de annak meg jelenleg semmilyen piaci presztizse nincs néhány Man teherautó részegységen kívül.

Speciel ez nem így van, a fél világba szállít, mivel igencsak komoly piaci presztízse van. A legkeresettebb exportcikke a Rábának a futómű.
 
hát a suzukit leszámítva az export piacon kb nulla fogalma van bárkinek hogy hol készült.
 
Én az oldal szerkesztői helyében kitörölném ezt a topikot és csak akkor hoznàm újra létre ha tényleg elkezdenék tolni a $milliókat a honvédségbe! Ennyi sületlen baromságot amit itt lehet olvasni....!! Vagy nevezzétek át 'Álomhajó(HUN)'-ra! :)


Még csak pár hónapja csökkentem a fórum színvonalát,ezért nem mertem ezt beírni :D ,de egyetértek,tibibácsit látom,ahogy dobálja a pöttyös labdákat a gyerekek közé,akié pontos,az kívánhat egyet....:p
 
Arra értettem, hogy belpiacra persze, hogy kevéssé éri meg, de mivel semmilyen márkanevet nem tudunk felmutatni exportra felesleges is matekozni, ergo a liszenszgyártásnál jobb alternatíva aligha van.
 
A Rába egyáltalán nem rossz cég, csak itthon nincs kihasználva semmire.

Írtam is, hogy max. a Rába ami autó/gépjármű iparban saját márkanév, de igazából pár katonai teherautón kívül, meg néhány külföldi tehergépjármű és munkagép alkatrészen kívül semmit nem tudunk felmutatni. Export esély nulla, hiszen a legtöbb országban, nem hogy a mezei talpas, de még a kormányelit sem hallott róla.

Pedig mezőgarázdasági ország révén pl. akár traktorokat, földmunkagépeket is gyárthatna, meg komplett modern (!) teherautókat, haszongépjárműveket. Amikkel már lehetne a márkának igazi presztízse. Jelenleg talán az egyetlen valamire alkalmassá tehető magyar vállalatról beszélünk, de nem hogy katonai még civil irányba sem nagyon próbál/engedik nyitni, és ennyire nem hiszem hogy a konkurencia lenne az érdekérvényesítő, inkább idehaza balherék az illetékesek.
 
Arra értettem, hogy belpiacra persze, hogy kevéssé éri meg, de mivel semmilyen márkanevet nem tudunk felmutatni exportra felesleges is matekozni, ergo a liszenszgyártásnál jobb alternatíva aligha van.

Miért ne tudnánk felmutatni? Semmi mást nem kell tennünk, mint a még szabad lehetőségek közül partnert keresni a Rábá-nak. Feljebb már lett matekozva egy kicsit és az olasz Iveco maradt. Egy ilyen együttműködés azt eredményezé, amit az összes környező ország hasonló együttműködése a többi neves katonai gyártóval, akik ezért már nálunk nem játszanak: a Rába mint partner lenne az egyik fő összeszerelő és gyártóüzeme a közösen előállított, bár alapvetően Iveco licenszű termékeknek az egész világ számára.

Minnél hamarabb meg kell kötni a Rába-Iveco együttműködési szerződést, megalapítani a közös tulajdonú Rába-Iveco Zrt-t és megkezdeni a termelőegységek felépítését, és a nagyarányú magyarországi hadiipari megrendeléseket e közös cégnek, mert ha az Iveco talál valahol a világban e célból egy nem magyar partnert, akkor gyakorlatilag semmilyen más lehetőség nem marad arra, hogy a magyar haderő bármit licenszgyártson, hanem legföljebb vásárolhatunk a csehektől, lengyelektől, románoktól. Mások ugyanis gyorsabbak voltak és lecsaptak a többi hadiipari nagyra. Szerencsére az Iveco-nak is megvan az a termékskálája, amire nekünk szükségünk van és aminek a gyártásában a Rába kiváló partner tudna lenni!
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz
Írtam is, hogy max. a Rába ami autó/gépjármű iparban saját márkanév, de igazából pár katonai teherautón kívül, meg néhány külföldi tehergépjármű és munkagép alkatrészen kívül semmit nem tudunk felmutatni. Export esély nulla, hiszen a legtöbb országban, nem hogy a mezei talpas, de még a kormányelit sem hallott róla.

Pedig mezőgarázdasági ország révén pl. akár traktorokat, földmunkagépeket is gyárthatna, meg komplett modern (!) teherautókat, haszongépjárműveket. Amikkel már lehetne a márkának igazi presztízse. Jelenleg talán az egyetlen valamire alkalmassá tehető magyar vállalatról beszélünk, de nem hogy katonai még civil irányba sem nagyon próbál/engedik nyitni, és ennyire nem hiszem hogy a konkurencia lenne az érdekérvényesítő, inkább idehaza balherék az illetékesek.

Minek? Egyrészt Magyarország nem megzőgazdasági ország, semmi közünk a mezőgazdasághoz, az egy teljesen jelentéktelen ágazatocska, aminek teljes hiánya se tűnne fel. Másrészt meg mi a francnak felfuttatni egy Rába márkát? Találni kell egy világszerte ismert külföldi partnert és vele közösen megcsinálni egy új márkát, vagy annak fő beszállítójává avanzsálni. Piac kell nekünk nem nemzeti márka!