[HUN] Helikopterbeszerzés

Bizony, az álmodozás veszélyes, ha az ember nincs tisztában a saját lehetőségeivel. Jelenleg, és a jövőben is, nagyon úgy néz ki, nekünk nem kell székelyföldre ácsingózni, vagy be lesz verve az orcánk. Ezt lehet viselni méltósággal, próbálni diplomáciai módon amennyire lehet, támogatni az oda szakadt magyarokat, meg lehet ugrálni is, amire a realitások talaján állva, leginkább pont ŐK fáznának rá, meg ha elmérgesedik a helyzet, lehet még a román határ mondjuk valóban a Tiszánál. Szerintem higgadtan, értelmesen végig kell ezt gondolni, és belátni, hogy a második opció finoman szólva sem érdekünk...
 
@honved ott a pont.
@zsolti egyet értek, jelenleg többre mennénk azzal, ha elkezdenének felvásárolni az erdélyi ipart és földet, mint a 29 T-72essel.
 
<i>"Igen. Történelmi okok miatt a magyar hadsereget nem pusztán a jelenlegi határok megvédésre kell tervezni. Persze a lehetőségekhez mérten."</i>

Igencsak nem történelmi okok folytán, mai Honvédségünk még a jelenlegi határokat sem tudná megvédeni, katonai támadás esetén.

TERVEZNI.
@honved ott a pont.
@zsolti egyet értek, jelenleg többre mennénk azzal, ha elkezdenének felvásárolni az erdélyi ipart és földet, mint a 29 T-72essel.

Akadályozzák, ők sem hülyék. Ez nem feltételes mód, vagy jövő idő.
 
Persze, nagyobb helikopterbe több ember fér.
Ezek szerint 32-en voltatok a Minyóban.


>Itthon hány fő egy raj?

És a nyugati országokban? Nekik miért jó ez a helikopter?
Mert anno Mi-17-etet nem vehetek a Vsz-től.:)
<i>"Igen. Történelmi okok miatt a magyar hadsereget nem pusztán a jelenlegi határok megvédésre kell tervezni. Persze a lehetőségekhez mérten."</i>

Igencsak nem történelmi okok folytán, mai Honvédségünk még a jelenlegi határokat sem tudná megvédeni, katonai támadás esetén.

+1!

Előbb ki kéne találni mire tervezzük használni a helikoptereket. Ki kell találni milyen csapatokat akarunk vele szállítani? Kell harci heli? Kell Vip szállító? Futááár heli? Terhet mit viszünk vele, löveg, aknavető, terepjáró, lőszer, Mistral állvány, sebesült, stb? Mit akarunk felderíteni? Egy századba szervezni a kiképzést, futár , harci helit 2-3 típussal elég zavaros megoldásnak tűnik.
Nekünk egy aránylag olcsón beszerezhető és fenntartható , megbízható, univerzális típus kell ami már kellően elterjedt hogy a szervízelése és alkatrész ellátása megoldott legyen. Ebből alap gépnek általános szállításra egy századnyi, 10-14 db közti mennyiség. Mi-8/17/171 vagy AS 532 Cougar.
Mellé egy századnyi könnyebb gép kisebb egységek szállítása, netán felfegyverezve könnyebb "harci heliként" támogathat, vihet sebesültet, felderíthet ha mer, irányíthat tüzet stb. Akár ki is képezhet és viheti a pizsamásokat. Erre talán a legalkalmasabb lenne az EC 635, Ec 645, Bell 429 és az újonnan felkapott MD Explorer bár utóbbi már határeset, homok zsákolni már lehet nem elég pl bár a Mi-2 is elbírt egyet.
 
<i>"Igen. Történelmi okok miatt a magyar hadsereget nem pusztán a jelenlegi határok megvédésre kell tervezni. Persze a lehetőségekhez mérten."</i>

Igencsak nem történelmi okok folytán, mai Honvédségünk még a jelenlegi határokat sem tudná megvédeni, katonai támadás esetén.

Egy hadsereg tartásának egyik alappillére, hogy meghatározod, hogy mire akarod használni, mert a szerint építed fel. Ehhez nem kapcsolódik az, hogy most milyen állapotban van.
 
Amik előttem le lettek írva elvek. A magyar hadseregben az 50-es évek óta mutatóba voltak csak rendszerszemléletű beszerzések. Általában vettünk valamit, kaptunk valamit (először orosz*keleti relációból, aztán bizonyos fegyvereket stb. nyugatról szereztünk be, majd kitalátuk, hogy mit is csinálnánk vele. Pld. ilyen volt a MISTRAL lérak. Az amcsikban benyalva, kivontuk a keleti MANPADS kategóriát, és kellett volna valami helyette. No a franciák akkor irták alá a NATO csatit, ha tőlük is vásárolunk valamit. Leclerc, Mirage, Rafale, illetve kopterek drágák lettek volna, meg első három nem is kellett. Viszont lérak igen, mint csapatlégvédelmi eszköz, illetve a közel védelme a KUB-nak. a beszerzésen indult a svéd is a lézervezérlésű lérakkal, meg ott volt a amcsi Stinger is. Kigolyózták azzal, hogy kötelezték a nyertes, hogy nálank legyen a rakéták javítása. A STINGER-t egy helyen javítják egész europában oda viszik mindenhonnan, az amcsik nem akartak másik javítóbázist, ami értelmetlen lett volna. A svéd rakéta RBS-70 éppen a lézervezérlés miatt esett ki. És nyert a MISTRAL, ami nem váltotta ki a MANPADS-t, nehézkes, külön ezért UNIMOG-on viszik, tehát nem lehet pld. katonákkal, helikopterrel stb. mozgatni. de megvették, aztán integrálták. Ettől még nem lett jobb a légvédelem, de inkább a hasonló hatótávú MANPADS lett volna megfelelő (STINGER, vagy akár újabb orosz) mint ez a SHORAD kategóriájú nehézkes komplexum, amely igazán az új svéd GIRAFFE lokátorokkal lehet(ne) jobb fegyverrendszer..
 
Egy századba szervezni a kiképzést, futár , harci helit 2-3 típussal elég zavaros megoldásnak tűnik.
Nekünk egy aránylag olcsón beszerezhető és fenntartható , megbízható, univerzális típus kell ami már kellően elterjedt hogy a szervízelése és alkatrész ellátása megoldott legyen. Ebből alap gépnek általános szállításra egy századnyi, 10-14 db közti mennyiség. Mi-8/17/171 vagy AS 532 Cougar.
Mellé egy századnyi könnyebb gép kisebb egységek szállítása, netán felfegyverezve könnyebb "harci heliként" támogathat, vihet sebesültet, felderíthet ha mer, irányíthat tüzet stb. Akár ki is képezhet és viheti a pizsamásokat. Erre talán a legalkalmasabb lenne az EC 635, Ec 645, Bell 429 és az újonnan felkapott MD Explorer bár utóbbi már határeset, homok zsákolni már lehet nem elég pl bár a Mi-2 is elbírt egyet.

Igen, én is kezdetektől fogva ezt tartanám jó megoldásnak. 2 típust, egy könnyűt és egy valódi közepes szállítót.

Az MD Explorer tulajdonképpen megfelel az EC635-nek méret és képességek tekintetében. Az Explorer egyébként 1360 kg-os terhet vihet külső függesztményként.

Viszont amcsi helit lehetőleg vennék... Persze, ha nagyon jó ajánlatot kapnánk (nem olyat, mint az UH-1-esek voltak...), akkor oké. De inkább európai gyártmányú típusokat kéne.
 
Azert neztem , mondom pont Amcsit ? ? Itt csicskaztatnanak a legkisebb alkatreszert, de utan latom javitottad.

Úgy tűnik, hogy a billentyűzetem néha függetleníti magát az akaratomtól és utólag kell korrigálnom... :( :D

Na de a lényeg, nálam EC645(H145M)+AW101 rulz! :D
 
<blockquote rel="desertfox">Azert neztem , mondom pont Amcsit ? ? Itt csicskaztatnanak a legkisebb alkatreszert, de utan latom javitottad.

Úgy tűnik, hogy a billentyűzetem néha függetleníti magát az akaratomtól és utólag kell korrigálnom... :( :D

Na de a lényeg, nálam EC645(H145M)+AW101 rulz! :D
</blockquote>

Az nem a billentyuzet hanem a "rendszer" finom uzenete a szamodra :P
 
Helyesen: "Viszont amcsi helit lehetőleg <b>nem</b> vennék"

Én sem, de az európai is egykutya lásd Mistral hajó. Igazából olyan lenne jó ami rendkívül elterjedt a civil szférában is, így több helyről lehet alkatrészt beszerezni akár fű alatt is átjátszva.
 
Én sem, de az európai is egykutya lásd Mistral hajó. Igazából olyan lenne jó ami rendkívül elterjedt a civil szférában is, így több helyről lehet alkatrészt beszerezni akár fű alatt is átjátszva.

Ezt sajna nem tudod elkerülni, a nagyhatalmak mindig ott lesznek valahol a háttérben.
Azért a franciákat rendesen befenyíthették. Aztán meg a szaudiakkal megvásároltatták a portékát, hogy ne legyen keserű a franciák szájíze.
Egyébként nekem gyanús még a Rafale hirtelen export feltámadása is. Nem elképzelhetetlen, hogy az amik dobtak egy kis borravalót még nekik a Mistral biznisz mellé. Abban én biztos vagyok, hogy az egész ny-baráti öbölvilág amerikai zenére táncol.
 
Sokan nem veszik figyelembe, hogy egy H145M számszerűleg hozza egy UH-1N kapacitását, csak kisebb (ez persze ki/beszállásnál hátrány is lehet), könnyebb, csöndesebb és gyorsabb.

Egy AW101 vajon ár szempontjából hogy viszonyulhat egy Blackhawkhoz?
 
<blockquote rel="wolfram"><blockquote rel="desertfox">Azert neztem , mondom pont Amcsit ? ? Itt csicskaztatnanak a legkisebb alkatreszert, de utan latom javitottad.

Úgy tűnik, hogy a billentyűzetem néha függetleníti magát az akaratomtól és utólag kell korrigálnom... :( :D

Na de a lényeg, nálam EC645(H145M)+AW101 rulz! :D
</blockquote>

Az nem a billentyuzet hanem a "rendszer" finom uzenete a szamodra :P
</blockquote>

Dolgoznak az NSA-s legények? :D


<blockquote rel="wolfram">Helyesen: "Viszont amcsi helit lehetőleg <b>nem</b> vennék"

Én sem, de az európai is egykutya lásd Mistral hajó. Igazából olyan lenne jó ami rendkívül elterjedt a civil szférában is, így több helyről lehet alkatrészt beszerezni akár fű alatt is átjátszva.</blockquote>


Ha a nagytesó neheztelne épp és rászól az európaiakra, még akkor is könnyebb alkatrészt szerezni akár magától a gyártótól is (persze nem nyíltan), mint abban az esetben, ha maga a nagytesó lenne a gyártó, mert úgy egyértelműen teljesen esélytelen. Komplett rendszereket (egész helit, hajót, stb.) már nyilván nem lehetne így, mert az nagyon feltűnő lenne.
Sajnos a "közepes szállító" méretű helik a polgári szektorban nem túl gyakoriak. A könnyűek közül viszont a legtöbb szóba jöhető típus elég nagy számban van jelen a polgári oldalon is.


<blockquote rel="wolfram">
Na de a lényeg, nálam EC645(H145M)+AW101 rulz! :D

wolfram-mal mi egy ideje már egyetértünk, ez ebben a kavalkádban már majdnem minősített többség ;-)
</blockquote>


A miénk a legnagyobb frakció és leszavazunk mindenkit, aki renitenskedik! :D



Egy AW101 vajon ár szempontjából hogy viszonyulhat egy Blackhawkhoz?

Húúú, valamikor ennek utánanéztem... Ha jól rémlik, teljesen csupasz (csak az alapműszerek és se support, se fegyver, se semmi) Black Hawk 15 millió dollár körül van (ez gyártói adat volt), az AW101 polgári verziója meg 20 millió euró körül.
 
Húúú, valamikor ennek utánanéztem... Ha jól rémlik, teljesen csupasz (csak az alapműszerek és se support, se fegyver, se semmi) Black Hawk 15 millió dollár körül van (ez gyártói adat volt), az AW101 polgári verziója meg 20 millió euró körül.

Gondoltam, hogy drágább. Ez azért érezhető különbség, de ha cuccolni kell, akkor azért a Merlin többet is ér.
EH101_interno.jpg

azért ez raktér,
<i>"30 seated troops or 45 standing fully equipped combat troops, or 3,050 kg (6,724 lb) of internal payload, 5,520 kg (12,169 lb) of external payload, or 16 stretchers for AW101"</i> Wiki szerint.
 
Én meg AH (EC) párti vagyok, a Cougar fegyverezhető is, elég keményen, ahogy a románok már megtették.

Volt szerencsém tavaly részt venni a Bukaresti repülőnapon és hát...
https://www.youtube.com/watch?v=CMnFSaZ716Q elég keményen néznek ki és eléggé elszégyeltem magam..


Bár az AW-nál a rámpa illetve a mérete az előny és sokszor felvetődött itt a kérdés, hogy minek ekkora gépek, ki használjuk -e őket. Már akkor is megakartam írni, hogy békeidőben nem, viszont ha elolvasunk pár visszaemlékezést a "Yugó balhé" idejéből akkor belefuthatunk abba, hogy a Minyókat eléggé felmálházták lőszerrel, mert akkor ugye a katonáknál nem a normál mennyiségű volt. Na nekünk ilyen helyzetekre is kellenek ezek a helikopterek, sőt ... ugye akkor mi nem is háborúztunk, csak a készültünk a lehetséges rosszra... ezeket azért ne felejtsük el.

Tehát ezért kell 2 fajta helikopter.

+ ha nem lettek volna idióta a vezetés akkor 1 jó üzleti ajánlatot tehettek volna.
 
Én meg AH (EC) párti vagyok, a Cougar fegyverezhető is, elég keményen, ahogy a románok már megtették.

Volt szerencsém tavaly részt venni a Bukaresti repülőnapon és hát...
https://www.youtube.com/watch?v=CMnFSaZ716Q elég keményen néznek ki és eléggé elszégyeltem magam..

Ez a videó szerintem Aranyosgyéresen (Campia Turzii) készült... (Én ott voltam és ezt élőben láttam.)

Bukarestben mit láttál?
 
Én meg AH (EC) párti vagyok, a Cougar fegyverezhető is, elég keményen, ahogy a románok már megtették.

wolframmal mi egy H145M (EC645T2) flotta mellé tennénk egy nagyobb teherbírású gépet (AW101). A H145M-ből lehet faragni tisztességes fegyveres gépet, illetve alkalmas gyors deszantolásra is, állítólag 10 fő fér fel rá és szintén 3 helyen nyílik. Hasonlóképp működhetne, mint a Huey Vietnamban.
Szerintem egy Merlinnek elsősorban nem a frontvonalban kell mozognia, a front mögé kell utánpótlást szállítania, csapatokat, járműveket, műszaki eszközöket mozgatnia. Erre kell a kapacitás és ekkor hasznos a rámpa is.
Persze a Cougar sem lenne rossz erre a feladatra, de a Merlin eggyel hasznosabbnak néz ki. A rámpa az önvédelemnél sem utolsó szempont!

Bár az AW-nál a rámpa illetve a mérete az előny és sokszor felvetődött itt a kérdés, hogy minek ekkora gépek, ki használjuk -e őket. Már akkor is megakartam írni, hogy békeidőben nem, viszont ha elolvasunk pár visszaemlékezést a "Yugó balhé" idejéből akkor belefuthatunk abba, hogy a Minyókat eléggé felmálházták lőszerrel, mert akkor ugye a katonáknál nem a normál mennyiségű volt. Na nekünk ilyen helyzetekre is kellenek ezek a helikopterek, sőt ... ugye akkor mi nem is háborúztunk, csak a készültünk a lehetséges rosszra... ezeket azért ne felejtsük el.

Tehát ezért kell 2 fajta helikopter.

Szerintem itt teljes az egyetértés közöttünk.
Mégis mit jelent az, hogy kihasználunk egy katonai szállítóhelikoptert? Ezeket nem az árvízvédekezés és a katasztrófavédelem szempontjai szerint kellene kiválasztani.
A Gripent pl. mire használjuk ki? A hadseregnek nem sok elemét lehet gazdaságosan működtetni békében. Aki ez alapján akar katonai helikoptert venni az egész egyszerűen dilettáns és/vagy demagóg.