AESA radarok (repülőgépeken)

<i>nem véletlenül reptetik olyan keveset és szögvisszaverővel. A fölény nem a stealthben van, hanem a titkokban. </i>

Az F-22 fotók nagy része hazai földön készült, ahol radarral nemigen tudja más méregetni a gépet. Nézd meg a küföldi szerepléseket. A demón és érkezéskor is kint van. Az ostravai repnapon még az norvég F-16-on is szögvisszaverős Sidewinder volt...
 
"Variable pulse repetition frequency between 1000 and <b>200000</b> pulses/sec" vs. "A PRF fölmehet 20 kHz-ig. 1kHz és <b>20 kHz</b> között van."

Valamelyik kijelentes teves :)
 
@molnibalage

"mert hogyan hasonlítod össze az asztali gépek CPU-jával, ahol órajel van megadva…"

Az asztali gepeknel is van ugynevezett FLOPS ertek, Floating Point Operations Per Second. A parallel processing (Multi-Core) CPU-knal az orajel mar egyre kevesbe szamit. Ez amugy a kulonbozo processzor architekturak miatt sohasem volt a legjobb tulajdonsag teljesitemeny-osszehasonlitasra.

ps: ha forditasban segitsegre lenne szukseged, akkor korlatozottan tudok asszisztalni
 
A PRF sosem onmagaban valtozik. Alacsony PRF akkor van amikor mar atvizsgalt legteret frissit a radar es hirtelen felbukkano cel nem varhato. Ezzel egyutt megemelik altalaban az impulzushoszt ami pedig arra jo hogy nagy tavolsagba menjen el a jel es jojjon vissza az az nagy legyen a hatotav. A frekit pedig manapsag meg folyamstosan valtoztatja minden korszeru "harci" radar.

Amikor meg a PRF megugrik akkor altalaban mar kovetesbe vett egy celt es annak mozgasi prametereire irany, sebesseg kivancsi a radar. Ezzel egyutt a tavolsag fugvenyeben a legkisebbre csokkentik a impulzushoszt hogy a felbontas a leheto legkisebb legyen. Ez a regebbi radaroknal azt jelenti hogy megtudja kulonboztetni az egymashoz kozel repulo celokat mig az ujabbak szerencses esetben valami dopler hatas miatt meg extra spec infot is szerezhetnek.

A radar sosem tudja mikor fog felbukkanni egy celpont akar tereptakarasbol akar azert mert az ellenseg is lopakodo vagy barmi egyebb miatt ( idojaras clutter ) csak akkor ad eszlelheto visszaverodest amikor mar viszonylag kozel van. Tehat szamomra erthetlen a RW kiakapcsolasa ( ami nem jelenti azt hogy felttlen igazam van ) mar csak azert sem mert annak frekijet a rendszer tudja az az azt kiszurni gyermekien egyszeru egy az adott frekire hangolt szurovel.
 
Zsuk- AE makett

fga35%201.jpg

fga35%202.jpg

fga35%203.jpg
 
Van egy radaros téma. Mondjuk elsősorban légvédelmi, de szvsz jól passzolna oda:)
 
A KRET megkezdte a legújabb generációs orosz radar sorozatgyártását a rjazanyi uzemében.
Az 5. generációs Pak-Fa-hoz eddig 11 darab AESA radar készult, amibol 3 már beépítve a Pak-Fa protókba.
http://izvestia.ru/news/606892
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
Az X sávú FGA-29 és a nagyobb FGA-35 fedélzeti AESA lokátorok a Phazotron vállalat Zsuk lokátor családjának második generációs típusai. Az A változat az Orosz légierőnek készül az AE változat exportra. Az FGA-29 antennájának befoglaló mérete 575mm és 680 T/R (adó/vevő) modult tartalmaz. Hatótávolsága 3m2 RCS (hatásos visszaverő felületű) célra 120-130km, 30 célt tud egyídőben követni és 6 célra rakétát rávezetni. A hatótávolságát növelték 150km-re és a távlatokban 250km-t akartak elérni, viszont a méretek módosultak 688mm-re és 1016 T/R modulra, aminek következtében a típus kód már FGA-35-re változott, ahol először 200km, majd 250km hatótávolságot értek el, továbbra is 3m2 RCS cél esetén. Valószínűleg a követett célok száma 60-ra, a rakéta rávezetés 8-ra növekedett.

FGA-35 középen, jobb szélen a régi PESA, mechanikusan mozgatható antennával.
GEN_9355(1).JPG


IMG_4489_1.jpg


FVM1qK2.jpg




Kifejlesztés alatt van az FGA-35 (3D) AESA fedélzeti lokátor, amely a GaAs (gallium-arzenid) T/R modulok helyett már a GaN (Gallium-nitrid) alapú T/R modulokból felépített változat, ahol az antenna mérete maradt 688mm, de a T/R modulok számát csökkentették 960-ra.
A MiG-35 vadász repülőgéphez fejlesztik.

FGA-35 (3D)
IMG_4485_1.jpg


fmjret.jpg


A GaN alapú T/R modulok az AESA lokátorok új generációját jelentik. A GaN nano technológiás, amely különleges tulajdonságokkal rendelkezik már 1990 óta használják, mint fénykibocsátó diódák. Nagy teljesítményű és mikrohullámú optoelektronikai eszközökben alkalmazható, III/V direct széles sávú 3,4 eV-os félvezető, amely sokkal magasabb hőmérsékleten, nagyobb feszültségen és teljesítménnyel, magasabb frekvenciákon üzemeltethető, mint a GaAs tranzisztorok. A kerámia blokk vékonyabb (13mm), folyadék hűtés helyett léghűtéses, modulonként 5W impulzus teljesítmény ad le.

A Pak-FA Tikhomirov X sávú N050 lokátora, 1 500 T/R modullal
SH121+X-Band+Active+Electronically+Scanned+Array+%2528AESA%2529+radars+Tikhomirov+Sukhoi+PAK+FA+stealth+fifth+generation+jet+fighter%252C+HAL+Fifth+Generation+Fighter+Aircraft+%2528FGFA%2529+Russian+Air+Force+export+i+%25284%2529.jpg


SH121+X-Band+Active+Electronically+Scanned+Array+%2528AESA%2529+radars+Tikhomirov+Sukhoi+PAK+FA+stealth+fifth+generation+jet+fighter%252C+HAL+Fifth+Generation+Fighter+Aircraft+%2528FGFA%2529+Russian+Air+Force+export+i.jpg


Itt a Rafale Thales 640mm méretű AESA lokátora
rafales-new-active-electronically-scanned-array-radar.jpg
 
Azt feltételezték 2011-ben az orosz FGA-35 AESA fedélzeti lokátorról, hogy csak 680 T/R modulból áll, viszont bebizonyosodott, hogy 1016 T/R modul alkotja (1064 volt a célkitűzés). A T/R modul tömege 2011-ben 80 gramm volt. 2013-ra a tömeg 10 gramm az új technológiának köszönhetően.
Zhuk-AE-MiG-35-2S.jpg


aesatr-phazotron-niir.jpg


Az orrkúp formája és mérete döntően befolyásolja a T/R modulok számát. A Pak-Fa N050 AESA lokátorában 1800 T/R modul elhelyezésére is lenne lehetőség az 1500 helyett, de az orrkúpot át kellene hozzá tervezni. Inkább a lokátor teljesítményét áldozták be a kevesebb T/R modul meghagyásával.

A kínai J-10B repülőgép AESA lokárorában 1200 T/R modul van.

J-10B_AESA.jpg

images


A Kínai televízió beszámolója szerint a J-11B repülőgép AESA lokátora 1760 T/R modult tartalmaz. 1m2 RCS-nél a felderítési hatótávolság 450 km, 0,1m2 RCS esetén 250 km. (???)

http://www.asian-defence.net/2013/10/china-developed-aesa-radar-for-j-11b.html

China%27s+AESA+Radars+For+J-10B+J-16+and+J-20.jpg


A 6. generációs repülőgépek megjelenésének egyik legfontosabb feltétele az AESA lokátorok esetében, a NIIPP teljes funkcionalítású sík integrált többcsatornás T/R (vevő és adó) modulok megjelenése, amelyek tartalmazzák az összes AESA aktív elemet - antenna sugárzók, mikrohullámú jel elosztó és ellenőrző rendszer, másodlagos tápegység, vezérlő digitális interfész áramkör és vízhűtő rendszer. Ezek az univerzális modulok lehetővé teszik különböző méretű és funkciójú berendezések kialakítását, amelyek leegyszerűsítik a végfelhasználók számára az AESA lokátorok tervezését. Az új GaN alapú, alacsony hőmérsékleten, laminált többcsatornás vízhűtő rendszerrel működő kerámiák jellemzői: rendkívűl kis méret és tömeg, nagy megbízhatóság és hosszú élettartam, olcsóság és tömeggyártás.
Műszaki jellemzők: rövid beszabályozási idő (néhány perc), zajtényező 3 dB, áthallás 15 dB, működési hőmérséklet tartomány: - 60 és 80 C fok között, energia felhasználás: készenléti: 50mW, aktív állapotban 300mW;
НИИПП - NIIPP T/R modul 2013-ban:
niipp3.jpg

niipp2.jpg


4 csatornás UHF modul méretei: 156x127x13mm, csatlakozás:SMP;
64 csatornás X sávú modul;
doc_t_246_AFAR_3.JPG



0c1f197c83bb.jpg


slide_5.jpg

b6c7289b41a421fac50c964fd9ec0e1e.gif


2015
wp_20151005_10_52_27_pro__highres1.jpg



Eurofighter vs. Rafale AESA lokátorai

AESARADARCOMPARISIONBETWEENRBE2ECAPTOR.jpg
 
Azt tudni lehetett eddig is, hogy a jó ötletekben, nagy teljesítményű prototípusokban sosem volt náluk hiány a lokátortechnológiában. Arra lennék igazán kíváncsi, hogy hogy állnak ezeknek az eszközöknek a felújítások során történő rendszeresítésével, és mikor lesz náluk is igazából elterjedve.
 
Azt tudni lehetett eddig is, hogy a jó ötletekben, nagy teljesítményű prototípusokban sosem volt náluk hiány a lokátortechnológiában. Arra lennék igazán kíváncsi, hogy hogy állnak ezeknek az eszközöknek a felújítások során történő rendszeresítésével, és mikor lesz náluk is igazából elterjedve.
Amikorra elavul.
 
Ha minden igaz a kínaiak áttörést értek el az AESA radarok gyártásában. Sikerült egy jóval egyszerűbb és olcsóbb léghűtéses AESA radart kifejlesszenek. Ha jól értem az egyetlen hátránya, hogy gyengébb a teljesítménye, viszont kompenzálja, hogy sokkal egyszerűbb beépíteni akár a régebbi gépekbe.
http://quwa.org/2017/05/22/avic-completes-development-air-cooled-aesa-radar/
http://www.telegiz.com/articles/239...-first-air-cooled-aesa-radar-fighter-jets.htm
Tipikus Kínai recept, nem kell a legjobb legyen, csak elég jó, és ebből horror mennyiséget legyártani. A kevés high tech top technikával öböl menti villongást, a volt SZU, most már Kínai recepttel meg kiterjedt, elhúzódó, akár világháborúkat lehet megnyerni.
 
Ha minden igaz a kínaiak áttörést értek el az AESA radarok gyártásában. Sikerült egy jóval egyszerűbb és olcsóbb léghűtéses AESA radart kifejlesszenek. Ha jól értem az egyetlen hátránya, hogy gyengébb a teljesítménye, viszont kompenzálja, hogy sokkal egyszerűbb beépíteni akár a régebbi gépekbe.
http://quwa.org/2017/05/22/avic-completes-development-air-cooled-aesa-radar/
http://www.telegiz.com/articles/239...-first-air-cooled-aesa-radar-fighter-jets.htm

De mitől lenne jóval egyszerübb és olcsobb? Mert maga a hütés fajtája ezt nem idokolja az max beépíthetőségen segíthet a radar árában nem tényező. Ellenben kidobják vele a messze sokkal jobb hűtést ami mind a TR modulok teljesítményét vagy/és élettartalmát erősen befolyásolja.