RDO 3221 Komondor

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 000
113
Repülőt is tudnánk gyártani, ha épp kellene. Vitorlázót mindenképp. Kérdés érdemes-e.
Istenigazából azt se érdemes, mert nincs igény rá. Amikkel szoktam repkedni, magyar, osztrák, csehszlovák, német, ndk-s gépek, és egyik se túl fiatal.
Mivel nincs már honvédelmi szövetség, ami annak idején támogatta ezt a sportot, a fiatalokat egyáltalán nem érdekli, mert rohad drága dolog, csak pár megszállottat.
Pedig a repülés megkedvelésének első fontos lépcsője lenne a kölköknél, akik aztán mehetnének tovább Kecskemét felé.
Az ugrásnál szintén ez a helyzet.
 

tacticool

Well-Known Member
2015. január 12.
1 221
3 565
113

""látható ok nélkül" a kelleténél joban balra rántotta a kormányt, ezért a teherautó megpördült és felfutott a bal padkára, majd felborult"
Azért valljuk be ilyen szituációban, ha én megpördülök majd még meg is dob az útpatka, kb tök mindegy, hogy egy merev hidas maxproban, egy hawkeiben, egy civil mentőautóban, vagy egy bugattiban meresztem a seggem, mert valószínűleg így is úgy is felborulhatok.

Persze, nyilván az mrap kialakítás is nagyban közrejátszott. De a páncélozott, tornyos hmmwv is borul, akkor most azt ne használják a különlegesek, hanem használjanak csak a sima wolfot?
Szerintem nem sok páncélozott katonai jármű lehet ami átmenne egy rénszarvas teszten, pláne nem több száz kilós toronnyal a tetején, max a soktengelyes apc-k/teherautók.

Azért nem vettek a komondorbol mert ahány változat annyi féle motor fék stb. Meg a gutomuvek elemei se passzilnak semmi kompatibilitás... (ennek az oka nem a hozza nem értés sokkal inkább a kísérletezés.) Majd ha egy ténylegesen egységes vagy legalábbis alrendszereiben egységes jármű családdal ki tudnak rukkolni akor lenne értelme elgondolkozni a vasarlason ameddig viszont a járművek csak kívülről hasonlítanak egymásra és szinte semmi semmivel nem csereszabatos hatalmas bakloves lenne és ezt fent is tudják. Nem a kanibalizacio miatt kell a csereszabatossag hanem a logisztika beleértve a javítás szervizeles

Nem hiszem, hogy ezt csak pusztán passzióból csinálták így, inkább vagy a pályázatban volt kitétel, hogy a prototípusoknak eltérő hajtáslánccal stb kell rendelkezni (el tudom képzelni még a protók számát, illetve feladatkörét is meghatározták nekik), vagy saját szakállukra, külföldi megrendelő reményében döntöttek így, hogy bemutatják jaj de bármit be tudnak építeni, amit csak a vevő kíván. Az meg, hogy mért nem vettek belőle... az igazság inkább az, hogy nincs szükségünk mrap-ra itthon. Arra a kevésre meg amire szükség van kiküldetésen, ott vannak a meglévő maxprok.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

tacticool

Well-Known Member
2015. január 12.
1 221
3 565
113
A felborulás esélye másodlagos szerintem. Aki élőben csinálta ezt a szakmát, az tudja, hogy mit jelent egy nagy méretű célpont. Egy BMP alig látszik bizonyos távolságból. Még ugyanonnan, egy MRAP kövér, zsíros, jó célpont. Szerintem ez a lényeg.

Viszont jó kis paradicsom konzerv lenne a bmp-ből ha aknára/ied-re fut, valamit valamiért.:)
Nem is egymás feladatának kiváltására találták ki őket.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 077
10 698
113
De a súlypontjuk nincs olyan magasan és sokkal stabilabbak, mivel a terepjáró képesség nagyobb figyelmet kap egy MRAP-hez képest.

Ez igaz. Viszont Magyarországon azért olyan elképesztően nagy terepek sincsenek, cserébe kicsit sűrűbb és jobb minőségű az úthálózata, mint Afganisztánnak.
Szerintem legalábbis.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

R0kaúr

Well-Known Member
2017. január 2.
373
375
63
azért némelyik 6x6-os elég stabil, hisz nem mindegyik lett úgy tervezve mint a cougar ami valóban eléggé magas és borul is

a caiman pl elég stabilnak tűnik, és az akadályokat is jól veszi

de itt van a titus is, bazi nagy, bazi magas mrap szerű apc és elég stabil és jól bírja magát terepen, no meg a 20mm-es sem boríjja meg
http://www.military-today.com/apc/nexter_titus.htm
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 000
113
Ez igaz. Viszont Magyarországon azért olyan elképesztően nagy terepek sincsenek, cserébe kicsit sűrűbb és jobb minőségű az úthálózata, mint Afganisztánnak.
Szerintem legalábbis.
Attól függ, mit értesz "nagy" terep alatt. Mert ha "nehezet", akkor van, és nem is kevés.
Például belvízes területek, mélyen fekvő földek, vagy folyók, patakok, erek árterei közelében akkora dzsuva van, hogy abból még egy tank (lánctalpas) se mászna ki, nemhogy egy gumikerekes MRAP. Hazai síkvidéki területeken mentettünk több alkalommal szupererős nagykerekű mezőgazdasági terepre tervezett járműveket elképesztő kínlódással. Nem véletlenül van jó híre a régi ruszki teher- és erőgéptechnikának, sokszor azok a "régi vackok" húzták ki a xarból, vagyis a sárból a gépeinket.
 

Zed895

Well-Known Member
2017. április 28.
358
421
63
azért némelyik 6x6-os elég stabil, hisz nem mindegyik lett úgy tervezve mint a cougar ami valóban eléggé magas és borul is

a caiman pl elég stabilnak tűnik, és az akadályokat is jól veszi

de itt van a titus is, bazi nagy, bazi magas mrap szerű apc és elég stabil és jól bírja magát terepen, no meg a 20mm-es sem boríjja meg
http://www.military-today.com/apc/nexter_titus.htm
Ezt a Titust elnezve en felboritom, he nekifeszulok oldalrol ;) A videon is latszik, hogy dol be a kanyarban, nehez elhinni, hogy nem borul. Es ugye amit honved emlitett, hogy szep nagy celpont. Egyszeruen nem ertem ezt a gepet.
 
  • Tetszik
Reactions: Panzerfaust
D

danielblack

Guest
Ezt a Titust elnezve en felboritom, he nekifeszulok oldalrol ;) A videon is latszik, hogy dol be a kanyarban, nehez elhinni, hogy nem borul. Es ugye amit honved emlitett, hogy szep nagy celpont. Egyszeruen nem ertem ezt a gepet.
Zombiapokalipszis során jó lenne, ennyi :D
 
  • Tetszik
Reactions: marton

R0kaúr

Well-Known Member
2017. január 2.
373
375
63
döl viszont nem borul fel... amúgy pont akkora bazi nagy célpont mint egy boxer, patria, rosomak pandur 2 stb, mondj egy modern apc-t ami nem bazi nagy, amivel a ruszki katonai rendőrök száguldoznak szíriába is kurva nagy, az új orosz harcjárművek is azok....ez egy ilyen popszakma
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
27 818
117 988
113
Hát ez jóval hosszabb mint egy rosomak, a pandur 2-nél meg főleg. De a legtöbb MRAP jóval nagyobb mivel egy doboz az egész. Az MRAP-ek konvolyozásra lettek kitalálva egyfajta réskitöltő megoldásként a bombák ellen. Viszont az új gyártású IFV-k már átvették az összes MRAP-ben alkalmazott megoldást jóval nagyobb harcérték mellett.
 

R0kaúr

Well-Known Member
2017. január 2.
373
375
63
a mai modern mrapek már öszvérek, inkább könnyű apc-k, teherautó alvázat használnak hozzájuk azért akkorák

egyébként nincs akkora méretbeli difi
7,5x2,5 méter mondjuk a titus (Tactical Infantry Transport & Utility System)
a pandur 2 ugyancsak 7,5 méter hosszú, torony nélkül 2m magas
a patria 7,7 méter és 2,3 magas
a boxer 7,8 és 2,3
a 6x6-os fuchs 6,8 és 2,3
a btr 7,7 és 2,8

méretben tehát semmivel sem lóg ki, súlyban szintén az átlag közé tartozik, a boxert leszámítva mert az bazi nehéz, 33t míg a többi átlagban 17-25t

egyszerűen manapság ez az átlag, ha nem teherautó alvázat használna, nyilván lehetne alacsonyabb, de mivel a gyártó is többcélú páncélozott járműként említi így ez is érthető, ezek már öszvérgépek, jó konvojt kísérni, meg akár apc-nek is stb
egyébként ehhez pl tatra alvázat használnak, a ballisztikai védelme pedig 2 től 4-ig növelhető
a borulással kapcsolatos gyerekbetegségeket pedig megoldották amennyire lehet, nyilván ez egy teherautós jármű és nem terpeszt úgy mint egy 8x8as, nem is lehet összevetni vele

C4PR7H9WYAAns_Y.jpg

maxresdefault.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Zed895

Zed895

Well-Known Member
2017. április 28.
358
421
63
Hát ez jóval hosszabb mint egy rosomak, a pandur 2-nél meg főleg. De a legtöbb MRAP jóval nagyobb mivel egy doboz az egész. Az MRAP-ek konvolyozásra lettek kitalálva egyfajta réskitöltő megoldásként a bombák ellen. Viszont az új gyártású IFV-k már átvették az összes MRAP-ben alkalmazott megoldást jóval nagyobb harcérték mellett.
Errol van szo, nekunk foleg IFV-k kellenenek aknavedelemmel, felolem lehetne kerekes is. Ez egyben megoldana az IFV, MRAP es (a btr-ekkel egyutt) az APC kerdest. Es ezt meg is tudnank itthon csinalni, MRAP alap mar van. Aztan lehetne az adott alapra raketakat is pakolni, de az mar egy tavolabbi lepes. Egyebkent a respirator/gamma vagy milyen neven fut eppen szerintem nem azert nem tesz geppuskat/raketat a prototipusokra mert fegyvermentes sereget akar epiteni, hanem mert az o profilja az, hogy o biztositja a feluletet amire a masik gyarto geppuskaja mehet, az o profiljuk nem a geppuskak/raketak. Szerintem.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

tacticool

Well-Known Member
2015. január 12.
1 221
3 565
113
Ezt a Titust elnezve en felboritom, he nekifeszulok oldalrol ;) A videon is latszik, hogy dol be a kanyarban, nehez elhinni, hogy nem borul. Es ugye amit honved emlitett, hogy szep nagy celpont. Egyszeruen nem ertem ezt a gepet.

30 fokos oldaldőlést tud ez is, mint bármelyik modern apc. Ezek szerint nem borul fel ez sem könnyebben, mint azok. Persze azért nem kell feltenni rá egy 3-4 tonnás tornyot, de nem is arra való. Olcsóbb apc pótlónak elmegy, az üzemeltetése/javítása is egyszerűbb lehet. A franciák is a VAB-okat, egy nagyon hasonló járművel váltják (Griffon VBMR). Szvsz a jövőben egyre többen követik majd a példájukat ezekkel az mrap-apc hibridekkel, ahol nincs igény az úszóképességre.
 
  • Tetszik
Reactions: Zed895 and R0kaúr

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 839
113
30 fokos oldaldőlést tud ez is, mint bármelyik modern apc. Ezek szerint nem borul fel ez sem könnyebben, mint azok. Persze azért nem kell feltenni rá egy 3-4 tonnás tornyot, de nem is arra való. Olcsóbb apc pótlónak elmegy, az üzemeltetése/javítása is egyszerűbb lehet. A franciák is a VAB-okat, egy nagyon hasonló járművel váltják (Griffon VBMR). Szvsz a jövőben egyre többen követik majd a példájukat ezekkel az mrap-apc hibridekkel, ahol nincs igény az úszóképességre.

Lófaszra nem jó,nem hogy APC-nek.
Próbáltál már dombok közt földúton MRAP-t?Hát elárulom,hogy igazi extrém sport...
Jobb helyeken le sem engedik a műútról őket kivéve a nagy mozgékonyságúnak tervezett M-ATV-ket* de a Komondor nem az.

*A M-ATV terepjáró képessége sincs a fasorban sincs még a BTR-hez képest sem!