MiG-41 / PAK DP (Oroszország)

Én meg arról beszélek az eleje óta,hogy majd 30 éve rendelkezésre áll olyan sárkány amibe megfelelő mennyiségű kerozin fér csak a MIG képtelen volt keresztülvinni a gyártását nem,hogy ennek még a 9.13-nak sem sikerült kiváltani a nyilvánvalóan impotens 9.12-t.
Önmagadnak versz keresztbe. Az előbb még azt írtad, hogy csak a MiG 29M vagy K/KUB-nek elegendő a keró kapacitása, most meg már a 9.13-é is ok? Most akkor melyik az igaz?
 
Még 1x rendszer szint. A ruszki és vsz rendszer soha nem épített őrjáratozásra. Bazi nagy és többszörösen lefedett lokátor haálózat (integrált légvédelem), és a parancsnoki központ döntött hogy vadász vagy lévédelmi eszköz lesz bevetve. Amennyiben vadász, akkor MiG 29 kiértesít/kigurul felszáll, és a vadász harcvezetési központ célravezeti. A szu rendszerben nem hogy őrjáratozás nem volt, de a pilótáknak még döntési jogköre se. Viszont a 300-500 telepített MiG 29 NDK Csehszl és HU repterekről tényleg elért pillanatok alatt minden behatolót. Úgy emlékszem, hogy NDK-ban 9, nálunk meg 3 MiG 29 ezred volt a csúcsponton (12x 30 gép felett)
A MiG-31 feladata PVO-nál őrjáratozás lett volna, mert CM ellen máshogy nem megy. A Frontlégierő nem tudom, hogy mire készült. Itthon 3 29-es ezred volt. Tököl, Kiskunlacháza és Sármelléken voltak emlékeim szerint.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
Ebben igazad van, de a Norvég részről én is ugyanezt mondtam. Viszont arra is emlékezz vissza, hogy az 1988-ban nálunk lévő Szu 24-ek mellé sehol közelben nem volt Szu 27 támogató nehézvadász (talán valahol Munkácson túl). Illetve az is sántít hogy bár az általad leírt koncepció igaz (ebben egyet is értünk), de ehhez 1988 ig alig pár 100 Szu 27 volt az egész szu területen egy halom más feladattal. Míg Szu 24 már a 80-as évek közepén több mint 800 darabban rendelkezésre állt. Konkrétan arról olvastam hogy Ukrajnában volt a vsz időszak végén vagy 5 Szu 24 ezred, de Szu 27 ezred talán 1 vagy 2......

Tehát ez az egyszerű tény is szükségessé tette volna a MIG-ek nagyobb hatótávját aztán még sem...

Önmagadnak versz keresztbe. Az előbb még azt írtad, hogy csak a MiG 29M vagy K/KUB-nek elegendő a keró kapacitása, most meg már a 9.13-é is ok? Most akkor melyik az igaz?


Hol írtam,hogy a 9.13 hatótávja megfelelő?Az idézett hozzászólás(
Én meg arról beszélek az eleje óta,hogy majd 30 éve rendelkezésre áll olyan sárkány amibe megfelelő mennyiségű kerozin fér csak a MIG képtelen volt keresztülvinni a gyártását nem,hogy ennek még a 9.13-nak sem sikerült kiváltani a nyilvánvalóan impotens 9.12-t.
)pont azt jelenti,hogy nem,hogy a 9.15 sárkányt nem tudták gyártani de még a 9.13-al sem sikerült kiváltani a 9.12-t.
 
A MiG-31 feladata PVO-nál őrjáratozás lett volna, mert CM ellen máshogy nem megy. A Frontlégierő nem tudom, hogy mire készült. Itthon 3 29-es ezred volt. Tököl, Kiskunlacháza és Sármelléken voltak emlékeim szerint.
A MiG 31-et azzal egészíteném ki, hogy az szibéria főlé készült, ahol őrjáratozás nélkül nem boldogulsz, de az is csak az A 50-es awacs gépekkel egyetemben lett volna működő képes, amikből soha nem volt elég (európába ezeket csak mutiba küldték ki, annyira kellettek máshol). Ezt a rendszert nem európára tervezték, a MiG 29-et meg igen. A Magyar MiG 29 repülőterek passzolnak, s úgy emlékszem, legelőször talán a legnyugatibb Sármellék állt át......
 
A koncepció és annak végrehajtása más-más dolog. A Szu-27-esek végül a kevés MiG-31 helyett kerültek inkább a beljebb a birodalomban. (hanyatlott a Szovjetunió, lett FÁK és Oroszország, nem volt sem repülőgép gyártás, sem üzemeltetés, csökkentek a bevethető gépek, a repült órák stb. több mint egy évtizedig züllöt minden.) A Szu-24 meg relatíve jóval régebbi repülőgép, gyakorlatilag egy orosz F-111. A modernebb NATO vadászok rendet vágtak volna köztük, ezért találták ki a Zsuravlikot.. nemcsak az F-15 megfelelőjeként tervezték, hanem nagy hatótávolságú kísérő repülőgépnek is (nem volt megfelelő Air-to-Ground) kapacítása.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
Tehát ez az egyszerű tény is szükségessé tette volna a MIG-ek nagyobb hatótávját aztán még sem...




Hol írtam,hogy a 9.13 hatótávja megfelelő?Az idézett hozzászólás(
)pont azt jelenti,hogy nem,hogy a 9.15 sárkányt nem tudták gyártani de még a 9.13-al sem sikerült kiváltani a 9.12-t.
Akkor azzal egészíteném ki amit mondasz, hogy mire meg lett volna a gyártható 9.15, addigra a szu és a vsz bedőlt és nem volt miből és kinek megépíteni. A régebbi MiG 29 es gépeket meg hazavitték és a pénzhiány és a bevetési távolság (meg az akkor hiányzó ellenség) miatt 75%-ban leparkolták a reptereiken.
 
Visszatérve a sűrűn elhelyezett repterek miatt nem kell nagy hatótáv a MIG-nek,majd a földi irányítás a célra vezeti őket koncepcióról az oroszok is tudták,hogy hülyeség még háború sem kellett hozzá.Itt a fórumon volt arról szó régebben,hogy az itthon települt 9.13-as MIG-ek közösen gyakorlatoztak az A-50 AWACS gépekkel hisz a 9.13 már képes volt együttműködni a légtér-ellenőrzőkkel.Ez a tény is a beépített zavarórendszer,fejlettebb radar,AG képesség,minimálisan javult hatótáv mellet számomra teljesen érthetetlenné teszi,hogy miért nem állították le a 9.12 gyártását akkor amikor megjelent a 9.13.Arról nem is beszélve,hogy a 9.13 alkalmas volt R-77 indítására bár R-77 nem nagyon volt nekik így ez a képesség eléggé kihasználatlan lett volna.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Visszatérve a sűrűn elhelyezett repterek miatt nem kell nagy hatótáv a MIG-nek,majd a földi irányítás a célra vezeti őket koncepcióról az oroszok is tudták,hogy hülyeség még háború sem kellett hozzá.Itt a fórumon volt arról szó régebben,hogy az itthon települt 9.13-as MIG-ek közösen gyakorlatoztak az A-50 AWACS gépekkel hisz a 9.13 már képes volt együttműködni a légtér-ellenőrzőkkel.Ez a tény is a beépített zavarórendszer,fejlettebb radar,AG képesség,minimálisan javult hatótáv mellet számomra teljesen érthetetlenné teszi,hogy miért nem állították le a 9.12 gyártását akkor amikor megjelent a 9.13.Arról nem is beszélve,hogy a 9.13 alkalmas volt R-77 indítására bár R-77 nem nagyon volt nekik így ez a képesség eléggé kihasználatlan lett volna.
Te most viccelsz? 1988-ról van szó. R 77-es nem hogy akkor nem volt, még most is csak alig 2-3 repülő egység gépein látható az ehez szükséges függesztő rendszer..... Igen, gyakoroltak az awacs géppel, de abból sem volt elég nekik, európában csak mutiba, esetleg NDK-ban.
 
Ez pusztán elméleti felvetés azok felé akik jobban ismerik a 29-est:

Mennyire lett volna gyorsan kivitelezhető a 9.13 átalakítása olyan módon,hogy a szárnyakra felkerült volna + 1-1 felfüggesztő R-73 rakétáknak,a két belső pilon melletti felfüggesztőket pedig alkalmassá tenni R-27R hordozására?Így a gép két póttartály mellet képes lett volna megtartani az eredeti mennyiségű rakétafegyverzetét.
 
Te most viccelsz? 1988-ról van szó. R 77-es nem hogy akkor nem volt, még most is csak alig 2-3 repülő egység gépein látható az ehez szükséges függesztő rendszer..... Igen, gyakoroltak az awacs géppel, de abból sem volt elég nekik, európában csak mutiba, esetleg NDK-ban.

Le is írtam,hogy az R-77 elég elméleti opció mert nem is volt nekik.Tehát nem viccelek.
 
Ez pusztán elméleti felvetés azok felé akik jobban ismerik a 29-est:

Mennyire lett volna gyorsan kivitelezhető a 9.13 átalakítása olyan módon,hogy a szárnyakra felkerült volna + 1-1 felfüggesztő R-73 rakétáknak,a két belső pilon melletti felfüggesztőket pedig alkalmassá tenni R-27R hordozására?Így a gép két póttartály mellet képes lett volna megtartani az eredeti mennyiségű rakétafegyverzetét.
Gyorsan semennyire, meg olcsón se. Egy ilyen átalakításhoz a szárnyk leszerelése után le kellett volna fúrni az összes szegecset és leszedni a szárnyborítást, kiszerelni a szárny-főtartókat és azokat a bordákat ahova a + függesztőket szánják, + megerősített csomópontokkal ellátott új főtartókat és új megerősített bordákat beszerelni, beépíteni a + tüzelőanyag és túlnyomás-csővezetékeket a póttank-pilonokhoz, a + kábelezéseket a rakéta-függesztésekhez, és ezután lehetett volna visszaszegecselni a szárnyborítást. Ahol meg esetleg a szegecsek lefúrásánál félreszalad a fúró és kicsit belekap a szárnybordába, hosszmerevítőbe, akkor azokat is újra kell gyártani és cserélni /többezer szegecs lefúrásánál törvényszerűen előfordul ilyen probléma is). Szóval majdnem egyszerűbb lett volna új szárnyakat gyártani a régi gépekhez.
 
Gyorsan semennyire, meg olcsón se. Egy ilyen átalakításhoz a szárnyk leszerelése után le kellett volna fúrni az összes szegecset és leszedni a szárnyborítást, kiszerelni a szárny-főtartókat és azokat a bordákat ahova a + függesztőket szánják, + megerősített csomópontokkal ellátott új főtartókat és új megerősített bordákat beszerelni, beépíteni a + tüzelőanyag és túlnyomás-csővezetékeket a póttank-pilonokhoz, a + kábelezéseket a rakéta-függesztésekhez, és ezután lehetett volna visszaszegecselni a szárnyborítást. Ahol meg esetleg a szegecsek lefúrásánál félreszalad a fúró és kicsit belekap a szárnybordába, hosszmerevítőbe, akkor azokat is újra kell gyártani és cserélni /többezer szegecs lefúrásánál törvényszerűen előfordul ilyen probléma is). Szóval majdnem egyszerűbb lett volna új szárnyakat gyártani a régi gépekhez.


Köszi!Szóval ha jól értem ez nem egy olyan dolog amit éveken keresztül kellett volna fejlesztgetni hanem ipari szintű nagyjavítás keretein belül meg lehetett volna csinálni?
 
Köszi!Szóval ha jól értem ez nem egy olyan dolog amit éveken keresztül kellett volna fejlesztgetni hanem ipari szintű nagyjavítás keretein belül meg lehetett volna csinálni?
Egy ilyen átalakításnál kell csinálni egy-két proto-gépet, és jól kitesztelni aerodinamikai és terhelési szempontból egyaránt, de nem ez tartott volna sokáig - főleg ha már volt ilyen tervezet a fiókban MiG-29M/35 néven. Ha sikeres volt az áttervezés és a tesztelés, utána évekig tartó munka lett volna az összes gép nagyjavításakor a szárnyak átépítése.
 
Na akkor részben boki nevében is belebüfögnék a témába.
Egyrészt a MiG tervezőiroda a saját szakállára már foglalkozik egy 5. genes multirole gép fejlesztésével és pont az idei MAKSZ-nál volt olyan bejelentés, hogy mind az egy hajtóműves mind a két hajtóműves koncepcióval foglalkoznak e téren.
Másrészt emellel kell egyetértsek, hogy anno a 90-es évek pénzhiányos időszakában sokszor ragadtak (és rohadtak) a MiG-31-ek a betonon alkatrészhiány miatt, ami egyáltalán nem tett jót az élettartamnak. (Pont Allesmor írta, hogy egy időben a futókerekek hiánya miatt nem tudtak a MiG-ek felszállni.)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Egy ilyen átalakításnál kell csinálni egy-két proto-gépet, és jól kitesztelni aerodinamikai és terhelési szempontból egyaránt, de nem ez tartott volna sokáig - főleg ha már volt ilyen tervezet a fiókban MiG-29M/35 néven. Ha sikeres volt az áttervezés és a tesztelés, utána évekig tartó munka lett volna az összes gép nagyjavításakor a szárnyak átépítése.

Igazából ez a kérdés arra irányult,hogy szándék esetén ez egy viszonylag költséghatékony még is óriási képességnövekedést eredményező megoldás lett volna töredék idő alatt mint új gépeket kifejleszteni.