T-64

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 332
2 414
113
A Magyar országon is fellelhető T 64 származék futómű és az ellendugattyús motor 1 az 1ben...
Azt hiszem talán a szentesi műszakiaknál van.....


....
220px-Ministry_of_Defence_of_Russia_-_002.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 371
7 842
113
Az ukránok ha nem töketlenkedtek volna korrupció,lopással, hanyag munkával stb ....... akkor a T64 feljavított váltazatokból.Vagy a szintén feljavított készleten maradt T80 as ból elég szép elérhető árú export termékeket tudtak volna kreálni. Igaz ott volt nekik az Oplot. De azzal az ukrán válság nélkül is be fürödtek "volna" az előbb említett okok miatt.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 585
63 968
113
Ahhoz, hogy kicsit kiegészítsek pár hozzászólást, nem árt rendbe tenni történetileg is a szovjet/orosz/ukrán tervező irodákat.
Ugye, 1930-as években két szovjet tervező iroda felet a szu harckocsik tervezéséért. A Harkovi Morozov a közepes harckocsikért, az akkori Leningrádi Kirov gyár pedig Kotyin tervezésével a nehéz harckocsikért felelt. Az Uralvagonzavod mint harckocsi gyár és főleg tervező iroda nem létezett. Az Uralvagonzavod 1936-ban lett alapítva Nyizsnij Tagil-ban. A harckocsi tervezői mérnöki háttér akkor lett megalapozva, amikor 1941-ben a Harkovi és Leningrádi gyárakat kitelepítették és Nyizsnij Tagil-ban egyesítették azzal a feltétellel, hogy T 34 a profiljuk. Viszont 1943 végén és 44 elején már a volt Leningrádi és Harkovi tervezők újra elkezdtek visszatérni az eredeti városukba. Ez viszont visszavetette a Nyizsnij Tagil-i tervezési kapacitásokat is. Erre az alábbi számsor adja a baromi jó példát.
Ugye 1939 Harkov/Morozov T 34 és Leningrád/ Kotyin /KV 1. Majd 1943-tól Isz 1-2-3 szintén Leningrád és Kotyin. 1944-ben T 44 (T54 test és T 34/85 torony durván de alig gyártva) Harkov és Morozov tervezése. 1966-ig gyártottak Leningrádban nehéz harckocsikat a Kirov factory-ban, az utolsó a T 10 volt. 1950-es évek közepe, T 54 és T 55 Harkov és Morozov tervezése(bár ezt több helyen gyártották még a szu-n belül is). A legelső Nyizynij Tagil-ban tervezett harckocsi a T 62 lett, és azért nem készült akkora darabszámban mint a T 54-55 vagy a későbbi T 72. Ugye 60-as évek közepe, Harkov/Morozov T 64. Majd 70-es évek eleje T 72 a második Uralvagonzavod termék. Viszont a T 80-már Leningrádi tervezés. A T 80 UD-t pedig önálló típusnak adják meg és nem csak a más meghajtása miatt. Ez megint Harkov/Morozov, és még a dátum is passzol, mert 1987-ben fejezték be a T 64 utolsó verzióját, és pont ekkor kezdték gyártani a T 80 UD-t Harkovban. Ezt nem szabad keverni a később dízelesített T 80 gázturbinásokkal, mert a T 80 UD-ben ellendugatyús motor vol, a később dizelesített T 80 verziókban pedig a V 12-es hagyományos orosz motor.
Az hogy ma az orosz tervezői kapacitás szinte kizárólag Nyizsnij tagil-ban összpontosul, az a kényszer, mert nem maradt más. A Harkov/Kijev/Morozov területen kívül került, a Leningrádban, (ma Szentpétervár) tervezett T 80 gázturbinás verzió pedig szu/orosz szinten is erősen buktásnak lett minősítve. Tehát nem azért maradtak a T 72, T90-es vonalon az oroszok, mert nem volt jobb, hanem mert az Uralvagonzavod mérnökei ezt tudták, ehhez tudtak mérnöki támogatást adni. Nem leszólni szeretném őket, de az összerakott tények azért elég beszédesek.....
Omszk KBTM?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 842
113
Ezt mondom:nem voltak rákényszerítve az oroszok az UVZ-re mint utolsó harckocsi fejlrsző/gyártó cégre,hanem ők választották az UVZ-t a Kirov helyett.És ez nagy különbség.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 332
2 414
113
Ezt mondom:nem voltak rákényszerítve az oroszok az UVZ-re mint utolsó harckocsi fejlrsző/gyártó cégre,hanem ők választották az UVZ-t a Kirov helyett.És ez nagy különbség.

Dudi! Rakd össze lécci.... Tehát van 3 orosz MBT fejlesztésre is kész tervező iroda. Ebből egyedül a Nyiznij Tagil mellett lévő UVZ-al van egyetlen működő ipari kapcsolat is. A másik két iroda a szu szétesése óta nem tudott sikeres, sorozat gyártásra képes konstrukciót felmutatni. Az is tuti, hogy a ruszkiknak 3 konstrukciós iroda fenntartására 1995-2010 között nem volt pénzük. Tehát maradt a legolcsóbban gyártható T 72 és annak továbbfejlesztése, ami pedig kezdettől az UVZ-Nyizsnij Tagil kooperációra épül. ( az alap T 80 a Kirovtól egyrészt buktás volt, másrészt egy olyan kooperációra épült, amiben magas volt az ukrán hányad, ezért is szüntették be nagyon gyorsan a gyártást 1991 után , konkrétan 92-ben, erről többet kicsit lejjebb) Ha elfogadod, ha nem ez egy szimpla gazdasági döntés volt az oroszok részéről, mert így tudtak életben tartani legalább egy MBT tervező csapat-gyártó vállalat kombót. Az Armata pedig a következő lépésük a várható fellendítés irányába, de ez is pénzfüggő, és az elmúlt 2,5 évben (2015 máj 9 óta) eléggé alaphangon ketyeg.....
Próbáltam még utána járni annak is hogy miért T 72 és nem T 80 (persze az egyszerűbb és olcsóbb gyárthatóságon felül)
Ugye a szu meglétekor nem az volt a műsor, hogy egy T 64 kizárólagos ukrán, egy T 80 pedig kizárólagosan Leningrádi gyártmány, hanem az ország több részéről érkeztek hozzá komponensek (bár a helyi beszállítás azért mindenhol jelentős volt). Márpedig a T 80 azért a T 64 továbbfejlesztése, és az Ukrán beszállítás a T 64-hez nagy hányadú volt. Ebből az következik, és az Ukrán T 80 UD gyártás is ezt mutatta, hogy az alap T 80 alkatrészei nem jelentéktelen mértékben a T 64-hez készült cuccok továbbfejlesztéséből származtak, valószinüleg ukrán területen található beszállítóktól is. Itt megint visszacsatolás a T 80 UD harkovi gyártására, ami azért megvolt, tehát egy sikeres és nem túl mesze található beszállítói háttérhez kapcsolódott. Amikor a szu szétesett, akkor körbekukkantottak, hogy ugyan már, melyik az az MBT, amelyhez a legkisebb arányban kell oroszországon kívüli beszállítás , vagy ennek a kiváltása, amely nem kevés pénz. Az is érdekesség még ehhez a választáshoz, hogy a harkoviak (Morozov iroda) megtervezte a T 84-et, amely a T 64 test (a testen azért vettek át a T 80-tól részleteket) és a T 80 torony kombója (a torony kiképzésén ez nagyon látható), és ezt saját erőből, nagyobb orosz alkatrész hányad nélkül kivitelezték. Az egy másik történet, hogy az ukránoknak volt vagy 3000 db T 64 raktáron és a 2014 es konfliktusig a használt 2-400 darab üzemeltetése kannibalizációval nem lehetett gond még több mint 20 éven keresztül sem. Ezért is halt meg az ukrán gyártókapacitás is.... A Morozov részére azért csurant cseppen némi lóvé, és az ukránok tervezgették az exportot is a T 64 T 84-re alapozva, igaz nem túl nagy sikerrel.
Összefoglalva egy-egy döntés azért még az oroszoknak sem tisztán politikai alapon megy, hanem vannak még nekik is racionális szempontjaik.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 842
113
Még egyszer leírom:Azért az UVZ maradt mert azt választották az oroszok még a 90-es években nem pedig azért mert nem volt más amiből választhattak volna!Egyébként nem csak az UVZ-nél volt fejlesztő kapacitás mert a T-95 pl omszki termék.
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 332
2 414
113
Még egyszer leírom:Azért az UVZ maradt mert azt választották az oroszok még a 90-es években nem pedig azért mert nem volt más amiből választhattak volna!Egyébként nem csak az UVZ-nél volt fejlesztő kapacitás mert a T-95 pl omszki termék.

aha. meg is buktatták a ruszkik baromi gyorsan az omszki projectet
egyébbként én is nagyjából ezt mondom, egyetlen kivétellel.
Tehát 1991 ée 2010 között csak az a tervező iroda tudott életben maradni, amely nem csak tervezéssel foglalkozott. Az ilyen tervező irodáknak kettős feladatuk van.Egyrészt új cuccokkal foglalkoznak, másrészt a meglévő gyártás mellett terméktámogatást, apróbb melókat végeznek. Márpedig lóvé nagyon sok ideig a fejlesztésre nem-nagyon volt, a mérnököket meg fizetni kell valamiből. Az UVZ-nél meg 2005 után azért lassan beindult a T 90 gyártás és a T 72 modernizáció. Márpedig a T 90 faragása nem sz Omszk-i tervezőké, akkor pedig miből tartják fent őket? (azóta sem hallani tőlük új projectről, márpedig ennek lassan 10-12 éve)
A T 95 első emlitése 1995-ben vol, 2000 után semmilyen info nem volt, majd 2009-ben bejelentették hogy törölték, és középtávon a T 90 az orosz MBT.
Tehát az Omszk-i tervezők kapcsolata sokkal kevesebb volt az UVZ-al, azzal a gyártóval, aki azért tudott fizetni a kisebb fejlesztésekért is, mert volt állami rendelése.
Ami viszont érdekesség, T 95 számtalan elemét felhasználták az Armata-nál. Pldul az X elrendezésű dízel motor első említése a T 95-nél volt....
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 814
305
83
aha. meg is buktatták a ruszkik baromi gyorsan az omszki projectet
egyébbként én is nagyjából ezt mondom, egyetlen kivétellel.
Tehát 1991 ée 2010 között csak az a tervező iroda tudott életben maradni, amely nem csak tervezéssel foglalkozott. Az ilyen tervező irodáknak kettős feladatuk van.Egyrészt új cuccokkal foglalkoznak, másrészt a meglévő gyártás mellett terméktámogatást, apróbb melókat végeznek. Márpedig lóvé nagyon sok ideig a fejlesztésre nem-nagyon volt, a mérnököket meg fizetni kell valamiből. Az UVZ-nél meg 2005 után azért lassan beindult a T 90 gyártás és a T 72 modernizáció. Márpedig a T 90 faragása nem sz Omszk-i tervezőké, akkor pedig miből tartják fent őket? (azóta sem hallani tőlük új projectről, márpedig ennek lassan 10-12 éve)
A T 95 első emlitése 1995-ben vol, 2000 után semmilyen info nem volt, majd 2009-ben bejelentették hogy törölték, és középtávon a T 90 az orosz MBT.
Tehát az Omszk-i tervezők kapcsolata sokkal kevesebb volt az UVZ-al, azzal a gyártóval, aki azért tudott fizetni a kisebb fejlesztésekért is, mert volt állami rendelése.
Ami viszont érdekesség, T 95 számtalan elemét felhasználták az Armata-nál. Pldul az X elrendezésű dízel motor első említése a T 95-nél volt....
Csaba!
Még működött az "ötéves terv"!
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 663
27 831
113
Na hozzászólnék én is
A T-95 program nem az omszki tervezőiroda hátszélhiánya miatt lett megbuktatva, hanem azért mert iszonyatosan drága lett volna a darabára (mivel elvileg titánt használtak volna a páncélzatnál). Aztán ennek a projeknek az egyes elemeit vitték át az Armatába.
A T-15-nél "kísértetiesen hasonlító tervek" pedig egyáltalán nem ukrán szellemi termékek, mivel már a 80-as évek második felében elkezdődött egy ilyesmi IFV fejlesztése (pont boki rakott ki róla talán egy éve vagy régebben képet majd egyszer megkeresem) a Szu-ban csak éppen a pénzhiány bedarálta a projektet.
Ennek a projektnek egyes elemei kerülhettek esetlegesen Ukrajnába a CCCP szétesése után, de erről nem láttam infókat.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 491
2 874
113
A repülőgépturbinás, ill a rakéta póthajtású BMP(?) a 35. percnél odbacott rendesen, na...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed