Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Omszk KBTM?Ahhoz, hogy kicsit kiegészítsek pár hozzászólást, nem árt rendbe tenni történetileg is a szovjet/orosz/ukrán tervező irodákat.
Ugye, 1930-as években két szovjet tervező iroda felet a szu harckocsik tervezéséért. A Harkovi Morozov a közepes harckocsikért, az akkori Leningrádi Kirov gyár pedig Kotyin tervezésével a nehéz harckocsikért felelt. Az Uralvagonzavod mint harckocsi gyár és főleg tervező iroda nem létezett. Az Uralvagonzavod 1936-ban lett alapítva Nyizsnij Tagil-ban. A harckocsi tervezői mérnöki háttér akkor lett megalapozva, amikor 1941-ben a Harkovi és Leningrádi gyárakat kitelepítették és Nyizsnij Tagil-ban egyesítették azzal a feltétellel, hogy T 34 a profiljuk. Viszont 1943 végén és 44 elején már a volt Leningrádi és Harkovi tervezők újra elkezdtek visszatérni az eredeti városukba. Ez viszont visszavetette a Nyizsnij Tagil-i tervezési kapacitásokat is. Erre az alábbi számsor adja a baromi jó példát.
Ugye 1939 Harkov/Morozov T 34 és Leningrád/ Kotyin /KV 1. Majd 1943-tól Isz 1-2-3 szintén Leningrád és Kotyin. 1944-ben T 44 (T54 test és T 34/85 torony durván de alig gyártva) Harkov és Morozov tervezése. 1966-ig gyártottak Leningrádban nehéz harckocsikat a Kirov factory-ban, az utolsó a T 10 volt. 1950-es évek közepe, T 54 és T 55 Harkov és Morozov tervezése(bár ezt több helyen gyártották még a szu-n belül is). A legelső Nyizynij Tagil-ban tervezett harckocsi a T 62 lett, és azért nem készült akkora darabszámban mint a T 54-55 vagy a későbbi T 72. Ugye 60-as évek közepe, Harkov/Morozov T 64. Majd 70-es évek eleje T 72 a második Uralvagonzavod termék. Viszont a T 80-már Leningrádi tervezés. A T 80 UD-t pedig önálló típusnak adják meg és nem csak a más meghajtása miatt. Ez megint Harkov/Morozov, és még a dátum is passzol, mert 1987-ben fejezték be a T 64 utolsó verzióját, és pont ekkor kezdték gyártani a T 80 UD-t Harkovban. Ezt nem szabad keverni a később dízelesített T 80 gázturbinásokkal, mert a T 80 UD-ben ellendugatyús motor vol, a később dizelesített T 80 verziókban pedig a V 12-es hagyományos orosz motor.
Az hogy ma az orosz tervezői kapacitás szinte kizárólag Nyizsnij tagil-ban összpontosul, az a kényszer, mert nem maradt más. A Harkov/Kijev/Morozov területen kívül került, a Leningrádban, (ma Szentpétervár) tervezett T 80 gázturbinás verzió pedig szu/orosz szinten is erősen buktásnak lett minősítve. Tehát nem azért maradtak a T 72, T90-es vonalon az oroszok, mert nem volt jobb, hanem mert az Uralvagonzavod mérnökei ezt tudták, ehhez tudtak mérnöki támogatást adni. Nem leszólni szeretném őket, de az összerakott tények azért elég beszédesek.....
Omszk KBTM?
Ezt mondom:nem voltak rákényszerítve az oroszok az UVZ-re mint utolsó harckocsi fejlrsző/gyártó cégre,hanem ők választották az UVZ-t a Kirov helyett.És ez nagy különbség.
Még egyszer leírom:Azért az UVZ maradt mert azt választották az oroszok még a 90-es években nem pedig azért mert nem volt más amiből választhattak volna!Egyébként nem csak az UVZ-nél volt fejlesztő kapacitás mert a T-95 pl omszki termék.
Csaba!aha. meg is buktatták a ruszkik baromi gyorsan az omszki projectet
egyébbként én is nagyjából ezt mondom, egyetlen kivétellel.
Tehát 1991 ée 2010 között csak az a tervező iroda tudott életben maradni, amely nem csak tervezéssel foglalkozott. Az ilyen tervező irodáknak kettős feladatuk van.Egyrészt új cuccokkal foglalkoznak, másrészt a meglévő gyártás mellett terméktámogatást, apróbb melókat végeznek. Márpedig lóvé nagyon sok ideig a fejlesztésre nem-nagyon volt, a mérnököket meg fizetni kell valamiből. Az UVZ-nél meg 2005 után azért lassan beindult a T 90 gyártás és a T 72 modernizáció. Márpedig a T 90 faragása nem sz Omszk-i tervezőké, akkor pedig miből tartják fent őket? (azóta sem hallani tőlük új projectről, márpedig ennek lassan 10-12 éve)
A T 95 első emlitése 1995-ben vol, 2000 után semmilyen info nem volt, majd 2009-ben bejelentették hogy törölték, és középtávon a T 90 az orosz MBT.
Tehát az Omszk-i tervezők kapcsolata sokkal kevesebb volt az UVZ-al, azzal a gyártóval, aki azért tudott fizetni a kisebb fejlesztésekért is, mert volt állami rendelése.
Ami viszont érdekesség, T 95 számtalan elemét felhasználták az Armata-nál. Pldul az X elrendezésű dízel motor első említése a T 95-nél volt....
Még egyszer leírom:Azért az UVZ maradt mert azt választották az oroszok még a 90-es években nem pedig azért mert nem volt más amiből választhattak volna!Egyébként nem csak az UVZ-nél volt fejlesztő kapacitás mert a T-95 pl omszki termék.
Elvileg ez az Objekt 432-n, azaz a T-64 protóján alapuló Objekt 003, melyet 115 mm-s ágyúval és GDT-3TL gázturbinával szereltek fel Szergejék.Ez szerintem egy "ős" T-64:
Ezzel égtek a Nato-s tank biatlonon vagy a T-84-el?Modernizált ukrán T-64:
Valszeg. utóbbi.Ezzel égtek a Nato-s tank biatlonon vagy a T-84-el?