T-64

Majd ha Donyecknél bevetik és bizonyít, akkor elhiszem hogy jó továbbfejlesztés volt. Addig csak papírmasé.
 
nehezen, ez egy t64bv tovabbfejlesztes terv amit exportra szantak... bizonyítás téren egyébként pont ugyan ezt gondolom pl. az armatarol ;)
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
Papajoe linkelt be egy videot a T-80 topicba, és azon a videon is látszik egy pillanatra a T-64 motorja, az 5TDF.(Ebből lett a T-80 /TDF-e) Gondoltam, talán néhány embernek mondok újat az alábbi leírással, mert a maga nemében tényleg különleges motorról van szó:

Amikor a T-64-et fejleszteni kezdték, a minimális külső méretekre törekedtek, de nem akartak lemondani a mozgékonyságról sem, így egy nagyon kis helyigényű, de magas teljesítményű, vagyis egy magas literteljesítményű és kis teljesítménytérfogatú motort kerestek. A tervezők hamar rátaláltak a Jumo-205-ös motorra, ami annak ellenére, hogy diesel, repülőgépekbe készült még a II. vh előtt. Miután ott is hasonlóak voltak a követelmények, a szovjet tervezők olyan hosszan nézték a Jumo-t, hogy elég komolyan merítettek belőle. Maga a motor kétütemű diesel, ami eleve nagyobb literteljesítményt jelent. A kétütemű dieselek leggyakrabban vegyes vezérlésűek, vagyis a kipufogást szelepek (mint a négyüteműben) vezérlik az alsó holtpont közelében nyitva, a szívást pedig az alsó holtpontnál a dugattyú által szabaddá tett rések biztosítják. Miután itt nincs klasszikus szívóütem, csak az alsó holtpontnál nyitott réseken beáramló levegő tolja ki a kipufogó gázokat, így az átöblítéshez túlnyomásos levegő szükséges. Vagyis feltöltés, mégpedig mechanikus kompresszor. Csakhogy azok mérete a térfogatkiszorításos elvük miatt általában sokkal nagyobb, mint egy áramlástechnikai elven működő kompresszoroké, pl. mint a turbó kompresszoráé. Így a szovjet elvtársak egy nagyméretű turbót választottak a feltöltéshez. Csakhogy a motor indításakor még nincs kipufogógáz, így a turbó áll, vagyis nincs töltőnyomás, ergo a motor nem indul. Ezért a turbót és a motort összekötötték egy 1:10 arányú fogaskerék kapcsolattal, vagyis a motor indításakor (ami kb. 200-300/min) a kompresszor már 2-3000/min forogva a beindításhoz szükséges minimális túlnyomást biztosítja. A dolog folyománya, hogy ezt a turbót a kipufogógáz is hajtja (ha már jár a motor) így a fogaskerékhajtáson mechanikai munka nyerhető vissza a főtengelyre, nem is kevés (Ezt hívják kompaund elrendezésnek, egy nagy klasszikusa a Wright R-3350
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
). A motor másik trükkje, hogy megspórolandó a szelepvezérlést (is) ellendugattyús kivitelű, vagyis egy hengerben egymással szemben mozog két dugattyú, közöttük van az égéstér, a henger két végén két főtengely, melyeket, fogaskerekekkel szinkronizálnak. Ezáltal az egyik henger egyik dugattyúja az alsó holtpont felé közeledve a kipufogóréseket, a másik dugattyú a szívóréseket tudja nyitni/zárni, nem kell szelepvezérlés. Elvileg az egy hengerben ellentett irányban mozgó dugattyúk miatt a tömegerők is ki vannak egyensúlyozva, vagyis a motor úgy jár mint a Doxa óra. Az első trükköt itt tették bele a szovjetek. A (szemből nézve) jobb oldali főtengely, amelynek a dugattyúi a szívóréseket vezérelték 10 főtengely fokos lemaradással volt összekötve a bal főtengellyel. Ennek vezérlési okai voltak, ugyanis így a kipufogás kezdődött előbb, majd nyitottak a szívórések (átöblítés) majd zártak a kipufogók és a még nyitott szívórések miatt a henger túlnyomás alá került, ekkor kezdődött a sűrítés. A jobb égés miatt már ekkor alkalmazták a levegő perdületes beáramlását, ami javítja az égést és a forró égésmag köré a centrifugális erőtér hőszigetelő levegőréteget alakít ki. A gázolaj beporlasztása is érintő irányban ( a levegő perdületnek megfelelően) történt, hengerenként 4(!) porlasztóval. Ez hidraulikailag 4 adagolót is feltételez, mert a párhuzamba kötött porlasztók törvényszerűen eltérő nyitónyomása miatt hatalmas eltérések lennének a beporlasztott mennyiségek között, de nem találtam adatot az üzemanyag rendszerre. Itt jön aztán a következő apróság. Miután a két dugattyú közötti térben azonos a nyomás, de eltérő a forgattyúszög a főtengelyen (10 fok elékelés) a két főtengely teljesítménye között nagy eltérés alakult ki! A jobb/bal főtengelyek teljesítmény aránya 70/30% volt, amiben az is közrejátszott, hogy a turbóról levett (kompaund) nyomaték is a jobb főtengelyen jelent meg. Ez valószínűleg nem volt túl jó hatással az élettartamra. Ami még tovább rontotta a helyzetet, az 10 fokos főtengely elékelés, ami miatt elvesztették a motor egyenletes járását. Miután a motor 5 hengeres (valójában 10 az ellendugattyúk miatt) volt, hengerenkénti is jelentkezett a vibráció, illetve a motor egésze is nagyon komoly vibrációs jelenségektől szenvedett. Talán ezért írják több helyen hogy megbízhatatlanabb volt, mint a jó öreg BT-7-ből származó V-12. Mindamellett nagyon kicsi mérete volt, 13,6l összlökettérfogat, mindössze 1040kg, és a korabeli motorokhoz képest nagyon magas teljesítménye volt, kb. 700Le. Érdekessége még a szárazkarteres kenőrendszer, mert a fekvő hengerek miatt nem lehet az olaj a főtengely alatti teknőben, ráadásul osztott módon, két helyen. Az olajhűtő a blokk fölött helyezkedett el. A motor beceneve koffer volt, utalva az alakjára. És egy kis angol nyelvű oldal, inkább a rajzok miatt: https://bashny.net/t/en/279453
Az angolok három V12es motor összeforgatásával három főtengelyes delta mozdonymotort is gyártottak. állítólag nagyon bevált. Olcsón adott rengeteg teljesítményt.
 
Az angolok három V12es motor összeforgatásával három főtengelyes delta mozdonymotort is gyártottak. állítólag nagyon bevált. Olcsón adott rengeteg teljesítményt.

Jaja... ez volt a Napier-Deltic.

https://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Deltic

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

De volt négy főtengelyes kísérlet is:
https://oldmachinepress.com/2015/10/03/junkers-jumo-224-aircraft-engine/

Nagy az isten állatkertje!:D
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Amúgy van értelme egyáltalán a T-64-et hegeszteni? A T-80 sokkal potensebb platform.

A gázturbina miatt logisztikailag rémálom lehet.

Gondolom nem véletlen, hogy az oroszok a T90 felé indultak el és a 72B-ketkorszerűsítik, és az ukránok is a 84 felé indultak volna el ill. a 64-eseket korszerűsítik.

Elvileg a 80-asnak is van dízel változata, de gondolom a turbinásakat túl drága/bonyolult lenne átépíteni.
 
A gázturbina miatt logisztikailag rémálom lehet.

Gondolom nem véletlen, hogy az oroszok a T90 felé indultak el és a 72B-ketkorszerűsítik, és az ukránok is a 84 felé indultak volna el ill. a 64-eseket korszerűsítik.

Elvileg a 80-asnak is van dízel változata, de gondolom a turbinásakat túl drága/bonyolult lenne átépíteni.


Az ukránok azért a T-64-et erőltetik mert az "hazai" Harkov(Morozov Tervezőiroda,Malisev Gépgyár)ellenben a T-80-al amit Leningrádban/Szentpéterváron(Leningrád Kirov gépgyár).Az oroszok meg azért a T-72/T-90 vonalat tolják mert ezeket meg Nyizsnyij Tagilban(Uralvagonzavod)tervezték és a mi fontosabb olcsóbbak mint a T-80.
 
Az ukránok azért a T-64-et erőltetik mert az "hazai" Harkov(Morozov Tervezőiroda,Malisev Gépgyár)ellenben a T-80-al amit Leningrádban/Szentpéterváron(Leningrád Kirov gépgyár).Az oroszok meg azért a T-72/T-90 vonalat tolják mert ezeket meg Nyizsnyij Tagilban(Uralvagonzavod)tervezték és a mi fontosabb olcsóbbak mint a T-80.

Én úgy tudtam, hogy a 80-ast a 64-esre alapozva tervezték, persze ez még nem jelenti azt, hogy az ukránok.

https://htka.hu/2007/12/15/t-80/

Aztán picit tovább értelmezve az infókat az lehet, hogy a 80-as egy olyan "összvér" aminél egyfelől mind az oroszok, mint az ukik rá lettek volna utalva alkatrészügyileg a másikra + ahogy írod is drága.

+ határozottan emlékszem, hogy az egyik csecsen háború után egy orosz tábornok katasztrofálisnak nevezte a gázturbinások szervizelhetőségét.
 
Én úgy tudtam, hogy a 80-ast a 64-esre alapozva tervezték, persze ez még nem jelenti azt, hogy az ukránok.

https://htka.hu/2007/12/15/t-80/

Aztán picit tovább értelmezve az infókat az lehet, hogy a 80-as egy olyan "összvér" aminél egyfelől mind az oroszok, mint az ukik rá lettek volna utalva alkatrészügyileg a másikra + ahogy írod is drága.

+ határozottan emlékszem, hogy az egyik csecsen háború után egy orosz tábornok katasztrofálisnak nevezte a gázturbinások szervizelhetőségét.


Nem kell mindent tönkretenni!!!:hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos:
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
nehezen, ez egy t64bv tovabbfejlesztes terv amit exportra szantak... bizonyítás téren egyébként pont ugyan ezt gondolom pl. az armatarol ;)


Az ukránok azért a T-64-et erőltetik mert az "hazai" Harkov(Morozov Tervezőiroda,Malisev Gépgyár)ellenben a T-80-al amit Leningrádban/Szentpéterváron(Leningrád Kirov gépgyár).Az oroszok meg azért a T-72/T-90 vonalat tolják mert ezeket meg Nyizsnyij Tagilban(Uralvagonzavod)tervezték és a mi fontosabb olcsóbbak mint a T-80.
A T-80-ra csináltak a kaprok épp elég saját változatot, nem hiszem hogy alkatrész beszerzési gondjaik lennének hozzá. Csak szimplán olcsóbb üzemben tartani mint a 80-ast. A T-55 is olcsóbb volt mint a T-72 üzemben tartás. A polgárháború előtt valami 120 T-64 volt ténylegesen üzemképesen rendszerben náluk ha jól emlékszem, T-80 pedig egy sem. Minden más csak kiherélve. Gondolom a kiképzést is erre építették fel.
Minden esetre bármilyen új csodafegyvert is alkotnak T-80-ból vagy T-64-ből, amíg élesben nem tesztelik és nem vonják le a következtetéseket addig hiteltelen bármilyen ígéret róla. Az oroszok MÉG nem dobták be az Armatát élesben, viszont a T-90, Szu-35, és más tucatnyi új eszköz ott van Szíriában élesben.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
Amit összeolvastam a T 64 ről, az így zanzásítható.
A ruszkik terveztettek a 60-as évek közepén/végén egy olyan MBT-t, aminek a következő követelményei voltak:
- 3 fös személyzet automata töltéssel, sima csövű 125 mm-es löveggel (ha jól tudom távvezérel légvédelmi géppuskával)
- nagyobb teljesítményű dízel meghajtás (kiveséztétek, ellendugattyús TDF motorok)
- hidropneumatikus rugózó elemek
- az első (sorozatban gyártva talán világelső) kompozit páncélzat (korund-acél a tornyon és műanyag-acél a testen)
- lézer távolságmérő és ballisztikai számítógép, ruszkiknál szintén először
Mindez annyira drága és bonyolult lett, hogy mennyisében még a ruszkik sem tudtam eleget gyártani, és az üzembiztossá tétele is vagy 10 évbe került. Ráadásul a személyzet számára is bonyolult, és csak az elit egységek kapták meg. Viszont nem véletlenül nem exportálták senkinek sem a SZU idejében, mert talán ez volt az egyik legfejletteb MBT-jük. Ezért is volt annyi upgrade verziója, mert amint kitaláltak valamit azt szériában a T 64-be építették be először. S ezért is gyártották 1987-ig. (pldul a legelső széria aktív robbanó téglás kiegészítést is ezek kapták meg)
A T 72 azért született mert szükség volt egy tömegharckocsira is (no kompozit páncélzat, no hidropneumatikus rugózás, no bonyolult tűzvezető rendszer, de az első T 72-őn még lézertávmérő sem).
A T 80 meg úgy született, hogy a T 64 rendszereinek egy részét (tűzvezetés páncélzat) kombinálták a jobban gyártható T 72 rendszereivel (futómű és löveg elrendezés), majd megbonyolították egy gázturbinával.....
A volt NDK és a Magyar területeken nem véletlenül voltak szinte teljesen csak T 64 vagy T 80-as harckocsik, mert csak ezt tartották még az ororszok is elég potensnek az első csapáshoz. Magyaroszágon Veszprém/Hajmáskér pc ho és az Esztergom pc ho csak T 64-el rendelkező első lépcsős alakulat volt.
A tervezője a volt Harkovi, most Kijevi Morozov iroda.
Egyébbként van egy baromi jó szösszenet a Lemil.blog-on, amejy 2015 ben született és a szovjet/orosz harckocsi fejlesztést vesézi.Érdekessége, hogy a T 14 Armata elődjét és elrendezését is Kijevben tervezték meg, majd a komplett dokut átadták az Urali gyárnak.
 
Amit összeolvastam a T 64 ről, az így zanzásítható.
A ruszkik terveztettek a 60-as évek közepén/végén egy olyan MBT-t, aminek a következő követelményei voltak:
- 3 fös személyzet automata töltéssel, sima csövű 125 mm-es löveggel (ha jól tudom távvezérel légvédelmi géppuskával)
- nagyobb teljesítményű dízel meghajtás (kiveséztétek, ellendugattyús TDF motorok)
- hidropneumatikus rugózó elemek
- az első (sorozatban gyártva talán világelső) kompozit páncélzat (korund-acél a tornyon és műanyag-acél a testen)
- lézer távolságmérő és ballisztikai számítógép, ruszkiknál szintén először
Mindez annyira drága és bonyolult lett, hogy mennyisében még a ruszkik sem tudtam eleget gyártani, és az üzembiztossá tétele is vagy 10 évbe került. Ráadásul a személyzet számára is bonyolult, és csak az elit egységek kapták meg. Viszont nem véletlenül nem exportálták senkinek sem a SZU idejében, mert talán ez volt az egyik legfejletteb MBT-jük. Ezért is volt annyi upgrade verziója, mert amint kitaláltak valamit azt szériában a T 64-be építették be először. S ezért is gyártották 1987-ig. (pldul a legelső széria aktív robbanó téglás kiegészítést is ezek kapták meg)
A T 72 azért született mert szükség volt egy tömegharckocsira is (no kompozit páncélzat, no hidropneumatikus rugózás, no bonyolult tűzvezető rendszer, de az első T 72-őn még lézertávmérő sem).
A T 80 meg úgy született, hogy a T 64 rendszereinek egy részét (tűzvezetés páncélzat) kombinálták a jobban gyártható T 72 rendszereivel (futómű és löveg elrendezés), majd megbonyolították egy gázturbinával.....
A volt NDK és a Magyar területeken nem véletlenül voltak szinte teljesen csak T 64 vagy T 80-as harckocsik, mert csak ezt tartották még az ororszok is elég potensnek az első csapáshoz. Magyaroszágon Veszprém/Hajmáskér pc ho és az Esztergom pc ho csak T 64-el rendelkező első lépcsős alakulat volt.
A tervezője a volt Harkovi, most Kijevi Morozov iroda.
Egyébbként van egy baromi jó szösszenet a Lemil.blog-on, amejy 2015 ben született és a szovjet/orosz harckocsi fejlesztést vesézi.Érdekessége, hogy a T 14 Armata elődjét és elrendezését is Kijevben tervezték meg, majd a komplett dokut átadták az Urali gyárnak.


Nem KIjevben!Oda csak Ukrajna függetlenedésével költözött a Morozov iroda.Addig teljesen logikusan a Harkovban volt mert ott volt olyan traktorgyár aminek a gyártósoráról valami csoda folytán harckocsik gördültek le.Egyébként a T-80-ba eltérő töltőgép van mint a T-72-ben volt.
 
Amit összeolvastam a T 64 ről, az így zanzásítható.
A ruszkik terveztettek a 60-as évek közepén/végén egy olyan MBT-t, aminek a következő követelményei voltak:
- 3 fös személyzet automata töltéssel, sima csövű 125 mm-es löveggel (ha jól tudom távvezérel légvédelmi géppuskával)
- nagyobb teljesítményű dízel meghajtás (kiveséztétek, ellendugattyús TDF motorok)
- hidropneumatikus rugózó elemek
- az első (sorozatban gyártva talán világelső) kompozit páncélzat (korund-acél a tornyon és műanyag-acél a testen)
- lézer távolságmérő és ballisztikai számítógép, ruszkiknál szintén először
Mindez annyira drága és bonyolult lett, hogy mennyisében még a ruszkik sem tudtam eleget gyártani, és az üzembiztossá tétele is vagy 10 évbe került. Ráadásul a személyzet számára is bonyolult, és csak az elit egységek kapták meg. Viszont nem véletlenül nem exportálták senkinek sem a SZU idejében, mert talán ez volt az egyik legfejletteb MBT-jük. Ezért is volt annyi upgrade verziója, mert amint kitaláltak valamit azt szériában a T 64-be építették be először. S ezért is gyártották 1987-ig. (pldul a legelső széria aktív robbanó téglás kiegészítést is ezek kapták meg)
A T 72 azért született mert szükség volt egy tömegharckocsira is (no kompozit páncélzat, no hidropneumatikus rugózás, no bonyolult tűzvezető rendszer, de az első T 72-őn még lézertávmérő sem).
A T 80 meg úgy született, hogy a T 64 rendszereinek egy részét (tűzvezetés páncélzat) kombinálták a jobban gyártható T 72 rendszereivel (futómű és löveg elrendezés), majd megbonyolították egy gázturbinával.....
A volt NDK és a Magyar területeken nem véletlenül voltak szinte teljesen csak T 64 vagy T 80-as harckocsik, mert csak ezt tartották még az ororszok is elég potensnek az első csapáshoz. Magyaroszágon Veszprém/Hajmáskér pc ho és az Esztergom pc ho csak T 64-el rendelkező első lépcsős alakulat volt.
A tervezője a volt Harkovi, most Kijevi Morozov iroda.
Egyébbként van egy baromi jó szösszenet a Lemil.blog-on, amejy 2015 ben született és a szovjet/orosz harckocsi fejlesztést vesézi.Érdekessége, hogy a T 14 Armata elődjét és elrendezését is Kijevben tervezték meg, majd a komplett dokut átadták az Urali gyárnak.

Az ötvenes években kezdték el tervezni, és 64-ben már szolgálatba állt. Persze folyamatosan fejlesztették.

A T72 első változatai valóban eléggé leegyszerűsített darabok voltak, de a T72B-től (ami mondjuk a 80-as éve harmada/közepe) kezdve szvsz pariba lehetett őket állítani a 80-asokkal.
 
Az ötvenes években kezdték el tervezni, és 64-ben már szolgálatba állt. Persze folyamatosan fejlesztették.

A T72 első változatai valóban eléggé leegyszerűsített darabok voltak, de a T72B-től (ami mondjuk a 80-as éve harmada/közepe) kezdve szvsz pariba lehetett őket állítani a 80-asokkal.

Azért olvasd el azt a bizonyos lemil.blog.hu cikket a harckocsi fejlesztésről, és abban hogy mennyire egyenrangú volt vele a T 72B abban tamáskodom.... Mint írtam is, azért sok mindenben meghaladta előre a T 72 későbbi generációit is. Az alap páncélzatban végig jobbak voltak a leírt kompozit megoldás miatt.... S az se véletlen hogy a ruszkik a donbasz körúli harcokban csak a legeslegújabb T 72 vagy T 90-es MBT-ket kölcsönözték ki az ukrán T 64-ekkel szemben. Az is eléggé erre a korszerűbb tényre utal, hogy a ruszkik SOHA nem exportálta egyetlen darabot sem belőle még a VSZ szövetségeseknek sem. S ha visszaemlékszel arra hogy amikor 1991-ben innen elkezdtek szedelődzködni ivánék, akkor az MBT-kel megrakott szerelvényeken csupa kisgörgős T 64 viritott, még véletlenül sem T 72-esek. Pedig a Magyar területen lévő pc alakulataik első lépcsősek voltak, elit egységek. Annyival volt csak az NDK-s csoportjuk elitebb, hogy azoknál már volt nem kevés T 80 is.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and sirdavegd
Az ötvenes években kezdték el tervezni, és 64-ben már szolgálatba állt. Persze folyamatosan fejlesztették.

A T72 első változatai valóban eléggé leegyszerűsített darabok voltak, de a T72B-től (ami mondjuk a 80-as éve harmada/közepe) kezdve szvsz pariba lehetett őket állítani a 80-asokkal.

A szolgálatba állítás dátuma meg soha nem egyezett meg a jelzésekkel. A általában az az évszám került fel, amikor átadták az állami elfogadó próbákra. A T 72 sem 1972-ben jelent meg a csapatoknál és a T 80 sem 1980-ban, hanem mindíg pár évvel később. A T 64-nek ez a periódus a bonyolultsága miatt tuvább tartott, és csapat szinten csak a 60-as évek végére kerültek ki "harcoló" egységekhez.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd and fip7
Az ötvenes években kezdték el tervezni, és 64-ben már szolgálatba állt. Persze folyamatosan fejlesztették.

A T72 első változatai valóban eléggé leegyszerűsített darabok voltak, de a T72B-től (ami mondjuk a 80-as éve harmada/közepe) kezdve szvsz pariba lehetett őket állítani a 80-asokkal.
Az is eléggé erre a korszerűbb tényre utal, hogy a ruszkik SOHA nem exportálta egyetlen darabot sem belőle még a VSZ szövetségeseknek sem. S ha visszaemlékszel arra hogy amikor 1991-ben innen elkezdtek szedelődzködni ivánék, akkor az MBT-kel megrakott szerelvényeken csupa kisgörgős T 64 viritott, még véletlenül sem T 72-esek. Pedig a Magyar területen lévő pc alakulataik első lépcsősek voltak, elit egységek. Annyival volt csak az NDK-s csoportjuk elitebb, hogy azoknál már volt nem kevés T 80 is.[/QUOTE]
T-72B-t azért nem látsz, mert összeomlott a Szu és a VSz vagy eleve nem is akartak venni. A T-72B/B1 1985 táján jelent meg és terjedt el a Szu-ban. Az oroszok 5 évnél hamarabb gyak. semmit sem kezdtek exportálni a gyártás megkezdése után a '70-es évek közepétől, de ez néha még durvább volt. Már a '80-as évek és korábbi beszerzéseket is ott bliccelte el Mo., ahol tudta, de ás országok sem álltak jobban... Hogy ez a fogadó oldal pénztelensége miatt is volt-e azt nem tudom. Néhány példa, preview a készülő műből... (Ennél sokkal részletesebb lesz abban a leírás + mellékletek.)
  • A Krug '60-as évek közepi fejlesztés, a VSz országok a '70-es évek közepén vették az elsőket, rohadt keveset de van aki a '80-as években. Alapvetően a VSz 1976 után vette őket és több ország sem a szovjet mennyiséget rendszerísette hadsereg szinten.
  • Az Sz-200 rendszeresítése '60-as évek közepe a Szu-ban, a VSz-ben '80-as évek közepe és vége. Semelyik VSz ország nem vett 1984 előtt Vegát.
  • Sz-300PT 1978, PSz 1983 tája. Az első Sz-300 export 1989, Sz-300PMU (Volhov M-6) és vezetési osztály (Big Bird és felső szintű AVR) nélkül, helyette SzT-68U volt az harci osztálynál.
  • Oszát A VSz egy része nem is vett, ahol igen volt, az elsők a lengyelek voltak, 1980-ban, de aki vett a döntő többség 1984 után, de a románok meg 1988/89 masságában. A gl. hadosztályok töredéke kapott és az sem teljes mennyiséget.
  • Kub, 1974 előtt senki, mikor már az arabok lövöldöztek vele, de még '80-as években is. Ebből is sokan nem teljes mennyiséget. Mo. pl. összesen 11 osztályt (üteget) vett, mikor hadosztályonként 5 volt a szovjet mennyiség. Ami ho. kapott, az sem az szovjet mennyiséget.
  • A cseheknél három hadosztályuknál (összesen 10 db hadosztályuk volt) Praga vz.53/59 'Lizard' járműből[1] társítottak 4db-ot, 4db Sztrela-10M-hez ezredenként. Az összes többi hadosztálynak egyáltalán nem volt ezred szintű légvédelmi rakéta-rendszere ,a Praga légvédelmi gépágyú sem éppen a Silka szintjén volt... A Szrela-10 1983 és 1988 került rendszeresítésre összesen 11 db üteg (44 db jármű). Sztrela-1-ből összesen egy üteg (4 db) 1978-ban.
  • A T-55AM-hez lett volna ATGM is, persze azt sem vettük meg.
[1]https://en.wikipedia.org/wiki/M53/59_Praga
 
Az is eléggé erre a korszerűbb tényre utal, hogy a ruszkik SOHA nem exportálta egyetlen darabot sem belőle még a VSZ szövetségeseknek sem. S ha visszaemlékszel arra hogy amikor 1991-ben innen elkezdtek szedelődzködni ivánék, akkor az MBT-kel megrakott szerelvényeken csupa kisgörgős T 64 viritott, még véletlenül sem T 72-esek. Pedig a Magyar területen lévő pc alakulataik első lépcsősek voltak, elit egységek. Annyival volt csak az NDK-s csoportjuk elitebb, hogy azoknál már volt nem kevés T 80 is.
T-72B-t azért nem látsz, mert összeomlott a Szu és a VSz vagy eleve nem is akartak venni. A T-72B/B1 1985 táján jelent meg és terjedt el a Szu-ban. Az oroszok 5 évnél hamarabb gyak. semmit sem kezdtek exportálni a gyártás megkezdése után a '70-es évek közepétől, de ez néha még durvább volt. Már a '80-as évek és korábbi beszerzéseket is ott bliccelte el Mo., ahol tudta, de ás országok sem álltak jobban... Hogy ez a fogadó oldal pénztelensége miatt is volt-e azt nem tudom. Néhány példa, preview a készülő műből... (Ennél sokkal részletesebb lesz abban a leírás + mellékletek.)
  • A Krug '60-as évek közepi fejlesztés, a VSz országok a '70-es évek közepén vették az elsőket, rohadt keveset de van aki a '80-as években. Alapvetően a VSz 1976 után vette őket és több ország sem a szovjet mennyiséget rendszerísette hadsereg szinten.
  • Az Sz-200 rendszeresítése '60-as évek közepe a Szu-ban, a VSz-ben '80-as évek közepe és vége. Semelyik VSz ország nem vett 1984 előtt Vegát.
  • Sz-300PT 1978, PSz 1983 tája. Az első Sz-300 export 1989, Sz-300PMU (Volhov M-6) és vezetési osztály (Big Bird és felső szintű AVR) nélkül, helyette SzT-68U volt az harci osztálynál.
  • Oszát A VSz egy része nem is vett, ahol igen volt, az elsők a lengyelek voltak, 1980-ban, de aki vett a döntő többség 1984 után, de a románok meg 1988/89 masságában. A gl. hadosztályok töredéke kapott és az sem teljes mennyiséget.
  • Kub, 1974 előtt senki, mikor már az arabok lövöldöztek vele, de még '80-as években is. Ebből is sokan nem teljes mennyiséget. Mo. pl. összesen 11 osztályt (üteget) vett, mikor hadosztályonként 5 volt a szovjet mennyiség. Ami ho. kapott, az sem az szovjet mennyiséget.
  • A cseheknél három hadosztályuknál (összesen 10 db hadosztályuk volt) Praga vz.53/59 'Lizard' járműből[1] társítottak 4db-ot, 4db Sztrela-10M-hez ezredenként. Az összes többi hadosztálynak egyáltalán nem volt ezred szintű légvédelmi rakéta-rendszere ,a Praga légvédelmi gépágyú sem éppen a Silka szintjén volt... A Szrela-10 1983 és 1988 került rendszeresítésre összesen 11 db üteg (44 db jármű). Sztrela-1-ből összesen egy üteg (4 db) 1978-ban.
  • A T-55AM-hez lett volna ATGM is, persze azt sem vettük meg.
[1]https://en.wikipedia.org/wiki/M53/59_Praga[/QUOTE]

Egy 1988-as hadgyakorlaton, szerettük volna közelebbről megnézni a T-64-est. Akkor amikor egy Szovjet páncélos alakulat volt mögöttünk, várakozási állásban. Esete akartuk megnézni, a század pk is jött volna, mert ő sem látott közelről még. Nem engedtek oda, a Szovjetek azt állították, annyira titkos még. Tényleg nem adtak senkinek belőle akkoriban, külföldre. Az volt a jobb tankjuk.
A T-55AM egy kényszermegoldás volt, már részünkről is. A pénztelenség miatt, leállították a T-72 programot. Így csak a tatai dandárt szerelték fel a típussal, más alakulat már nem kapta meg a típust.
 
Azért az lássuk tisztán,hogy ma már a T-64 közel sem számít korszerűnek,a T-80U és a T-90A mögött ugyan úgy másodvonalas lenne mint ahogy a T-72 volt a T-80 mögött.
Azt pedig nem tudom,hogy a T-72B páncélban mennyire marad el a T-64 mögött hisz a T-64 páncélját a B variánssal megállt fejlődni a T-72B páncélja még a 80-as évek végén is változott.