Majd ha Donyecknél bevetik és bizonyít, akkor elhiszem hogy jó továbbfejlesztés volt. Addig csak papírmasé.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:
Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.
Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.
Az angolok három V12es motor összeforgatásával három főtengelyes delta mozdonymotort is gyártottak. állítólag nagyon bevált. Olcsón adott rengeteg teljesítményt.Papajoe linkelt be egy videot a T-80 topicba, és azon a videon is látszik egy pillanatra a T-64 motorja, az 5TDF.(Ebből lett a T-80 /TDF-e) Gondoltam, talán néhány embernek mondok újat az alábbi leírással, mert a maga nemében tényleg különleges motorról van szó:
Amikor a T-64-et fejleszteni kezdték, a minimális külső méretekre törekedtek, de nem akartak lemondani a mozgékonyságról sem, így egy nagyon kis helyigényű, de magas teljesítményű, vagyis egy magas literteljesítményű és kis teljesítménytérfogatú motort kerestek. A tervezők hamar rátaláltak a Jumo-205-ös motorra, ami annak ellenére, hogy diesel, repülőgépekbe készült még a II. vh előtt. Miután ott is hasonlóak voltak a követelmények, a szovjet tervezők olyan hosszan nézték a Jumo-t, hogy elég komolyan merítettek belőle. Maga a motor kétütemű diesel, ami eleve nagyobb literteljesítményt jelent. A kétütemű dieselek leggyakrabban vegyes vezérlésűek, vagyis a kipufogást szelepek (mint a négyüteműben) vezérlik az alsó holtpont közelében nyitva, a szívást pedig az alsó holtpontnál a dugattyú által szabaddá tett rések biztosítják. Miután itt nincs klasszikus szívóütem, csak az alsó holtpontnál nyitott réseken beáramló levegő tolja ki a kipufogó gázokat, így az átöblítéshez túlnyomásos levegő szükséges. Vagyis feltöltés, mégpedig mechanikus kompresszor. Csakhogy azok mérete a térfogatkiszorításos elvük miatt általában sokkal nagyobb, mint egy áramlástechnikai elven működő kompresszoroké, pl. mint a turbó kompresszoráé. Így a szovjet elvtársak egy nagyméretű turbót választottak a feltöltéshez. Csakhogy a motor indításakor még nincs kipufogógáz, így a turbó áll, vagyis nincs töltőnyomás, ergo a motor nem indul. Ezért a turbót és a motort összekötötték egy 1:10 arányú fogaskerék kapcsolattal, vagyis a motor indításakor (ami kb. 200-300/min) a kompresszor már 2-3000/min forogva a beindításhoz szükséges minimális túlnyomást biztosítja. A dolog folyománya, hogy ezt a turbót a kipufogógáz is hajtja (ha már jár a motor) így a fogaskerékhajtáson mechanikai munka nyerhető vissza a főtengelyre, nem is kevés (Ezt hívják kompaund elrendezésnek, egy nagy klasszikusa a Wright R-3350). A motor másik trükkje, hogy megspórolandó a szelepvezérlést (is) ellendugattyús kivitelű, vagyis egy hengerben egymással szemben mozog két dugattyú, közöttük van az égéstér, a henger két végén két főtengely, melyeket, fogaskerekekkel szinkronizálnak. Ezáltal az egyik henger egyik dugattyúja az alsó holtpont felé közeledve a kipufogóréseket, a másik dugattyú a szívóréseket tudja nyitni/zárni, nem kell szelepvezérlés. Elvileg az egy hengerben ellentett irányban mozgó dugattyúk miatt a tömegerők is ki vannak egyensúlyozva, vagyis a motor úgy jár mint a Doxa óra. Az első trükköt itt tették bele a szovjetek. A (szemből nézve) jobb oldali főtengely, amelynek a dugattyúi a szívóréseket vezérelték 10 főtengely fokos lemaradással volt összekötve a bal főtengellyel. Ennek vezérlési okai voltak, ugyanis így a kipufogás kezdődött előbb, majd nyitottak a szívórések (átöblítés) majd zártak a kipufogók és a még nyitott szívórések miatt a henger túlnyomás alá került, ekkor kezdődött a sűrítés. A jobb égés miatt már ekkor alkalmazták a levegő perdületes beáramlását, ami javítja az égést és a forró égésmag köré a centrifugális erőtér hőszigetelő levegőréteget alakít ki. A gázolaj beporlasztása is érintő irányban ( a levegő perdületnek megfelelően) történt, hengerenként 4(!) porlasztóval. Ez hidraulikailag 4 adagolót is feltételez, mert a párhuzamba kötött porlasztók törvényszerűen eltérő nyitónyomása miatt hatalmas eltérések lennének a beporlasztott mennyiségek között, de nem találtam adatot az üzemanyag rendszerre. Itt jön aztán a következő apróság. Miután a két dugattyú közötti térben azonos a nyomás, de eltérő a forgattyúszög a főtengelyen (10 fok elékelés) a két főtengely teljesítménye között nagy eltérés alakult ki! A jobb/bal főtengelyek teljesítmény aránya 70/30% volt, amiben az is közrejátszott, hogy a turbóról levett (kompaund) nyomaték is a jobb főtengelyen jelent meg. Ez valószínűleg nem volt túl jó hatással az élettartamra. Ami még tovább rontotta a helyzetet, az 10 fokos főtengely elékelés, ami miatt elvesztették a motor egyenletes járását. Miután a motor 5 hengeres (valójában 10 az ellendugattyúk miatt) volt, hengerenkénti is jelentkezett a vibráció, illetve a motor egésze is nagyon komoly vibrációs jelenségektől szenvedett. Talán ezért írják több helyen hogy megbízhatatlanabb volt, mint a jó öreg BT-7-ből származó V-12. Mindamellett nagyon kicsi mérete volt, 13,6l összlökettérfogat, mindössze 1040kg, és a korabeli motorokhoz képest nagyon magas teljesítménye volt, kb. 700Le. Érdekessége még a szárazkarteres kenőrendszer, mert a fekvő hengerek miatt nem lehet az olaj a főtengely alatti teknőben, ráadásul osztott módon, két helyen. Az olajhűtő a blokk fölött helyezkedett el. A motor beceneve koffer volt, utalva az alakjára. És egy kis angol nyelvű oldal, inkább a rajzok miatt: https://bashny.net/t/en/279453
Az angolok három V12es motor összeforgatásával három főtengelyes delta mozdonymotort is gyártottak. állítólag nagyon bevált. Olcsón adott rengeteg teljesítményt.
Már az eredeti Jumoban is eltérő fázissal nyitották a dugattyúk a szívó/kipufogó portokatAz angolok három V12es motor összeforgatásával három főtengelyes delta mozdonymotort is gyártottak. állítólag nagyon bevált. Olcsón adott rengeteg teljesítményt.
Amúgy van értelme egyáltalán a T-64-et hegeszteni? A T-80 sokkal potensebb platform.
A gázturbina miatt logisztikailag rémálom lehet.
Gondolom nem véletlen, hogy az oroszok a T90 felé indultak el és a 72B-ketkorszerűsítik, és az ukránok is a 84 felé indultak volna el ill. a 64-eseket korszerűsítik.
Elvileg a 80-asnak is van dízel változata, de gondolom a turbinásakat túl drága/bonyolult lenne átépíteni.
Az ukránok azért a T-64-et erőltetik mert az "hazai" Harkov(Morozov Tervezőiroda,Malisev Gépgyár)ellenben a T-80-al amit Leningrádban/Szentpéterváron(Leningrád Kirov gépgyár).Az oroszok meg azért a T-72/T-90 vonalat tolják mert ezeket meg Nyizsnyij Tagilban(Uralvagonzavod)tervezték és a mi fontosabb olcsóbbak mint a T-80.
Én úgy tudtam, hogy a 80-ast a 64-esre alapozva tervezték, persze ez még nem jelenti azt, hogy az ukránok.
https://htka.hu/2007/12/15/t-80/
Aztán picit tovább értelmezve az infókat az lehet, hogy a 80-as egy olyan "összvér" aminél egyfelől mind az oroszok, mint az ukik rá lettek volna utalva alkatrészügyileg a másikra + ahogy írod is drága.
+ határozottan emlékszem, hogy az egyik csecsen háború után egy orosz tábornok katasztrofálisnak nevezte a gázturbinások szervizelhetőségét.
nehezen, ez egy t64bv tovabbfejlesztes terv amit exportra szantak... bizonyítás téren egyébként pont ugyan ezt gondolom pl. az armatarol
A T-80-ra csináltak a kaprok épp elég saját változatot, nem hiszem hogy alkatrész beszerzési gondjaik lennének hozzá. Csak szimplán olcsóbb üzemben tartani mint a 80-ast. A T-55 is olcsóbb volt mint a T-72 üzemben tartás. A polgárháború előtt valami 120 T-64 volt ténylegesen üzemképesen rendszerben náluk ha jól emlékszem, T-80 pedig egy sem. Minden más csak kiherélve. Gondolom a kiképzést is erre építették fel.Az ukránok azért a T-64-et erőltetik mert az "hazai" Harkov(Morozov Tervezőiroda,Malisev Gépgyár)ellenben a T-80-al amit Leningrádban/Szentpéterváron(Leningrád Kirov gépgyár).Az oroszok meg azért a T-72/T-90 vonalat tolják mert ezeket meg Nyizsnyij Tagilban(Uralvagonzavod)tervezték és a mi fontosabb olcsóbbak mint a T-80.
Amit összeolvastam a T 64 ről, az így zanzásítható.
A ruszkik terveztettek a 60-as évek közepén/végén egy olyan MBT-t, aminek a következő követelményei voltak:
- 3 fös személyzet automata töltéssel, sima csövű 125 mm-es löveggel (ha jól tudom távvezérel légvédelmi géppuskával)
- nagyobb teljesítményű dízel meghajtás (kiveséztétek, ellendugattyús TDF motorok)
- hidropneumatikus rugózó elemek
- az első (sorozatban gyártva talán világelső) kompozit páncélzat (korund-acél a tornyon és műanyag-acél a testen)
- lézer távolságmérő és ballisztikai számítógép, ruszkiknál szintén először
Mindez annyira drága és bonyolult lett, hogy mennyisében még a ruszkik sem tudtam eleget gyártani, és az üzembiztossá tétele is vagy 10 évbe került. Ráadásul a személyzet számára is bonyolult, és csak az elit egységek kapták meg. Viszont nem véletlenül nem exportálták senkinek sem a SZU idejében, mert talán ez volt az egyik legfejletteb MBT-jük. Ezért is volt annyi upgrade verziója, mert amint kitaláltak valamit azt szériában a T 64-be építették be először. S ezért is gyártották 1987-ig. (pldul a legelső széria aktív robbanó téglás kiegészítést is ezek kapták meg)
A T 72 azért született mert szükség volt egy tömegharckocsira is (no kompozit páncélzat, no hidropneumatikus rugózás, no bonyolult tűzvezető rendszer, de az első T 72-őn még lézertávmérő sem).
A T 80 meg úgy született, hogy a T 64 rendszereinek egy részét (tűzvezetés páncélzat) kombinálták a jobban gyártható T 72 rendszereivel (futómű és löveg elrendezés), majd megbonyolították egy gázturbinával.....
A volt NDK és a Magyar területeken nem véletlenül voltak szinte teljesen csak T 64 vagy T 80-as harckocsik, mert csak ezt tartották még az ororszok is elég potensnek az első csapáshoz. Magyaroszágon Veszprém/Hajmáskér pc ho és az Esztergom pc ho csak T 64-el rendelkező első lépcsős alakulat volt.
A tervezője a volt Harkovi, most Kijevi Morozov iroda.
Egyébbként van egy baromi jó szösszenet a Lemil.blog-on, amejy 2015 ben született és a szovjet/orosz harckocsi fejlesztést vesézi.Érdekessége, hogy a T 14 Armata elődjét és elrendezését is Kijevben tervezték meg, majd a komplett dokut átadták az Urali gyárnak.
Amit összeolvastam a T 64 ről, az így zanzásítható.
A ruszkik terveztettek a 60-as évek közepén/végén egy olyan MBT-t, aminek a következő követelményei voltak:
- 3 fös személyzet automata töltéssel, sima csövű 125 mm-es löveggel (ha jól tudom távvezérel légvédelmi géppuskával)
- nagyobb teljesítményű dízel meghajtás (kiveséztétek, ellendugattyús TDF motorok)
- hidropneumatikus rugózó elemek
- az első (sorozatban gyártva talán világelső) kompozit páncélzat (korund-acél a tornyon és műanyag-acél a testen)
- lézer távolságmérő és ballisztikai számítógép, ruszkiknál szintén először
Mindez annyira drága és bonyolult lett, hogy mennyisében még a ruszkik sem tudtam eleget gyártani, és az üzembiztossá tétele is vagy 10 évbe került. Ráadásul a személyzet számára is bonyolult, és csak az elit egységek kapták meg. Viszont nem véletlenül nem exportálták senkinek sem a SZU idejében, mert talán ez volt az egyik legfejletteb MBT-jük. Ezért is volt annyi upgrade verziója, mert amint kitaláltak valamit azt szériában a T 64-be építették be először. S ezért is gyártották 1987-ig. (pldul a legelső széria aktív robbanó téglás kiegészítést is ezek kapták meg)
A T 72 azért született mert szükség volt egy tömegharckocsira is (no kompozit páncélzat, no hidropneumatikus rugózás, no bonyolult tűzvezető rendszer, de az első T 72-őn még lézertávmérő sem).
A T 80 meg úgy született, hogy a T 64 rendszereinek egy részét (tűzvezetés páncélzat) kombinálták a jobban gyártható T 72 rendszereivel (futómű és löveg elrendezés), majd megbonyolították egy gázturbinával.....
A volt NDK és a Magyar területeken nem véletlenül voltak szinte teljesen csak T 64 vagy T 80-as harckocsik, mert csak ezt tartották még az ororszok is elég potensnek az első csapáshoz. Magyaroszágon Veszprém/Hajmáskér pc ho és az Esztergom pc ho csak T 64-el rendelkező első lépcsős alakulat volt.
A tervezője a volt Harkovi, most Kijevi Morozov iroda.
Egyébbként van egy baromi jó szösszenet a Lemil.blog-on, amejy 2015 ben született és a szovjet/orosz harckocsi fejlesztést vesézi.Érdekessége, hogy a T 14 Armata elődjét és elrendezését is Kijevben tervezték meg, majd a komplett dokut átadták az Urali gyárnak.
Az ötvenes években kezdték el tervezni, és 64-ben már szolgálatba állt. Persze folyamatosan fejlesztették.
A T72 első változatai valóban eléggé leegyszerűsített darabok voltak, de a T72B-től (ami mondjuk a 80-as éve harmada/közepe) kezdve szvsz pariba lehetett őket állítani a 80-asokkal.
Az ötvenes években kezdték el tervezni, és 64-ben már szolgálatba állt. Persze folyamatosan fejlesztették.
A T72 első változatai valóban eléggé leegyszerűsített darabok voltak, de a T72B-től (ami mondjuk a 80-as éve harmada/közepe) kezdve szvsz pariba lehetett őket állítani a 80-asokkal.
Az is eléggé erre a korszerűbb tényre utal, hogy a ruszkik SOHA nem exportálta egyetlen darabot sem belőle még a VSZ szövetségeseknek sem. S ha visszaemlékszel arra hogy amikor 1991-ben innen elkezdtek szedelődzködni ivánék, akkor az MBT-kel megrakott szerelvényeken csupa kisgörgős T 64 viritott, még véletlenül sem T 72-esek. Pedig a Magyar területen lévő pc alakulataik első lépcsősek voltak, elit egységek. Annyival volt csak az NDK-s csoportjuk elitebb, hogy azoknál már volt nem kevés T 80 is.[/QUOTE]Az ötvenes években kezdték el tervezni, és 64-ben már szolgálatba állt. Persze folyamatosan fejlesztették.
A T72 első változatai valóban eléggé leegyszerűsített darabok voltak, de a T72B-től (ami mondjuk a 80-as éve harmada/közepe) kezdve szvsz pariba lehetett őket állítani a 80-asokkal.
T-72B-t azért nem látsz, mert összeomlott a Szu és a VSz vagy eleve nem is akartak venni. A T-72B/B1 1985 táján jelent meg és terjedt el a Szu-ban. Az oroszok 5 évnél hamarabb gyak. semmit sem kezdtek exportálni a gyártás megkezdése után a '70-es évek közepétől, de ez néha még durvább volt. Már a '80-as évek és korábbi beszerzéseket is ott bliccelte el Mo., ahol tudta, de ás országok sem álltak jobban... Hogy ez a fogadó oldal pénztelensége miatt is volt-e azt nem tudom. Néhány példa, preview a készülő műből... (Ennél sokkal részletesebb lesz abban a leírás + mellékletek.)Az is eléggé erre a korszerűbb tényre utal, hogy a ruszkik SOHA nem exportálta egyetlen darabot sem belőle még a VSZ szövetségeseknek sem. S ha visszaemlékszel arra hogy amikor 1991-ben innen elkezdtek szedelődzködni ivánék, akkor az MBT-kel megrakott szerelvényeken csupa kisgörgős T 64 viritott, még véletlenül sem T 72-esek. Pedig a Magyar területen lévő pc alakulataik első lépcsősek voltak, elit egységek. Annyival volt csak az NDK-s csoportjuk elitebb, hogy azoknál már volt nem kevés T 80 is.