A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

En szeretem a szabvanyokat, de a hagyomanyokat is... szoval ahol birodalmi a szabvany (repules, UK,...) ott birodalmi, ahol meg metrikus (sorozes, Europa,...) ott metrikus. Egy orvosnak sem lesz sosa senki kepes elmagyarazni, hogy a higanymillimeter nem jo mert az nem SI...
De az orvos a gyógyszeredet mg-ban adja meg, és csak azért maradt Hgmm, mert bar-ban megadni a vérnyomásodat túl macerás lenne, míg a 120/80 gyorrs és könnyen használható. A km és mph között nincs nagy különbség, a méter és a láb vagy yard között sem, a cm és inch között sem, ugyanazokban a nagyságrendekben mozognak, de amíg az egyiknél tizenöt harmicketted, meg három nyolcad meg ilyen arányok vannak benne és így osztják, és egy láb az 12 inch, egy yard az 3 láb, és ezzel szarakodsz, addig a metrikusban ügysen lépkedsz a nagyságrendekkel és kész.
 
De az orvos a gyógyszeredet mg-ban adja meg, és csak azért maradt Hgmm, mert bar-ban megadni a vérnyomásodat túl macerás lenne, míg a 120/80 gyorrs és könnyen használható. A km és mph között nincs nagy különbség, a méter és a láb vagy yard között sem, a cm és inch között sem, ugyanazokban a nagyságrendekben mozognak, de amíg az egyiknél tizenöt harmicketted, meg három nyolcad meg ilyen arányok vannak benne és így osztják, és egy láb az 12 inch, egy yard az 3 láb, és ezzel szarakodsz, addig a metrikusban ügysen lépkedsz a nagyságrendekkel és kész.
Hat akkor nincs mit tenni.... meg kell hoditani az USA/UK-t es elvinni oda a fejlodest, mert maguktol nem akarnak eszhez terni... ;)
Amugy egyszer Terry Prattchet nagyon jol kifigurazta az angol penz mennyisegeket (fel-schilling meg 6 pennys meg ilyenek, jo bonyolultan leirta) majd a vegen hozzatette, hogy az angolok egyszer megprobaltak atterni a 10-es rendszerre, de tul bonyolultnak talaltak. :)
 
Vajon az elkövetkező Európai bel/polgárháborúra/iszlám felkelésre milyen tényezők lesznek igazak ebből az írásból.
Kb idézve:
"a haditervek e legritkább esetben élik túl az első találkozást az ellenséggel"
egy hozzászólás másolva máshonnan:
Ez még politikai hiányosság, hogy nem lehet nyíltan kezelni a beszerzéseket.

Csakhogy én már nem vagyok ennyire meggyőződve, hogy a katonai csúcsvezetés is elvégezte a házi feladatát és a Z2026 valójában több annál, mint ami látszik belőle.

Ki vezeti valójában a Magyar Honvédséget? Elkészítették-e a fejlesztési terveket? Egymásra épülnek ezek a tervezett beszerzések? Megtesznek-e mindent azért, hogy megvalósuljanak?

Nyilván én se látok be mélyebben a színfalak mögé, mint az átlag állampolgár.

De annyi még innen is látszik, hogy vezeti meg a minisztereket, pártállástól függetlenül, egy bizonyos főtiszti-tábornoki kör.

Eddig lehetett rá hivatkozni, hogy nem ad pénzt a politika. (de azt már eddig sem tudták megmagyarázni, hogyha nem volt pénz, miért nem kezdtek legalább a szervezeti torzulásokkal valamit?)

De most már van pénz. Van szándék a fejlesztésre. Ami hiányzik, a katonai-szakmai szempontok határozott képviselete.



Meg fogjuk látni, mit hoznak össze a 20 milliárdból pct eszközre.

Összehasonlításként, mondjuk 7500 AT-4-esből és 12500 M-72-ből álló pakett hozzávetőleg olyan 6,5-7 Mrd Ft lehet, vagy ez az összeg kb. 600db NLAW-ra elegendő. (Az M-72 koránt sem elavult, Afganisztánban például a tengerészgyalogság hatékonyan alkalmazta.)

Javelin: pár (2-3) éve kb. 500 rakéta+50 indító kijött volna 20Mrd Ft-ból (290-es dollárral).
 
A világ Észak-Amerikát és Nagy-Britanniát leszámítva a metrikus rendszert használja, a nemzetközi mértékegységek is ebben vannak. Mégis mi a francnak használnak inch-et? Az üzemanyagot ami az Airbusban van akkor miért nem gallonban vagy pintben vagy shotban adják meg? Ott tonnát vagy litret használnak szerintem.
Az üzemagyagot olyan mértékegységben adják meg a dokumentációban, ahogy a megrendelő kéri. Viszont a világ évtizedekig dominánsan az amerikai meg angol repülőgép-iparra volt hagyatkozva (Boeing, Douglas, Lockheed, Hawker, British Aerospace az utasszállító-vonalon), így majd mindenki ilyen mértékegységben számol mindent. Még az Airbus is erre kényszerült, mikor be akart törni a világpiacra - meg az amerikaira.
 
A világ Észak-Amerikát és Nagy-Britanniát leszámítva a metrikus rendszert használja, a nemzetközi mértékegységek is ebben vannak. Mégis mi a francnak használnak inch-et? Az üzemanyagot ami az Airbusban van akkor miért nem gallonban vagy pintben vagy shotban adják meg? Ott tonnát vagy litret használnak szerintem.
A tudományos életben igen. A repülésben meg nem. A légiforgalmi irányítás is csomóban, lábban és tmf-ben gondolkodik. Nézz meg egy ILS chart-ot...
 
Az üzemagyagot olyan mértékegységben adják meg a dokumentációban, ahogy a megrendelő kéri. Viszont a világ évtizedekig dominánsan az amerikai meg angol repülőgép-iparra volt hagyatkozva (Boeing, Douglas, Lockheed, Hawker, British Aerospace az utasszállító-vonalon), így majd mindenki ilyen mértékegységben számol mindent. Még az Airbus is erre kényszerült, mikor be akart törni a világpiacra - meg az amerikaira.
Azt soha nem értem, hogy a digitális korszakban miért nem állítható egy gépen igény esetén gombnyomásra. Sok értelme nincs, hiszen amíg a légiközlekedés nagy szereplői nem abban dolgoznak és egymásra figyelni kell...
 
Mégis mi a francnak használnak inch-et? Az üzemanyagot ami az Airbusban van akkor miért nem gallonban vagy pintben vagy shotban adják meg? Ott tonnát vagy litret használnak szerintem.
Volt is belőle gond...Air Canada, Flight 143 - B-767-es
https://en.wikipedia.org/wiki/Gimli_Glider
Az üzemanyagot kg-ban kérték (ez az érték lett a számítógépbe bevíve) de a a földi személyzet pound-ban adta ki. 0,45 a váltószam úgyhogy a gép kb. fele annyi üzemanyagot kapott mint kellett volna.
Ja, és a gépen az üzemanyag mennyiség mérő épp nem működöt...
 
Ismerem a történetet, de az üzemanyag mennyiség mérő működése megoldotta volna. Más problémák is voltak eltérő mértékegységek miatt, úgy tudom rakéta is zuhant le, mert a szoft és a hard eltérő mértékegységben volt. Ezért kellene az SI-hez igazodni, mert akkor nem lesznek ilyen hülyeségek.
 
  • Tetszik
Reactions: haubagoi and fip7
Ismerem a történetet, de az üzemanyag mennyiség mérő működése megoldotta volna. Más problémák is voltak eltérő mértékegységek miatt, úgy tudom rakéta is zuhant le, mert a szoft és a hard eltérő mértékegységben volt. Ezért kellene az SI-hez igazodni, mert akkor nem lesznek ilyen hülyeségek.

OFF

Rakéta??? Volt "húzosabb"projekt is: Mars-expedíció.

http://m.origo.hu/tudomany/technika/19991005mars.html

Egy a "sokból" :(

ON
 
Ismerem a történetet, de az üzemanyag mennyiség mérő működése megoldotta volna. Más problémák is voltak eltérő mértékegységek miatt, úgy tudom rakéta is zuhant le, mert a szoft és a hard eltérő mértékegységben volt. Ezért kellene az SI-hez igazodni, mert akkor nem lesznek ilyen hülyeségek.
OFF Nasa már SI-t használ ilyenek miatt.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74 and haubagoi
Ismerem a történetet, de az üzemanyag mennyiség mérő működése megoldotta volna. Más problémák is voltak eltérő mértékegységek miatt, úgy tudom rakéta is zuhant le, mert a szoft és a hard eltérő mértékegységben volt. Ezért kellene az SI-hez igazodni, mert akkor nem lesznek ilyen hülyeségek.
Az angolszász repülőgépgyártó ipar pedig azt mondja, hogy az övék a valósi SI (System International) mértékegység-rendszer, hiszen zömében még Szergejék is inch/gallon/pound-rendszerben méretezett Boeinggel és Airbussal repülnek, tehát igazodjon mindenki hozzájuk. Aki meg mégse, az rendelje meg tőlük a gépeit metrikus rendszerben (ha ki tudja fizetni!).
 
Volt is belőle gond...Air Canada, Flight 143 - B-767-es
https://en.wikipedia.org/wiki/Gimli_Glider
Az üzemanyagot kg-ban kérték (ez az érték lett a számítógépbe bevíve) de a a földi személyzet pound-ban adta ki. 0,45 a váltószam úgyhogy a gép kb. fele annyi üzemanyagot kapott mint kellett volna.
Ja, és a gépen az üzemanyag mennyiség mérő épp nem működöt...
Ennél összetettebb volt a hiba, mert gal, lb, kg együttes átszámolását rontották el, nem egyszerűen egy lb--> kg-ot. Mert a repcsik számára a keró tömege a fontos, de tankolni mégis térfogatban szoktak.
 
Azért bővítenek meg modernizálnak mert amerikai gépek jönnek ide ez teljesen nyilvánvaló.