A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

kozmo

Member
2018. február 23.
12
76
13
Korábban említettem a V 4 hadfelszerelesi és tudományos együttműködését, amit Bp-n erősítettek meg. Tudom sok poszt szólt a lehetséges variaciokrol a különböző fegyver nemeket illetően, de valaki összegezhetné -ennek tükrében - milyen lehetőségeink vannak!(2026) Úgy tűnik ez a fő orientációs irány.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Tifon2-SCQ.jpg

Ilyesmit lehetett volna értelme csinálni anno a T55einkbl.Meg felhaszmálni az alvázat rohamutász,javitó-mentó,stb támogató feladatokra.IFVt használható minösékben olyan árban hozol ki,hogy azért kapsz újjat.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo

arpikav

Well-Known Member
2018. január 2.
362
787
93
Biztos? Csak mert legutóbb asszem dudi ha írta, hogy nem ők lesznek a kdd!
Nem fognak létrehozni egy új "könnyű dandárt". Az alakulatok hivatalos nevében nem lesz benne, hogy nehéz,közepes meg könnyű.
Hivatalosan kb. így:
MH 25. Gépesített Dandár (nehéz)
MH 5. Lövészdandár (közepes)
MH 2. Különleges Rendeltetésű Dandár (könnyű)
 

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
610
523
93
Cifunak igaza van, hogy nekünk a Namer jobb mint egy mókolt T55 LMZek, mert nem az a kérdés, hogy HIFV vagy IFV, hiszen a válasz egyértelműen HIFV, hanem az, hogy mennyire korszerű, ha újjonan vesszük!

Kb. 40 fb. új IFV, vagy 200 db. "jól megmókolt" hasonló tudású T-55 HIFV.

Tisztelve az új iránti vonzalmad, szerinted melyik lenne a "győztes"?

A T-55 re a Rába/BME tudna "faragni" turbót.

Az min. +125Le. A pótpáncélzattal becsült 42 Tonnához elég! A főleg előlre, csoportosított pótpáncél, elől-motor kombináció igen jó védettséget, biztonságot ad.
3 fő személyzet + 8 lövész kb.

Ilyennek van értelme 200-350 példányban.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 380
7 874
113
Tifon2-SCQ.jpg

Ilyesmit lehetett volna értelme csinálni anno a T55einkbl.Meg felhaszmálni az alvázat rohamutász,javitó-mentó,stb támogató feladatokra.IFVt használható minösékben olyan árban hozol ki,hogy azért kapsz újjat.
Az ukik az első példányokat egész korrekt minőségben csinálták meg. A kínai type-59 D szintet is meghaladta. Az egészben az a röhej hogy mikor végeztek vele mi addigra már pár éve kukáztuk az 55 ket. A lengyelek pedig már nem akartak vele foglalkozni. Így maradt még egy dél amerikai szereplés. Az átépítés árra is egész emberi volt. Most nem akarok hülyeséget írni de olyan 750 ezer 1 millió dollár közötti ár lehetett pár éve.
A T-72 es re is volt egy egész jó csomagjuk. Akkori 2012-13 as árral számolva is viszonylag olcsón. De közbejött az a rohadt Majdan és vele együtt az egész ipar tacsra ment. Pont akkor mikor már viszonylag feljöttek minőségileg, ár értékben. Ha nem lett volna az a balhé akkor mostanra egész jó kis viszonylag olcsó hadiparuk lenne. Minőségileg is elfogadható. A horvát mig et ne számoljuk bele, mert addigra már bizonytalan balhés politikai helyzet volt.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 380
7 874
113
Lelombozlak.Amit Te irsz,az a BTR87 Oo.-nak,VAB3 a franciknak.És nekik van géjárműiparuk.Nekünk nincs.
Ha már mindenáron hazai ipart akarsz látni akkor javaslom :) a következő járművek hazai/nemzetközi gyártásának megszervezését.
Komolyra fordítva a szót. Nálunk évtizedek óta nincs semmilyen komolyabb hadipari gyártás tapasztalat járművek terén,leszámítva a komondort. Az is inkább enyhe próbálkozás. Ebből kifolyólag nem áll rendelkezésünkre a szükséges háttér. Ahhoz hogy valamikor a hazai ipar labdába rúghasson. Akkor nem bum bele egyből a közepébe kezdünk mint komolyabb eszközök gyártása,mert rövid alatt tacsra menne az egész projekt. Olyan projektrekre lenne szükség amit viszonylag egyszerűen, a rendelkezésre álló hátterekkel le is tudnánk gyártani. Továbbá piaci lehetőség is lenne benne. Én pl szívesen látnék egy belarusz Caiman ( fejlesztett BRDM-2) vagy szerb BOV-11 es géphez hasonló modernebb 4x4 est. Pl a szerb Bov-11 alap is jó lenne. Csak fogni a kalapácsot,tervező gárdát,áttervezni az alapokat. Figyelembe venni az úszóképességet, aknák elleni védelmet (itt a várható súly és kialakítás miatt legfeljebb gyalogsági aknák/kisebb IED ek ellen). Egy ilyen koncepcióra,gyártásra lenne lehetőségünk sőt még piacra is be tudnánk törni itt a V4 ben vagy egyéb piacokra. V4 ben ahogy én látom jelenleg prioritás a 8x8 APC és láncos IFV. Ilyen kisebb 4x4 et nem igazán lehet látni. Tehát egy ilyen gyártással,tervezéssel már megtudnánk az alapokat csinálni. A gond hogy mi hiába írogattunk itt...............
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 380
7 874
113
Valamikor a távoli jövőben várható a rakétás tűzérség megjelenése számunkra? Vagy továbbra is tabu kategoria lesz.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
610
523
93
Valamikor a távoli jövőben várható a rakétás tűzérség megjelenése számunkra? Vagy továbbra is tabu kategoria lesz.

Kár lenne!!!
Szívesen látnám "itthon", azt meg, hogy "kicsit még faragnak rajta"(fejlesztenek :rolleyes: ), főleg! ;)

Az eredeti BM-21 sem egy high tech, gyártható lenne! :rolleyes:
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 162
10 905
113
Tényleg ilyen rohadtul nehéz felfogni, hogy hülyeség az amúgy nem is létező T-55 alvázainkat farigcsálni?
Ha egy gyerek trollkodik, vagy hallott valamit apukájától, akkor még megérthető, de kezd úgy kinézni, hogy van, akinek komoly értelmi deficitje van.
Ennyi erővel tuszkoljunk AESA radart a pápán tárolt MiG-21-esekbe,
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Gyorsan, sok járművet akkor sem fogsz tudni legyártani, ha itthon van a gyártókapacitás. Miért nem értelmezed az általam leírtakat? Itt nem csak össze kell szerelni a járműveket, de kell hozzá megfelelő motor, erőátvitel, érzékelők, adatkapcsolat, rádiók, fegyverzet, kiegészítő páncélmodulok, aktív védelmi rendszer... Ezeket honnan szerzed be? Kiépíted a saját hazai gyártókapacitást ezekre is?
Miért nem olvasod el (figyelmesen!!) amit írtam? Hajrá..fuss neki újra.
És mit fognak csinálni, ha azt a mondjuk 40 lövészpáncélost összeépítik? Leépítik őket? Ezért hoztunk létre akkor gyártókapacitást? Vagy akkor is fizetik őket, ha malmoznak a gyártósor mellett? Magyarországról beszélünk, egy Franciaország vagy Németország megteheti ezt, de ők is brutálisan gyűrik a nemzetközi tendereket, hogy megrendeléseket szerezzenek a saját hadiiparuknak
Miért kéne leépíteni. Egy katonai üzem először is nem elsősorban profitorientált tevékenység. Nem lényeges probléma ha a kapacitások csak mondjuk 20%-ig vannak kihasználva. Magának az infrastruktúrának (épületek, gépek) a fenntartása - ha már egyszer felépítetted - aprópénz.
Az igazi kérdés hogy hány munkást akar foglalkoztatni hosszútávon?
Azt nem lehet megtenni hogy három évig foglalkoztatsz több ezer embert, aztán 90%-át kirúgod. A Franciák és Németek sok tízezer fős - együtt talán százezret is meghaladja - gyáraknak keresnek munkát.
Nálunk bőven elég lenne egy pár száz fős létszám és az hogy az üzem így csak egy műszakban megy, akkor is gépek fele áll...kit érdekel? Magasabb lesz az egy termékre jutó fix klts., de mint mondtam, nem a profit a lényeg hanem hogy ha kell bármikor fel tudd futtatni a javító, gyártó tevékenységet.
Természetesen a katonai vonal mellett kereshetsz az üzemednek polgári kiegészítő tevékenységet is. Pl. gyárthatsz a Catelpillarnak tolólapokat - amire tudtommal már volt is precedens (de ez csak egy példa...millió egyéb módon lehet hasznosítani a kapacitást)
Miért, hány nehéz páncélos dandárt kellene felfegyverezni a Honvédségnél?
Nem ez a lényeg.
Az üzemed nyugodtan termelhet raktárra is. Én azt látom hogy közelmúlt fegyveres konfliktusaiban olyan hiány volt páncélozott járművekből hogy még az emlékmű T-34 és Sherman tankok is leugrottak a beton talpazatukról.
Azokat a járműveket amiket nem akarsz hadrendbe állítani le kell konzerválni és fedett tárolókban kell gondosan megőrizni a nehezebb napokra...SOK SZÁZAT!! Az üzemednek elég ha évi 50 járművet állít elő. A meglévők karbantartása, felújítása a polgári vonallal együtt már adna munkát pár száz embernek.
Nem lövészpáncélos-gyártásban kellene első körben gondolkozni, hanem megfelelő javító-karbantartó kapacitásban, egy konfliktusnál úgy is az lenne első körben igénybe véve. Aztán el lehetne kezdeni keresni a kapcsolatot a nagy gyártókkal (BAe, General Dynamics Land System, KMW-Nexter, IBD, stb.), hogy miféle együttműködésre lehetne építkezni, beszállítóképesség, helyi K+F központ kiépítése állami támogatással, stb.
Bocs, de ez bullshit...
A nagy gyártók - akik mint Te is írod - elsősorban saját kapacitásaikat akarják lekötni, nem érdekeltek egy újabb magyar gyártókapacitás kiépítésében. Hogy világosan lássuk ez egyedül Mo. érdeke. Nekik beszállítani...? K+F központ?o_O
Tőlük csak vásárolni lehet (ha és amíg a politika engedi)
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 380
7 874
113
Tényleg ilyen rohadtul nehéz felfogni, hogy hülyeség az amúgy nem is létező T-55 alvázainkat farigcsálni?
Ha egy gyerek trollkodik, vagy hallott valamit apukájától, akkor még megérthető, de kezd úgy kinézni, hogy van, akinek komoly értelmi deficitje van.
Ennyi erővel tuszkoljunk AESA radart a pápán tárolt MiG-21-esekbe,
A T-55 helyet majd lesznek az új IFV alapokra épített könnyű harckocsik. Ezt nem viccnek szántam. Jelenleg európában HK hiány van elméletileg, meg gyakorlatban is akkora gebasz lehet amiről sejtésünk sincs. Nyugaton is a problémákat szeretik a szőnyeg alá seperni talán még jobban is mint itt keleten.(Hadrafoghatósàg,felszerelések állapota, emberi tényezők stb). Megj engem is néha kiakaszt a farigcsálás de úgy vagyok vele hogy átlépek rajta.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Ha már mindenáron hazai ipart akarsz látni akkor javaslom :) a következő járművek hazai/nemzetközi gyártásának megszervezését.
Komolyra fordítva a szót. Nálunk évtizedek óta nincs semmilyen komolyabb hadipari gyártás tapasztalat járművek terén,leszámítva a komondort. Az is inkább enyhe próbálkozás. Ebből kifolyólag nem áll rendelkezésünkre a szükséges háttér. Ahhoz hogy valamikor a hazai ipar labdába rúghasson. Akkor nem bum bele egyből a közepébe kezdünk mint komolyabb eszközök gyártása,mert rövid alatt tacsra menne az egész projekt. Olyan projektrekre lenne szükség amit viszonylag egyszerűen, a rendelkezésre álló hátterekkel le is tudnánk gyártani. Továbbá piaci lehetőség is lenne benne. Én pl szívesen látnék egy belarusz Caiman ( fejlesztett BRDM-2) vagy szerb BOV-11 es géphez hasonló modernebb 4x4 est. Pl a szerb Bov-11 alap is jó lenne. Csak fogni a kalapácsot,tervező gárdát,áttervezni az alapokat. Figyelembe venni az úszóképességet, aknák elleni védelmet (itt a várható súly és kialakítás miatt legfeljebb gyalogsági aknák/kisebb IED ek ellen). Egy ilyen koncepcióra,gyártásra lenne lehetőségünk sőt még piacra is be tudnánk törni itt a V4 ben vagy egyéb piacokra. V4 ben ahogy én látom jelenleg prioritás a 8x8 APC és láncos IFV. Ilyen kisebb 4x4 et nem igazán lehet látni. Tehát egy ilyen gyártással,tervezéssel már megtudnánk az alapokat csinálni. A gond hogy mi hiába írogattunk itt...............
Pomt arra akartam célozni,hogy nincs géppjármű iparunk,meg igazábol semmilen iparunk.Ergo nekünk a dobozban leszállitott járgányok összeszerelése a maximum.90es évek legelején izrael ajánlot,nagyon előnyös hadiipari eggyütnűködést.Saját éljainkra és közös exportra.Az izraeli hadiipari eggyesülés igazgatótanácsának fele magyar származású zsidó volt akkoriban.Évekig kinlódtak,aztán megunták megcsinálták a románokkal,hozzátenném nem olyan mélységben,mint nekünk ajánlották.Az az iari bázis,amire akkor még épiteni lehetett volna,ma már sehol nincs.Hogy hirhedté vált klasszikust idézzek:ilyen böszmeséget ország még nem csinált,mint mi.Utobbi 28év története egy mondatban.És ez a böszmeség folytatódik tovább töretlenül.
 

kozmo

Member
2018. február 23.
12
76
13
A nincs gepjarmuiparunkra reagálok: vezetőként kapcsolatba kerültem az 500 millió Ft meghaladó cégek vezetőivel. Cáfolom van gépjármű iparuk a Jaguar tol elkezdve sok autó gyártó itt fejleszt. Ezt követően megveszi, inkább kifizeti az arat, mint ő tegye ezt. ( itt olcsóbb) Mindenre meglenne a lehetőségünk. Pl., a Merci Volvo MAN kamionok Rába futóművel mennek stb. Bocs de külföldről és telorol írok.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
A nincs gepjarmuiparunkra reagálok: vezetőként kapcsolatba kerültem az 500 millió Ft meghaladó cégek vezetőivel. Cáfolom van gépjármű iparuk a Jaguar tol elkezdve sok autó gyártó itt fejleszt. Ezt követően megveszi, inkább kifizeti az arat, mint ő tegye ezt. ( itt olcsóbb) Mindenre meglenne a lehetőségünk. Pl., a Merci Volvo MAN kamionok Rába futóművel mennek stb. Bocs de külföldről és telorol írok.
Rába futómüvn kivűl mi van?Csak összeszerelés.Komoly fejlesztés nálunk nem folyik.500milcsi nekem jó lenne,de a világban,szóra is alig érdemes kategória,ipari szinten.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 380
7 874
113
A nincs gepjarmuiparunkra reagálok: vezetőként kapcsolatba kerültem az 500 millió Ft meghaladó cégek vezetőivel. Cáfolom van gépjármű iparuk a Jaguar tol elkezdve sok autó gyártó itt fejleszt. Ezt követően megveszi, inkább kifizeti az arat, mint ő tegye ezt. ( itt olcsóbb) Mindenre meglenne a lehetőségünk. Pl., a Merci Volvo MAN kamionok Rába futóművel mennek stb. Bocs de külföldről és telorol írok.
Kozmo a hazai katonai gépjárműgyártást kellene valahogy beinditanni. Tehát a hazai gépjárműgyártásra (beszállítok is) lehetne építteni. A gond azzal van hogy katonai térren gyártási, tervezési tapasztalat alig van. Èp ezért irtam hogy előbb valami könnyű járművel kellene kezdeni. Lehetőleg úgy hogy valamilyen piaca is legyen.
Bocs sietek.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 380
7 874
113
Rába futómüvn kivűl mi van?Csak összeszerelés.Komoly fejlesztés nálunk nem folyik.500milcsi nekem jó lenne,de a világban,szóra is alig érdemes kategória,ipari szinten.
500 millió euro/dollárbol azérz lehetne már valamit kezdeni. Nem álomkategoriát. De egy komolyabb v4 fejlsztés gyártás már beleférne.
Léptem melozni.
 

kozmo

Member
2018. február 23.
12
76
13
Egyetértek. A képesség megvan az akarat a szándék a lényeg és úgy néz ki az is megvan. Mivel gépjármű Ill. majd minden ilyen jellegű gyártás teljes mértékben robot technológiára áll át,maradna- lenne szakértelem és humán kapacitás a kis vagy akar nagy szériás gyártásra. Annak ellenére, hogy krónikus szakmunkás hiány van.Akiket a robot technológia kivált, lehetne alkalmazni.
 
  • Tetszik
Reactions: marton