A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 545
8 349
113
Lelombozlak.Amit Te irsz,az a BTR87 Oo.-nak,VAB3 a franciknak.És nekik van géjárműiparuk.Nekünk nincs.
Ha már mindenáron hazai ipart akarsz látni akkor javaslom :) a következő járművek hazai/nemzetközi gyártásának megszervezését.
Komolyra fordítva a szót. Nálunk évtizedek óta nincs semmilyen komolyabb hadipari gyártás tapasztalat járművek terén,leszámítva a komondort. Az is inkább enyhe próbálkozás. Ebből kifolyólag nem áll rendelkezésünkre a szükséges háttér. Ahhoz hogy valamikor a hazai ipar labdába rúghasson. Akkor nem bum bele egyből a közepébe kezdünk mint komolyabb eszközök gyártása,mert rövid alatt tacsra menne az egész projekt. Olyan projektrekre lenne szükség amit viszonylag egyszerűen, a rendelkezésre álló hátterekkel le is tudnánk gyártani. Továbbá piaci lehetőség is lenne benne. Én pl szívesen látnék egy belarusz Caiman ( fejlesztett BRDM-2) vagy szerb BOV-11 es géphez hasonló modernebb 4x4 est. Pl a szerb Bov-11 alap is jó lenne. Csak fogni a kalapácsot,tervező gárdát,áttervezni az alapokat. Figyelembe venni az úszóképességet, aknák elleni védelmet (itt a várható súly és kialakítás miatt legfeljebb gyalogsági aknák/kisebb IED ek ellen). Egy ilyen koncepcióra,gyártásra lenne lehetőségünk sőt még piacra is be tudnánk törni itt a V4 ben vagy egyéb piacokra. V4 ben ahogy én látom jelenleg prioritás a 8x8 APC és láncos IFV. Ilyen kisebb 4x4 et nem igazán lehet látni. Tehát egy ilyen gyártással,tervezéssel már megtudnánk az alapokat csinálni. A gond hogy mi hiába írogattunk itt...............
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 545
8 349
113
Valamikor a távoli jövőben várható a rakétás tűzérség megjelenése számunkra? Vagy továbbra is tabu kategoria lesz.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
594
506
93
Valamikor a távoli jövőben várható a rakétás tűzérség megjelenése számunkra? Vagy továbbra is tabu kategoria lesz.

Kár lenne!!!
Szívesen látnám "itthon", azt meg, hogy "kicsit még faragnak rajta"(fejlesztenek :rolleyes: ), főleg! ;)

Az eredeti BM-21 sem egy high tech, gyártható lenne! :rolleyes:
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 701
12 169
113
Tényleg ilyen rohadtul nehéz felfogni, hogy hülyeség az amúgy nem is létező T-55 alvázainkat farigcsálni?
Ha egy gyerek trollkodik, vagy hallott valamit apukájától, akkor még megérthető, de kezd úgy kinézni, hogy van, akinek komoly értelmi deficitje van.
Ennyi erővel tuszkoljunk AESA radart a pápán tárolt MiG-21-esekbe,
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Gyorsan, sok járművet akkor sem fogsz tudni legyártani, ha itthon van a gyártókapacitás. Miért nem értelmezed az általam leírtakat? Itt nem csak össze kell szerelni a járműveket, de kell hozzá megfelelő motor, erőátvitel, érzékelők, adatkapcsolat, rádiók, fegyverzet, kiegészítő páncélmodulok, aktív védelmi rendszer... Ezeket honnan szerzed be? Kiépíted a saját hazai gyártókapacitást ezekre is?
Miért nem olvasod el (figyelmesen!!) amit írtam? Hajrá..fuss neki újra.
És mit fognak csinálni, ha azt a mondjuk 40 lövészpáncélost összeépítik? Leépítik őket? Ezért hoztunk létre akkor gyártókapacitást? Vagy akkor is fizetik őket, ha malmoznak a gyártósor mellett? Magyarországról beszélünk, egy Franciaország vagy Németország megteheti ezt, de ők is brutálisan gyűrik a nemzetközi tendereket, hogy megrendeléseket szerezzenek a saját hadiiparuknak
Miért kéne leépíteni. Egy katonai üzem először is nem elsősorban profitorientált tevékenység. Nem lényeges probléma ha a kapacitások csak mondjuk 20%-ig vannak kihasználva. Magának az infrastruktúrának (épületek, gépek) a fenntartása - ha már egyszer felépítetted - aprópénz.
Az igazi kérdés hogy hány munkást akar foglalkoztatni hosszútávon?
Azt nem lehet megtenni hogy három évig foglalkoztatsz több ezer embert, aztán 90%-át kirúgod. A Franciák és Németek sok tízezer fős - együtt talán százezret is meghaladja - gyáraknak keresnek munkát.
Nálunk bőven elég lenne egy pár száz fős létszám és az hogy az üzem így csak egy műszakban megy, akkor is gépek fele áll...kit érdekel? Magasabb lesz az egy termékre jutó fix klts., de mint mondtam, nem a profit a lényeg hanem hogy ha kell bármikor fel tudd futtatni a javító, gyártó tevékenységet.
Természetesen a katonai vonal mellett kereshetsz az üzemednek polgári kiegészítő tevékenységet is. Pl. gyárthatsz a Catelpillarnak tolólapokat - amire tudtommal már volt is precedens (de ez csak egy példa...millió egyéb módon lehet hasznosítani a kapacitást)
Miért, hány nehéz páncélos dandárt kellene felfegyverezni a Honvédségnél?
Nem ez a lényeg.
Az üzemed nyugodtan termelhet raktárra is. Én azt látom hogy közelmúlt fegyveres konfliktusaiban olyan hiány volt páncélozott járművekből hogy még az emlékmű T-34 és Sherman tankok is leugrottak a beton talpazatukról.
Azokat a járműveket amiket nem akarsz hadrendbe állítani le kell konzerválni és fedett tárolókban kell gondosan megőrizni a nehezebb napokra...SOK SZÁZAT!! Az üzemednek elég ha évi 50 járművet állít elő. A meglévők karbantartása, felújítása a polgári vonallal együtt már adna munkát pár száz embernek.
Nem lövészpáncélos-gyártásban kellene első körben gondolkozni, hanem megfelelő javító-karbantartó kapacitásban, egy konfliktusnál úgy is az lenne első körben igénybe véve. Aztán el lehetne kezdeni keresni a kapcsolatot a nagy gyártókkal (BAe, General Dynamics Land System, KMW-Nexter, IBD, stb.), hogy miféle együttműködésre lehetne építkezni, beszállítóképesség, helyi K+F központ kiépítése állami támogatással, stb.
Bocs, de ez bullshit...
A nagy gyártók - akik mint Te is írod - elsősorban saját kapacitásaikat akarják lekötni, nem érdekeltek egy újabb magyar gyártókapacitás kiépítésében. Hogy világosan lássuk ez egyedül Mo. érdeke. Nekik beszállítani...? K+F központ?o_O
Tőlük csak vásárolni lehet (ha és amíg a politika engedi)
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 545
8 349
113
Tényleg ilyen rohadtul nehéz felfogni, hogy hülyeség az amúgy nem is létező T-55 alvázainkat farigcsálni?
Ha egy gyerek trollkodik, vagy hallott valamit apukájától, akkor még megérthető, de kezd úgy kinézni, hogy van, akinek komoly értelmi deficitje van.
Ennyi erővel tuszkoljunk AESA radart a pápán tárolt MiG-21-esekbe,
A T-55 helyet majd lesznek az új IFV alapokra épített könnyű harckocsik. Ezt nem viccnek szántam. Jelenleg európában HK hiány van elméletileg, meg gyakorlatban is akkora gebasz lehet amiről sejtésünk sincs. Nyugaton is a problémákat szeretik a szőnyeg alá seperni talán még jobban is mint itt keleten.(Hadrafoghatósàg,felszerelések állapota, emberi tényezők stb). Megj engem is néha kiakaszt a farigcsálás de úgy vagyok vele hogy átlépek rajta.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Ha már mindenáron hazai ipart akarsz látni akkor javaslom :) a következő járművek hazai/nemzetközi gyártásának megszervezését.
Komolyra fordítva a szót. Nálunk évtizedek óta nincs semmilyen komolyabb hadipari gyártás tapasztalat járművek terén,leszámítva a komondort. Az is inkább enyhe próbálkozás. Ebből kifolyólag nem áll rendelkezésünkre a szükséges háttér. Ahhoz hogy valamikor a hazai ipar labdába rúghasson. Akkor nem bum bele egyből a közepébe kezdünk mint komolyabb eszközök gyártása,mert rövid alatt tacsra menne az egész projekt. Olyan projektrekre lenne szükség amit viszonylag egyszerűen, a rendelkezésre álló hátterekkel le is tudnánk gyártani. Továbbá piaci lehetőség is lenne benne. Én pl szívesen látnék egy belarusz Caiman ( fejlesztett BRDM-2) vagy szerb BOV-11 es géphez hasonló modernebb 4x4 est. Pl a szerb Bov-11 alap is jó lenne. Csak fogni a kalapácsot,tervező gárdát,áttervezni az alapokat. Figyelembe venni az úszóképességet, aknák elleni védelmet (itt a várható súly és kialakítás miatt legfeljebb gyalogsági aknák/kisebb IED ek ellen). Egy ilyen koncepcióra,gyártásra lenne lehetőségünk sőt még piacra is be tudnánk törni itt a V4 ben vagy egyéb piacokra. V4 ben ahogy én látom jelenleg prioritás a 8x8 APC és láncos IFV. Ilyen kisebb 4x4 et nem igazán lehet látni. Tehát egy ilyen gyártással,tervezéssel már megtudnánk az alapokat csinálni. A gond hogy mi hiába írogattunk itt...............
Pomt arra akartam célozni,hogy nincs géppjármű iparunk,meg igazábol semmilen iparunk.Ergo nekünk a dobozban leszállitott járgányok összeszerelése a maximum.90es évek legelején izrael ajánlot,nagyon előnyös hadiipari eggyütnűködést.Saját éljainkra és közös exportra.Az izraeli hadiipari eggyesülés igazgatótanácsának fele magyar származású zsidó volt akkoriban.Évekig kinlódtak,aztán megunták megcsinálták a románokkal,hozzátenném nem olyan mélységben,mint nekünk ajánlották.Az az iari bázis,amire akkor még épiteni lehetett volna,ma már sehol nincs.Hogy hirhedté vált klasszikust idézzek:ilyen böszmeséget ország még nem csinált,mint mi.Utobbi 28év története egy mondatban.És ez a böszmeség folytatódik tovább töretlenül.
 

kozmo

Member
2018. február 23.
12
76
13
A nincs gepjarmuiparunkra reagálok: vezetőként kapcsolatba kerültem az 500 millió Ft meghaladó cégek vezetőivel. Cáfolom van gépjármű iparuk a Jaguar tol elkezdve sok autó gyártó itt fejleszt. Ezt követően megveszi, inkább kifizeti az arat, mint ő tegye ezt. ( itt olcsóbb) Mindenre meglenne a lehetőségünk. Pl., a Merci Volvo MAN kamionok Rába futóművel mennek stb. Bocs de külföldről és telorol írok.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
A nincs gepjarmuiparunkra reagálok: vezetőként kapcsolatba kerültem az 500 millió Ft meghaladó cégek vezetőivel. Cáfolom van gépjármű iparuk a Jaguar tol elkezdve sok autó gyártó itt fejleszt. Ezt követően megveszi, inkább kifizeti az arat, mint ő tegye ezt. ( itt olcsóbb) Mindenre meglenne a lehetőségünk. Pl., a Merci Volvo MAN kamionok Rába futóművel mennek stb. Bocs de külföldről és telorol írok.
Rába futómüvn kivűl mi van?Csak összeszerelés.Komoly fejlesztés nálunk nem folyik.500milcsi nekem jó lenne,de a világban,szóra is alig érdemes kategória,ipari szinten.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 545
8 349
113
A nincs gepjarmuiparunkra reagálok: vezetőként kapcsolatba kerültem az 500 millió Ft meghaladó cégek vezetőivel. Cáfolom van gépjármű iparuk a Jaguar tol elkezdve sok autó gyártó itt fejleszt. Ezt követően megveszi, inkább kifizeti az arat, mint ő tegye ezt. ( itt olcsóbb) Mindenre meglenne a lehetőségünk. Pl., a Merci Volvo MAN kamionok Rába futóművel mennek stb. Bocs de külföldről és telorol írok.
Kozmo a hazai katonai gépjárműgyártást kellene valahogy beinditanni. Tehát a hazai gépjárműgyártásra (beszállítok is) lehetne építteni. A gond azzal van hogy katonai térren gyártási, tervezési tapasztalat alig van. Èp ezért irtam hogy előbb valami könnyű járművel kellene kezdeni. Lehetőleg úgy hogy valamilyen piaca is legyen.
Bocs sietek.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 545
8 349
113
Rába futómüvn kivűl mi van?Csak összeszerelés.Komoly fejlesztés nálunk nem folyik.500milcsi nekem jó lenne,de a világban,szóra is alig érdemes kategória,ipari szinten.
500 millió euro/dollárbol azérz lehetne már valamit kezdeni. Nem álomkategoriát. De egy komolyabb v4 fejlsztés gyártás már beleférne.
Léptem melozni.
 

kozmo

Member
2018. február 23.
12
76
13
Egyetértek. A képesség megvan az akarat a szándék a lényeg és úgy néz ki az is megvan. Mivel gépjármű Ill. majd minden ilyen jellegű gyártás teljes mértékben robot technológiára áll át,maradna- lenne szakértelem és humán kapacitás a kis vagy akar nagy szériás gyártásra. Annak ellenére, hogy krónikus szakmunkás hiány van.Akiket a robot technológia kivált, lehetne alkalmazni.
 
  • Tetszik
Reactions: marton

arpikav

Well-Known Member
2018. január 2.
362
787
93
Korábban említettem a V 4 hadfelszerelesi és tudományos együttműködését, amit Bp-n erősítettek meg. Tudom sok poszt szólt a lehetséges variaciokrol a különböző fegyver nemeket illetően, de valaki összegezhetné -ennek tükrében - milyen lehetőségeink vannak!(2026) Úgy tűnik ez a fő orientációs irány.
Megpróbálom.
gépkarabély: BREN 2
önj. tarack: ZUZANA 2, KRAB
önj. aknavető: RAK, LM-60
MANPADS: GROM-M (PIORUN)
páncéltörő rakéta: SPYKE-LR (lengyel liszensz)
lövészszállító jármű: ROSOMAK, ANDERS, BORSUK
csapatszállító helikopter: S-70 (lengyel liszensz)
sugárhajtású gyakorlógép: L-39NG, L-159B
Ezek a lehetséges variációk.
 

tomsinner

Well-Known Member
2015. június 13.
1 470
1 874
113
Megpróbálom.
gépkarabély: BREN 2
önj. tarack: ZUZANA 2, KRAB
önj. aknavető: RAK, LM-60
MANPADS: GROM-M (PIORUN)
páncéltörő rakéta: SPYKE-LR (lengyel liszensz)
lövészszállító jármű: ROSOMAK, ANDERS, BORSUK
csapatszállító helikopter: S-70 (lengyel liszensz)
sugárhajtású gyakorlógép: L-39NG, L-159B
Ezek a lehetséges variációk.
De jó lenne, ha mindegyik pontban megvalósulna egy-egy feltüntetett opció. A sugárhajtású gyakorlógépről lehet vitatkozni, hogy kell-e meg minek, de ha jön valamelyik, hadd jöjjön. Legalább fejlődik valami, és nem csak a rombolás meg a leépítés, akarom mondani a szokásos, magyar-típusú "haderőreform" lesz.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 371
19 747
113
Nem számolnak sorozatvetőkkel. Közben a csöves tüzérség két lehetséges befutója a Zuzana-2 és KRAB lehet.

Őszintén szólva, nálam a KRAB a nyerő. Nem voltam tüzér, annyira nem értek a részletekhez ennél a fegyvernemnél. Viszont láncos és ez nálam fő szempont az önjáróság mellett. A többi szempontot a szakemberekre bízom. :)
 
  • Tetszik
Reactions: endre and marton

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 371
19 747
113
Megpróbálom.
gépkarabély: BREN 2
önj. tarack: ZUZANA 2, KRAB
önj. aknavető: RAK, LM-60
MANPADS: GROM-M (PIORUN)
páncéltörő rakéta: SPYKE-LR (lengyel liszensz)
lövészszállító jármű: ROSOMAK, ANDERS, BORSUK
csapatszállító helikopter: S-70 (lengyel liszensz)
sugárhajtású gyakorlógép: L-39NG, L-159B
Ezek a lehetséges variációk.

Mire tippeled, mit jelenthetnek be a közeljövőben, mint már eldöntött, fix fegyverbeszerzést ? Mert már nagyon sok mindent találgatunk itt mi is, főleg mert annyi infó lett meglebegtetve, többek között külföldi honlapok által is. Jó lenne már hivatalosan is értesülni valamiről, ami biztos hogy lesz.
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
Ezt bemásolom:


Több II.világháborús emlékiratban illetve regényben olvastam, hogy a hadifoglyok az éhezés, a hideg és a munka világában azzal (is) szórakoztatták magukat, hogy esténként, munka után, a jó beszélgetővel megáldott társaik, a budapesti menő vendéglátós élményekről meséltek.



Volt ahol a hadifogoly társak ezt verés beígérésével meghiúsították és ki kellett menni a beszélgetőknek a barakkból.



Másutt, sok helyen, a mesélőt, beszélőt a barakk közepére ültették, és Ő mesélt.

Szépen felöltözött budai úrfiúról aki kisvendéglőbe, étterembe járt.

Lassan, cizelláltan mesélte, hogy fogadják Budapesten a "jobb helyeken" a vendéget.

Milyen az asztalhoz kísérés, milyen az étlap átadás, milyen a pincér javaslata.

Hogyan, mily gondolatok mentén siklik végig tekintete az étlapon.

Hogyan képzeli el, fejben, képben, az étlapon szereplő étkeket.

Hogyan veti el és miért, egyket vagy másikat.

Hogyan választ.

Hogyan képzeli el választott étke elkészítését míg Ő első kisfröccsét issza.

Hogyan hozza ki a pincér ételét, hogyan helyezi asztalára.

Az első falat előtt mily gondolatai vannak.

Az első falat szájba vételekor mily érzések, mily földöntúli boldogság, kielégültség önti el testét, egész lényét.................s így tovább.



Mindezt egy hadifogoly táborban, mínusz 2 fokban, fapriccsen mesélve 4444 km-re az otthontól.

Ahol a napi ételadag :

- 1 tea reggel + 20 dkg barna savanyú kenyér,

- ebéd kása feltét nélkül,

- vacsora 20 dkg savanyú kenyér + 2 pohár víz.





---------------------------------------------------------------------------------------------------------



Pont így olvasom az olvtársak fejtegetéseit a Magyar Honvédség jövőbéli gyalogsági harcjárműveinek lehetséges fajtáiról, fegyverzetéről, képességeiről.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 371
19 747
113
Ezt bemásolom:


Több II.világháborús emlékiratban illetve regényben olvastam, hogy a hadifoglyok az éhezés, a hideg és a munka világában azzal (is) szórakoztatták magukat, hogy esténként, munka után, a jó beszélgetővel megáldott társaik, a budapesti menő vendéglátós élményekről meséltek.



Volt ahol a hadifogoly társak ezt verés beígérésével meghiúsították és ki kellett menni a beszélgetőknek a barakkból.



Másutt, sok helyen, a mesélőt, beszélőt a barakk közepére ültették, és Ő mesélt.

Szépen felöltözött budai úrfiúról aki kisvendéglőbe, étterembe járt.

Lassan, cizelláltan mesélte, hogy fogadják Budapesten a "jobb helyeken" a vendéget.

Milyen az asztalhoz kísérés, milyen az étlap átadás, milyen a pincér javaslata.

Hogyan, mily gondolatok mentén siklik végig tekintete az étlapon.

Hogyan képzeli el, fejben, képben, az étlapon szereplő étkeket.

Hogyan veti el és miért, egyket vagy másikat.

Hogyan választ.

Hogyan képzeli el választott étke elkészítését míg Ő első kisfröccsét issza.

Hogyan hozza ki a pincér ételét, hogyan helyezi asztalára.

Az első falat előtt mily gondolatai vannak.

Az első falat szájba vételekor mily érzések, mily földöntúli boldogság, kielégültség önti el testét, egész lényét.................s így tovább.



Mindezt egy hadifogoly táborban, mínusz 2 fokban, fapriccsen mesélve 4444 km-re az otthontól.

Ahol a napi ételadag :

- 1 tea reggel + 20 dkg barna savanyú kenyér,

- ebéd kása feltét nélkül,

- vacsora 20 dkg savanyú kenyér + 2 pohár víz.





---------------------------------------------------------------------------------------------------------



Pont így olvasom az olvtársak fejtegetéseit a Magyar Honvédség jövőbéli gyalogsági harcjárműveinek lehetséges fajtáiról, fegyverzetéről, képességeiről.

Biztosra veheted hogy itt neked, senki nem az elvtársad. Azok az indexen vannak és várnak vissza oda.